7.3. ќргани державного управл≥нн¤ спец≥альноњ компетенц≥њ
ќрганами державного управл≥нн¤ в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища спец≥альноњ компетенц≥њ, ¤к зазначалос¤, Ї центральн≥ органи виконавчоњ влади та ур¤дов≥ органи державного управл≥нн¤ ≥з п≥дпор¤дкованими њм територ≥альними п≥дрозд≥лами, дл¤ ¤ких забезпеченн¤ реал≥зац≥њ еколог≥чноњ пол≥тики на загальнодержавному та м≥сцевому р≥вн¤х Ї Їдиним, головним призначенн¤м. “акими органами Ї: ћ≥н≥стерство охорони навколишнього природного середовища ”крањни; ƒержавне агентство земельних ресурс≥в ”крањни (ƒержземагентство); ƒержавний ком≥тет ”крањни по водному господарству (ƒержводгосп ”крањни); ƒержавний ком≥тет л≥сового господарства ”крањни (ƒержл≥сгосп ”крањни); ƒержавний ком≥тет рибного господарства ”крањни (ƒержкомрибгосп), ¤кий маЇ забезпечувати проведенн¤ державноњ пол≥тики у галуз≥ рибного господарства ≥ рибноњ промисловост≥, охорони, використанн¤ ≥ в≥дтворенн¤ водних живих ресурс≥в; ћ≥н≥стерство охорони здоров'¤ ”крањни (ћќ« ”крањни); ƒержавна сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чна служба (ƒержсанеп≥демслужба); ћ≥н≥стерство ”крањни з питань надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту населенн¤ в≥д насл≥дк≥в „орнобильськоњ катастрофи (ћЌ—); ƒержавний ком≥тет ¤дерного регулюванн¤ ”крањни (ƒержатомрегулюванн¤ ”крањни); ƒержавна еколог≥чна ≥нспекц≥¤ (ƒержеко≥нспекц≥¤); ƒержавна служба запов≥дноњ справи; ƒержавна г≥дрометеоролог≥чна служба (ƒержг≥дромет).
—еред цих орган≥в сл≥д вид≥лити ћ≥н≥стерство охорони навколишнього природного середовища ”крањни (ѕоложенн¤ про ћ≥н≥стерство охорони навколишнього природного середовища ”крањни затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 2 листопада 2006 р. є 1524., в ред. в≥д 4 кв≥тн¤ 2007 р. є 614), ¤ке Ї центральним органом виконавчоњ влади, д≥¤льн≥сть ¤кого спр¤мовуЇтьс¤ ≥ координуЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
ћ≥нприроди ”крањни Ї головним (пров≥дним) органом у систем≥ центральних орган≥в виконавчоњ влади з питань охорони навколишнього природного середовища, рац≥онального використанн¤, в≥дтворенн¤ ≥ охорони природних ресурс≥в, зд≥йсненн¤ державного контролю за використанн¤м та охороною земель, еколог≥чноњ безпеки, запов≥дноњ справи, поводженн¤ з в≥дходами, формуванн¤, збереженн¤ та використанн¤ еколог≥чноњ мереж≥, геолог≥чного вивченн¤ та забезпеченн¤ рац≥онального використанн¤ надр, а також топографо-геодезичноњ та картограф≥чноњ д≥¤льност≥.
