3.1 «агальна характеристика еколог≥чних прав громад¤н
ѕитани¤ про еколог≥чн≥ права людини ≥ громад¤нина Ї центральним у нац≥ональному ≥ м≥жнародному еколог≥чному прав≥. ¬оно т≥сно пов'¤зане з правом на житт¤ ≥ охорону здоров'¤ населенн¤.
«агальна декларац≥¤ прав людини Ч перший м≥жнародно-правовий документ, що проголосив основн≥ права та свободи людини, Ч пр¤мо не закр≥плювала еколог≥чн≥ права, однак пор¤д з правом на житт¤ про≠голосила право на такий життЇвий р≥вень, ¤кий необх≥дний кожн≥й людин≥ дл¤ п≥дтриманн¤ њњ здоров'¤ ≥ добробуту (ст. 25). Ќеобх≥дн≥сть правового забезпеченн¤ права людини на спри¤тливе навколишнЇ середовише була виголошена на —токгольмськ≥й конференц≥њ ќќЌ по оточуючому людину середовищу та закр≥плена в ѕринцип≥ першому ƒекларац≥њ ц≥Їњ конференц≥њ, ¤кий проголосив, що Ђлюдина маЇ основне право на спри¤тлив≥ умови житт¤ у навколишньому середовищ≥, ¤к≥сть ¤кого дозвол¤Ї вести г≥дне благополучне житт¤, та несе головну в≥дпов≥дальн≥сть за охорону ≥ покращенн¤ навколишнього середовища на благо нин≥шн≥х ≥ майбутн≥х покол≥ньї.
Ќайб≥льш повно еколог≥чн≥ права людини знайшли в≥дображенн¤ в онвенц≥њ ќќЌ про доступ до ≥нформац≥њ, участь громадськост≥ у прийн¤тт≥ р≥шень та доступ до правосуди¤ з питань, що стосуютьс¤ навколишнього середовища, схвален≥й на Ќарад≥ м≥н≥стр≥в охорони навколишнього середовища в ќрхус≥ (ƒан≥¤) у червн≥ 1998 р. ≥ ратиф≥кован≥й ¬ерховною –адою ”крањни в 1999 роц≥. онвенц≥¤ проголосила права кожноњ людини ≥≥≥≥≥≥≥≥ш≥≥ч нин≥шн≥х ≥ майбутн≥х покол≥нь: жити в навколишньому середовищ≥, спри¤тливому дл¤ його здоров'¤ ≥ добробуту; в≥льного доступу до еколог≥чноњ ≥нформац≥њ; участ≥ у прийн¤тт≥ еколог≥чних р≥шень, проведенн≥ еколог≥чноњ експертизи, розробц≥ еколог≥чних програм, план≥в, пол≥тики, проект≥в нормативних акт≥в тощо.
”крањнське нац≥ональне законодавство стало найб≥льш прогресивним у ц≥й сфер≥, оск≥льки з прийн¤тт¤м в 1991 р. «акону Ђѕро охоро≠ну навколишнього природного середовищаї вперше закр≥плено правову категор≥ю Ђеколог≥чн≥ права та обов'¤зки громад¤нї. 3 1996 року еколог≥чн≥ права в ”крањн≥ належать до конституц≥йних. —татт¤ 50 онституц≥њ ”крањни закр≥пила право кожного на безпечне дл¤ житт¤ ≥ здоров'¤ довк≥лл¤ та на в≥дшкодуванн¤ завданоњ порушенн¤м цього права шкоди. 3 метою забезпеченн¤ цього права кожному гарантуЇтьс¤ право в≥льного доступу до ≥нформац≥њ про стан довк≥лл¤, про ¤к≥сть харчових продукт≥в ≥ предмет≥в побуту, а також право на њњ поширенн¤. “ака ≥нформац≥¤ н≥ким не може бути засекречена.
