18.1. Ћ≥си ¤к об'Їкт правовоњ охорони та використанн¤
Ћ≥си Ї нац≥ональним надбанн¤м ”крањни. ѕлощу земель л≥сового фонду держави становить близько 10,8 млн га, з них 9,5 млн га вкрито л≥совою рослинн≥стю. Ћ≥сист≥сть становить 15,7 % площ≥ крањни. «агальний запас л≥с≥в оц≥нюЇтьс¤ в 1,7 млрд куб. метр≥в. ¬одночас внасл≥док авар≥йних викид≥в на „ј≈— в ”крањн≥ забруднено понад 4 млн га л≥с≥в, у тому числ≥ 157 тис. га виведено ≥з господарського обороту внасл≥док високих р≥вн≥в рад≥оактивного забрудненн¤.
Ћ≥си Ї основною складовою навколишнього природного середовища ≥ ¤к будь-¤кий природний об'Їкт характеризуютьс¤ в≥дпов≥дними ознаками: б≥олог≥чними, еколог≥чними, економ≥чними та юридичними.
«а своњми б≥олог≥чними ознаками л≥си - це ун≥кальне природне ¤вище, тип природних комплекс≥в, у ¤кому поЇднуютьс¤ переважно деревна та чагарникова рослинн≥сть з в≥дпов≥дними ірунтами, трав'¤ною рослинн≥стю, тваринним св≥том, м≥кроорган≥змами, що взаЇмопов'¤зан≥ у своЇму розвитку, впливають один на одного ≥ на навколишнЇ природне середовище. ” цьому значенн≥ пон¤тт¤ л≥с≥в Ї складовою пон¤тт¤ рослинного св≥ту.
¬ажлива особлив≥сть л≥с≥в у тому, що вони Ї в≥дтворюваним природним ресурсом, а процес в≥дтворенн¤ пов'¤заний ≥з значним строком вирощуванн¤ (к≥лька дес¤тил≥ть).
Ћ≥си - це також середовище проживанн¤ диких тварин у всьому њх видовому ≥ попул¤ц≥йному р≥зноман≥тт≥. Ћ≥сам належить вагома роль у п≥дтриманн≥ г≥дролог≥чного режиму р≥к, запоб≥ганн≥ ероз≥њ та забрудненню ірунт≥в, у боротьб≥ з сухов≥¤ми, регулюванн≥ кислотного балансу в атмосфер≥, а також у створенн≥ необх≥дних умов житт¤ на «емл≥.
“ож еколог≥чними ознаками л≥с≥в Ї виконанн¤ ними кл≥маторегулюючих, середовищезахисних, ірунтозахисних, водоохоронних, сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чних, оздоровчих, рекреац≥йних, ≥нших еколог≥чних функц≥й, бути джерелом дл¤ задоволенн¤ потреб сусп≥льства в л≥сових ресурсах. ” цьому значенн≥ закон вживаЇ терм≥н Ђкорисн≥ властивост≥ л≥с≥вї, ¤к≥ пол¤гають у њх здатност≥ зменшувати негативн≥ насл≥дки природних ¤вищ, захищати ірунти в≥д ероз≥њ, запоб≥гати забрудненню навколишнього природного середовища та очищати його, спри¤ти регулюванню стоку води, оздоровленню населенн¤ та його естетичному вихованню. «а таких умов л≥си мають велике естетичне, виховне, науково-п≥знавальне та ≥нше значенн¤ та використовуютьс¤ дл¤ задоволенн¤ цих сусп≥льних потреб (ч. 2 ст. 6 Ћ≥сового кодексу ”крањни).
≈коном≥чне значенн¤ л≥с≥в пол¤гаЇ у тому, що вони Ї основним джерелом л≥сових ресурс≥в, тобто деревних, техн≥чних, л≥карських та ≥нших продукт≥в л≥су, що використовуютьс¤ дл¤ задоволенн¤ потреб населенн¤ ≥ виробництва та в≥дтворюютьс¤ у процес≥ формуванн¤ л≥сових природних комплекс≥в. «окрема, л≥си - це основа кормовоњ бази дл¤ тваринництва, веденн¤ мисливського господарства, основа паперовоњ, меблевоњ, фармацевтичноњ та ≥нших вид≥в промисловост≥.
