ѕ≥дприЇмницьке право
ќ.¬. —тарцев

2.1.1.4. ƒержавне п≥дприЇмство

ѕроцес поступового роздержавленн¤, розвиток приватного сектора ≥ в≥докремленн¤ комунальноњ власност≥ призв≥в до сп≥в≥снуванн¤ в ”крањн≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤ трьох форм власност≥: державноњ, комунальноњ та приватноњ. ѕроте вид державного п≥дприЇмства залишаЇтьс¤ не т≥льки традиц≥йним дл¤ нашоњ економ≥ки, ¤к дл¤ такоњ, що свого часу засновувалась на сусп≥льн≥й власност≥ на засоби виробництва, а й збер≥гаЇ важливе значенн¤.
ѕевн≥ види д≥¤льност≥ ≥ окрем≥ об'Їкти знаход¤тьс¤ поза сферою д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в приватноњ та комунальноњ власност≥. ≤снуЇ чималий перел≥к вид≥в д≥¤льност≥, право на зайн¤тт¤ ¤кими Ї державною монопол≥Їю ≥ ¤к≥ знаход¤тьс¤ п≥д безпосередн≥м контролем орган≥в державноњ влади. “ак≥ державн≥ п≥дприЇмства працюють на потреби стратег≥чно важливих галузей економ≥ки, обслуговують найважлив≥ш≥ комун≥кац≥њ, потреби зв'¤зку, в≥йськово-промислового комплексу ≥з в≥дпов≥дним виробництвом продукц≥њ, морського флоту, ав≥ац≥њ, космонавтики та ≥нш≥.
¬раховуючи викладене, можна передбачити, що цей вид п≥дприЇмств ще довгий час буде залишатис¤ важливою складовою господарського комплексу крањни й виступатиме своЇр≥дним гарантом стаб≥льност≥ у обмежених сферах д≥¤льност≥. ÷им по¤снюЇтьс¤, зокрема, ≥снуванн¤ специф≥чних державних п≥дприЇмств - казенних - п≥дприЇмств ≥з особливим правовим статусом, про що йдетьс¤ нижче.
ѕравовою базою ≥снуванн¤ державних п≥дприЇмств на сьогодн≥ Ї гл. 8 √  ”крањни, ƒекрет  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 15 грудн¤ 1992 р. є 8-92 "ѕро управл≥нн¤ майном, що Ї у загальнодержавн≥й власност≥"; також ст. 4 «акону ”крањни в≥д 7 лютого 1991 р. є 698-’≤≤ "ѕро п≥дприЇмництво" встановлюЇ види д≥¤льност≥, займатис¤ ¤кими можуть вин¤тково державн≥ п≥дприЇмства.

ѕон¤тт¤ державного п≥дприЇмства

«а зм≥стом ст. 73 √  ”крањни державним ун≥тарним п≥дприЇмством Ї п≥дприЇмство, що утворюЇтьс¤ компетентним органом державноњ влади в розпор¤дчому пор¤дку на баз≥ в≥докремленоњ частини державноњ власност≥, ¤к правило, без под≥лу њњ на частки, ≥ входить до сфери його управл≥нн¤.

