ѕ≥дприЇмницьке право ќ.¬. —тарцев
2.1.1.4. ƒержавне п≥дприЇмство
ѕроцес поступового роздержавленн¤, розвиток приватного сектора ≥
в≥докремленн¤ комунальноњ власност≥ призв≥в до сп≥в≥снуванн¤ в ”крањн≥
суб'Їкт≥в господарюванн¤ трьох форм власност≥: державноњ, комунальноњ та
приватноњ. ѕроте вид державного п≥дприЇмства залишаЇтьс¤ не т≥льки
традиц≥йним дл¤ нашоњ економ≥ки, ¤к дл¤ такоњ, що свого часу засновувалась на
сусп≥льн≥й власност≥ на засоби виробництва, а й збер≥гаЇ важливе значенн¤.
ѕевн≥ види д≥¤льност≥ ≥ окрем≥ об'Їкти знаход¤тьс¤ поза сферою д≥¤льност≥
суб'Їкт≥в приватноњ та комунальноњ власност≥. ≤снуЇ чималий перел≥к вид≥в
д≥¤льност≥, право на зайн¤тт¤ ¤кими Ї державною монопол≥Їю ≥ ¤к≥ знаход¤тьс¤
п≥д безпосередн≥м контролем орган≥в державноњ влади. “ак≥ державн≥
п≥дприЇмства працюють на потреби стратег≥чно важливих галузей економ≥ки,
обслуговують найважлив≥ш≥ комун≥кац≥њ, потреби зв'¤зку,
в≥йськово-промислового комплексу ≥з в≥дпов≥дним виробництвом продукц≥њ,
морського флоту, ав≥ац≥њ, космонавтики та ≥нш≥.
¬раховуючи викладене, можна передбачити, що цей вид п≥дприЇмств ще довгий час
буде залишатис¤ важливою складовою господарського комплексу крањни й
виступатиме своЇр≥дним гарантом стаб≥льност≥ у обмежених сферах д≥¤льност≥.
÷им по¤снюЇтьс¤, зокрема, ≥снуванн¤ специф≥чних державних п≥дприЇмств -
казенних - п≥дприЇмств ≥з особливим правовим статусом, про що йдетьс¤ нижче.
ѕравовою базою ≥снуванн¤ державних п≥дприЇмств на сьогодн≥ Ї гл. 8 √
”крањни, ƒекрет аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 15 грудн¤ 1992 р. є 8-92
"ѕро управл≥нн¤ майном, що Ї у загальнодержавн≥й власност≥"; також
ст. 4 «акону ”крањни в≥д 7 лютого 1991 р. є 698-’≤≤ "ѕро
п≥дприЇмництво" встановлюЇ види д≥¤льност≥, займатис¤ ¤кими можуть
вин¤тково державн≥ п≥дприЇмства.
ѕон¤тт¤ державного п≥дприЇмства
«а зм≥стом ст. 73 √ ”крањни державним ун≥тарним п≥дприЇмством Ї
п≥дприЇмство, що утворюЇтьс¤ компетентним органом державноњ влади в
розпор¤дчому пор¤дку на баз≥ в≥докремленоњ частини державноњ власност≥, ¤к
правило, без под≥лу њњ на частки, ≥ входить до сфери його управл≥нн¤.
’арактеристика державного п≥дприЇмства
1. ƒержавне ун≥тарне п≥дприЇмство утворюЇтьс¤ на баз≥ в≥докремленоњ частини
державноњ власност≥.
«г≥дно з≥ ст. 326 ÷ ”крањни у державн≥й власност≥ Ї майно, у тому числ≥
грошов≥ кошти, що належать держав≥ ”крањна. Ќа сьогодн≥ ор≥Їнтовний перел≥к
об'Їкт≥в державноњ власност≥ м≥ститьс¤ у п. 2.4 ласиф≥кац≥њ форм власност≥
ƒ 001:2004, затвердженоњ наказом ƒержавного ком≥тету ”крањни з питань
техн≥чного регулюванн¤ та споживчоњ пол≥тики в≥д 28 травн¤ 2004 р. є 97,
в≥дпов≥дно до ¤кого об'Їктами права державноњ власност≥ Ї майно:
державних та казенних п≥дприЇмств, державних орган≥зац≥й, установ та
заклад≥в, що д≥ють на основ≥ державноњ власност≥ (ст. 73 √ ”крањни);
акц≥њ (частки, пањ) держави у майн≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤ р≥зних форм
власност≥ (ст. 141 √ ”крањни);
¤ке не ув≥йшло до статутних фонд≥в акц≥онерних товариств, створених у
процес≥ корпоратизац≥њ та приватизац≥њ;
державних господарських об'Їднань, ¤к≥ утворюютьс¤ переважно у форм≥
корпорац≥њ або концерну, незалежно в≥д найменуванн¤ об'Їднанн¤ (комб≥нат,
трест тощо) (ст. 120 √ ”крањни).