” межах своњх повноважень ћ≥нприроди маЇ орган≥зовувати виконанн¤ акт≥в законодавства ≥ зд≥йснювати контроль за њх реал≥зац≥Їю. “акож на ћ≥нприроди покладено узагальненн¤ практики застосуванн¤ законодавства з питань, що належать до його компетенц≥њ, розробку пропозиц≥й щодо вдосконаленн¤ законодавства ≥ внесенн¤ њх на розгл¤д аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
ќсновними завданн¤ми ћ≥нприроди Ї:
Чзабезпеченн¤ реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ охорони навколишнього природного середовища, рац≥онального використанн¤, в≥дтворенн¤ та охорони природних ресурс≥в (земл≥, надр, поверхневих та п≥дземних вод, атмосферного пов≥тр¤, л≥с≥в, тваринного ≥ рослинного св≥ту та природних ресурс≥в територ≥альних вод, континентального шельфу та виключноњ (морськоњ) економ≥чноњ зони ”крањни), поводженн¤ з в≥дходами (кр≥м поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами), небезпечними х≥м≥чними речовинами, пестицидами та агрох≥м≥катами, еколог≥чноњ та в межах своЇњ компетенц≥њ рад≥ац≥йноњ безпеки, розвитку м≥нерально-сировинноњ бази, запов≥дноњ справи, формуванн¤, збереженн¤ та використанн¤ еколог≥чноњ мереж≥, геолог≥чного вивченн¤ надр, топографо-геодезичноњ та картограф≥чноњ д≥¤льност≥;
Чзд≥йсненн¤ управл≥нн¤ та регулюванн¤ у сфер≥ охорони навколишнього природного середовища, рац≥онального використанн¤, в≥дтворенн¤ та охорони природних ресурс≥в, геолог≥чного вивченн¤ надр, забезпеченн¤ еколог≥чноњ та в межах своЇњ компетенц≥њ рад≥ац≥йноњ безпеки, орган≥зац≥њ охорони ≥ використанн¤ територ≥й та об'Їкт≥в природно-запов≥дного фонду ”крањни, формуванн¤, збереженн¤ та використанн¤ еколог≥чноњ мереж≥;
Чзд≥йсненн¤ державного контролю за додержанн¤м вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, рац≥ональне використанн¤, в≥дтворенн¤ та охорону природних ресурс≥в, зокрема за використанн¤м та охороною земель, еколог≥чну та в межах своЇњ компетенц≥њ рад≥ац≥йну безпеку, охорону та використанн¤ територ≥й та об'Їкт≥в природно-запов≥дного фонду, формуванн¤, збереженн¤ та використанн¤ еколог≥чноњ мереж≥, з питань поводженн¤ з в≥дходами (кр≥м поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами), небезпечними х≥м≥чними речовинами, пестицидами та агрох≥м≥катами, а також забезпеченн¤ зд≥йсненн¤ державного геолог≥чного контролю, державного геодезичного нагл¤ду за топографо-геодезичною ≥ картограф≥чною д≥¤льн≥стю.
«абезпеченн¤ охорони та використанн¤ земл≥ покладено на ƒержавне агентство земельних ресурс≥в ”крањни (ѕоложенн¤ про ƒержавне агентство земельних ресурс≥в ”крањни затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 4 кв≥тн¤ 2007 р. є 614), ¤ке Ї центральним органом виконавчоњ влади, д≥¤льн≥сть ¤кого спр¤мовуЇтьс¤ ≥ координуЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни через м≥н≥стра охорони навколишнього природного середовища.