’арактеристика державного п≥дприЇмства

1. ƒержавне ун≥тарне п≥дприЇмство утворюЇтьс¤ на баз≥ в≥докремленоњ частини державноњ власност≥.
«г≥дно з≥ ст. 326 ÷  ”крањни у державн≥й власност≥ Ї майно, у тому числ≥ грошов≥ кошти, що належать держав≥ ”крањна. Ќа сьогодн≥ ор≥Їнтовний перел≥к об'Їкт≥в державноњ власност≥ м≥ститьс¤ у п. 2.4  ласиф≥кац≥њ форм власност≥ ƒ  001:2004, затвердженоњ наказом ƒержавного ком≥тету ”крањни з питань техн≥чного регулюванн¤ та споживчоњ пол≥тики в≥д 28 травн¤ 2004 р. є 97, в≥дпов≥дно до ¤кого об'Їктами права державноњ власност≥ Ї майно:
—аме на баз≥ цього майна функц≥онують державн≥ п≥дприЇмства; сам≥ вони, а саме - њх майнов≥ комплекси - теж Ї об'Їктами права державноњ власност≥ (див. наведений перел≥к).
ћайно державного ун≥тарного п≥дприЇмства перебуваЇ у державн≥й власност≥ ≥ закр≥плюЇтьс¤ за таким п≥дприЇмством на прав≥ господарського в≥данн¤ чи прав≥ оперативного управл≥нн¤ (ч.3ст.73√ ”крањни). ¬оно не несе в≥дпов≥дальност≥ за зобов'¤занн¤ми власника ≥ органу влади, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить.
2. „астина державноњ власност≥, що входить до статутного фонду державного ун≥тарного п≥дприЇмства, ¤к правило, не под≥л¤Їтьс¤ на частки. «а визначенн¤м ун≥тарного п≥дприЇмства (ч. 4 ст. 63 √  ”крањни) його статутний фонд не под≥л¤Їтьс¤ на частки (пањ), в≥дпов≥дно, статутний фонд державного ун≥тарного п≥дприЇмства не под≥л¤Їтьс¤ на частки взагал≥.
ѕроте, з огл¤ду на об'Їктивне ≥снуванн¤ державноњ корпоративноњ власност≥, що визначаЇтьс¤ за ст. « вищевказаноњ  ласиф≥кац≥њ форм власност≥ ƒ  001:2004 щодо майна суб'Їкт≥в, у статутному фонд≥ ¤ких частка державноњ чи комунальноњ власност≥ перевищуЇ 50% чи становить величину, ¤ка забезпечуЇ в≥дпов≥дним органам державного управл≥нн¤ право вир≥шального впливу на господарську д≥¤льн≥сть цих суб'Їкт≥в, правом≥рно казати про на¤вн≥сть, кр≥м державних ун≥тарних, ≥ державних корпоративних п≥дприЇмств. —аме њх статутний фонд под≥л¤Їтьс¤ на частки, ¤к≥ можуть знаходитис¤, кр≥м державноњ, ≥ в ≥нших формах власност≥. ƒокладн≥ше про так≥ п≥дприЇмства йтиметьс¤ при розгл¤д≥ господарських товариств.
3. ƒержавне ун≥тарне п≥дприЇмство створюЇтьс¤ компетентним органом державноњ влади.
«г≥дно з ч. 2 ст. 326 ÷  ”крањни в≥д ≥мен≥ та в ≥нтересах держави ”крањна право власност≥ зд≥йснюють в≥дпов≥дн≥ органи державноњ влади. њх компетенц≥¤, в тому числ≥ щодо розпор¤дженн¤ державним майном, визначаЇтьс¤ нормативними актами, юридична сила ¤ких вар≥юЇтьс¤ залежно в≥д того, у ¤к≥й сфер≥ вони д≥ють.
«агальн≥ питанн¤ щодо компетенц≥њ орган≥в державноњ влади в сфер≥ управл≥нн¤ державним майном визначаютьс¤ ƒекретом  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни "ѕро управл≥нн¤ майном, що Ї у загальнодержавн≥й власност≥", ст. 1 ¤кого на м≥н≥стерства та ≥нш≥ п≥дв≥домч≥  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни органи виконавчоњ влади покладаЇ зд≥йсненн¤ функц≥й щодо управл≥нн¤ майном, що Ї у державн≥й власност≥, кр≥м майнових комплекс≥в п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й, управл≥нн¤ ¤кими зд≥йснюють в≥дпов≥дн≥ служби ¬ерховноњ –ади ”крањни, ѕрезидента ”крањни,  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни зг≥дно з законодавчими актами ”крањни. ¬≥дпов≥дн≥ органи, зокрема, приймають р≥шенн¤ про створенн¤, реорган≥зац≥ю, л≥кв≥дац≥ю п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й, заснованих на державн≥й власност≥, затверджують њх статути (положенн¤), контролюють њх дотриманн¤ та приймають р≥шенн¤ у зв'¤зку з порушенн¤м статут≥в (положень).
¬≥дпов≥дно орган державноњ влади, до сфери управл≥нн¤ ¤кого входить державне п≥дприЇмство, Ї представником власника ≥ виконуЇ його функц≥њ у межах, визначених його компетенц≥Їю. ƒержавне ун≥тарне п≥дприЇмство може не т≥льки створюватись у вузькому значенн≥; в≥дпов≥дн≥ права на нього можуть набуватись ≥ на ≥нших п≥дставах, наприклад, внасл≥док передач≥ п≥дприЇмства з комунальноњ власност≥ у державну в≥дпов≥дно до вимог «акону ”крањни в≥д 3 березн¤ 1998 р. є 147/98-¬– "ѕро передачу об'Їкт≥в права державноњ та комунальноњ власност≥". “ак, зг≥дно з розпор¤дженн¤м  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 28 жовтн¤ 1997 р. є 604-р "ѕро передачу майна з комунальноњ у державну власн≥сть" Ћьв≥вський виробничо-техн≥чний центр стандартизац≥њ, метролог≥њ та сертиф≥кац≥њ був переданий до сфери управл≥нн¤ ћ≥нагропол≥тики.
