3.3 ѕраво в≥льного доступу до еколог≥чноњ ≥нформац≥њ
≈колог≥чна гласн≥сть ¤к еколого-соц≥альне ¤вище Ч це повна, в≥дкрита ≥ в≥рог≥дна ≥нформован≥сть населенн¤ й орган≥в управл≥нн¤ у встановленому пор¤дку про стан оточуючого природного середо≠вища, про використанн¤ природних об'Їкт≥в, њх в≥дтворенн¤ та охорону, про захворюван≥сть населенн¤, викликану забрудненн¤м природного середовища, про ≥нш≥ еколог≥чн≥ чинники, а також про заходи, спр¤мован≥ на усуненн¤ негативних насл≥дк≥в. ќтже, за на¤вност≥ еколог≥чноњ ≥нформац≥њ краще та ефективн≥ше вир≥шуютьс¤ еколог≥чн≥ проблеми, приймаютьс¤ виважен≥ р≥шенн¤. “ому зако≠нодавством гарантовано право громад¤н на еколог≥чну ≥нформац≥ю, ¤ке, з урахуванн¤м ≥снуючих правових положень, за своњм зм≥стом охоплюЇ сукупн≥сть можливостей, спр¤мованих на: в≥льний доступ до ≥нформац≥њ про стан навколишнього природного середовища (еколог≥чна ≥нформац≥¤) та в≥льне отриманн¤, використанн¤, поширенн¤ та збер≥ганн¤ такоњ ≥нформац≥њ, за вин¤тком обмежень, встановлених законом (ст. 9 «акону Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї). √ромад¤ни вправ≥ в≥льно збирати, (збр≥гати, використовувати ≥ поширювати таку ≥нформац≥ю усно, письмово або в ≥нший спос≥б Ч на св≥й виб≥р (ст. 34 онституц≥њ); одержувати таку ≥нформац≥ю в установленому пор¤дку (статт≥ 32Ч37 «акону ”крањни Ђѕро ≥нформац≥юї) шл¤хом зверненн¤ з ≥нформац≥йним запитом до уповноважених на це орган≥в державноњ влади ≥ м≥сцевого самовр¤дуванн¤.
≈колог≥чна ≥нформац≥¤ Ч це будь-¤ка ≥нформац≥¤ про стан навколиш≠нього природного середовища в письмов≥й, ауд≥ов≥зуальн≥й, електронн≥й чи ≥нш≥й матер≥альн≥й форм≥ про под≥њ, ¤вища, матер≥али, факти, процеси ≥ окремих ос≥б у сфер≥ використанн¤, в≥дтворенн¤ та охорони природних р'есурс≥в, природних компонент≥в та ландшафт≥в, охорони довк≥лл¤ та забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки.
Ќац≥ональне законодавство в≥дносить до еколог≥чноњ ≥нформац≥њ в≥домост≥ про:
Чстан навколишнього природного середовища чи його об'Їкт≥в Ч земл≥, вод, надр, атмосферного пов≥тр¤, рослинного та тваринного св≥ту та р≥вн≥ њх забрудненн¤;
Чб≥олог≥чне р≥зноман≥тт¤ ≥ його компоненти, включаючи генетично видозм≥нен≥ орган≥зми та њх взаЇмод≥ю з об'Їктами навколиш≠нього природного середовища;
Чджерела, фактори, матер≥али, речовини, продукц≥ю, енерг≥ю, ф≥зичн≥ фактори (шум, в≥брац≥ю, електромагн≥тне випром≥нюванн¤, рад≥ац≥ю), ¤к≥ впливають або можуть вплинути на стан навколишнього природного середовища та здоров'¤ людей;
Чзагрозу виникненн¤ ≥ причини надзвичайних еколог≥чних ситуац≥й, результати л≥кв≥дац≥њ цих ¤вищ, рекомендац≥њ щодо заход≥в, спр¤мованих на зменшенн¤ њх негативного впливу на природн≥ об'Їкти та здоров'¤ людей;
Чеколог≥чн≥ прогнози, плани ≥ програми, заходи, у тому числ≥ адм≥н≥стративн≥, державну еколог≥чну пол≥тику, законодавство про охорону навколишнього природного середовища;
Ч витрати, пов'¤зан≥ ≥з зд≥йсненн¤м природоохоронних заход≥в за
рахунок фонд≥в охорони навколишнього природного середовища, ≥нших джерел ф≥нансуванн¤, економ≥чний анал≥з, проведений у процес≥ прийн¤тт¤ р≥шень з питань, що стосуютьс¤ довк≥лл¤ (ст. 25 «акону Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї).