« урахуванн¤м паритету еколог≥чних ≥ економ≥чних ознак л≥си
”крањни за своњм еколог≥чним ≥ соц≥ально-економ≥чним значенн¤м та залежно в≥д основних
виконуваних ними функц≥й под≥л¤ютьс¤ законодавством на категор≥њ (статт≥ 39-41 Ћ ”крањни):
- захисн≥ л≥си (виконують переважно водоохоронн≥, ірунтозахисн≥ та ≥нш≥ захисн≥ функц≥њ);
рекреац≥йно-оздоровч≥ л≥си (виконують переважно рекреац≥йн≥, сан≥тарн≥, г≥г≥Їн≥чн≥ та оздоровч≥ функц≥њ);
ёридичне пон¤тт¤ л≥с≥в пов'¤зане з формуванн¤м л≥сового фонду, ¤кий становл¤ть ус≥ л≥си на територ≥њ ”крањн≥, незалежно в≥д того, на
земл¤х ¤ких категор≥й за основним ц≥льовим призначенн¤м вони зростають, та незалежно в≥д права власност≥ на них (ч. 3 ст. 1 Ћ ”крањни). ќсоблив≥стю л≥сового фонду ”крањни Ї в≥днесенн¤ до нього л≥сових д≥л¤нок, тобто д≥л¤нок л≥сового фонду ”крањни з визначеними межами, вид≥лених в≥дпов≥дно до закону дл¤ веденн¤ л≥сового господарства та використанн¤ л≥сових ресурс≥в без вилученн¤ њх у землекористувач≥в або власник≥в земл≥, в тому числ≥ захисних насаджень л≥н≥йного типу, площею не менше 0,1 гектара. “ак≥ л≥сов≥ д≥л¤нки можуть бути ¤к вкрит≥ л≥совою рослинн≥стю, так ≥ пост≥йно або тимчасово не вкрит≥ л≥совою рослинн≥стю (внасл≥док неоднор≥дност≥ л≥сових природних комплекс≥в, л≥согосподарськоњ д≥¤льност≥ або стих≥йного лиха тощо). ƒо не вкритих л≥совою рослинн≥стю л≥сових д≥л¤нок належать л≥сов≥ д≥л¤нки, зайн¤т≥ нез≥мкнутими л≥совими культурами, л≥совими розсадниками ≥ плантац≥¤ми, а також л≥совими шл¤хами та прос≥ками, л≥совими протипожежними розривами, л≥совими осушувальними канавами ≥ дренажними системами.
ƒо л≥сового фонду не належать: зелен≥ насадженн¤ в межах населених пункт≥в (парки, сади, сквери, бульвари тощо), ¤к≥ не в≥днесен≥ в установленому пор¤дку до л≥с≥в; окрем≥ дерева ≥ групи дерев, чагарники на с≥льськогосподарських уг≥дд¤х, присадибних, дачних ≥ садових д≥л¤нках. Ќа цю рослинн≥сть не поширюЇтьс¤ правовий режим, встановлений дл¤ л≥с≥в.
«емл≥, зайн¤т≥ л≥сом, не включаютьс¤ до складу л≥сового фонду, оск≥льки вони включаютьс¤ до складу земель л≥сового фонду. ƒо земель л≥сового фонду належать земл≥, вкрит≥ л≥совою рослинн≥стю, а також не вкрит≥ л≥совою рослинн≥стю, нел≥сов≥ земл≥, ¤к≥ надан≥ та використовуютьс¤ дл¤ потреб л≥сового господарства (ч. 1 ст. 55 « ”крањни).
«а Ћ≥совим кодексом ”крањни (ст. 5) вводитьс¤ пон¤тт¤
земель л≥согосподарського призначенн¤, до ¤ких належать л≥сов≥ земл≥, на ¤ких розташован≥ л≥сов≥ д≥л¤нки, та не л≥сов≥ земл≥, зайн¤т≥ с≥льськогосподарськими уг≥дд¤ми, водами й болотами, спорудами, комун≥кац≥¤ми, малопродуктивними земл¤ми тощо, ¤к≥ надан≥ в установленому пор¤дку та використовуютьс¤ дл¤ потреб л≥сового господарства.