ƒержземагентство забезпечуЇ реал≥зац≥ю державноњ пол≥тики та управл≥нн¤ у сфер≥ регулюванн¤ земельних в≥дносин, використанн¤, охорони та проведенн¤ мон≥торингу земель, веденн¤ державного земельного кадастру, а також м≥жгалузеву координац≥ю та державне регулюванн¤ у сфер≥ встановленн¤ меж област≥, району, м≥ста, району в м≥ст≥, села ≥ селища. ќсновними завданн¤ми ƒержземагентства Ї: п≥дготовка та внесенн¤ м≥н≥стров≥ охорони навколишнього природного середовища пропозиц≥й щодо формуванн¤ державноњ пол≥тики у сфер≥ регулюванн¤ земельних в≥дносин, використанн¤, охорони та проведенн¤ мон≥торингу земель, веденн¤ державного земельного кадастру, встановленн¤ меж област≥, району м≥ста, району в м≥ст≥, села ≥ селища та забезпеченн¤ њњ реал≥зац≥њ, проведенн¤ земельноњ реформи; координац≥¤ роботи з проведенн¤ земельноњ реформи; орган≥зац≥¤ ≥ забезпеченн¤ веденн¤ державного земельного кадастру, п≥дготовка земельно-кадастровоњ документац≥њ; зд≥йсненн¤ землеустрою ≥ проведенн¤ мон≥торингу земель; розробленн¤ та участь у виконанн≥ державних, галузевих ≥ рег≥ональних програм з питань регулюванн¤ земельних в≥дносин, встановленн¤ меж област≥, району, м≥ста, району в м≥ст≥, села ≥ селища, рац≥онального використанн¤, охорони та проведенн¤ мон≥торингу земель, в≥дтворенн¤ родючост≥ ірунт≥в, веденн¤ державного земельного кадастру, територ≥ального плануванн¤; проведенн¤ державноњ експертизи програм ≥ проект≥в з питань землеустрою, веденн¤ державного земельного кадастру, охорони земель, реформуванн¤ земельних в≥дносин, а також техн≥ко-економ≥чних обірунтувань таких програм ≥ проект≥в.
«абезпеченн¤ формуванн¤ ≥ реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ розвитку водного господарства, мел≥орац≥њ земель, забезпеченн¤ потреб населенн¤ ≥ галузей нац≥ональноњ економ≥ки у водних ресурсах покладено на ƒержавний ком≥тет ”крањни по водному господарству (ѕоложенн¤ про ƒержавний ком≥тет ”крањни по водному господарству затверджено ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д 14 липн¤ 2000 р.). ¬≥н, зокрема: бере участь у розробленн≥ економ≥чних ц≥льових програм розвитку галузей нац≥ональноњ економ≥ки з урахуванн¤м забезпеченн¤ рац≥онального використанн¤ водних ресурс≥в; визначаЇ потреби населенн¤ ≥ галузей нац≥ональноњ економ≥ки у водних ресурсах, розробл¤Ї пропозиц≥њ щодо визначенн¤ пр≥оритетних напр¤м≥в розвитку водного господарства та мел≥орац≥њ земель; зд≥йснюЇ контроль за додержанн¤м режиму роботи водосховищ комплексного призначенн¤, водогосподарських систем ≥ канал≥в, використанн¤ прибережних захисних смуг, достов≥рн≥стю державного обл≥ку водокористуванн¤, техн≥чним станом г≥дротехн≥чних споруд, ¤к≥ належать п≥дприЇмствам, установам, орган≥зац≥¤м, що перебувають у сфер≥ його управл≥нн¤; розробл¤Ї довгостроков≥ прогнози водогосподарських баланс≥в ≥ схеми комплексного використанн¤ вод та охорони водних ресурс≥в, бере участь у вир≥шенн≥ питань, пов'¤заних ≥з м≥ждержавним розпод≥лом стоку р≥чок ≥ використанн¤м прикордонних вод; орган≥зовуЇ виконанн¤ роб≥т, пов'¤заних з м≥н≥м≥зац≥Їю насл≥дк≥в шк≥дливоњ д≥њ вод, у тому числ≥ щодо захисту в≥д п≥дтопленн¤, протипаводкового ≥ протиповеневого захисту земель, а також с≥льських населених пункт≥в; розгл¤даЇ в≥дпов≥дно до законодавства справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ ≥ в межах своњх повноважень приймаЇ в≥дпов≥дн≥ р≥шенн¤; зд≥йснюЇ ≥нш≥ функц≥њ, необх≥дн≥ дл¤ виконанн¤ покладених на нього завдань.
‘ормуванн¤ та забезпеченн¤ реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ л≥сового та мисливського господарства, зд≥йсненн¤ управл≥нн¤ в ц≥й сфер≥, а також м≥жгалузеву координац≥ю та функц≥ональне регулюванн¤ питань покладено на ƒержавний ком≥тет л≥сового господарства ”крањни, ѕоложенн¤ про ¤кий затверджено ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д 14 серпн¤ 2000 р. є 969.
