ћетою управл≥нн¤ у в≥дпов≥дн≥й галуз≥ Ї реал≥зац≥¤ еколог≥чного законодавства, контроль за додержанн¤м вимог еколог≥чноњ безпеки, забезпеченн¤ проведенн¤ ефективних ≥ комплексних заход≥в, дос¤гненн¤ узгодженост≥ д≥й державних ≥ громадських орган≥в у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища (ст. 16 «акону Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї).
ѕ≥д функц≥¤ми управл≥нн¤ в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища (еколог≥чного управл≥нн¤) сл≥д розум≥ти основн≥ напр¤ми орган≥зац≥йно-правового впливу на сусп≥льн≥ в≥дносини в галуз≥ охорони довк≥лл¤, рац≥онального використанн¤ природних ресурс≥в та забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки.
‘ункц≥њ управл≥нн¤ забезпечуютьс¤ д≥¤льн≥стю суб'Їкт≥в управл≥нн¤. ќсновним суб'Їктом управл≥нськоњ д≥¤льност≥ Ї держава в особ≥ њњ орган≥в, в першу чергу, орган≥в виконавчоњ влади. “≥ функц≥њ управл≥нн¤, реал≥зац≥¤ ¤ких покладаЇтьс¤ на державу, Ї функц≥¤ми державного управл≥нн¤. јле в соц≥альн≥й держав≥ сфера управл≥нськоњ д≥¤льност≥ набагато ширша, за суб'Їктним складом вона не обмежуЇтьс¤ лише д≥¤льн≥стю державних орган≥в. —уб'Їктами управл≥нн¤ в галуз≥ охорони довк≥лл¤, рац≥онального використанн¤ природних ресурс≥в та забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки в ”крањн≥ також Ї територ≥альн≥ громади, за≥нтересована громадськ≥сть (окрем≥ громад¤ни чи громадськ≥ об'Їднанн¤), суб'Їкти господарюванн¤ та ≥нш≥ представники громад¤нського сусп≥льства.
—татт¤ 16 «акону Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї до функц≥й управл≥нн¤ охороною навколишнього природного середовища в≥дносить спостереженн¤, досл≥дженн¤, еколог≥чну експертизу, контроль, прогнозуванн¤, програмуванн¤, ≥нформуванн¤ та ≥ншу виконавчо-розпор¤дчу д≥¤льн≥сть. ¬≥дпов≥дний перел≥к функц≥й, зв≥сно, не Ї вичерпним.
” цьому розд≥л≥ передбачаЇтьс¤ розкрити основн≥ управл≥нськ≥ функц≥њ, використовуючи механ≥зм ¤ких суб'Їкти управл≥нн¤ реал≥зують нац≥ональну еколог≥чну пол≥тику ≥ забезпечують виконанн¤ норм еколог≥чного законодавства. ”правл≥нн¤ в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища забезпечуЇтьс¤ реал≥зац≥Їю р≥зних за характером функц≥й, ¤к тих, що притаманн≥ вс≥м сферам управл≥нн¤ (координац≥йна, орган≥зац≥йна, ф≥нансуванн¤, контролю), так ≥ функц≥й, ¤к≥ Ї специф≥чними саме дл¤ сфери управл≥нн¤, ¤ку ми розгл¤даЇмо. ќсновна увага буде зосереджена саме на цих, специф≥чних, функц≥¤х. Ѕудуть проанал≥зован≥ ¤к функц≥њ державного управл≥нн¤, що реал≥зуютьс¤ в≥д ≥мен≥ держави Ч через д≥¤льн≥сть њњ орган≥в (зокрема, державний мон≥торинг довк≥лл¤, державний обл≥к та веденн¤ державних кадастр≥в природних ресурс≥в, еколог≥чн≥ л≥цензуванн¤, стандартизац≥¤ та нормуванн¤, еколог≥чна сертиф≥кац≥¤), так ≥ функц≥њ управл≥нн¤, ¤к≥ реал≥зуютьс¤ на р≥вн≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤ (еколог≥чний менеджмент, еколог≥чний аудит, еколог≥чне декларуванн¤), або ж функц≥њ, зд≥йсненн¤ ¤ких одночасно покладаЇтьс¤ ¤к на державу, так ≥ на ≥нших соц≥альних суб'Їкт≥в (наприклад, програмуванн¤ та прогнозуванн¤, еколог≥чна експертиза тощо).
ќдн≥Їю з найважлив≥ших управл≥нських функц≥й, зд≥йсненн¤ ¤коњ покладаЇтьс¤ ¤к на державу, так ≥ на територ≥альн≥ громади та р≥зн≥ ланки громад¤нського сусп≥льства, Ї еколог≥чний контроль. «важаючи на суттЇве значенн¤ контролю в галуз≥ охорони довк≥лл¤, розгалужен≥сть його форм та велике зм≥стовне навантаженн¤, пов'¤зане з в≥дпов≥дною функц≥Їю, матер≥ал щодо еколог≥чного контролю вид≥лений в окремий розд≥л цього п≥дручника.