Ќатом≥сть земельна л≥сова д≥л¤нка - це земельна д≥л¤нка л≥сового фонду ”крањни з визначеними межами, ¤ка надаЇтьс¤ або вилучаЇтьс¤ у землекористувача чи власника земельноњ д≥л¤нки дл¤ веденн¤ л≥сового господарства або ≥нших сусп≥льних потреб в≥дпов≥дно до земельного законодавства (ч. 6 ст. 1 Ћ ”крањни). “обто меж≥ земель л≥сового фонду можуть розширюватис¤ за рахунок в≥дводу п≥д л≥сорозведен н¤ земель ≥з ≥нших категор≥й земельного фонду, а також скорочуватис¤ в результат≥ вилученн¤ земель ≥з цього фонду дл¤ ≥нших державних та громадських потреб. ¬≥днесенн¤ земельних д≥л¤нок до складу земель л≥сового фонду, визначенн¤ њх меж провадитьс¤ в пор¤дку, встановленому земельним законодавством.
”с¤ сукупн≥сть дерев, чагарник≥в, ≥ншоњ л≥совоњ рослинност≥ визначаЇтьс¤ об'Їктом права власност≥. ќтже, ≥ншою юридичною ознакою л≥с≥в Ї те, що це не лише самост≥йний ≥ в≥дособлений об'Їкт природи, а й об'Їкт права власност≥.
ѕраво власност≥ на л≥си - центральний ≥нститут л≥сового права, що м≥стить сукупн≥сть правових норм, спр¤мованих на регулюванн¤ в≥дносин власност≥ на л≥си з метою захисту, розвитку, охорони цих в≥дносин та рац≥онального використанн¤ ≥ в≥дтворенн¤ л≥с≥в.
¬ об'Їктивному значенн≥ право власност≥ на л≥си - це така сукупн≥сть правових норм, ¤ка закр≥плюЇ волод≥нн¤, користуванн¤ ≥ розпор¤дженн¤ л≥сами, а також забезпечуЇ охорону ≥ захист права власност≥ в≥д протиправних д≥й трет≥х ос≥б. ѕраво власност≥ на л≥си у суб'Їктивному значенн≥ - не закр≥плен≥ у в≥дпов≥дних нормах л≥сового права юридичн≥ можливост≥ конкретного власника волод≥ти, користуватись ≥ розпор¤джатис¤ належними йому л≥сами на св≥й розсуд у межах закону. ÷е суб'Їктивне право маЇ абсолютний характер: правомочному суб'Їкту протистоњть необмежена к≥льк≥сть зобов'¤заних ос≥б, ¤к≥ не повинн≥ своњми д≥¤ми порушувати це право.
¬≥дпов≥дно до ст. 7 Ћ ”крањни л≥си, ¤к≥ знаход¤тьс¤ в межах територ≥њ ”крањни, Ї об'Їктами права власност≥ ”крањнського народу. ¬≥д ≥мен≥ ”крањнського народу права власника на л≥си зд≥йснюють органи державноњ влади та органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в межах, визначених онституц≥Їю ”крањни.
¬одночас л≥си можуть перебувати в державн≥й, комунальн≥й та приватн≥й власност≥. —уб'Їктами права власност≥ на л≥си Ї держава, територ≥альн≥ громади, громад¤ни та юридичн≥ особи.
ѕраво державноњ власност≥ на л≥си Ї юридичним виразом нац≥онал≥зац≥њ л≥с≥в. ƒержавна власн≥сть на л≥си Ї головною умовою забезпеченн¤ п≥двищенн¤ продуктивност≥, охорони та в≥дтворенн¤ л≥с≥в, посиленн¤ њх корисних властивостей, задоволенн¤ потреб сусп≥льства у л≥сових ресурсах на основ≥ науково обірунтованого рац≥онального використанн¤. ƒержава ¤к Їдиний власник визначаЇ пор¤док ≥ умови користуванн¤ л≥сами, систему орган≥в управл≥нн¤ у галуз≥ використанн¤ л≥сових ресурс≥в, способи охорони та захисту л≥сових багатств.
” державн≥й власност≥ перебувають ус≥ л≥си ”крањни, кр≥м л≥с≥в, що перебувають у комунальн≥й або приватн≥й власност≥. ѕраво державноњ власност≥ на л≥си набуваЇтьс¤ ≥ реал≥зуЇтьс¤ в особ≥ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, –ади м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й в≥дпов≥дно до закону (ст. 8 Ћ ”крањни).
