≈колог≥чне право

ё.—. Ўемшученко


7.2. ќргани державного управл≥нн¤ загальноњ компетенц≥њ

      ќрганами державного управл≥нн¤ загальноњ компетенц≥њ в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища, ¤к зазначалос¤, Ї  аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни, м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ, органи виконавчоњ влади с≥льських, селищних та м≥ських рад, ¤ким делегован≥ певн≥ повноваженн¤ орган≥в державного управл≥нн¤ в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища.
      аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни Ї вищим органом у систем≥ орган≥в виконавчоњ влади, в≥дпов≥дальним перед ѕрезидентом ”крањни та п≥дконтрольним ≥ п≥дзв≥тним ¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни (ст. 113  онституц≥њ ”крањни). ¬≥дпов≥дно до свого статусу  аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни зд≥йснюЇ р≥зноман≥тн≥ функц≥њ, ¤к≥ поширюютьс¤ на сферу охорони навколишнього природного середовища. ” загальних рисах ц≥ функц≥њ визначен≥ у ст. 116  онституц≥њ ≥ конкретизован≥ у «акон≥ Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї (ст. 17) та в ≥нших актах еколог≥чного законодавства. «окрема,  аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни: зд≥йснюЇ реал≥зац≥ю еколог≥чноњ пол≥тики; забезпечуЇ розробку державних еколог≥чних програм; координуЇ д≥¤льн≥сть центральних орган≥в виконавчоњ влади, ≥нших установ та орган≥зац≥й ”крањни у питанн¤х охорони навколишнього природного середовища; встановлюЇ пор¤док розробки та затвердженн¤ еколог≥чних норматив≥в, л≥м≥т≥в використанн¤ природних ресурс≥в, скид≥в забруднюючих речовин у навколишнЇ природне середовище, розм≥щенн¤ в≥дход≥в; встановлюЇ пор¤док визначенн¤ збору та њњ граничних розм≥р≥в за користуванн¤ природними ресурсами, забрудненн¤ навколишнього природного середовища, розм≥щенн¤ в≥дход≥в, ≥нш≥ види шк≥дливого впливу на нього тощо.  аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни реал≥зуЇ своњ повноваженн¤ р≥зноман≥тними засобами. Ќасамперед, це зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом прийн¤тт¤ постанов та розпор¤джень ≥з ключових питань управл≥нн¤ в ц≥й сфер≥.
     —еред акт≥в, що приймаютьс¤  аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни, сл≥д вид≥лити:
     а) акти, що визначають програми природоохоронних заход≥в з певних питань (наприклад,  омплексна програма розвитку мел≥орац≥њ земель ≥ пол≥пшенн¤ еколог≥чного стану зрошуваних та осушених уг≥дь у 2001Ч2005 роках та прогноз до 2010 року (постанова  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 16 листопада 2000 р. є 1704);
     б) акти, що присв¤чен≥ утворенню та визначенню повноважень орган≥в у ц≥й сфер≥ (прикладом тут Ї постанови про створенн¤: ƒержавноњ еколог≥чноњ ≥нспекц≥њ (12 грудн¤ 1993 р.); служби еколог≥чного контролю у пунктах пропуску через державний кордон (20 березн¤ 1995 р.); Ќац≥онального центру поводженн¤ з небезпечними в≥дходами (28 жовтн¤ 1997 р.); служби медицини катастроф (11 кв≥тн¤ 1997 р.) тощо);
     в) акти, що мають орган≥зац≥йно-упор¤дкувальний характер (спр¤мован≥ на ф≥нансове, матер≥ально-техн≥чне забезпеченн¤ д≥¤льност≥ орган≥в виконавчоњ влади, упор¤дкуванн¤ њх д≥¤льност≥, орган≥зац≥ю зд≥йсненн¤ заход≥в оперативного характеру, спр¤мованих на л≥кв≥дац≥ю надзвичайних еколог≥чних ситуац≥й, розв'¤занн¤ нагальних еколог≥чних проблем в окремих рег≥онах);
     г) акти, що приймаютьс¤ в≥дпов≥дно до припис≥в еколог≥чного законодавства. “ак, в≥дпов≥дно до «акону Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї  аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни маЇ визначати пор¤док зд≥йсненн¤ державного мон≥торингу навколишнього природного середовища (ст. 22), пор¤док веденн¤ державних кадастр≥в природних ресурс≥в (ст. 23), пор¤док встановленн¤ норматив≥в збору ≥ ст¤гненн¤ збор≥в за використанн¤ природних ресурс≥в (ст. 43), пор¤док встановленн¤ нормативу збор≥в ≥ ст¤гненн¤ збор≥в за забрудненн¤ навколишнього природного середовища (ст. 44) тощо.