ƒержкомл≥сгосп ”крањни в≥дпов≥дно до покладених на нього завдань: готуЇ пропозиц≥њ щодо формуванн¤ та реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ л≥сового ≥ мисливського господарства; забезпечуЇ проведенн¤ Їдиноњ науково-техн≥чноњ пол≥тики у сфер≥ л≥сового ≥ мисливського господарства, впровадженн¤ дос¤гнень науки ≥ техн≥ки, а також нових технолог≥й ≥ передового досв≥ду у цих галуз¤х; розробл¤Ї норми, правила та ≥нш≥ нормативн≥ документи у сфер≥ охорони, захисту, рац≥онального використанн¤ л≥сових ресурс≥в ≥ в≥дтворенн¤ л≥с≥в; визначаЇ основн≥ засади та орган≥зовуЇ проведенн¤ л≥совпор¤дкуванн¤, впор¤дкуванн¤ мисливських уг≥дь, а також веде державний л≥совий кадастр, обл≥к л≥с≥в, а також мон≥торинг та державний кадастр мисливських тварин; видаЇ дозволи на спец≥альне використанн¤ л≥сових ресурс≥в державного значенн¤ в межах встановлених л≥м≥т≥в, за вин¤тком територ≥й природно-запов≥дного фонду; погоджуЇ проекти використанн¤ л≥сових ресурс≥в державного значенн¤; бере участь у розробленн≥ л≥м≥т≥в та норм використанн¤ мисливських тварин, доводить затверджен≥ у встановленому пор¤дку зазначен≥ л≥м≥ти до в≥дома користувач≥в мисливських уг≥дь; встановлюЇ в≥дпов≥дно до законодавства строки полюванн¤, сезонн≥ строки початку ≥ зак≥нченн¤ загот≥вл≥ другор¤дних л≥сових матер≥ал≥в ≥ зд≥йсненн¤ поб≥чних л≥сових користувань; зд≥йснюЇ ≥нш≥ функц≥њ, необх≥дн≥ дл¤ виконанн¤ покладених на нього завдань.
«абезпеченн¤ проведенн¤ державноњ пол≥тики у галуз≥ рибного господарства ≥ рибноњ промисловост≥, охорони, використанн¤ ≥ в≥дтворенн¤ водних живих ресурс≥в покладено на ƒержавний ком≥тет рибного господарства ”крањни, ѕоложенн¤ про ¤кий затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 24 с≥чн¤ 2007 р. є 42.
ƒержкомрибгосп Ї центральним органом виконавчоњ влади, д≥¤льн≥сть ¤кого спр¤мовуЇтьс¤ ≥ координуЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни через м≥н≥стра аграрноњ пол≥тики. ƒержкомрибгосп маЇ своњми завданн¤ми: зд≥йсненн¤ регулюванн¤ рибальства, використанн¤ водних живих ресурс≥в ≥ середовища њх перебуванн¤, заход≥в, пов'¤заних з в≥дтворенн¤м та збереженн¤м водних живих ресурс≥в; зд≥йсненн¤ державного контролю у сфер≥ охорони, використанн¤, в≥дтворенн¤ водних живих ресурс≥в; розробленн¤ проект≥в л≥м≥т≥в та квот використанн¤ водних живих ресурс≥в ≥ п≥сл¤ затвердженн¤ в установленому пор¤дку доведенн¤ њх до в≥дома в≥дпов≥дних орган≥в та користувач≥в; зд≥йсненн¤ спостереженн¤ за сан≥тарним станом водних об'Їкт≥в та прилеглих до них територ≥й; розробленн¤ та затвердженн¤ в установленому законодавством пор¤дку правил добуванн¤ водних живих ресурс≥в; проведенн¤ науково-технолог≥чноњ пол≥тики селекц≥њ у рибництв≥; забезпеченн¤ охорони суден рибного господарства, буд≥вель та споруд морських рибних порт≥в, дотриманн¤ квал≥ф≥кац≥йних вимог (стандарт≥в) щодо п≥дготовки та сертиф≥кац≥њ персоналу риболовних суден, функц≥онуванн¤ морських рибних порт≥в, а також системи мон≥торингу риболовних суден; забезпеченн¤ виконанн¤ суднами рибного господарства ус≥х форм власност≥ п≥д украњнським прапором вимог м≥жнародних договор≥в (конвенц≥й, угод), стороною ¤ких Ї ”крањна, ¤к≥ регулюють рибальську д≥¤льн≥сть у водах за межами юрисдикц≥њ ”крањни; виконанн¤ ≥нших функц≥й, що випливають з покладених на нього завдань.