” комунальн≥й власност≥ перебувають л≥си в межах населених пункт≥в, кр≥м л≥с≥в, що перебувають у державн≥й або приватн≥й власност≥. ” комунальн≥й власност≥ можуть перебувати й ≥нш≥ л≥си, набут≥ або в≥днесен≥ до об'Їкт≥в комунальноњ власност≥ в установленому законом пор¤дку. ѕраво комунальноњ власност≥ на л≥си реал≥зуЇтьс¤ територ≥альними громадами безпосередньо або через утворен≥ ними органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ (ст. 9 Ћ ”крањни).
ѕраво комунальноњ власност≥ на л≥си набуваЇтьс¤ при розмежуванн≥ в установленому законом пор¤дку земель державноњ ≥ комунальноњ власност≥, а також шл¤хом передач≥ земельних д≥л¤нок з державноњ власност≥ в комунальну та з ≥нших п≥дстав, не заборонених законом (ст. 11 Ћ ”крањни).
Ћ≥си в ”крањн≥ можуть перебувати у приватн≥й власност≥. √ромад¤ни та юридичн≥ особи, за р≥шенн¤м орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та орган≥в виконавчоњ влади, можуть безоплатно або за плату набувати у власн≥сть у склад≥ уг≥дь сел¤нських, фермерських та ≥нших господарств замкнен≥ земельн≥ д≥л¤нки л≥сового фонду загальною площею до 5 гектар≥в. ÷¤ площа може бути зб≥льшена в раз≥ успадкуванн¤ л≥с≥в зг≥дно ≥з законом. √ромад¤ни ≥ юридичн≥ особи можуть мати у власност≥ л≥си, створен≥ ними на набутих у власн≥сть у встановленому пор¤дку земельних д≥л¤нках деградованих ≥ малопродуктивних уг≥дь, без обмеженн¤ њх площ≥. Ћ≥си, створен≥ громад¤нами та юридичними особами на земельних д≥л¤нках, що належать њм на прав≥ власност≥, перебувають у приватн≥й власност≥ цих громад¤н ≥ юридичних ос≥б (статт≥ 10, 12 Ћ ”крањни).
ѕраво приватноњ власност≥ на л≥си громад¤н та юридичних ос≥б ”крањни виникаЇ з моменту одержанн¤ ними документ≥в, що посв≥дчують право власност≥ на земельну д≥л¤нку, та њх державноњ реЇстрац≥њ. Ћ≥си, отриман≥ у спадщину ≥ноземними громад¤нами, особами без громад¤нства та ≥ноземними юридичними особами, п≥дл¤гають в≥дчуженню прот¤гом одного року. ƒокументом, що посв≥дчуЇ право приватноњ власност≥ на л≥си, Ї державний акт на право власност≥ на землю, наданий на в≥дпов≥дну земельну д≥л¤нку (ст. 13 Ћ ”крањни).
«а своњм зм≥стом право власност≥ на л≥си м≥стить сукупн≥сть повноважень власник≥в щодо волод≥нн¤, користуванн¤ та розпор¤дженн¤ л≥сами. ѕрава та обов'¤зки громад¤н ≥ юридичних ос≥б, ¤к≥ мають у приватн≥й власност≥ л≥си, особливост≥ припиненн¤ права приватноњ власност≥ на л≥си визначен≥ в статт¤х 14, 15 Ћ ”крањни. ƒержава ¤к основний власник л≥с≥в реал≥зуЇ своњ повноваженн¤ через в≥дпов≥дн≥ державн≥ органи управл≥нн¤, п≥дприЇмства, установи, орган≥зац≥њ та громад¤н, за ¤кими л≥си закр≥плюютьс¤ ¤к об'Їкт управл≥нн¤, охорони, та використанн¤.
ќб'Їктом права власност≥ на л≥си Ї ус≥ л≥си ”крањни, ¤к≥ становл¤ть њњ л≥совий фонд. ”с¤ сукупн≥сть дерев, чагарник≥в, ≥ншоњ л≥совоњ рослинност≥, ¤к≥ в≥днесен≥ до пон¤тт¤ л≥су, визначаютьс¤ об'Їктами права державноњ власност≥ доти, поки вони ростуть на земл≥. «рубан≥ дерева, чагарники та ≥нш≥ л≥сов≥ ресурси не Ї частиною л≥су, вони перетворюютьс¤ в його продукц≥ю, ¤ка становить самост≥йний об'Їкт права власност≥. якщо власником л≥су Ї держава, то правом≥рно заготовлен≥ л≥сов≥ ресурси можуть належати на прав≥ власност≥ не лише держав≥, а й колективу та окремим громад¤нам.