     ¬ажливими напр¤мами д≥¤льност≥  аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни Ї й орган≥зац≥¤ розробки ≥ внесенн¤ до ¬ерховноњ –ади ”крањни проект≥в закон≥в з охорони навколишнього природного середовища, використанн¤ природних ресурс≥в, еколог≥чноњ безпеки, а також забезпеченн¤ розвитку м≥жнародно-правового сп≥вроб≥тництва в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища.
     –ада м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки  рим зг≥дно ≥з «аконом Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї (ст. 18) над≥лена широкими повноваженн¤ми щодо реал≥зац≥њ еколог≥чноњ пол≥тики, орган≥зац≥њ природоохоронноњ д≥¤льност≥ на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ. «окрема, до њњ в≥данн¤ в≥днесено: зд≥йсненн¤ реал≥зац≥њ законодавства ”крањни та јвтономноњ –еспубл≥ки  рим у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища; орган≥зац≥¤ розробки еколог≥чних програм, орган≥зац≥¤ управл≥нн¤ ≥ контролю в ц≥й галуз≥; орган≥зац≥¤ проведенн¤ державноњ еколог≥чноњ експертизи, погодженн¤ поточних ≥ перспективних план≥в роботи п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й з питань охорони навколишнього природного середовища ≥ використанн¤ природних ресурс≥в, орган≥зац≥¤ л≥кв≥дац≥њ еколог≥чних насл≥дк≥в авар≥й, забезпеченн¤ систематичного та оперативного ≥нформуванн¤ населенн¤, п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й про стан навколишнього природного середовища тощо.
     ћ≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ Ч обласн≥, районн≥,  ињвськата —евастопольська в≥дпов≥дно до ст. 2 «акону ”крањни Ђѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њї зд≥йснюють виконавчу владу в област¤х, районах, районах јвтономноњ –еспубл≥ки  рим, у м≥стах  иЇв≥ та —евастопол≥. ћ≥сцева державна адм≥н≥страц≥¤ в межах своњх повноважень зд≥йснюЇ виконавчу владу на територ≥њ в≥дпов≥дноњ адм≥н≥стративно-територ≥альноњ одиниц≥, а також реал≥зуЇ повноваженн¤, делегован≥ њй в≥дпов≥дною радою.
