6.5. ѕравов≥ засади забеспеченн¤ б≥олог≥чноњ та генетичноњ безпеки
ѕравове регулюванн¤ забезпеченн¤ б≥олог≥чноњ та генетичноњ без≠пеки ¤к складових еколог≥чноњ безпеки Ч це один ≥з нових, водночас актуальних напр¤м≥в еколого-правовоњ науки та законодавства. ‘ормуванн¤ зазначеноњ групи норм викликано бурхливим розвитком б≥олог≥чних та медичних досл≥джень наприк≥нц≥ XX ст. та дос¤гнутими ними результатами. ÷е дало можлив≥сть широко використовувати дос¤гненн¤ генетики в процес≥ виробництва с≥льськогосподарськоњ продукц≥њ, харчов≥й та фармацевтичн≥й промисловост≥ завд¤ки генетично-≥нженерним модиф≥кованим рослинам, тваринам та м≥кроорган≥змам, при застосуванн≥ трансгенних орган≥зм≥в дл¤ зниженн¤ х≥м≥чних навантажень на навколишнЇ середовище, а також у меди≠цин≥ в ц≥л¤х генетичноњ терап≥њ. ќдночасно все це викликаЇ стурбован≥сть у спец≥ал≥ст≥в ≥ громадськост≥, оск≥льки йдетьс¤ про неконтрольован≥ ≥ непрогнозован≥ ризики впливу генетично зм≥нених орган≥зм≥в на навколишнЇ середовище, на генетичну структуру людини, його б≥олог≥чну та генетичну безпеку. ” зв'¤зку з цим у законодавств≥ р≥зних крањн, у тому числ≥ в ”крањн≥, закр≥плюютьс¤ принципи державноњ пол≥тики, системи правових засоб≥в, здатних запоб≥гти по¤в≥ зазначених негативних насл≥дк≥в.
ќсновними принципами державноњ пол≥тики в галуз≥ генетично-≥нженерноњ д≥¤льност≥ та поводженн≥ з генетично модиф≥кованими орган≥змами (дал≥ Ч поводженн¤ з √ћќ) на сучасному етап≥ в ”крањн≥ Ї:
Чпр≥оритетн≥сть збереженн¤ здоров'¤ ≥ охорони навколишнього природного середовища пор≥вн¤но з отриманн¤м економ≥чних переваг в≥д застосуванн¤ √ћќ;
Чзабезпеченн¤ заход≥в щодо дотриманн¤ б≥олог≥чноњ ≥ генетичноњ безпеки при створенн≥, досл≥дженн≥ та практичному використанн≥ √ћќ в господарських ц≥л¤х;
Чконтроль за ввезенн¤м на митну територ≥ю ”крањни √ћќ та продукц≥њ, отриманоњ з њх використанн¤м, њх реЇстрац≥Їю та об≥гом;
Чзагальнодоступн≥сть ≥нформац≥њ про потенц≥йн≥ ризики в≥д за≠стосуванн¤ √ћќ, ¤к≥ передбачаЇтьс¤ використовувати у в≥дкрит≥й си≠стем≥, та заходи щодо дотриманн¤ б≥олог≥чноњ та генетичноњ безпеки;
Чдержавна п≥дтримка генетично-≥нженерних досл≥джень та наукових ≥ практичних розробок у галуз≥ б≥олог≥чноњ ≥ генетичноњ безпе≠ки при створенн≥, досл≥дженн≥ та практичному використанн≥ √ћќ в господарських ц≥л¤х.
«окрема, «акон ”крањни Ђѕро державну систему б≥обезпеки при створенн≥, випробуванн≥, транспортуванн≥ та використанн≥ генетично модиф≥кованих орган≥зм≥вї в≥д 31 травн¤ 2007 р. регулюЇ в≥дносини м≥ж органами виконавчоњ влади, виробниками, продавц¤ми (постачальниками), розробниками, досл≥дниками, науковц¤ми та споживачами генетично модиф≥кованих орган≥зм≥в та продукц≥њ, виробленоњ за технолог≥¤ми, що передбачають њх розробку, створенн¤, випробуванн¤, досл≥дженн¤, транспортуванн¤, ≥мпорт, експорт, розм≥щенн¤ на ринку, вив≥льненн¤ у навколишнЇ середовище та використанн¤ в ”крањн≥ ≥з забезпеченн¤м б≥олог≥чноњ ≥ генетичноњ безпеки.
