—усп≥льство зазнаЇ значних ф≥нансових збитк≥в в≥д негативного техногенного впливу на стан навколишнього природного середовища. ¬ ”крањн≥, наприклад, щор≥чн≥ втрати в≥д неефективного, нерац≥онального природокористуванн¤ ≥ забрудненн¤ навколишнього природного середовища, за оц≥нками фах≥вц≥в, становл¤ть 15Ч20 % њњ нац≥онального доходу. ” б≥льшост≥ ≥ндустр≥ально розвинутих крањн, дл¤ пор≥вн¤нн¤, еколог≥чна шкода в≥д техногенноњ д≥¤льност≥ визначаЇтьс¤ на р≥вн≥ 3-6 % при тому, що витрачаЇтьс¤ на природоохоронн≥ ц≥л≥ значно менше: наприклад, в јвстр≥њ Ч 1,32 % валового нац≥онального продукту, у ‘ранц≥њ Ч 1,7 %, Ўвейцар≥њ Ч 2 %. ÷е св≥дчить про те, що нав≥ть розвинен≥ крањни не можуть вид≥лити достатн≥х кошт≥в на компенсац≥ю шкоди, ¤ка завдаЇтьс¤ внасл≥док порушенн¤ правових вимог щодо охорони навколишнього природного середовища. “ака ситуац≥¤ примушуЇ крањни св≥ту посилювати еколого-правов≥ вимоги до виробничоњ та ≥ншоњ господарськоњ д≥¤льност≥, зд≥йснювати економ≥чне стимулюванн¤ природоохоронноњ д≥¤льност≥ ≥ одночасно п≥двищувати в≥дпов≥дальн≥сть за шкоду, що завдаЇтьс¤ внасл≥док порушенн¤ законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
¬иникаЇ запитанн¤: чи ≥снують способи захисту в≥д таких ситуац≥й? ¬≥дпов≥дь на нього, з огл¤ду на св≥товий досв≥д, може бути оптим≥стичною: таким способом Ї страхуванн¤ ризик≥в виникненн¤ техногенно-еколог≥чних авар≥й, катастроф та ≥нших ≥нцидент≥в. …детьс¤ про еколог≥чне страхуванн¤, призначене дл¤ створенн¤ резерв≥в грошових ресурс≥в (фонд≥в) за рахунок власник≥в п≥дприЇмств, д≥¤льн≥сть ¤ких Ї еколог≥чно небезпечною, дл¤ ц≥льового њх використанн¤ Ч на компенсац≥ю збитк≥в, ¤ких зазнав хто-небудь з учасник≥в створенн¤ цього фонду. “им самим збитки одного розпод≥л¤ютьс¤ м≥ж багатьма особами ≥ стають не такими значними.
ѕотенц≥йно розраховувати на п≥дтримку страхових фонд≥в дл¤ забезпеченн¤ в≥дпов≥дальност≥ за еколог≥чну шкоду ц≥лком можливо ≥ в ”крањн≥. “ака можлив≥сть, зокрема, передбачена ст. 49 «акону Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї, в≥дпов≥дно до ¤коњ в ”крањн≥ зд≥йснюЇтьс¤ добров≥льне ≥ обов'¤зкове державне та ≥нш≥ види страхуванн¤ громад¤н та њх майна, майна ≥ доход≥в п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й на випадок шкоди, запод≥¤ноњ внасл≥док забрудненн¤ навколишнього природного середовища та пог≥ршенн¤ ¤кост≥ природних ресурс≥в. ѕор¤док еколог≥чного страхуванн¤ встановлюЇтьс¤ законодавством ”крањни. —татт¤ 15 «акону ”крањни Ђѕро використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ та рад≥ац≥йну безпекуї м≥стить установчу норму про зд≥йсненн¤ страхуванн¤ в≥д ризику рад≥ац≥йного забрудненн¤ довк≥лл¤ (впливу на людину).
¬одночас можна говорити, що зазначен≥ правов≥ норми створюють лише передумови дл¤ запровадженн¤ еколог≥чного страхуванн¤. —ьогодн≥ в ”крањн≥ ще не визначен≥ конкретн≥ механ≥зми страхуванн¤ ризик≥в виникненн¤ небезпечних техногенно-еколог≥чних, ¤дерних ≥нцидент≥в. «окрема, не передбачено застосуванн¤ еколог≥чного страхуванн¤ «аконом ”крањни Ђѕро страхуванн¤ї, ÷ив≥льним кодексом ”крањни, не прийн¤тий дос≥ ≥ спец≥альний закон про еколог≥чне страхуванн¤. Ќе можна не зазначити того, що такий стан викликаний не лише ≥нертн≥стю законодавц¤ у вир≥шенн≥ цього питанн¤, а й в≥дсутн≥стю юридичних концептуальних засад зд≥йсненн¤ в ”крањн≥ еколог≥чного страхуванн¤. ј саме так≥ розробки мали б дати в≥дпов≥д≥ на запитанн¤ Ч ¤кий зм≥ст вкладаЇтьс¤ в еколог≥чне страхуванн¤, ¤ка сфера застосуванн¤ страхуванн¤ еколог≥чних ризик≥в, ¤к≥ орган≥зац≥йн≥ засади еколог≥чного страхуванн¤, ¤к≥ зм≥ни та доповненн¤ сл≥д внести до законодавства у зв'¤зку з упровадженн¤м еколог≥чного страхуванн¤ тощо.