ѕраво державноњ власност≥ не поширюЇтьс¤ також на ус≥ види зелених насаджень, ¤к≥ не в≥днесен≥ до категор≥њ л≥с≥в ≥ перебувають у межах населених пункт≥в: окрем≥ дерева ≥ групи дерев, чагарники на с≥льськогосподарських уг≥дд¤х, садибах, присадибних, дачних ≥ садових д≥л¤нках. ¬≥дпов≥дно до положень законодавства так≥ насадженн¤ можуть бути в≥днесен≥ до комунальноњ, колективноњ чи приватноњ форми власност≥. «г≥дно з≥ ст. 13 «акону ”крањни Ђѕро власн≥стьї насадженн¤ на земельн≥й д≥л¤нц≥, надан≥й громад¤нину, Ї об'Їктом його приватноњ власност≥.
Ќа забезпеченн¤ захисту права державноњ власност≥ на л≥си спр¤мована вс¤ система правових норм л≥сового та ≥ншого законодавства.
«а загальним принципом будь-¤к≥ угоди або ≥нш≥ д≥њ, ¤к≥ в пр¤м≥й або прихован≥й форм≥ порушують право власност≥ на л≥си, визначаютьс¤ законодавством нед≥йсними. ќсоби, винн≥ у скоЇнн≥ зазначених угод, несуть крим≥нальну, адм≥н≥стративну або ≥ншу в≥дпов≥дальн≥сть в≥дпов≥дно до чинного законодавства. Ќезаконно добута деревина та ≥нш≥ л≥сов≥ ресурси п≥дл¤гають вилученню. ” раз≥ неможливост≥ вилученн¤ незаконно добутоњ деревини та ≥нших л≥сових ресурс≥в ст¤гуЇтьс¤ њх варт≥сть (ст. 108 Ћ ”крањни).
ќдн≥Їю з головних юридичних ознак л≥с≥в Ї њх державний обл≥к та охорона. –еЇстрац≥¤ л≥с≥в у державних обл≥кових документах ¤к об'Їкта права власност≥, управл≥нн¤, використанн¤ та охорони даЇ можлив≥сть в≥дмежувати л≥си в≥д ≥нших природних ресурс≥в, встановити знаходженн¤ њх на спец≥ально вид≥лених земл¤х, визначити власник≥в, користувач≥в, органи, що зд≥йснюють управл≥нн¤ в галуз≥ рац≥онального використанн¤ та охорони л≥с≥в.
ќтже, л≥си - це самост≥йний ≥ в≥дтворюваний об'Їкт природи ≥ складова навколишнього природного середовища; об'Їкт рослинного св≥ту; об'Їкт права власност≥ у вигл¤д≥ в≥дпов≥дного типу природних комплекс≥в, у ¤кому поЇднуЇтьс¤ переважно деревна та чагарникова рослинн≥сть з в≥дпов≥дними ірунтами, трав'¤ною рослинн≥стю, тваринним св≥том, м≥кроорган≥змами та ≥ншими природними компонентами; джерело одержанн¤ деревних, техн≥чних, л≥карських та ≥нших продукт≥в л≥су, що Ї базою дл¤ веденн¤ р≥зних галузей господарюванн¤; об'Їкт природи, ¤кий виконуЇ кл≥маторегулююч≥, захисн≥, водо-охорон≥, сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чн≥, оздоровч≥, рекреац≥йн≥, естетичн≥, виховн≥ та ≥нш≥ функц≥њ та ¤кий впливаЇ на навколишнЇ природне середовище; розм≥щений на спец≥ально вид≥лених земл¤х ≥ зареЇстрований у державних л≥сообл≥кових документах ¤к л≥с об'Їкт власност≥, управл≥нн¤, використанн¤ та охорони.