≈колог≥чн≥ права Ч комплексна правова категор≥¤, ¤ка охоплюЇ ц≥лу ≥ систему таких прав, визначену «аконом Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї, в≥дпов≥дно до ст. 9 ¤кого кожен громад¤ннн ”крањни маЇ право на:
а) безпечне дл¤ житт¤ та здоров'¤ навколишне природне середовище (право на еколог≥чну безпеку);
б) участь в обговоренн≥ та внесенн¤ пропозиц≥й до проект≥в нормативно-правових акт≥в, матер≥ал≥в щодо розм≥щенн¤, буд≥вництва ≥ реконструкц≥њ об'Їкт≥в, ¤к≥ можуть негативно впливати на стан навколишнього природного середовища, внесенн¤ пропозиц≥й до орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, юридичних ос≥б, що беруть участь в прийн¤тт≥ р≥шень з цих питань (право на участь в обговоренн≥ проект≥в еколог≥чно значимих р≥шень);
в) участь у розробц≥ та зд≥йсненн≥ заход≥в щодо охорони навколишнього природного середовища, рац≥онального ≥ комплексного використанн¤ природних ресурс≥в;
г) зд≥йсненн¤ загального ≥ спец≥ального використанн¤ природних ресурс≥в;
д) об'Їднанн¤ в громадськ≥ природоохоронн≥ формуванн¤;
е) в≥льний доступ до ≥нформац≥њ про стан навколишнього природ≠ного середовища (еколог≥чна ≥нформац≥¤) та в≥льне отриманн¤, використанн¤, поширенн¤ та збер≥ганн¤ такоњ ≥нформац≥њ, за вин¤тком обмежень, встановлених законом (право на еколог≥чну ≥нформац≥ю);
Ї) участь у публ≥чних слуханн¤х або в≥дкритих зас≥данн¤х з питань впливу запланованоњ д≥¤льност≥ на навколишнЇ природне середовище на стад≥¤х розм≥щенн¤, проектуванн¤, буд≥вництва ≥ реконструкц≥њ об'Їкт≥в та проведенн≥ громадськоњ еколог≥чноњ експертизи;
ж) одержанн¤ еколог≥чноњ осв≥ти;
з) поданн¤ до суду позов≥в до державних орган≥в, п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й ≥ громад¤н про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ њх здоров'ю та майну внасл≥док негативного впливу на навколишнЇ природне середовище;
и) оскарженн¤ у судовому пор¤дку р≥шень, д≥й або безд≥¤льност≥ орган≥в державноњ влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, њх посадових ос≥б щодо порушенн¤ еколог≥чних прав громад¤н у пор¤дку, передбаченому законом.
≈колог≥чний характер мають права, закр≥плен≥ й ≥ншими закона≠ми. “ак, «аконом ”крањни Ђќснови законодавства ”крањни про охорону здоров'¤ї в статт≥ 6 проголошено право кожного на охорону здоров'¤, що передбачаЇ: безпечне дл¤ житт¤ ≥ здоров'¤ навколишнЇ природне середовище; сан≥тарно-еп≥дем≥чне благополучч¤ територ≥њ ≥ населеного пункту, де в≥н проживав; безпечн≥ ≥ здоров≥ умови прац≥, навчанн¤, побуту та в≥дпочинку; достов≥рну та своЇчасну ≥нформац≥ю про стан свого здоров'¤ ≥ здоров'¤ населени¤, включаючи ≥снуюч≥ ≥ можлив≥ фактори ризику та њх ступ≥нь тощо. «акон ”крањни Ђѕро забезпеченн¤ сан≥тарного та еп≥дем≥чного благополучч¤ населени¤ї передбачив у статт≥ 4 право на безпечн≥ дл¤ здоров'¤ та житт¤ продукти харчуванн¤, питну воду, умови прац≥, навчанн¤, вихованн¤, побуту, в≥дпочинку та навколишнЇ природне середовище; участь у розробц≥, обговоренн≥ та громадськ≥й експертиз≥ проект≥в програм ≥ план≥в забезпеченн¤ сан≥тарного та еп≥дем≥чного благополучч¤ населенн¤, внесени¤ пропозиц≥й з цих питань до в≥дпов≥дних орган≥в та ≥нше. «акон ”крањни Ђѕро еколог≥чну експертизуї конкретизуЇ можливост≥ громад¤н та њх об'Їднань брати участь у проведенн≥ громадськоњ екс≠пертизи об'Їкт≥в, визначених у статт≥ 7, при додержанн≥ встановлених цим «аконом принцип≥в, вимог та правил.
≈колог≥чн≥ права закр≥плен≥ також у законах ”крањни Ђѕро використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ та рад≥ац≥йну безпекуї, Ђѕро в≥дходиї, Ђѕро захист людини в≥д впливу ≥он≥зуючих випром≥нюваньї, Ђѕро захист населенн¤ ≥ територ≥й в≥д надзвичайних ситуац≥й техногенного та природного характеруї та ≥нших.