—аме на баз≥ цього майна функц≥онують державн≥ п≥дприЇмства; сам≥ вони, а
саме - њх майнов≥ комплекси - теж Ї об'Їктами права державноњ власност≥ (див.
наведений перел≥к).
ћайно державного ун≥тарного п≥дприЇмства перебуваЇ у державн≥й власност≥ ≥
закр≥плюЇтьс¤ за таким п≥дприЇмством на прав≥ господарського в≥данн¤ чи прав≥
оперативного управл≥нн¤ (ч.3ст.73√ ”крањни). ¬оно не несе в≥дпов≥дальност≥ за
зобов'¤занн¤ми власника ≥ органу влади, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно
входить.
2. „астина державноњ власност≥, що входить до статутного фонду державного
ун≥тарного п≥дприЇмства, ¤к правило, не под≥л¤Їтьс¤ на частки. «а визначенн¤м
ун≥тарного п≥дприЇмства (ч. 4 ст. 63 √ ”крањни) його статутний фонд не
под≥л¤Їтьс¤ на частки (пањ), в≥дпов≥дно, статутний фонд державного ун≥тарного
п≥дприЇмства не под≥л¤Їтьс¤ на частки взагал≥.
ѕроте, з огл¤ду на об'Їктивне ≥снуванн¤ державноњ корпоративноњ власност≥, що
визначаЇтьс¤ за ст. « вищевказаноњ ласиф≥кац≥њ форм власност≥ ƒ 001:2004
щодо майна суб'Їкт≥в, у статутному фонд≥ ¤ких частка державноњ чи комунальноњ
власност≥ перевищуЇ 50% чи становить величину, ¤ка забезпечуЇ в≥дпов≥дним
органам державного управл≥нн¤ право вир≥шального впливу на господарську
д≥¤льн≥сть цих суб'Їкт≥в, правом≥рно казати про на¤вн≥сть, кр≥м державних
ун≥тарних, ≥ державних корпоративних п≥дприЇмств. —аме њх статутний фонд
под≥л¤Їтьс¤ на частки, ¤к≥ можуть знаходитис¤, кр≥м державноњ, ≥ в ≥нших
формах власност≥. ƒокладн≥ше про так≥ п≥дприЇмства йтиметьс¤ при розгл¤д≥
господарських товариств.
3. ƒержавне ун≥тарне п≥дприЇмство створюЇтьс¤ компетентним органом державноњ
влади.
«г≥дно з ч. 2 ст. 326 ÷ ”крањни в≥д ≥мен≥ та в ≥нтересах держави ”крањна
право власност≥ зд≥йснюють в≥дпов≥дн≥ органи державноњ влади. њх компетенц≥¤,
в тому числ≥ щодо розпор¤дженн¤ державним майном, визначаЇтьс¤ нормативними
актами, юридична сила ¤ких вар≥юЇтьс¤ залежно в≥д того, у ¤к≥й сфер≥ вони
д≥ють.
«агальн≥ питанн¤ щодо компетенц≥њ орган≥в державноњ влади в сфер≥ управл≥нн¤
державним майном визначаютьс¤ ƒекретом аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни "ѕро
управл≥нн¤ майном, що Ї у загальнодержавн≥й власност≥", ст. 1 ¤кого на
м≥н≥стерства та ≥нш≥ п≥дв≥домч≥ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни органи виконавчоњ
влади покладаЇ зд≥йсненн¤ функц≥й щодо управл≥нн¤ майном, що Ї у державн≥й
власност≥, кр≥м майнових комплекс≥в п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й,
управл≥нн¤ ¤кими зд≥йснюють в≥дпов≥дн≥ служби ¬ерховноњ –ади ”крањни,
ѕрезидента ”крањни, аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни зг≥дно з законодавчими актами
”крањни. ¬≥дпов≥дн≥ органи, зокрема, приймають р≥шенн¤ про створенн¤,
реорган≥зац≥ю, л≥кв≥дац≥ю п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й, заснованих на
державн≥й власност≥, затверджують њх статути (положенн¤), контролюють њх
дотриманн¤ та приймають р≥шенн¤ у зв'¤зку з порушенн¤м статут≥в (положень).