ќсновними джерелами ≥нформац≥њ Ї: дан≥ мон≥торингу довк≥лл¤, кадастр≥в природних рссурс≥в, реЇстри, автоматизован≥ банки даних, арх≥ви, а також дов≥дки, що видаютьс¤ уповноваженими на те органа≠ми державноњ влади, органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤, громадськими орган≥зац≥¤ми, окремими посадовими особами.
«асобом забезпеченн¤ цього права виступаЇ обов'¤зок ћ≥н≥стерства охорони навколишнього природного середовища ”крањни, його орган≥в на м≥сц¤х, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, д≥¤льн≥сть ¤ких може негативно вплинути або впливаЇ на стан навколишнього природного середовища, житт¤ ≥ здоров'¤ людей, забезпечувати в≥льний доступ населени¤ до ≥нформац≥њ про стан навколишнього природного середовища у формах, визначених «аконом Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї.
«акон ”крањни Ђѕро еколог≥чну експертизуї (ст. 35) зобов'¤зуЇ замовник≥в еколог≥чноњ експертизи опубл≥ковувати «а¤ву про еколог≥чн≥ насл≥дки запланованоњ д≥¤льност≥, ¤ка маЇ м≥стити в≥домост≥ про: заплановану д≥¤льн≥сть, мету ≥ шл¤хи њњ зд≥йсненн¤; суттЇв≥ фактори, що впливають чи можуть впливати на стан навколишнього природ≠ного середовища з урахуванн¤м можливост≥ виникненн¤ надзвичайних еколог≥чних ситуац≥й; к≥льк≥сн≥ та ¤к≥сн≥ показники оц≥нки р≥вн≥в еколог≥чного ризику запланованоњ д≥¤льност≥, а також заходи, що гарантують впровадженн¤ д≥¤льност≥ в≥дпов≥дно до еколог≥чних стандарт≥в ≥ норматив≥в; ≥нформуванн¤ громадськост≥ щодо запланованоњ д≥¤льност≥, њњ мету ≥ шл¤хи зд≥йсненн¤.
Ќа визначенн¤ джерел еколог≥чноњ ≥нформац≥њ може впливати ста≠тус уповноваженоњ особи та стад≥¤ реал≥зац≥њ суб'Їктивного права на еколог≥чну ≥нформац≥ю. “ак, на стад≥њ в≥льного доступу така ≥нформац≥¤ набуваЇтьс¤ будь-¤кою особою, Ч ¤к ф≥зичною, так ≥ юридичною, ¤к право- та д≥Їздатною, так ≥ обмежено та повн≥стю нед≥ездатною тошо, Ч шл¤хом одержанн¤ њњ ≥з пов≥домлень засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ, оф≥ц≥йних пов≥домлень орган≥в держави, опубл≥кованих у спец≥альних бюлетен¤х, зб≥рниках, що можуть м≥ститис¤ в ≥нформац≥йних (комп'ютерних) мережах, у б≥бл≥отечних фондах. ѕри цьому ≥нформац≥¤ про екстремальне забрудненн¤ довк≥лл¤, про надзвичайн≥ еколог≥чн≥ ситуац≥њ природного та техногенного характеру маЇ пов≥домл¤тис¤ через засоби масовоњ ≥нформац≥њ, державну систему опов≥щенн¤ негайно.
Ќа стад≥њ одержанн¤ еколог≥чноњ ≥нформац≥њ в установленому по≠р¤дку шл¤хом оф≥ц≥йного зверненн¤ з ≥нформац≥йним запитом право на еколог≥чну ≥нформац≥ю реал≥зуЇтьс¤ право- та д≥Їздатними особами, законними представниками нед≥Їздатних та обмежено д≥Їздатних ос≥б. ѕри цьому джерелами еколог≥чноњ ≥нформац≥њ можуть виступати оф≥ц≥йн≥ документи, автоматизован≥ системи оф≥ц≥йних даних типу списки, реЇстри, кадастри тощо. Ќа ц≥й стад≥њ важливого значени¤ набувають терм≥ни задоволенн¤ запит≥в, форма запиту та форма розгл¤ду запиту, в≥дмови та в≥дстрочки задоволенн¤ запиту. 3 урахуван≠н¤м м≥жнародних та нац≥ональних правових положень про таке запит та в≥дпов≥д≥ на нього мають бути переважно у письмов≥й форм≥ (на випадок оскарженн¤ справи в суд≥), запит маЇ бути розгл¤нутий у мак≠симально стисл≥ строки, але не б≥льше тридц¤ти дн≥в. ” тих випадках, коли державний орган не маЇ у своЇму розпор¤дженн≥ еколог≥чноњ ≥нформац≥њ, що м≥ститьс¤ у запит≥, цей орган у максимально стислий строк (10 дн≥в) ≥нформуЇ подавц¤ запиту про державний орган, до ¤кого, ¤к в≥н вважаЇ, можна звернутис¤ ≥з запитом про наданн¤ в≥дпов≥дноњ ≥нформац≥њ, або передаЇ цей запит безпосередньо такому органу та належним чином пов≥домл¤Ї про це подавц¤ за¤ви.