     «а «аконом Ђѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њї (ст. 21) в галуз≥ використанн¤ та охорони земель, природних ресурс≥в ≥ охорони довк≥лл¤ м≥сцева державна адм≥н≥страц≥¤: 1) розробл¤Ї та забезпечуЇ виконанн¤ затверджених у встановленому законом пор¤дку програм рац≥онального використанн¤ земель, л≥с≥в, п≥двищенн¤ родючост≥ грунт≥в, що перебувають у державн≥й власност≥; 2) подаЇ пропозиц≥њ в≥дпов≥дним радам ≥ зд≥йснюЇ заходи щодо реал≥зац≥њ њх р≥шень про приватизац≥ю земель та њх вилученн¤ дл¤ державних потреб; 3) розробл¤Ї, подаЇ на затвердженн¤ в≥дпов≥дноњ ради та забезпечуЇ виконанн¤ рег≥ональних еколог≥чних програм; зв≥туЇ перед в≥дпов≥дною радою про њх виконанн¤; вносить до в≥дпов≥дних орган≥в пропозиц≥њ щодо державних еколог≥чних програм; 4) вживаЇ заход≥в до в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ порушенн¤м законодавства про охорону довк≥лл¤ п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми ≥ громад¤нами; 5) вносить пропозиц≥њ в≥дпов≥дним органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤ щодо орган≥зац≥њ територ≥й та об'Їкт≥в природно-запов≥дного фонду м≥сцевого значенн¤; 6) ≥нформуЇ населенн¤ про еколог≥чно небезпечн≥ авар≥њ та ситуац≥њ, стан довк≥лл¤, а також про заходи, що вживаютьс¤ до його пол≥пшенн¤; 7) орган≥зовуЇ роботу з л≥кв≥дац≥њ насл≥дк≥в еколог≥чних авар≥й; 8) вносить пропозиц≥њ в установленому законом пор¤дку про зупиненн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й у раз≥ порушенн¤ ними законодавства про охорону довк≥лл¤ та сан≥тарних правил; 9) розробл¤Ї ≥ забезпечуЇ дотриманн¤ правил користуванн¤ водозаб≥рними спорудами, призначеними дл¤ задоволенн¤ питних, побутових та ≥нших потреб населенн¤, зони сан≥тарноњ охорони джерел водопостачанн¤ тощо.
     ћ≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ зд≥йснюють також повноваженн¤, делегован≥ њм обласними ≥ районними радами в≥дпов≥дно до  онституц≥њ ”крањни в обс¤гах ≥ межах, передбачених ст. 44 «акону ”крањни Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї в≥д 25 травн¤ 1997 року. «окрема, до таких повноважень належать: 1) визначенн¤ в≥дпов≥дно до закону розм≥ру в≥драхувань п≥дприЇмствами, установами та орган≥зац≥¤ми, що надход¤ть на розвиток шл¤х≥в загального користуванн¤ в област≥; 2) погодженн¤ у випадках, передбачених законом, з в≥дпов≥дними с≥льськими, селищними, м≥ськими радами питань щодо розпод≥лу кошт≥в за використанн¤ природних ресурс≥в, ¤к≥ надход¤ть до фонд≥в охорони навколишнього природного середовища; 3) п≥дготовка проект≥в р≥шень про в≥днесенн¤ л≥с≥в до категор≥њ захисност≥, а також про под≥л л≥с≥в за розр¤дами такс у випадках ≥ пор¤дку, передбачених законом; 4) прийн¤тт¤ у встановленому законом пор¤дку р≥шень про заборону використанн¤ окремих природних ресурс≥в загального користуванн¤; 5) визначенн¤ в≥дпов≥дно до законодавства режиму використанн¤ територ≥й рекреац≥йних зон; 6) затвердженн¤ дл¤ п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, розташованих на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ, л≥м≥т≥в викид≥в ≥ скид≥в забруднюючих речовин у довк≥лл¤ та л≥м≥т≥в розм≥щенн¤ в≥дход≥в у випадках, передбачених законом.