¬≥дпов≥дно орган державноњ влади, до сфери управл≥нн¤ ¤кого входить державне
п≥дприЇмство, Ї представником власника ≥ виконуЇ його функц≥њ у межах,
визначених його компетенц≥Їю. ƒержавне ун≥тарне п≥дприЇмство може не т≥льки
створюватись у вузькому значенн≥; в≥дпов≥дн≥ права на нього можуть набуватись
≥ на ≥нших п≥дставах, наприклад, внасл≥док передач≥ п≥дприЇмства з
комунальноњ власност≥ у державну в≥дпов≥дно до вимог «акону ”крањни в≥д 3
березн¤ 1998 р. є 147/98-¬– "ѕро передачу об'Їкт≥в права державноњ та
комунальноњ власност≥". “ак, зг≥дно з розпор¤дженн¤м аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни в≥д 28 жовтн¤ 1997 р. є 604-р "ѕро передачу майна з комунальноњ
у державну власн≥сть" Ћьв≥вський виробничо-техн≥чний центр
стандартизац≥њ, метролог≥њ та сертиф≥кац≥њ був переданий до сфери управл≥нн¤
ћ≥нагропол≥тики.
4. ƒержавне ун≥тарне п≥дприЇмство створюЇтьс¤ в розпор¤дчому пор¤дку ≥
належить до сфери управл≥нн¤ органу, ¤кий його створив.
–озпор¤дчий пор¤док утворенн¤ державного п≥дприЇмства означаЇ, що такому утворенню
передуЇ виданн¤ компетентним органом державноњ влади в≥дпов≥дного акта про
це. Ќаприклад, наказом ћ≥н≥стерства транспорту ”крањни в≥д 9 кв≥тн¤ 2004 р. є
293 було утворене державне ун≥тарне п≥дприЇмство "јгентство морськоњ
безпеки", метою ¤кого, ¤к йдетьс¤ у зазначеному наказ≥, Ї проведенн¤
роб≥т ≥з запоб≥ганн¤ актам тероризму, п≥ратства, ≥ншим под≥¤м, а також
взаЇмод≥¤ та координац≥¤ д≥й, направлених на захист суден в≥д загрози
терористичних акт≥в, озброЇних напад≥в у портах ≥ на мор≥, контроль за њх
виконанн¤м на м≥сц¤х. ѕ≥дприЇмство належить до сфери управл≥нн¤ ћ≥нтрансу
”крањни та п≥дпор¤дковане ƒержавному департаменту морського ≥ р≥чкового
транспорту.
ѕроте державне п≥дприЇмство не завжди належить до сфери управл≥нн¤ органу,
¤кий його створив. Ќаприклад, розпор¤дженн¤м аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д
12 травн¤ 2004 р. є 300-р було утворене державне п≥дприЇмство "ƒержавний
резервний нас≥ннЇвий фонд ”крањни". “им же самим розпор¤дженн¤м
п≥дприЇмство було в≥днесене до сфери управл≥нн¤ ћ≥нагропол≥тики. “обто,
п≥дприЇмство було створене за актом вищесто¤щого органу виконавчоњ влади,
проте функц≥њ ≥з безпосереднього вир≥шенн¤ в≥дпов≥дних орган≥зац≥йних питань
були передан≥ нижчесто¤щому органу.
5. «важаючи на те, що базою дл¤ створенн¤ державного п≥дприЇмства Ї державне
майно, держава прид≥л¤Ї п≥двищену увагу використанню закр≥пленого за ним
майна; його правовий статус характеризуЇтьс¤ на¤вн≥стю обмежень, що не Ї
характерними дл¤ юридичних ос≥б ≥нших форм власност≥.
