≈колог≥чна експертиза пол¤гаЇ в оц≥нц≥ можливого впливу передбаченоњ або запланованоњ д≥¤льност≥ на стан довк≥лл¤, њњ в≥дпов≥дност≥ вимогам еколог≥чного законодавства.
≈колог≥чна експертиза Ї самост≥йною управл≥нською функц≥Їю, що Ђв≥дбрунькуваласьї в≥д функц≥њ еколог≥чного контролю. «а своЇю правовою природою вона Ї еколог≥чним контролем, ¤кий маЇ попереджувальний характер.
ѕравовими п≥дставами орган≥зац≥њ та зд≥йсненн¤ еколог≥чноњ експертизи в ”крањн≥ Ї закони ”крањни Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї (розд≥л VI, статт≥ 26-30) та Ђѕро еколог≥чну експертизуї (1995, з наступними зм≥нами).
≈колог≥чна експертиза Ї вир≥шальною ≥, ¤к правило, завершальною стад≥Їю оц≥нки впливу запланованоњ д≥¤льност≥ на навколишнЇ середовище (ќ¬Ќ—). Ќа б≥льш ранн≥х стад≥¤х ќ¬Ќ— опрацьовуЇтьс¤ авторами проекту. —аме на них лежить обов'¤зок доведенн¤ еколог≥чноњ Ђбездоганност≥ї проекту в процес≥ п≥дготовки матер≥ал≥в ќ¬Ќ— до њх поданн¤ на еколог≥чну експертизу. ќстанн¤ ж зд≥йснюЇтьс¤ незалежними еколог≥чними експертами ≥ маЇ на мет≥ оц≥нку в≥дпов≥дност≥ запланованоњ д≥¤льност≥ законодавству. «азначене даЇ п≥дставу де¤ким досл≥дникам вважати ќ¬Ќ— ≥ еколог≥чну експертизу самост≥йними правовими засобами: ќ¬Ќ— Ч забезпеченн¤ врахуванн¤ еколог≥чних вимог на стад≥њ п≥дготовки управл≥нських р≥шень, а еколог≥чну експертизу Ч на стад≥њ прийн¤тт¤ таких р≥шень'. Ќами в≥дстоюЇтьс¤ позиц≥¤ стосовно того, що ќ¬Ќ— Ї комплексною, багатостад≥йною процедурою, ¤ка ≥н≥ц≥юЇтьс¤ замовником проекту, опрацьовуЇтьс¤ його автором, оприлюднюЇтьс¤ дл¤ громадського обговоренн¤ ≥ завершуЇтьс¤ прийн¤тт¤м управл≥нського р≥шенн¤ на п≥дстав≥ висновку еколог≥чноњ експертизи.
≈колог≥чна експертиза в ”крањн≥ базуЇтьс¤ на таких принципах:
Чпопередн≥й характер (за загальним правилом вона проводитьс¤ на найб≥льш ранн≥х стад≥¤х, коли д≥¤льн≥сть ще не почала зд≥йснюватись ≥ можна найб≥льш рац≥онально, найб≥льш економ≥чно вплинути на прийн¤тт¤ господарських чи управл≥нських еколог≥чно важливих р≥шень);
Чобов'¤зков≥сть щодо вид≥в д≥¤льност≥ та об'Їкт≥в, що становл¤ть п≥двищену еколог≥чну небезпеку;
Ч комплексн≥сть в оц≥нц≥ матер≥ал≥в, поданих на експертизу
(оц≥нц≥ п≥ддаЇтьс¤ д≥¤льн≥сть на в≥дпов≥дн≥сть вимогам всього еколог≥чного законодавства, а не окремо земельного, водного чи г≥рничого; при цьому сл≥д п≥драховувати ≥ не лише найближч≥, а й в≥ддален≥ еколог≥чн≥ насл≥дки господарськоњ д≥¤льност≥; ірунтуЇтьс¤ на м≥жгалузевому еколог≥чному досл≥дженн≥);
Чсвобода вибору експертами форм ≥ метод≥в еколого-експертного анал≥зу;
Чнаукова обірунтован≥сть (об'Їктивн≥сть висновк≥в еколог≥чноњ експертизи забезпечуЇтьс¤ науковою методолог≥Їю, що застосовуЇтьс¤ в процес≥ досл≥дженн¤, квал≥ф≥кац≥йними вимогами до експерт≥в еколог≥чноњ експертизи, що Ї Їдиними дл¤ учасник≥в ус≥х вид≥в еколог≥чноњ експертизи);
Чпрозор≥сть процедури та висновк≥в еколог≥чноњ експертизи, гарант≥њ участ≥ громадськост≥ в њњ зд≥йсненн≥;
Ч в≥дпов≥дальн≥сть суб'Їкт≥в еколог≥чноњ експертизи за орган≥зац≥ю, проведенн¤, њњ висновки та дотриманн¤ умов, що в них м≥ст¤тьс¤.