4. ƒержавне ун≥тарне п≥дприЇмство створюЇтьс¤ в розпор¤дчому пор¤дку ≥ належить до сфери управл≥нн¤ органу, ¤кий його створив.
–озпор¤дчий пор¤док утворенн¤ державного п≥дприЇмства означаЇ, що такому утворенню передуЇ виданн¤ компетентним органом державноњ влади в≥дпов≥дного акта про це. Ќаприклад, наказом ћ≥н≥стерства транспорту ”крањни в≥д 9 кв≥тн¤ 2004 р. є 293 було утворене державне ун≥тарне п≥дприЇмство "јгентство морськоњ безпеки", метою ¤кого, ¤к йдетьс¤ у зазначеному наказ≥, Ї проведенн¤ роб≥т ≥з запоб≥ганн¤ актам тероризму, п≥ратства, ≥ншим под≥¤м, а також взаЇмод≥¤ та координац≥¤ д≥й, направлених на захист суден в≥д загрози терористичних акт≥в, озброЇних напад≥в у портах ≥ на мор≥, контроль за њх виконанн¤м на м≥сц¤х. ѕ≥дприЇмство належить до сфери управл≥нн¤ ћ≥нтрансу ”крањни та п≥дпор¤дковане ƒержавному департаменту морського ≥ р≥чкового транспорту.
ѕроте державне п≥дприЇмство не завжди належить до сфери управл≥нн¤ органу, ¤кий його створив. Ќаприклад, розпор¤дженн¤м  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 12 травн¤ 2004 р. є 300-р було утворене державне п≥дприЇмство "ƒержавний резервний нас≥ннЇвий фонд ”крањни". “им же самим розпор¤дженн¤м п≥дприЇмство було в≥днесене до сфери управл≥нн¤ ћ≥нагропол≥тики. “обто, п≥дприЇмство було створене за актом вищесто¤щого органу виконавчоњ влади, проте функц≥њ ≥з безпосереднього вир≥шенн¤ в≥дпов≥дних орган≥зац≥йних питань були передан≥ нижчесто¤щому органу.
5. «важаючи на те, що базою дл¤ створенн¤ державного п≥дприЇмства Ї державне майно, держава прид≥л¤Ї п≥двищену увагу використанню закр≥пленого за ним майна; його правовий статус характеризуЇтьс¤ на¤вн≥стю обмежень, що не Ї характерними дл¤ юридичних ос≥б ≥нших форм власност≥.
“ак, окр≥м закр≥пленн¤ майна за державним п≥дприЇмством не на прав≥ власност≥, а на прав≥ господарського в≥данн¤ (див. ст. 136) або оперативного управл≥нн¤ (див. ст. 137 √  ”крањни), передбачен≥ обмеженн¤ на передачу безоплатно належного державному п≥дприЇмству майна, встановлено правило щодо в≥дчуженн¤ належних такому п≥дприЇмству основних фонд≥в за попередньою згодою органу, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить, ¤к правило, на конкурентних засадах (ч. 2 ст. 75; див також ч. 4 ст. 77 √  ”крањни), заборонено виступати засновниками п≥дприЇмств будь-¤ких орган≥зац≥йних форм та вид≥в, господарських товариств, кооператив≥в (ст. 1 ƒекрету  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в в≥д 31 грудн¤ 1992 р. є 24-92 "ѕро впор¤дкуванн¤ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, створених за участю державних п≥дприЇмств") тощо.
6. «аконодавством визначаютьс¤ види д≥¤льност≥, займатис¤ ¤кими можуть вин¤тково державн≥ п≥дприЇмства. «окрема, в≥дпов≥дно до ст. 4 «акону ”крањни "ѕро п≥дприЇмництво" д≥¤льн≥сть, пов'¤зана з виготовленн¤м ≥ реал≥зац≥Їю в≥йськовоњ зброњ та боЇприпас≥в до нењ, видобуванн¤м бурштину, охороною окремих особливо важливих об'Їкт≥в права державноњ власност≥, а також д≥¤льн≥сть, пов'¤зана з проведенн¤м крим≥нал≥стичних, судово-медичних, судово-псих≥атричних експертиз та розробленн¤м, випробуванн¤м, виробництвом та експлуатац≥Їю ракетонос≥њв, у тому числ≥ з њх косм≥чними запусками ≥з будь-¤кою метою, може зд≥йснюватис¤ т≥льки державними п≥дприЇмствами. ƒ≥¤льн≥сть, пов'¤зана з виробництвом бензин≥в моторних сум≥шевих (ј-76≈к, ј-80≈к, ј-92≈к, ј≤-93≈к, ј-95≈к, ј-98≈к) з вм≥стом не менш ¤к 5% високооктанових кисневм≥сних добавок - абсолютованого техн≥чного спирту та етил-трет-бутилового еф≥ру, зд≥йснюЇтьс¤ нафтопереробними п≥дприЇмствами, перел≥к ¤ких визначаЇтьс¤  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ƒ≥¤льн≥сть, пов'¤зана з виробництвом зазначених високооктанових кисневм≥сних добавок, зд≥йснюЇтьс¤ державними спиртовими заводами, перел≥к ¤ких також визначаЇтьс¤  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни (див. ѕерел≥к нафтопереробних п≥дприЇмств, що виробл¤тимуть бензини моторн≥ сум≥шев≥, а також ѕерел≥к державних спиртових завод≥в, що виробл¤тимуть високооктанов≥ кисневм≥сн≥ добавки до бензин≥в, затв. постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 29 с≥чн¤ 2003 р. є 127).
ќсобливост≥ функц≥онуванн¤ державного п≥дприЇмства залежать в≥д того, до ¤кого виду воно належить.