” забезпеченн≥ реал≥зац≥њ державноњ еколог≥чноњ пол≥тики важливу роль також в≥д≥грають ур¤дов≥ органи, на ¤к≥ покладено зд≥йсненн¤ певних функц≥й управл≥нн¤ у ц≥й сфер≥: ƒержавна еколог≥чна ≥нспекц≥¤ (ƒержеко≥нспекц≥¤); ƒержавна служба запов≥дноњ справи; ƒержавна г≥дрометеоролог≥чна служба (ƒержг≥дромет).
ƒержеко≥нспекц≥¤ (ѕоложенн¤ про ƒержавну еколог≥чну ≥нспекц≥ю затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 17 листопада 2001 р. є 1520, з наступними зм≥нами) Ї ур¤довим органом державного управл≥нн¤, ¤кий д≥Ї у склад≥ ћ≥нприроди ≥ йому п≥дпор¤дковуЇтьс¤. ќсновними завданн¤ми ƒержеко≥нспекц≥њ Ї: участь у межах своЇњ компетенц≥њ в реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ охорони навколишнього природного середовища, рац≥онального використанн¤, в≥дтворенн¤ та охорони природних ресурс≥в (земл¤, надра, поверхнев≥ води, атмосферне пов≥тр¤, тваринний та рослинний св≥т, природн≥ ресурси територ≥альних вод, континентального шельфу та виключноњ (морськоњ) економ≥чноњ зони ”крањни), поводженн¤ з в≥дходами (кр≥м поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами), небезпечними х≥м≥чними речовинами, пестицидами та агрох≥м≥катами, еколог≥чноњ та в межах компетенц≥њ рад≥ац≥йноњ безпеки, запов≥дноњ справи; зд≥йсненн¤ державного контролю за додержанн¤м вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, рац≥ональне використанн¤, в≥дтворенн¤ та охорону природних ресурс≥в, еколог≥чну та в межах своЇњ компетенц≥њ рад≥ац≥йну безпеку, поводженн¤ з в≥дходами (кр≥м поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами) та небезпечними х≥м≥чними речовинами.
ƒержавна служба запов≥дноњ справи (ѕоложенн¤ про ƒержавну службу запов≥дноњ справи затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 9 серпн¤ 2001 р., з наступними зм≥нами) Ї ур¤довим органом державного управл≥нн¤, ¤кий д≥Ї у склад≥ ћ≥нприроди ≥ п≥дпор¤дковуЇтьс¤ йому та маЇ основними завданн¤ми: участь в реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ збереженн¤ та невиснажливого використанн¤ природно-запов≥дного фонду, в≥дтворенн¤ його природних комплекс≥в та об'Їкт≥в; забезпеченн¤ державного управл≥нн¤ територ≥¤ми та об'Їктами природно-запов≥дного фонду; зд≥йсненн¤ державного контролю за додержанн¤м режиму територ≥й та об'Їкт≥в природно-запов≥дного фонду; забезпеченн¤ збереженн¤ б≥олог≥чного та ландшафтного р≥зноман≥тт¤ на територ≥¤х природно-запов≥дного фонду; п≥дготовка пропозиц≥й щодо сталого розвитку репрезентативноњ мереж≥ природно-запов≥дного фонду та формуванн¤ нац≥ональноњ еколог≥чноњ мереж≥.