¬≥дпов≥дно до ст. 7 «акону ”крањни Ђѕро еколог≥чну експертизуї њњ об'Їктами Ї проекти законодавчих та ≥нших нормативно-правових акт≥в; передпроектн≥, проектн≥ матер≥али; документац≥¤ по впровадженню новоњ техн≥ки, технолог≥й, матер≥ал≥в, речовин, продукц≥њ, реал≥зац≥¤ ¤ких може призвести до порушенн¤ еколог≥чних норматив≥в, негативного впливу на стан навколишнього природного середовища. ≈колог≥чн≥й експертиз≥ можуть також п≥дл¤гати еколог≥чн≥ ситуац≥њ, що склалис¤ в окремих населених пунктах ≥ рег≥онах, а також д≥юч≥ об'Їкти та комплекси, що мають значний негативний вплив на стан навколишнього природного середовища. ќдним ≥з важливих об'Їкт≥в еколог≥чноњ експертизи Ї в≥йськов≥, оборонн≥ та ≥нш≥ об'Їкти, ≥нформац≥¤ про ¤к≥ становить державну таЇмницю. “ак≥ об'Їкти п≥дл¤гають експертиз≥ в спец≥альному пор¤дку, з урахуванн¤м вимог законодавства ”крањни про державну таЇмницю.
«акон вид≥л¤Ї три форми еколог≥чноњ експертизи: державну, громадську та ≥нш≥. ѕри цьому обов'¤зковими дл¤ виконанн¤ Ї лише висновки державноњ еколог≥чноњ експертизи. ¬исновки громадськоњ та ≥ншоњ еколог≥чноњ експертизи мають рекомендац≥йний характер ≥ можуть бути врахован≥ при проведенн≥ державноњ еколог≥чноњ експертизи, а також при прийн¤тт≥ р≥шень щодо подальшоњ реал≥зац≥њ об'Їкта еколог≥чноњ експертизи.
”с≥ зазначен≥ типи об'Їкт≥в п≥дл¤гають еколог≥чн≥й експертиз≥ виб≥рково, ¤к правило, на розсуд орган≥в чи ≥нших суб'Їкт≥в, ¤к≥ ≥н≥ц≥юють проведенн¤ такоњ експертизи. јле Ї певна категор≥¤ об'Їкт≥в, що п≥дл¤гають еколог≥чн≥й експертиз≥ в обов'¤зковому пор¤дку, тобто без такоњ експертизи Ї неможливим прийн¤тт¤ управл≥нських р≥шень щодо подальшоњ реал≥зац≥њ об'Їкт≥в еколог≥чноњ експертизи. ƒо об'Їкт≥в обов'¤зковоњ державноњ еколог≥чноњ експертизи ст. 13 «акону ”крањни Ђѕро еколог≥чну експертизуї в≥дносить види д≥¤льност≥ та об'Їкт≥в, що становл¤ть п≥двищену еколог≥чну небезпеку. ѕерел≥к таких вид≥в д≥¤льност≥ та об'Їкт≥в встановлений постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 27 липн¤ 1995 р. є 554 ≥ м≥стить 22 найменуванн¤ вид≥в д≥¤льност≥ та об'Їкт≥в п≥двищеноњ еколог≥чноњ небезпеки.