« метою зд≥йсненн¤ комплексу заход≥в, спр¤мованих на збереженн¤ л≥с≥в ”крањни в≥д знищенн¤, пошкодженн¤, ослабленн¤ та ≥ншого шк≥дливого впливу, спр¤мованих на захист в≥д шк≥дник≥в ≥ хвороб, на рац≥ональне використанн¤ ≥ в≥дтворенн¤, в держав≥ забезпечуЇтьс¤ правова охорона л≥с≥в, ¤ка пол¤гаЇ в нормативному регулюванн≥ сусп≥льних в≥дносин у ц≥й сфер≥. —истема правових норм, ¤к≥ регулюють сусп≥льн≥ л≥сов≥ в≥дносини на основ≥ права власност≥ на л≥си ≥ особливих принципах, становить самост≥йну галузь права - л≥сове право ”крањни.
ѕредметом л≥сового права у загальному вигл¤д≥ Ї сусп≥льн≥ в≥дносини, ¤к≥ стосуютьс¤ волод≥нн¤, користуванн¤ та розпор¤дженн¤ л≥сами ≥ спр¤мовуютьс¤ на забезпеченн¤ охорони, в≥дтворенн¤ та стале використанн¤ л≥сових ресурс≥в з урахуванн¤м еколог≥чних, економ≥чних, соц≥альних та ≥нших ≥нтерес≥в сусп≥льства (ст. 2 Ћ ”крањни). ѕроте л≥сов≥ в≥дносини мають ≥ в≥дпов≥дну специф≥ку. “ак, використанн¤ л≥с≥в включаЇ в себе ¤к в≥дносини л≥сокористуванн¤, так ≥ в≥дносини державного управл≥нн¤ у ц≥й сфер≥. ѕерш≥ зумовлен≥ економ≥чною роллю л≥с≥в, необх≥дн≥стю задовольнити потреби сусп≥льства у л≥сових ресурсах (загот≥вл¤ деревини, живиц≥, другор¤дних л≥сових матер≥ал≥в, зб≥р гриб≥в, гор≥х≥в, ¤г≥д, л≥карських рослин тощо). ¬одночас так≥ сусп≥льн≥ в≥дносини зумовлен≥ захисними, сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чними, водоохоронними, оздоровчими, рекреац≥йними функц≥¤ми л≥су, необх≥дн≥стю використовувати його в культурно-оздоровчих, науково-досл≥дних ц≥л¤х тощо.
¬≥дносини державного управл≥нн¤ в ц≥й галуз≥ виникають у сферах плануванн¤, прогнозуванн¤, обл≥ку ≥ веденн¤ л≥сового кадастру, контролю, наданн¤ л≥с≥в у користуванн¤ тощо й базуютьс¤ на прав≥ власност≥ держави на л≥си.
ƒо предмета л≥сового права вход¤ть сусп≥льн≥ в≥дносини з в≥дтворенн¤, охорони та захисту л≥с≥в. ¬≥дтворенн¤ -- це природна властив≥сть л≥с≥в, ¤ка в умовах њњ ≥нтенсивного використанн¤ маЇ велике державне значенн¤. “ому в держав≥ за допомогою правових та ≥нших заход≥в забезпечуЇтьс¤ п≥двищенн¤ продуктивност≥ л≥с≥в, л≥сорозведенн¤, догл¤д за л≥сами, њх штучне ≥ природне в≥дновленн¤, регулюютьс¤ спец≥альн≥ види рубок. ќхорона л≥с≥в - необх≥дна форма взаЇмод≥њ сусп≥льства ≥ природи, що включаЇ в себе в≥дносини з охорони л≥с≥в в≥д пожеж, незаконних рубок, порушенн¤ пор¤дку користуванн¤. «ахист л≥с≥в зд≥йснюЇтьс¤ з метою боротьби з шк≥дниками, хворобами л≥с≥в тощо.
¬≥дпов≥дну самост≥йн≥сть у предмет≥ правового регулюванн¤ л≥совим правом мають в≥дносини, ¤к≥ пов'¤зан≥ з веденн¤м л≥сового господарства. Ћ≥сове господарство - це самост≥йна галузь народного господарства, метою ¤коњ Ї вирощуванн¤, збер≥ганн¤, рац≥ональне використанн¤ л≥с≥в. ¬оно пов'¤зане не лише з р≥зними видами використанн¤ л≥с≥в, а й з використанн¤м земель л≥сового фонду. ƒо структури л≥сового господарства вход¤ть л≥сгоспи, ¤к≥ зд≥йснюють в≥дпуск деревини, обл≥к л≥сового фонду, л≥сов≥дновленн¤, догл¤д за л≥сом тощо; л≥сгоспзаги, л≥спромгоспи, л≥сокомб≥нати, ¤к≥ виступають ¤к користувач≥ л≥сових ресурс≥в.