Ќа сьогодн≥ у св≥тов≥й практиц≥ переважають еколог≥чне страхуванн¤ в≥дпов≥дальност≥ та еколог≥чне майнове страхуванн¤. Ќорма страхуванн¤ д≥¤льност≥ певних тип≥в установок, що створюють загрозу дл¤ довк≥лл¤, з метою гарантуванн¤ ф≥нансового забезпеченн¤ можливоњ в≥дпов≥дальност≥ за шкоду, запод≥¤ну забрудненн¤м довк≥лл¤, м≥ститьс¤ ≥ в «акон≥ Ќ≥меччини про матер≥альну в≥дпов≥дальн≥сть за шкоду, запод≥¤ну еколог≥чними правопорушенн¤ми. —трахуванн¤ потенц≥йноњ в≥дпов≥дальност≥ за шкоду ¤к насл≥док еколог≥чних правопорушень зд≥йснюЇтьс¤ також у Ѕельг≥њ, ¬еликобритан≥њ, Ќ≥дерландах, ≤тал≥њ, —Ўј, Ўвейцар≥њ, япон≥њ та в ≥нших крањнах св≥ту.
«а загальним правилом еколог≥чному страхуванню п≥дл¤гають ризики запод≥¤нн¤ шкоди. ѕ≥д ними розум≥ютьс¤ под≥њ, ¤к≥ Ї раптовими ≥ непередбачуваними. ƒо них належать техногенн≥ авар≥њ (авар≥йн≥ ситуац≥њ) та катастрофи. Ќаприклад, раптовими ≥ непередбачуваними Ї: вибух на п≥дприЇмств≥, що призв≥в до значного викиду забруднюючих речовин, небезпечного дл¤ здоров'¤ людей ≥ довк≥лл¤; транспортна авар≥¤, внасл≥док ¤коњ з контейнера в довк≥лл¤ потрапили отруйн≥ речовини тощо.
—л≥д зазначити, що «акон ”крањни Ђѕро страхуванн¤ї не в≥дносить еколог≥чне страхуванн¤ до перел≥ку обов'¤зкових вид≥в страхуванн¤, проте дозвол¤Ї це зробити. ќбов'¤зкове страхуванн¤ в≥дпов≥дно до ст. 5 цього «акону встановлюЇтьс¤ законодавством ”крањни шл¤хом внесенн¤ зм≥н до нього. ќтже, все залежить в≥д готовност≥ законодавц¤ внести в≥дпов≥дн≥ зм≥ни (про впровадженн¤ обов'¤зкового страхуванн¤) до «акону ”крањни Ђѕро страхуванн¤ї. Ѕезпосередньо в≥дносини, пов'¤зан≥ ≥з зд≥йсненн¤м еколог≥чного страхуванн¤, мають врегулюватис¤ майбутн≥м «аконом ”крањни Ђѕро еколог≥чне страхуванн¤ї, у ¤кому сл≥д було б врахувати так≥ види еколог≥чного страхуванн¤ (рис. 3).
“акий п≥дх≥д до визначенн¤ сфери еколог≥чного страхуванн¤ Ї невипадковим. —учасн≥ техн≥ка та технолог≥њ не мають стов≥дсотковоњ гарант≥њ своЇњ безпечност≥. р≥м того, досв≥д роботи з≥ створенн¤ складних систем високоњ над≥йност≥ св≥дчить, що реальне значенн¤ ц≥Їњ над≥йност≥ внасл≥док помилок конструктор≥в, технолог≥в, проектувальник≥в, обслуговуючого персоналу завжди ви¤вл¤лось ≥стотно нижчим в≥д того, ¤ке обраховувалос¤ на основ≥ ≥нтенсивност≥ в≥дмови окремих елемент≥в. ќтже, ризик виникненн¤ авар≥йних ситуац≥й завжди на¤вний в сучасних виробничих процесах. ј тому визнано: ¤кщо виробник вжив ус≥х необх≥дних заход≥в дл¤ гарантуванн¤ безпеки, то було б невиправданим ставити його у вкрай скрутне ф≥нансове становище, доводити до банкрутства у випадках настанн¤ шкоди, ¤ку неможливо було передбачити. «апоб≥гти цьому ≥ маЇ еколог≥чне страхуванн¤.
—траховому покриттю п≥дл¤гають будь-¤к≥ збитки, що завдан≥ техногенно-еколог≥чним ≥нцидентом: витрати на очистку територ≥њ (акватор≥њ); неотриман≥ доходи внасл≥док зниженн¤ продуктивност≥ с≥льськогосподарських уг≥дь; витрати на в≥дновленн¤ тварин; витрати на влаштуванн¤ нових джерел питноњ води зам≥сть забруднених; витрати на л≥куванн¤, викликан≥ пог≥ршенн¤м стану здоров'¤ внасл≥док д≥њ забруднюючих речовин тощо.
Ќа сьогодн≥ при розробц≥ модел≥ еколог≥чного страхуванн¤ сл≥д враховувати законодавч≥ новели щодо страхуванн¤, вм≥щен≥ в новому ÷ив≥льному кодекс≥ ”крањни в≥д 16 с≥чн¤ 2003 р., та в≥дпов≥дн≥ законопроектн≥ обгрунтуванн¤. «г≥дно з≥ ст. 979 цього одексу за договором страхуванн¤ одна сторона (страховик) зобов'¤зуЇтьс¤ у раз≥ настанн¤ певноњ под≥њ (страхового випадку) виплатити друг≥й сторон≥ (страхувальников≥) або ≥нш≥й особ≥, визначен≥й у договор≥, грошову суму (страхову виплату), а страхувальник зобов'¤зуЇтьс¤ сплачувати страхов≥ платеж≥ та виконувати ≥нш≥ умови договору. ƒогов≥р страхуванн¤ набираЇ чинност≥ з моменту внесенн¤ страхувальником першого страхового платежу, ¤кщо ≥нше не встановлено договором.