“ак, окр≥м закр≥пленн¤ майна за державним п≥дприЇмством не на прав≥
власност≥, а на прав≥ господарського в≥данн¤ (див. ст. 136) або оперативного
управл≥нн¤ (див. ст. 137 √ ”крањни), передбачен≥ обмеженн¤ на передачу
безоплатно належного державному п≥дприЇмству майна, встановлено правило щодо в≥дчуженн¤
належних такому п≥дприЇмству основних фонд≥в за попередньою згодою органу, до
сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить, ¤к правило, на конкурентних засадах (ч.
2 ст. 75; див також ч. 4 ст. 77 √ ”крањни), заборонено виступати
засновниками п≥дприЇмств будь-¤ких орган≥зац≥йних форм та вид≥в,
господарських товариств, кооператив≥в (ст. 1 ƒекрету аб≥нету ћ≥н≥стр≥в в≥д
31 грудн¤ 1992 р. є 24-92 "ѕро впор¤дкуванн¤ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, створених за участю державних п≥дприЇмств")
тощо.
6. «аконодавством визначаютьс¤ види д≥¤льност≥, займатис¤ ¤кими можуть
вин¤тково державн≥ п≥дприЇмства. «окрема, в≥дпов≥дно до ст. 4 «акону ”крањни
"ѕро п≥дприЇмництво" д≥¤льн≥сть, пов'¤зана з виготовленн¤м ≥
реал≥зац≥Їю в≥йськовоњ зброњ та боЇприпас≥в до нењ, видобуванн¤м бурштину,
охороною окремих особливо важливих об'Їкт≥в права державноњ власност≥, а
також д≥¤льн≥сть, пов'¤зана з проведенн¤м крим≥нал≥стичних, судово-медичних,
судово-псих≥атричних експертиз та розробленн¤м, випробуванн¤м, виробництвом
та експлуатац≥Їю ракетонос≥њв, у тому числ≥ з њх косм≥чними запусками ≥з
будь-¤кою метою, може зд≥йснюватис¤ т≥льки державними п≥дприЇмствами.
ƒ≥¤льн≥сть, пов'¤зана з виробництвом бензин≥в моторних сум≥шевих (ј-76≈к,
ј-80≈к, ј-92≈к, ј≤-93≈к, ј-95≈к, ј-98≈к) з вм≥стом не менш ¤к 5%
високооктанових кисневм≥сних добавок - абсолютованого техн≥чного спирту та
етил-трет-бутилового еф≥ру, зд≥йснюЇтьс¤ нафтопереробними п≥дприЇмствами,
перел≥к ¤ких визначаЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ƒ≥¤льн≥сть, пов'¤зана з
виробництвом зазначених високооктанових кисневм≥сних добавок, зд≥йснюЇтьс¤
державними спиртовими заводами, перел≥к ¤ких також визначаЇтьс¤ аб≥нетом
ћ≥н≥стр≥в ”крањни (див. ѕерел≥к нафтопереробних п≥дприЇмств, що виробл¤тимуть
бензини моторн≥ сум≥шев≥, а також ѕерел≥к державних спиртових завод≥в, що
виробл¤тимуть високооктанов≥ кисневм≥сн≥ добавки до бензин≥в, затв.
постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 29 с≥чн¤ 2003 р. є 127).
ќсобливост≥ функц≥онуванн¤ державного п≥дприЇмства залежать в≥д того, до ¤кого
виду воно належить.
ласиф≥кац≥¤ державних п≥дприЇмств
«г≥дно з ч. 8 ст. 73 √ ”крањни державн≥ ун≥тарн≥ п≥дприЇмства д≥ють ¤к
державн≥ комерц≥йн≥ п≥дприЇмства або казенн≥ п≥дприЇмства.
ƒержавне комерц≥йне п≥дприЇмство Ї суб'Їктом п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, д≥Ї
на основ≥ статуту на принципах п≥дприЇмництва, зазначених у ст. 44 √
”крањни, ≥ несе в≥дпов≥дальн≥сть за насл≥дки своЇњ д≥¤льност≥ ус≥м належним
йому на прав≥ господарського в≥данн¤ майном (ст. 74 √ ”крањни).
«а зм≥стом ст. 75 √ ”крањни державне комерц≥йне п≥дприЇмство зобов'¤зане
приймати та виконувати доведен≥ до нього в установленому законодавством
пор¤дку державн≥ замовленн¤ ≥ державн≥ завданн¤, а також враховувати њх при
формуванн≥ виробничоњ програми, визначенн≥ перспектив свого економ≥чного ≥
соц≥ального розвитку та вибор≥ контрагент≥в.