—уб'Їктами еколог≥чноњ експертизи Ї:
Чспец≥ально уповноважений центральний орган виконавчоњ влади з питань охорони навколишнього природного середовища, його органи на м≥сц¤х, створюван≥ ними спец≥ал≥зован≥ установи, орган≥зац≥њ та еколого-експертн≥ п≥дрозд≥ли чи ком≥с≥њ, ≥нш≥ державн≥ органи, органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ ≥ м≥сцев≥ органи виконавчоњ влади (суб'Їкти державноњ еколог≥чноњ експертизи; при цьому органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ можуть виступати суб'Їктом ус≥х форм експертизи);
Чгромадськ≥ орган≥зац≥њ еколог≥чного спр¤муванн¤ чи створюван≥ ними спец≥ал≥зован≥ формуванн¤ (суб'Їкти громадськоњ еколог≥чноњ експертизи);
Ч≥нш≥ установи, орган≥зац≥њ та п≥дприЇмства, в тому числ≥ ≥ноземн≥ юридичн≥ та ф≥зичн≥ особи, ¤к≥ залучаютьс¤ до проведенн¤ еколог≥чноњ експертизи (будь-¤коњ форми);
Ч за≥нтересован≥ юридичн≥ та ф≥зичн≥ особи (суб'Їкти Ђ≥ншихї еколог≥чних експертиз Ч на догов≥рн≥й основ≥ з≥ спец≥ал≥зованими еколого-експертними органами ≥ формуванн¤ми).
ќзнакою демократизац≥њ нашого сусп≥льства Ї посл≥довне зростанн¤ рол≥ громадськост≥ в орган≥зац≥њ та проведенн≥ еколог≥чноњ експертизи. √ромадськ≥сть може брати участь в еколого-експертн≥й д≥¤льност≥ так:
1) самост≥йно орган≥зовувати ≥ зд≥йснювати громадську еколог≥чну експертизу. ƒл¤ цього достатньо зареЇструвати громадську орган≥зац≥ю, статут ¤коњ передбачаЇ в≥дпов≥дний вид д≥¤льност≥, п≥д≥брати експерт≥в, ¤к≥ в≥дпов≥дають квал≥ф≥кац≥йним вимогам, передбаченим ст. 27 «акону ”крањни Ђѕро еколог≥чну експертизуї, над≥слати до в≥дпов≥дних орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, орган≥в державноњ виконавчоњ влади та державноњ еколог≥чноњ експертизи за¤ву про проведенн¤ громадськоњ еколог≥чноњ експертизи, а також оголосити про проведенн¤ такоњ експертизи через засоби масовоњ ≥нформац≥њ, в ¤к≥й зазначаютьс¤ в≥домост≥ про склад громадського еколого-експертного формуванн¤, перел≥к спец≥ал≥ст≥в, залучених до участ≥ в експертиз≥, об'Їкт еколог≥чноњ експертизи, строки њњ проведенн¤ (в пор¤дку ст. 41 цього ж «акону); самост≥йно проф≥нансувати проведенн¤ експертизи (за рахунок кошт≥в громадськоњ орган≥зац≥њ, громадських еколог≥чних фонд≥в, ц≥льових добров≥льних грошових внеск≥в чи ≥нших не заборонених законом джерел). ѕри цьому така експертиза може проводитись ¤к паралельно (ран≥ше, одночасно, п≥зн≥ше) з державною еколог≥чною експертизою в≥дпов≥дного об'Їкта, так ≥ незалежно в≥д проведенн¤ такоњ експертизи;
2) делегувати представник≥в громадськост≥ до складу державних еколого-експертних ком≥с≥й, груп;
3) брати участь у публ≥чних слуханн¤х або в≥дкритих зас≥данн¤х, що орган≥зуютьс¤ суб'Їктами еколог≥чноњ експертизи, виступати в засобах масовоњ ≥нформац≥њ, подавати письмов≥ зауваженн¤, пропозиц≥њ та рекомендац≥њ;
4) надсилати висновки громадськоњ еколог≥чноњ експертизи до п≥дрозд≥л≥в державноњ еколог≥чноњ експертизи, а також до органу, уповноваженого приймати р≥шенн¤ щодо подальшоњ реал≥зац≥њ об'Їкта експертизи, ≥ зажадати в≥д них врахуванн¤ думки громадськост≥;
5) оскаржувати висновки державноњ еколог≥чноњ експертизи, а також р≥шень, прийн¤тих в≥дпов≥дними органами на п≥дстав≥ висновк≥в державноњ еколог≥чноњ експертизи, до вищих орган≥в, а в раз≥ незгоди з р≥шенн¤ми цих орган≥в Ч у судовому пор¤дку в≥дпов≥дно до законодавства ”крањни.
«аконодавство ”крањни детально регламентуЇ права та обов'¤зки вс≥х суб'Їкт≥в еколог≥чноњ експертизи, м≥стить вимоги до процедури њњ орган≥зац≥њ та проведенн¤, до зм≥сту та оформленн¤ висновк≥в еколог≥чноњ експертизи, встановлюЇ юридичну в≥дпов≥дальн≥сть за порушенн¤ законодавства про еколог≥чну експертизу.