Ќе належать до предметал≥сового права в≥дносини з наданн¤ земель л≥сового фонду у користуванн¤ (дл¤ л≥сов≥дновленн¤, л≥сорозведенн¤, насадженн¤ л≥сових культур, орган≥зац≥њ розсадник≥в, буд≥вництва р≥зних споруд, влаштуванн¤ дор≥г, службових над≥л≥в, город≥в тощо), веденн¤ мисливських господарств, осушенн¤ ≥ мел≥орац≥њ л≥с≥в, догл¤ду за ірунтами, реал≥зац≥њ л≥совоњ продукц≥њ. ÷е вже в≥дносини ≥нших галузей права (земельного, фаун≥стичного, господарського тощо).
ќтже, предметом л≥сового права Ї сусп≥льн≥ в≥дносини права власност≥ на л≥си, управл≥нськ≥ л≥сов≥ в≥дносини, в≥дносини л≥сокористуванн¤, в≥дтворенн¤, охорони та захисту л≥с≥в.
Ћ≥сове право керуЇтьс¤ в≥дпов≥дною системою принцип≥в, у ¤ких в≥дображен≥ найб≥льш суттЇв≥ риси сусп≥льних в≥дносин та вимог, що встановлюютьс¤ до правового регулюванн¤, реал≥зац≥њ правових норм.
Ћ≥сове право входить також до системи природоресурсного права ¤к комплексноњ галуз≥ права, що, у свою чергу, складаЇтьс¤ ≥з в≥дпов≥дних галузей, спр¤мованих на регулюванн¤ сусп≥льних в≥дносин щодо використанн¤ та охорони земель, вод, надр, тваринного св≥ту, атмосферного пов≥тр¤, в тому числ≥ л≥с≥в.
—истему л≥сового права ”крањни становл¤ть так≥ правов≥ ≥нститути, ¤к: право власност≥ на л≥си; право л≥сокористуванн¤; правов≥ засади управл≥нн¤ у сфер≥ використанн¤ та охорони л≥с≥в; правова охорона л≥с≥в; в≥дпов≥дальн≥сть за порушенн¤ л≥сового законодавства.
ѕравов≥ норми л≥сового права м≥ст¤тьс¤ у в≥дпов≥дних джерелах, що формують систему л≥сового законодавства. “акими джерелами Ї онституц≥¤ ”крањни, «акон Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї, Ћ≥совий кодекс ”крањни, «акон ”крањни Ђѕро рослинний св≥тї, ≥нш≥ нормативн≥ акти. Ћ≥совий кодекс ”крањни розроблений в≥дпов≥дно до «акону Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї, ≥ тому таке сп≥вв≥дношенн¤ њх ¤к частини до ц≥лого спонукаЇ визначити л≥сове законодавство ¤к складову загальноњ галуз≥ еколог≥чного права.
—кладовою л≥сового законодавства Ї також численн≥ акти аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни: —ан≥тарн≥ правила в л≥сах ”крањни, затверджен≥ постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 27 липн¤ 1995 р.; ѕор¤док под≥лу л≥с≥в на категор≥њ та вид≥ленн¤ особливо захисних земельних д≥л¤нок, затверджений постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 16 травн¤ 2007 р.; ѕор¤док спец≥ального використанн¤ л≥сових ресурс≥в, затверджений постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 23 травн¤ 2007 р.; ѕравила пол≥пшенн¤ ¤к≥сного складу л≥с≥в, затверджен≥ постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 12 травн¤ 2007 р. тощо.
” межах своњх повноважень документи нормативного характеру в ц≥й галуз≥ (накази, ≥нструкц≥њ, положенн¤, р≥шенн¤ тощо) приймають центральний орган виконавчоњ влади з питань охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчоњ влади з питань л≥сового господарства, м≥сцев≥ ради, державн≥ адм≥н≥страц≥њ. як правило, так≥ акти обов'¤зков≥ дл¤ виконанн¤ вс≥ма п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми, њх посадовими особами та громад¤нами в галуз≥ використанн¤, в≥дтворенн¤, охорони та захисту л≥с≥в.