¬одночас цей «акон не застосовуЇтьс¤ до людини, тканин та окремих кл≥тин у склад≥ людського орган≥зму.
«акон маЇ виконувати так≥ завданн¤: охорона здоров'¤ людини ≥ навколишнього природного середовища при зд≥йсненн≥ генетично- ≥нженерноњ д≥¤льност≥ та поводженн≥ з √ћќ; забезпеченн¤ права громад¤н на безпечне використанн¤ √ћќ; створенн¤ умов дл¤ безпечного практичного використанн¤ √ћќ в господарських ц≥л¤х; визначенн¤ прав ≥ обов'¤зк≥в суб'Їкт≥в регулюванн¤ при поводженн≥ з √ћќ та встановленн¤ њх в≥дпов≥дальност≥ за порушенн¤ законодавства; захист громад¤н у раз≥ запод≥¤нн¤ шкоди њх здоров'ю внасл≥док споживанн¤ √ћќ; встановленн¤ правових основ м≥жнародного сп≥вроб≥тництва в галуз≥ генетично-≥нженерноњ д≥¤льност≥ та поводженн¤ з √ћќ.
ѕоложенн¤ «акону застосовуютьс¤ на територ≥њ ”крањни до юридичних та ф≥зичних ос≥б, ¤к≥ зд≥йснюють д≥¤льн≥сть, пов'¤зану з поводженн¤м з √ћќ. ёридичн≥ та ф≥зичн≥ особи ”крањни та ≥нших держав, а також особи без громад¤нства р≥вн≥ у своњх правах та обов'¤зках, визначених «аконом. якщо м≥жнародним договором ”крањни встановлено ≥нш≥ правила, н≥ж передбачен≥ цим «аконом, то застосовуютьс¤ правила м≥жнародного договору.
«акон м≥стить визначенн¤ б≥олог≥чноњ та генетичноњ безпеки, зокрема: б≥олог≥чна безпека Ч це стан середовища життЇд≥¤льност≥ людини, при ¤кому в≥дсутн≥й негативний вплив його чинник≥в (б≥олог≥чних, х≥м≥чних, ф≥зичних) на б≥олог≥чну структуру ≥ функц≥ю людськоњ особи в тепер≥шньому ≥ майбутн≥х покол≥нн¤х, а також в≥дсутн≥й незворотний негативний вплив на б≥олог≥чн≥ об'Їкти природного середовища (б≥осферу) та с≥льськогосподарськ≥ рослини ≥ тварини; генетична безпека Ч це стан середовища життЇд≥¤льност≥ людини, при ¤кому в≥дсутн≥й будь-¤кий неприродний вплив на людський геном, в≥дсутн≥й будь-¤кий неприродний впив на геном об'Їкт≥в б≥осфери, а також в≥дсутн≥й неконтрольований вплив на геном с≥льськогосподарських рослин ≥ тварин, промислових м≥кроорган≥зм≥в, ¤кий призводить до по¤ви у них негативних та/або небажаних властивостей (ст. 1).
–егулюванню «аконом п≥дл¤гають:
1) генетично-≥нженерна д≥¤льн≥сть, що зд≥йснюЇтьс¤ у замкнен≥й систем≥. «амкнена система Ч це система зд≥йсненн¤ генетично-≥нженерноњ д≥¤льност≥, при ¤к≥й генетичн≥ модиф≥кац≥њ внос¤тьс¤ в орган≥зм або √ћќ, культивуютьс¤, обробл¤ютьс¤, збер≥гаютьс¤, використовуютьс¤, п≥дл¤гають транспортуванню, знищенню або похованню в умовах ≥снуванн¤ систем захисту, що запоб≥гають контакту з населенн¤м та навколишн≥м середовищем;
2) генетично-≥нженерна д≥¤льн≥сть, що зд≥йснюЇтьс¤ у в≥дкрит≥й систем≥. ¬≥дкрита система Ч це система зд≥йсненн¤ генетично-≥нженерноњ д≥¤льност≥, що передбачаЇ контакт √ћќ з населенн¤м та навколишн≥м середовищем при запланованому вив≥льненн≥ њх у навколишнЇ середовище, застосуванн≥ у с≥льськогосподарськ≥й прак≠тиц≥, промисловост≥, медицин≥ та в природоохоронних ц≥л¤х, пере≠дач≥ технолог≥й та ≥нших сферах об≥гу √ћќ;
3) державна реЇстрац≥¤ √ћќ та продукц≥њ, виробленоњ з њх використанн¤м. ƒержавна реЇстрац≥¤ √ћќ Ч це занесенн¤ √ћќ до реЇстру з урахуванн¤м
оц≥нки њх ризику щодо впливу на здоров'¤ людини та стан навколишнього природного середовища з метою подальшого отриманн¤ дозволу на практичне використанн¤ √ћќ в
”крањн≥ в≥дпов≥дно до њх господарського призначенн¤.