ƒержавна г≥дрометеоролог≥чна служба (ƒержг≥дромет) (ѕоложенн¤ про ƒержавну г≥дрометеоролог≥чну службу затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 26 кв≥тн¤ 2002 р.) Ї ур¤довим органом державного управл≥нн¤, ¤кий д≥Ї у склад≥ ћЌ— ≥ п≥дпор¤дковуЇтьс¤ йому та маЇ своњми основними завданн¤ми: участь в реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ г≥дрометеоролог≥њ та мон≥торингу довк≥лл¤; зд≥йсненн¤ управл≥нн¤ ≥ контролю у сфер≥ г≥дрометеоролог≥чноњ д≥¤льност≥; орган≥зац≥ю г≥дрометеоролог≥чного та кл≥матичного вивченн¤ територ≥њ ”крањни, функц≥онуванн¤ системи г≥дрометеоролог≥чних спостережень ≥ прогнозуванн¤, зд≥йсненн¤ в установленому пор¤дку г≥дрометеоролог≥чного забезпеченн¤ та обслуговуванн¤, ве денн¤ галузевого державного арх≥ву даних спостережень; реал≥зац≥ю в межах своЇњ компетенц≥њ науково-техн≥чноњ пол≥тики, орган≥зац≥ю ≥ координац≥ю наукових досл≥джень з питань г≥дрометеоролог≥њ та кл≥мату; взаЇмод≥ю з м≥жнародними орган≥зац≥¤ми ≥ нац≥ональними г≥дрометеоролог≥чними службами ≥нших держав, представництво ”крањни у ¬сесв≥тн≥й метеоролог≥чн≥й орган≥зац≥њ та участь в межах своЇњ компетенц≥њ у реал≥зац≥њ –амковоњ конвенц≥њ ќќЌ про зм≥ну кл≥мату.
ќкр≥м зазначених орган≥в державного управл≥нн¤, спец≥альн≥ повноваженн¤ в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища мають ћ≥н≥стерство охорони здоров'¤ ”крањни (ћќ« ”крањни) (ѕоложенн¤ про ћ≥н≥стерство охорони здоров'¤ ”крањни затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 2 листопада 2006 р. є 1542), ƒержавна сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чна служба (ƒержсанеп≥демслужба) (ѕоложенн¤ про ƒержавну сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чну службу затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 24 вересн¤ 2004 р. є 1272), ћ≥н≥стерство ”крањни з питань надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту населенн¤ в≥д насл≥дк≥в „орнобильськоњ катастрофи (ћЌ—) (ѕоложенн¤ про ћ≥н≥стерство ”крањни з питань надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту населенн¤ в≥д насл≥дк≥в „орнобильськоњ катастрофи затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 2 листопада 2006 р. є 1539), ƒержавний ком≥тет ¤дерного регулюванн¤ ”крањни (ƒержатомрегулюванн¤ ”крањни) (ѕоложенн¤ про ƒержавний ком≥тет ¤дерного регулюванн¤ ”крањни затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 27 грудн¤ 2006 р. є 1830).
«окрема, ћќ« ”крањни Ї центральним органом виконавчоњ влади, д≥¤льн≥сть ¤кого спр¤мовуЇтьс¤ ≥ координуЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни, та забезпечуЇ реал≥зац≥ю державноњ пол≥тики у сфер≥ охорони здоров'¤, сан≥тарного та еп≥дем≥чного благополучч¤ населенн¤, створенн¤, виробництва, контролю ¤кост≥ та реал≥зац≥њ л≥карських засоб≥в ≥ вироб≥в медичного призначенн¤.
