≈колог≥чний аудит можна в≥днести до функц≥й управл≥нн¤ в галуз≥ охорони довк≥лл¤, ¤ка, ¤к ≥ функц≥¤ еколог≥чноњ експертизи, в≥дбрунькувалас¤ в≥д еколог≥чного контролю. ¬≥н не п≥дм≥н¤Ї державний, самовр¤дний чи громадський контроль у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища, що ведетьс¤ спец≥ально уповноваженими органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤. …ого в≥дм≥нн≥сть в≥д еколог≥чного контролю насамперед пол¤гаЇ в тому, що еколог≥чний аудит Ї видом профес≥йноњ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥. якщо правовим насл≥дком зд≥йсненн¤ еколог≥чного контролю Ї прийн¤тт¤ управл≥нських та ≥нших р≥шень (зокрема, заборона еколог≥чно некоректноњ д≥¤льност≥, прит¤гненн¤ до в≥дпов≥дальност≥ порушник≥в, в≥дкритт¤ ф≥нансуванн¤ певноњ д≥¤льност≥ тощо), то еколог≥чний аудит в≥д≥граЇ допом≥жну роль при прийн¤тт≥ р≥шень, причому не лише органами виконавчоњ влади чи м≥сцевого самовр¤дуванн¤, а й юридичними чи ф≥зичними особами, в першу чергу Ч суб'Їктами господарюванн¤, ¤к≥ замовл¤ють еколог≥чний аудит. «в≥дси Ч р≥зний статус ≥нформац≥њ про висновки еколог≥чного аудиту, з одного боку, та еколог≥чного контролю Ч з ≥ншого. якщо результати еколог≥чного контролю (так само, ¤к ≥ еколог≥чноњ експертизи) переважно мають бути в≥дкритими дл¤ громадськост≥, то висновки еколог≥чного аудиту Ї власн≥стю його замовника, ¤кий ≥ визначаЇ режим такоњ ≥нформац≥њ (за загальним правилом вона Ї конф≥денц≥йною).
ќрган≥зац≥¤ ≥ зд≥йсненн¤ еколого-аудиторськоњ д≥¤льност≥ регулюютьс¤ частинами 2, 3 ст. 49 «акону ”крањни Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї, «аконом ”крањни Ђѕро еколог≥чний аудитї (2004), законодавчими актами, що регулюють види д≥¤льност≥ ≥ сфери, в ¤ких зд≥йснюЇтьс¤ обов'¤зковий еколог≥чний аудит (зокрема приватизац≥ю). Ќизку процедурних документ≥в стосовно сертиф≥кац≥њ еколог≥чних аудитор≥в, веденн¤ –еЇстру еколог≥чних аудитор≥в та юридичних ос≥б, ¤к≥ мають право на зд≥йсненн¤ еколог≥чного аудиту, затверджено наказами ћ≥н≥стерства охорони навколишнього природного середовища. ≈колог≥чний аудит систем управл≥нн¤ ¤к≥стю довк≥лл¤ регулюЇтьс¤ також м≥жнародними стандартами. 3 1 с≥чн¤ 1998 р. в ”крањн≥, зокрема, адаптован≥ так≥ м≥жнародн≥ стандарти: ƒ—“” ISO 14010-97 ЂЌастанови щодо зд≥йсненн¤ еколог≥чного аудиту. «агальн≥ принципиї, ƒ—“” ISO 14011-97 ЂЌастанови щодо зд≥йсненн¤ еколог≥чного аудиту. ѕроцедури аудиту. јудит систем управл≥нн¤ навколишн≥м середовищемї, ƒ—“” ISO 14012-97 ЂЌастанови щодо зд≥йсненн¤ еколог≥чного аудиту. вал≥ф≥кац≥йн≥ вимоги до аудитор≥в з еколог≥њї. Ќа зм≥ну цим стандартам згодом прийшов Їдиний стандарт ƒ—“” ISO Ч 19011:2003ЂЌастанови щодо зд≥йсненн¤ аудит≥в систем управл≥нн¤ ¤к≥стю ≥ (або) еколог≥чного управл≥нн¤ї.
«а зм≥стом еколог≥чний аудит Ї документально оформленим системним незалежним процесом оц≥нюванн¤ об'Їкта дл¤ встановленн¤ в≥дпов≥дност≥ визначених вид≥в д≥¤льност≥, заход≥в, умов, систем управл≥нн¤ навколишн≥м природним середовищем та ≥нформац≥њ з цих питань вимогам законодавства ”крањни про охорону навколишнього природного середовища та ≥ншим критер≥¤м еколог≥чного аудиту. ¬≥дпов≥дн≥ критер≥њ встановлюютьс¤ замовником еколог≥чного аудиту в договор≥ на його проведенн¤. ≈колог≥чному аудиту можуть п≥дл¤гати п≥дприЇмства, установи та орган≥зац≥њ, њх ф≥л≥њ, представництва чи об'Їднанн¤, ц≥л≥сн≥ майнов≥ комплекси, ≥нш≥ господарськ≥ об'Їкти, њх окрем≥ п≥дрозд≥ли, виробництва чи види д≥¤льност≥; системи управл≥нн¤ навколишн≥м природним середовищем; ≥нш≥ об'Їкти, передбачен≥ законом.