«г≥дно з чинним законодавством ”крањни розр≥зн¤ють:
Чдержавний реЇстр √ћќ Ч це спец≥ал≥зований перел≥к √ћќ, ¤к≥ пройшли реЇстрац≥ю, з визначенн¤м њх подальшого господарського призначенн¤; та
Чдержавний реЇстр √ћќ джерел харчових продукт≥в та корм≥в Ч спец≥ал≥зований перел≥к √ћќ, щодо ¤ких на п≥дстав≥ м≥жнародних правил ≥ критер≥њв оц≥нки безпечност≥ дл¤ здоров'¤ людини ≥ тварин зроблено висновок про можлив≥сть њх використанн¤ ¤к харчових про≠дукт та/або корм≥в, та/або њх джерел;
4) введени¤ в об≥г √ћќ та продукц≥њ, виробленоњ з њх використанн¤м; експорт, ≥мпорт та транзит √ћќ. ќб≥г √ћќ Ч це перем≥щенн¤ (транспортуванн¤) або збер≥ганн¤ та будь-¤к≥ д≥њ, пов'¤зан≥ з перехо≠дом права власност≥ чи волод≥нн¤, включаючи продаж, обм≥н або даруванн¤.
«абезпеченн¤ виконанн¤ «акону Ђѕро державну систему б≥обезпеки при створенн≥, випробуванн≥, транспортуванн≥ та використанн≥ генетично модиф≥кованих орган≥зм≥вї покладено на центральн≥ органи виконавчоњ влади у межах повноважень ≥ в пор¤дку, передбаченому законодавством ”крањни, зокрема на аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни (ст. 7), центральний орган виконавчоњ влади з питань осв≥ти ≥ науки (ст. 8), центральний орган виконавчоњ влади з питань еколог≥њ та природних ресурс≥в (ст. 9), центральний орган виконавчоњ влади з питань охорони здоров'¤ (ст. 10), центральний орган виконавчоњ влади з пи≠тань аграрноњ пол≥тики (ст. 11).
ѕорушенн¤ вимог зазначеного «акону ≥ прийн¤тих на його основ≥ нормативно-правових акт≥в т¤гне за собою цив≥льну, адм≥н≥стративну, дисципл≥нарну або крим≥нальну в≥дпов≥дальн≥сть зг≥дно ≥з законом.
¬≥дпов≥дальн≥сть несуть особи, ¤к≥ винн≥ у:
Чприховуванн≥ або перекрученн≥ ≥нформац≥њ, що могло спричинити або спричинило загрозу життю та здоров'ю людини чи навколишньому природному середовищу;
Чнедотриманн≥ або порушенн≥ вимог стандарт≥в, регламент≥в, сан≥тарних норм ≥ правил використанн¤, транспортуванн¤, збер≥ганн¤, реал≥зац≥њ √ћќ;
Чвикористанн≥ незареЇстрованих √ћќ або продукц≥њ, отриманоњ з њх використанн¤м (за вин¤тком науково-досл≥дних ц≥лей);
Чпорушенн≥ правил утил≥зац≥њ та знищенн¤ √ћќ;
Чневиконанн≥ законних вимог посадових ос≥б, ¤к≥ зд≥йснюють державний нагл¤д ≥ контроль.
«аконом може бути встановлена в≥дпов≥дальн≥сть ≥ за ≥нш≥ види порушень законодавства ”крањни в галуз≥ генетично-≥нженерноњ д≥¤льност≥.