≈колог≥чна ≥нформац≥¤ надаЇтьс¤ безкоштовно, кр≥м випадк≥в, коли подавець запиту просить надати йому коп≥њ оф≥ц≥йних документ≥в.
Ќа стад≥њ поширенн¤ набутоњ законним шл¤хом еколог≥чноњ ≥нформац≥њ доц≥льно враховувати, що така ≥нформац≥¤ може висту≠пати об'Їктом права власност≥ ≥ тому втручанн¤ ≥нших ос≥б у процес реал≥зац≥њ права власност≥ на еколог≥чну ≥нформац≥ю заборон¤етьс¤.
ѕраво на еколог≥чну ≥нформац≥ю може бути обмежене в умовах воЇнного або надзвичайного стану ≥з зазначенн¤м строку д≥њ цих обмежень (ст. 64 онституц≥њ). «г≥дно з ќрхуською ковенц≥Їю у запит≥ про наданн¤ еколог≥чноњ ≥нформац≥њ може бути в≥дмовлено, ¤кщо њњ оприлюдненн¤ може негативно вплинути на:
Чконф≥денц≥йн≥сть д≥¤льност≥ державних орган≥в у випадках, ко≠ли така конф≥денц≥йн≥сть передбачена нац≥ональним законодавством;
Чм≥жнародн≥ стосунки, нац≥ональну оборону або державну безпеку;
Чв≥дправленн¤ правосудд¤, можлив≥сть дл¤ ос≥б бути в≥дданими п≥д справедливий судовий розгл¤д або спроможн≥сть державних орган≥в проводити розсл≥дуванн¤ крим≥нального чи дисципл≥нарного характеру;
Чконф≥денц≥йн≥сть комерц≥йноњ та промисловоњ ≥нформац≥њ у ви≠падках, коли така конф≥денц≥йн≥сть охорон¤Їтьс¤ законом з метою захисту законних економ≥чних ≥нтерес≥в. ” цьому контекст≥ ≥нформац≥¤ про викиди, скиди забруднюючих речовин, про розм≥щенн¤ в≥дход≥в, про ≥нш≥ негативн≥ впливи на навколишнЇ природне середо≠вище п≥дл¤гаЇ оприлюдненню;
Чправа ≥нтелектуальноњ власност≥;
Ч≥нформац≥ю, що стосуЇтьс¤ особистого житт¤ громад¤н;
Ч≥нтереси третьоњ сторони, ¤ка надала ≥нформац≥ю, ¤кщо ц¤ сто≠рона не зв'¤зана зобов'¤занн¤ми поступати належним чином, або ¤к≠що на цю сторону не може бути покладено такого зобов'¤занн¤, ≥ в тих випадках, коли ц¤ сторона не даЇ згоди на оприлюдненн¤ в≥дпов≥дного матер≥алу;
ЧнавколишнЇ природне середовище, на ¤ке поширюЇтьс¤ така ≥нформац≥¤, наприклад м≥сц¤ розмноженн¤ р≥дк≥сних вид≥в рослин ≥ тварин (ст. 4 онвенц≥њ).
ѕраво на еколог≥чну ≥нформац≥ю реал≥зуЇтьс¤ передус≥м з метою забезпеченн¤ права на еколог≥чну безпеку, а тому у випадках його порушенн¤ законодавство передбачаЇ не лише його поновленн¤, а й в≥дшкодуванн¤ матер≥альноњ та моральноњ шкоди, ¤кщо така запод≥¤на. –озм≥р в≥дшкодуванн¤ визначаЇтьс¤ судом (ст. 49 «акону Ђѕро ≥нформац≥юї).
одекс ”крањни про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ (ст. 823) встановлюЇ адм≥н≥стративну в≥дпов≥дальн≥сть дл¤ посадових ос≥б за приховуванн¤, перекрученн¤ або в≥дмову в≥д наданн¤ повноњ та достов≥рноњ ≥нформац≥њ за зверненн¤ми громад¤н та њх об'Їднань щодо безпеки утворенн¤ в≥дход≥в та поводженн¤ з ними (ст. 914), за в≥дмову в≥д наданн¤ чи несвоЇчасне наданн¤ еколог≥чноњ ≥нформац≥њ. рим≥нальний кодекс ”крањни встановлюЇ крим≥нальну в≥дпов≥дальн≥сть за приховуванн¤ або перекрученн¤ в≥домостей про еколог≥чний стан або захворюван≥сть населени¤ (ст. 238).