Ќа ћќ« ”крањни, зокрема, покладено зд≥йсненн¤ контролю ≥ нагл¤ду за додержанн¤м сан≥тарного законодавства, державних стандарт≥в, критер≥њв та вимог, спр¤мованих на забезпеченн¤ сан≥тарного та еп≥дем≥чного благополучч¤ населенн¤; забезпеченн¤ в≥дпов≥дно до законодавства проведенн¤ державноњ санњтарно-г≥г≥Їн≥чноњ експертизи; вивченн¤, анал≥з ≥ прогнозуванн¤ показник≥в стану здоров'¤ населенн¤ залежно в≥д стану середовища життЇд≥¤льност≥ людини; вз¤тт¤ участ≥ у розробц≥ заход≥в, спр¤мованих на недопущенн¤ шк≥дливого впливу фактор≥в довк≥лл¤ на здоров'¤ людини; затвердженн¤ в≥дпов≥дно до законодавства державних сан≥тарних норм, правил, г≥г≥Їн≥чних норматив≥в; встановленн¤ в межах своЇњ компетенц≥њ державних стандарт≥в ¤кост≥ питноњ води; вз¤тт¤ участ≥ у розробц≥ та введенн≥ в д≥ю еколог≥чних норматив≥в та норм рад≥ац≥йноњ безпеки; погодженн¤ в установленому законодавством пор¤дку вс≥х державних стандарт≥в, техн≥чних умов, промислових зразк≥в, ≥ншоњ нормативно-техн≥чноњ документац≥њ об'Їкт≥в, ¤к≥ можуть мати шк≥дливий вплив на здоров'¤ населенн¤ тощо.
ƒержсанеп≥демслужба Ї системою орган≥в, установ, заклад≥в, частин ≥ п≥дрозд≥л≥в, д≥¤льн≥сть ¤ких спр¤мовуЇтьс¤ на проф≥лактику ≥нфекц≥йних хвороб, профес≥йних захворювань, масових не≥нфекц≥йних захворювань (отруЇнь), рад≥ац≥йних уражень людей, запоб≥ганн¤ шк≥дливому впливу на стан њхнього здоров'¤ ≥ житт¤ фактор≥в середовища життЇд≥¤льност≥, зд≥йсненн¤ державного сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чного нагл¤ду щодо безпеки дл¤ житт¤ ≥ здоров'¤ людини продукц≥њ та середовища життЇд≥¤льност≥.
ќсновними завданн¤ми ƒержсанеп≥демслужби ”крањни Ї: зд≥йсненн¤ державного сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чного нагл¤ду; визначенн¤ першочергових заход≥в щодо проф≥лактики ≥нфекц≥йних хвороб, профес≥йних захворювань, масових не≥нфекц≥йних захворювань (отруЇнь), рад≥ац≥йних уражень людей, запоб≥ганн¤ шк≥дливому впливу на стан здоров'¤ ≥ житт¤ людини фактор≥в середовища життЇд≥¤льност≥; анал≥з причин ≥ умов виникненн¤ ситуац≥й сан≥тарного та еп≥дем≥чного неблагополучч¤, п≥дготовка пропозиц≥й щодо запоб≥жних заход≥в ≥ зд≥йсненн¤ контролю за њх проведенн¤м; участь у координац≥њ д≥¤льност≥ орган≥в виконавчоњ влади у сфер≥ забезпеченн¤ сан≥тарного та еп≥дем≥чного благополучч¤ населенн¤; координац≥¤ роботи з проведенн¤ г≥г≥Їн≥чного вихованн¤ населенн¤.
ћЌ— ”крањни Ї головним органом у систем≥ центральних орган≥в виконавчоњ влади з питань забезпеченн¤ реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ цив≥льного захисту, забезпеченн¤ кер≥вництва д≥¤льн≥стю Їдиноњ державноњ системи цив≥льного захисту населенн¤ ≥ територ≥й, поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами, л≥кв≥дац≥њ насл≥дк≥в „орнобильськоњ катастрофи, р¤тувальноњ справи, техногенноњ ≥ пожежноњ безпеки, створенн¤ та функц≥онуванн¤ системи страхового фонду документац≥њ, проф≥лактики травматизму невиробничого характеру, а також г≥дрометеоролог≥чноњ д≥¤льност≥.