     ¬иконавч≥ органи с≥льських, селищних, м≥ських рад в≥дпов≥дно до  онституц≥њ ”крањни та «акону Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї створюютьс¤ с≥льськими, селищними, м≥ськими, районними в м≥стах (у раз≥ њх створенн¤) радами дл¤ зд≥йсненн¤ виконавчих функц≥й ≥ повноважень м≥сцевого самовр¤дуванн¤ у межах, визначених цим та ≥ншими законами. ¬иконавч≥ органи м≥сцевих рад поЇднують самовр¤дне управл≥нн¤ ≥з державним управл≥нн¤м (у межах делегованих повноважень орган≥в державного управл≥нн¤ в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища) охороною довк≥лл¤, забезпеченн¤м еколог≥чноњ безпеки та природокористуванн¤м. Ќа виконавч≥ органи м≥сцевих рад покладаЇтьс¤:
     а) вир≥шенн¤ в≥дпов≥дно до власних (самовр¤дних) повноважень (ст. 33 «акону Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї) таких питань: п≥дготовка ≥ внесенн¤ на розгл¤д ради пропозиц≥й щодо встановленн¤ ставки земельного податку, розм≥р≥в плати за користуванн¤ природними ресурсами, вилученн¤ (викупу), а також наданн¤ п≥д забудову та дл¤ ≥нших потреб земель, що перебувають у власност≥ територ≥альних громад; визначенн¤ в установленому пор¤дку розм≥р≥в в≥дшкодувань п≥дприЇмствами, установами та орган≥зац≥¤ми за забрудненн¤ довк≥лл¤ та ≥нш≥ еколог≥чн≥ збитки; п≥дготовка ≥ поданн¤ на затвердженн¤ ради проект≥в м≥сцевих програм охорони довк≥лл¤, участь у п≥дготовц≥ загальнодержавних ≥ рег≥ональних програм охорони довк≥лл¤; п≥дготовка ≥ внесенн¤ на розгл¤д ради пропозиц≥й щодо прийн¤тт¤ р≥шень про орган≥зац≥ю територ≥й та об'Їкт≥в природно-запов≥дного фонду м≥сцевого значенн¤ та ≥нших територ≥й, що п≥дл¤гають особлив≥й охорон≥; внесенн¤ пропозиц≥й до в≥дпов≥дних державних орган≥в про оголошенн¤ природних та ≥нших об'Їкт≥в, що мають еколог≥чну, ≥сторичну, культурну або наукову ц≥нн≥сть, пам'¤тками природи, ≥стор≥њ або культури, ¤к≥ охорон¤ютьс¤ законом; справл¤нн¤ плати за землю;
     б) зд≥йсненн¤ делегованих повноважень орган≥в державного управл≥нн¤: зд≥йсненн¤ контролю за додержанн¤м земельного та природоохоронного законодавства, в≥дтворенн¤м л≥с≥в; реЇстрац≥¤ суб'Їкт≥в права власност≥ на землю; реЇстрац≥¤ права користуванн¤ землею ≥ договор≥в на оренду земл≥; видача документ≥в, що посв≥дчують право власност≥ ≥ право користуванн¤ землею; орган≥зац≥¤ ≥ веденн¤ земельно-кадастровоњ документац≥њ; погодженн¤ питань про наданн¤ дозволу на спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в загальнодержавного значенн¤; вир≥шенн¤ земельних спор≥в у пор¤дку, встановленому законом; зд≥йсненн¤ необх≥дних заход≥в щодо л≥кв≥дац≥њ насл≥дк≥в еколог≥чних катастроф, стих≥йного лиха, еп≥дем≥й, еп≥зоот≥й, ≥нших надзвичайних ситуац≥й, ≥нформуванн¤ про них населенн¤; визначенн¤ територ≥њ дл¤ складуванн¤, збер≥ганн¤ або розм≥щенн¤ виробничих, побутових та ≥нших в≥дход≥в в≥дпов≥дно до законодавства; п≥дготовка висновк≥в щодо наданн¤ або вилученн¤ в установленому законом пор¤дку земельних д≥л¤нок, що проводитьс¤ органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤; погодженн¤ проект≥в землеустрою; зд≥йсненн¤ контролю за виконанн¤м проект≥в ≥ схем землеустрою, проект≥в внутр≥шньогосподарського землеустрою.
     ќкр≥м зазначених делегованих повноважень до в≥данн¤ виконавчих орган≥в м≥ських (за вин¤тком м≥ст районного значенн¤) рад належить також координац≥¤ на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ д≥¤льност≥ м≥сцевих землевпор¤дних орган≥в, а також спец≥ально уповноважених державних орган≥в управл≥нн¤ з питань охорони навколишнього природного середовища.

 ”ѕ ЌјЌ”
Сайт управляется системой uCoz