ƒержавне комерц≥йне п≥дприЇмство не маЇ права безоплатно передавати належне
йому майно ≥ншим юридичним особам чи громад¤нам, кр≥м випадк≥в, передбачених
законом. ¬≥дчужувати, в≥ддавати в заставу майнов≥ об'Їкти, що належать до
основних фонд≥в, здавати в оренду ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси структурних
одиниць та п≥дрозд≥л≥в державне комерц≥йне п≥дприЇмство маЇ право лише за
попередньою згодою органу, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить, ≥, ¤к
правило, на конкурентних засадах (див. ѕоложенн¤ про пор¤док в≥дчуженн¤
основних засоб≥в, що Ї державною власн≥стю, затв. наказом ‘онду державного
майна ”крањни в≥д «ќ липн¤ 1999 р. є 1477 (у редакц≥њ наказу в≥д 29 березн¤
2004 р. є 604) та ѕоложенн¤ про пор¤док продажу на аукц≥он≥, за конкурсом
основних засоб≥в, що Ї державною власн≥стю, затв. наказом ‘онду державного
майна ”крањни в≥д 22 вересн¤ 2000 р. є 1976).
ƒержава та орган, до сфери управл≥нн¤ ¤кого входить державне комерц≥йне
п≥дприЇмство, не несуть в≥дпов≥дальност≥ за його зобов'¤занн¤ми, кр≥м
випадк≥в, передбачених законодавством.
азенн≥ п≥дприЇмства зг≥дно з≥ ст. 76 √ ”крањни створюютьс¤ за р≥шенн¤м
аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни у галуз¤х народного господарства, в ¤ких:
законом дозволено зд≥йсненн¤ господарськоњ д≥¤льност≥ лише державним
п≥дприЇмствам;
основним (понад 50%) споживачем продукц≥њ (роб≥т, послуг) виступаЇ держава;
за умовами господарюванн¤ неможлива в≥льна конкуренц≥¤ товаровиробник≥в чи
споживач≥в (див. «акон ”крањни в≥д 20 кв≥тн¤ 2000 р. є 1682-Ў "ѕро
природн≥ монопол≥њ");
переважаючим (понад 50%) Ї виробництво сусп≥льно необх≥дноњ продукц≥њ
(роб≥т, послуг), ¤ке за своњми умовами ≥ характером потреб, що ним
задовольн¤ютьс¤, ¤к правило, не може бути рентабельним;
приватизац≥ю майнових комплекс≥в державних п≥дприЇмств заборонено законом
(див. ѕерел≥к державних п≥дприЇмств, ¤к≥ перетворюютьс¤ у казенн≥, затв.
постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 30 червн¤ 1998 р. є 987).
Ќа в≥дм≥ну в≥д державного комерц≥йного, майно казенного п≥дприЇмства
закр≥плюЇтьс¤ за ним на прав≥ оперативного управл≥нн¤ в обс¤з≥, зазначеному в
статут≥ п≥дприЇмства. ¬оно не маЇ права в≥дчужувати або ≥ншим способом
розпор¤джатис¤ закр≥пленим за ним майном, що належить до основних фонд≥в, без
попередньоњ згоди органу, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить.
азенне п≥дприЇмство зд≥йснюЇ господарську д≥¤льн≥сть в≥дпов≥дно до
виробничих завдань органу, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить (див.
ѕоложенн¤ про складанн¤ плану розвитку казенного п≥дприЇмства, а також
ѕоложенн¤ про складанн¤ ф≥нансового плану казенного п≥дприЇмства, затв.
постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 22 липн¤ 1998 р. є 1129).
азенне п≥дприЇмство в≥дпов≥даЇ за своњми зобов'¤занн¤ми лише коштами, що
перебувають у його розпор¤дженн≥. ” раз≥ недостатност≥ зазначених кошт≥в
держава в особ≥ органу, до сфери управл≥нн¤ ¤кого входить п≥дприЇмство, несе
повну субсид≥арну в≥дпов≥дальн≥сть за зобов'¤занн¤ми казенного п≥дприЇмства.