ќсновними завданн¤ми ћЌ— ”крањни Ї: забезпеченн¤ реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ цив≥льного захисту, запоб≥ганн¤, реагуванн¤ та л≥кв≥дац≥њ насл≥дк≥в надзвичайних ситуац≥й техногенного, природного та в≥йськового характеру, поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами, л≥кв≥дац≥њ насл≥дк≥в „орнобильськоњ катастрофи, р¤тувальноњ справи, техногенноњ ≥ пожежноњ безпеки, створенн¤ та функц≥онуванн¤ системи страхового фонду документац≥њ, а також г≥дрометеоролог≥чноњ д≥¤льност≥; зд≥йсненн¤ державного нагл¤ду та контролю за додержанн¤м закон≥в та ≥нших нормативно-правових акт≥в з питань цив≥льного захисту та запоб≥ганн¤ надзвичайним ситуац≥¤м, готовност≥ орган≥в управл≥нн¤ та сил реагуванн¤ до проведенн¤ р¤тувальних та ≥нших нев≥дкладних роб≥т у раз≥ виникненн¤ надзвичайноњ ситуац≥њ, техногенноњ небезпеки на потенц≥йно небезпечних об'Їктах, а також зд≥йсненн¤ державного пожежного нагл¤ду; зд≥йсненн¤ в межах своњх повноважень заход≥в щодо виконанн¤ ƒержавноњ програми забезпеченн¤ безпечного збер≥ганн¤ в≥дпрацьованих високоактивних джерел ≥он≥зуючого випром≥нюванн¤; л≥кв≥дац≥¤ насл≥дк≥в авар≥њ на „орнобильськ≥й ј≈—, реаб≥л≥тац≥¤ рад≥оактивно забруднених територ≥й ≥ забезпеченн¤ захисту населенн¤ в≥д впливу ≥он≥зуючого випром≥нюванн¤, орган≥зац≥¤ ≥ координац≥¤ роб≥т та зд≥йсненн¤ заход≥в щодо комплексного розв'¤занн¤ проблем, пов'¤заних ≥з зн¤тт¤м з експлуатац≥њ „орнобильськоњ ј≈— та перетворенн¤м об'Їкта Ђ”критт¤ї в еколог≥чно безпечну систему; орган≥зац≥¤ та координац≥¤ роб≥т на територ≥њ зони в≥дчуженн¤ та зони безумовного (обов'¤зкового) в≥дселенн¤, ≥нших рад≥оактивно забруднених унасл≥док „орнобильськоњ катастрофи територ≥¤х; забезпеченн¤ координац≥њд≥й орган≥в виконавчоњ влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, установ та орган≥зац≥й з питань б≥олог≥чного захисту населенн¤ ≥ територ≥й в≥д надзвичайних ситуац≥й.
ƒержатомрегулюванн¤ ”крањни Ї центральним органом виконавчоњ влади з≥ спец≥альним статусом, д≥¤льн≥сть ¤кого спр¤мовуЇтьс¤ ≥ координуЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ћаЇ основними завданн¤ми: участь у формуванн≥ та забезпеченн¤ реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ, додержанн¤ вимог ¤дерноњ та рад≥ац≥йноњ безпеки; зд≥йсненн¤ в межах своњх повноважень державного регулюванн¤ безпеки використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ; зд≥йсненн¤ державного нагл¤ду за дотриманн¤м законодавства, норм, правил ≥ стандарт≥в з ¤дерноњ та рад≥ац≥йноњ безпеки, вимог ¤дерноњ та рад≥ац≥йноњ безпеки; координац≥¤ д≥¤льност≥ центральних та м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади, що в≥дпов≥дно до законодавства зд≥йснюють державне регулюванн¤ ¤дерноњ та рад≥ац≥йноњ безпеки.