Ќа¤вн≥сть сукупност≥ правових норм про еколог≥чн≥ права грома≠д¤н даЇ змогу розгл¤дати њх у об'Їктивному значенн≥, тобто ¤к комплексний м≥жгалузевий ≥нститут загальноњ частини еколог≥чного пра≠ва. ” такому значенн≥ еколог≥чн≥ права виступають правовими приписами, ¤к≥: а) звернен≥ до законодавц¤ ≥ визначають зм≥ст еколог≥чноњ пол≥тики та ≥нших правових норм; б) формують правозастосовну практику, впливаючи на процес прийн¤тт¤ виважених еколог≥чних р≥шень; в) Ї ≥нструментом пр¤мого впливу громад¤н на еколог≥чну пол≥тику ≥ практику.
≈колог≥чн≥ права громад¤н розгл¤даютьс¤ ≥ в ≥ншому аспект≥ Ч ¤к суб'Їктивн≥ права, що становл¤ть сукупн≥сть повноважень ф≥зичних ос≥б у галуз≥ еколог≥њ, тобто визначену правовими нормами можливу та необх≥дну повед≥нку у сфер≥ рац≥онального використанн¤, в≥дтворенн¤ та охорони природних ресурс≥в, охорони довк≥лл¤ та забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки. «а таких умов еколог≥чн≥ права громад¤н Ч це персон≥ф≥кован≥ права, ¤к≥ належать кожн≥й ф≥зичн≥й особ≥.
—л≥д розмежовувати еколог≥чн≥ права ≥ еколог≥чн≥ ≥нтереси, ¤к≥ не персон≥ф≥кован≥ ≥ тому належать ус≥м громад¤нам (сусп≥льству). ≈колог≥чн≥ права громад¤н розгл¤даютьс¤ ¤к забезпечен≥ системою права юридичн≥ можливост≥ особи реал≥зувати у передбачених законодавством формах надан≥ повноваженн¤ в галуз≥ еколог≥њ. “ак≥ можливост≥ випливають з мети та завдань еколог≥чного законодавства. ≈колог≥чн≥ ≥нтереси Ч це природн≥ ≥ соц≥ально обумовлен≥ потреби ос≥б у в≥дпов≥дн≥й галуз≥, ¤к≥ випливають з≥ зм≥сту норм еколог≥чного зако≠нодавства.
‘орми реал≥зац≥њ еколог≥чних прав громад¤н передбачаютьс¤ системою соц≥ально-правових гарант≥й. ѕорушен≥ еколог≥чн≥ права громад¤н п≥дл¤гають поновленню, а њх захист зд≥йснюЇтьс¤ в судово≠му пор¤дку в≥дпов≥дно до законодавства ”крањни (ст. 11 «акону Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї). ≈колог≥чн≥ ≥нтереси задовольн¤ютьс¤ в процес≥ реал≥зац≥њ сукупност≥ еколог≥чних заход≥в: орган≥зац≥йних, техн≥чних, економ≥чних, превентивних та в процес≥ забезпеченн¤ еколог≥чного пор¤дку.
≈колог≥чн≥ права громад¤н Ч це закр≥плена в закон≥ ≥ гарантована правом сукупнкть юридичних можливостей та засоб≥в, ¤к≥ дають змогу задовольн¤ти потреби та ≥нтереси громад¤н у галуз≥ охорони навколиш≠нього природного середовища, використанн¤ природних ресурс≥в ≥ забез≠печенн¤ еколог≥чноњ безпеки.
–≥зноман≥тн≥сть еколог≥чних прав громад¤н даЇ можлив≥сть зд≥йснювати њх наукову класиф≥кац≥ю. “ак, за р≥внем правового регулюванн¤ еколог≥чн≥ права под≥л¤ють на основн≥ та ≥нш≥. ѕерш≥ Ч фундаментальн≥ Ч закр≥плен≥ в онституц≥њ ”крањни, друг≥ Ч в законах ”крањни. «алежно в≥д суб'Їкт≥в реал≥зац≥њ вид≥л¤ють галузев≥ там≥жгалузев≥ еколог≥чн≥ права. «алежно в≥д вид≥в регульованих в≥дносин Ч еколого-пол≥тичн≥, економ≥чн≥, соц≥альн≥, культурн≥ права. ™ й ≥нш≥ класиф≥кац≥њ: за формою реал≥зац≥њ Ч ≥ндив≥дуальн≥ та колективн≥; за ступенем визначеност≥ суб'Їкт≥в Ч абсолютн≥ ≥ в≥дносн≥; залежно в≥д об'Їкта реал≥зац≥њ еколог≥чних прав та законних ≥нтерес≥в Ч майнов≥ та немайнов≥; за охоронно-захисною спр¤мован≥стю Ч mi, що п≥дл¤гають охорон≥ або захисту.