 ласиф≥кац≥¤ державних п≥дприЇмств

«г≥дно з ч. 8 ст. 73 √  ”крањни державн≥ ун≥тарн≥ п≥дприЇмства д≥ють ¤к державн≥ комерц≥йн≥ п≥дприЇмства або казенн≥ п≥дприЇмства.
ƒержавне комерц≥йне п≥дприЇмство Ї суб'Їктом п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, д≥Ї на основ≥ статуту на принципах п≥дприЇмництва, зазначених у ст. 44 √  ”крањни, ≥ несе в≥дпов≥дальн≥сть за насл≥дки своЇњ д≥¤льност≥ ус≥м належним йому на прав≥ господарського в≥данн¤ майном (ст. 74 √  ”крањни).
«а зм≥стом ст. 75 √  ”крањни державне комерц≥йне п≥дприЇмство зобов'¤зане приймати та виконувати доведен≥ до нього в установленому законодавством пор¤дку державн≥ замовленн¤ ≥ державн≥ завданн¤, а також враховувати њх при формуванн≥ виробничоњ програми, визначенн≥ перспектив свого економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку та вибор≥ контрагент≥в.
ƒержавне комерц≥йне п≥дприЇмство не маЇ права безоплатно передавати належне йому майно ≥ншим юридичним особам чи громад¤нам, кр≥м випадк≥в, передбачених законом. ¬≥дчужувати, в≥ддавати в заставу майнов≥ об'Їкти, що належать до основних фонд≥в, здавати в оренду ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси структурних одиниць та п≥дрозд≥л≥в державне комерц≥йне п≥дприЇмство маЇ право лише за попередньою згодою органу, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить, ≥, ¤к правило, на конкурентних засадах (див. ѕоложенн¤ про пор¤док в≥дчуженн¤ основних засоб≥в, що Ї державною власн≥стю, затв. наказом ‘онду державного майна ”крањни в≥д «ќ липн¤ 1999 р. є 1477 (у редакц≥њ наказу в≥д 29 березн¤ 2004 р. є 604) та ѕоложенн¤ про пор¤док продажу на аукц≥он≥, за конкурсом основних засоб≥в, що Ї державною власн≥стю, затв. наказом ‘онду державного майна ”крањни в≥д 22 вересн¤ 2000 р. є 1976).
ƒержава та орган, до сфери управл≥нн¤ ¤кого входить державне комерц≥йне п≥дприЇмство, не несуть в≥дпов≥дальност≥ за його зобов'¤занн¤ми, кр≥м випадк≥в, передбачених законодавством.
 азенн≥ п≥дприЇмства зг≥дно з≥ ст. 76 √  ”крањни створюютьс¤ за р≥шенн¤м  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни у галуз¤х народного господарства, в ¤ких: Ќа в≥дм≥ну в≥д державного комерц≥йного, майно казенного п≥дприЇмства закр≥плюЇтьс¤ за ним на прав≥ оперативного управл≥нн¤ в обс¤з≥, зазначеному в статут≥ п≥дприЇмства. ¬оно не маЇ права в≥дчужувати або ≥ншим способом розпор¤джатис¤ закр≥пленим за ним майном, що належить до основних фонд≥в, без попередньоњ згоди органу, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить.
 азенне п≥дприЇмство зд≥йснюЇ господарську д≥¤льн≥сть в≥дпов≥дно до виробничих завдань органу, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить (див. ѕоложенн¤ про складанн¤ плану розвитку казенного п≥дприЇмства, а також ѕоложенн¤ про складанн¤ ф≥нансового плану казенного п≥дприЇмства, затв. постановою  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 22 липн¤ 1998 р. є 1129).
 азенне п≥дприЇмство в≥дпов≥даЇ за своњми зобов'¤занн¤ми лише коштами, що перебувають у його розпор¤дженн≥. ” раз≥ недостатност≥ зазначених кошт≥в держава в особ≥ органу, до сфери управл≥нн¤ ¤кого входить п≥дприЇмство, несе повну субсид≥арну в≥дпов≥дальн≥сть за зобов'¤занн¤ми казенного п≥дприЇмства.

Ќа книжкову полицю
«м≥ст

≈лектронна б≥бл≥отека ÷ƒЌ  ”ѕ
Сайт управляется системой uCoz