ѕраво на проведенн¤ еколог≥чного аудиту в ”крањн≥ мають еколог≥чн≥ аудитори, сертиф≥кован≥ в≥дпов≥дно до вимог законодавства ”крањни. “акими вимогами Ї: а) в≥дпов≥дна вища осв≥та; б) досв≥д роботи у сфер≥ охорони навколишнього природного середовища або сум≥жних сферах не менше чотирьох рок≥в п≥др¤д; в) отриманн¤ в установленому пор¤дку сертиф≥ката на право зд≥йсненн¤ в≥дпов≥дноњ д≥¤льност≥, ¤кий видаЇтьс¤ терм≥ном на 3 роки. Ќа жаль, законодавство не м≥стить перел≥ку спец≥альностей, опанувавши ¤к≥ особа може претендувати на отриманн¤ сертиф≥ката еколог≥чного аудитора, в≥ддаючи вир≥шенн¤ цього питанн¤ на розсуд ћ≥н≥стерства охорони навколишнього природного середовища ”крањни, що не спри¤Ї об'Їктивному вир≥шенню справи. ™ й р¤д ≥нших питань, що потребують свого вир≥шенн¤, зокрема: що можна вважати Ђсум≥жноюї щодо охорони навколишнього природного середовища сферою та ≥нш≥.
ƒл¤ того щоб юридична особа могла претендувати на внесенн¤ до –еЇстру еколог≥чних аудитор≥в та юридичних ос≥б, ¤к≥ мають право на зд≥йсненн¤ еколог≥чного аудиту, достатньо, по-перше, передбачити в≥дпов≥дний вид д≥¤льност≥ у своЇму статут≥, а по-друге, мати у штат≥ хоча б одного еколог≥чного аудитора.
ћ≥стить законодавство ”крањни й певн≥ заборони на проведенн¤ еколог≥чного аудиту. ¬они поширюютьс¤ на органи виконавчоњ влади, органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤, ос≥б, ¤ким законом заборонено зд≥йснювати п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть. «аборон¤Їтьс¤ зд≥йснювати еколог≥чний аудит господарських об'Їкт≥в еколог≥чним аудиторам,¤кщо вони мають акц≥њ цих об'Їкт≥в або в ≥нш≥й форм≥ мають безпосереднЇ в≥дношенн¤ до них.
«акон ”крањни Ђѕро еколог≥чний аудитї розр≥зн¤Ї внутр≥шн≥й та зовн≥шн≥й; обов'¤зковий та добров≥льний еколог≥чний аудит.
¬нутр≥шн≥й еколог≥чний аудит об'Їкта проводитьс¤ на замовленн¤ його власника чи органу управл≥нн¤ дл¤ власних потреб. «овн≥шн≥й еколог≥чний аудит проводитьс¤ на замовленн¤ ≥нших за≥нтересованих суб'Їкт≥в. “акими суб'Їктами можуть бути, зокрема, потенц≥йн≥ покупц≥ об'Їкта, що приватизуЇтьс¤ або виставл¤Їтьс¤ на продаж Ч дл¤ визначенн¤ реальноњ вартост≥ об'Їкта з урахуванн¤м його еколог≥чних характеристик.
ƒобров≥льний еколог≥чний аудит зд≥йснюЇтьс¤ стосовно будь-¤ких об'Їкт≥в на замовленн¤ ¤к власника (органу управл≥нн¤) об'Їкта, так ≥ ≥ншого за≥нтересованого суб'Їкта. ” другому випадку, тобто ¤кщо еколог≥чний аудит замовл¤Їтьс¤ третьою стороною, «акон вимагаЇ згоди кер≥вника чи власника об'Їкта на проведенн¤ на ньому еколог≥чного аудиту.
ќбов'¤зковий еколог≥чний аудит в≥дпов≥дно до ст. 12 «акону ”крањни Ђѕро еколог≥чний аудитї зд≥йснюЇтьс¤ на замовленн¤ за≥нтересованих орган≥в виконавчоњ влади або орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ щодо об'Їкт≥в або вид≥в д≥¤льност≥, ¤к≥ становл¤ть п≥двищену еколог≥чну небезпеку, в≥дпов≥дно до ѕерел≥ку вид≥в д≥¤льност≥ та об'Їкт≥в, що становл¤ть п≥двищену еколог≥чну небезпеку, затвердженого постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 27 липн¤ 1995 р. є 554, у таких випадках: банкрутство; приватизац≥¤, передача в концес≥ю об'Їкт≥в державноњ та комунальноњ власност≥; передача або придбанн¤ в державну чи комунальну власн≥сть; передача у довгострокову оренду об'Їкт≥в державноњ або комунальноњ власност≥; створенн¤ на основ≥ об'Їкт≥в державноњ та комунальноњ власност≥ сп≥льних п≥дприЇмств; еколог≥чне страхуванн¤ об'Їкт≥в; завершенн¤ д≥њ угоди про розпод≥л продукц≥њ в≥дпов≥дно до закону; в ≥нших випадках, передбачених законом. —таном на 1 липн¤ 2007 р. ћ≥нприроди ”крањни п≥дготовлен≥ зм≥ни до «акону Ђѕро еколог≥чний аудитї, ¤кими, зокрема, пропонуЇтьс¤ суттЇво розширити сферу обов'¤зкового еколог≥чного аудиту.