15.2. ѕравове регулюванн¤ охорони та використанн¤ атмосферного пов≥тр¤
ѕравове регулюванн¤ охорони та використанн¤ атмосферного пов≥тр¤ в ”крањн≥ забезпечуЇтьс¤ законами ”крањни Ђѕро охорону атмосферного пов≥тр¤ї та Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї, а також ≥ншими актами нац≥онального законодавства. ѕредметом атмосфероохоронного законодавства Ї регулюванн¤ в≥дпов≥дних в≥дносин з метою збереженн¤, пол≥пшенн¤ та в≥дтворенн¤ стану атмосферного пов≥тр¤, в≥дверненн¤ ≥ зниженн¤ шк≥дливого х≥м≥чного, ф≥зичного, б≥олог≥чного та ≥ншого впливу на атмосферне пов≥тр¤, забезпеченн¤ рац≥онального використанн¤ атмосферного пов≥тр¤ дл¤ виробничих потреб, зм≥цненн¤ пор¤дку ≥ законност≥ у ц≥й сфер≥ (ст. 1 «акону ”крањни Ђѕро охорону атмосферного пов≥тр¤ї).
јтмосфероохоронне законодавство ”крањни передбачаЇ розгалужену систему правових засоб≥в, спр¤мованих на забезпеченн¤ охорони атмосферного пов≥тр¤ в≥д забрудненн¤, запоб≥ганн¤ шк≥дливого впливу ф≥зичних та б≥олог≥чних фактор≥в на нього тощо. «окрема, аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни затверджений перел≥к найб≥льш поширених ≥ небезпечних забруднюючих речовин, викиди ¤ких в атмосферне пов≥тр¤ п≥дл¤гають регулюванню.
3 метою оц≥нки стану атмосферного пов≥тр¤ ћ≥н≥стерством охорони здоров'¤ ”крањни встановлен≥ нормативи гранично допустимих концентрац≥й (√ƒ ) забруднюючих речовин в атмосферному пов≥тр≥ ≥ р≥вн≥ шк≥дливих ф≥зичних вплив≥в на нього. ÷≥ нормативи Ї Їдиними дл¤ вс≥Їњ територ≥њ ”крањни. ” необх≥дних випадках дл¤ окремих рег≥он≥в можуть встановлюватис¤ б≥льш сувор≥ нормативи.
ƒ≥ють також нормативи гранично допустимих викид≥в забруднюючих речовин (√ƒ¬) стац≥онарними ≥ пересувними джерелами забрудненн¤, а також нормативи гранично допустимого впливу ф≥зичних та б≥олог≥чних фактор≥в, затверджен≥ ћ≥нприроди ”крањни та ћ≥нохорони здоров'¤ ”крањни.
” випадках, коли з об'Їктивних причин встановленн¤ √ƒ¬ дл¤ даного населеного пункту неможливе, встановлюютьс¤ тимчасово узгоджен≥ нормативи викид≥в (“”¬). ” цьому випадку застосовуЇтьс¤
принцип поетапного зниженн¤ обс¤г≥в забруднюючих речовин, що викидаютьс¤ в атмосферу. Ќа пер≥од реал≥зац≥њ заход≥в, що забезпечують дотриманн¤ норматив≥в √ƒ¬, п≥дприЇмства, ¤к≥ мають стац≥онарн≥ джерела забрудненн¤, мають розробл¤ти, узгоджувати з м≥сцевими адм≥н≥страц≥¤ми ≥ представл¤ти на затвердженн¤ до в≥дпов≥дних орган≥в проекти норматив≥в “”¬ та плани поетапного зниженн¤ цих викид≥в в≥дпов≥дно до встановлених норматив≥в.
3 метою забезпеченн¤ охорони стану ≥ складу атмосферного пов≥тр¤ «аконом ”крањни Ђѕро охорону атмосферного пов≥тр¤ї (ст. 11) встановлена дозв≥льна система регулюванн¤ викид≥в в атмосферу, що породжуЇ в≥дпов≥дн≥ правов≥ насл≥дки. ¬икиди забруднюючих речовин в атмосферне пов≥тр¤ стац≥онарними джерелами можуть зд≥йснюватис¤ п≥сл¤ отриманн¤ дозволу, ¤кий видаЇтьс¤ територ≥альним органом ћ≥нприроди ”крањни за погодженн¤м з територ≥альним органом ћ≥н≥стерства охорони здоров'¤ ”крањни.
ƒозв≥л на викиди забруднюючих речовин в атмосферне пов≥тр¤ стац≥онарними джерелами - це оф≥ц≥йний документ, ¤кий даЇ право п≥дприЇмствам, установам, орган≥зац≥¤м та громад¤нам - суб'Їктам господарюванн¤ експлуатувати об'Їкти, з ¤ких надход¤ть в атмосферне пов≥тр¤ забруднююч≥ речовини або њх сум≥ш≥, за умови дотриманн¤ встановлених в≥дпов≥дних норматив≥в гранично допустимих викид≥в та вимог до технолог≥чних процес≥в у частин≥ обмеженн¤ викид≥в забруднюючих речовин прот¤гом визначеного в дозвол≥ терм≥ну.
ѕор¤док проведенн¤ та оплати роб≥т, пов'¤заних з видачею дозвол≥в на викиди забруднюючих речовин в атмосферне пов≥тр¤ стац≥онарними джерелами, обл≥ку п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й та громад¤н-п≥дприЇмц≥в, ¤к≥ отримали так≥ дозволи, встановлено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
«г≥дно з≥ ст. 13 «акону ”крањни Ђѕро охорону атмосферного пов≥тр¤ї р≥вн≥ впливу ф≥зичних та б≥олог≥чних фактор≥в на стан атмосферного пов≥тр¤, вимоги щодо њх скороченн¤ встановлюютьс¤ в≥дпов≥дним дозволом на основ≥ затверджених норматив≥в. ѕор¤док розробленн¤, видач≥ та оплати роб≥т, пов'¤заних з видачею дозвол≥в на р≥вн≥ впливу ф≥зичних та б≥олог≥чних фактор≥в на стан атмосферного пов≥тр¤, та обл≥ку п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й ≥ громад¤н - суб'Їкт≥в господарюванн¤, ¤к≥ отримали так≥ дозволи, встановлюЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
ƒозв≥л на експлуатац≥ю устаткуванн¤ з визначеними р≥вн¤ми впливу ф≥зичних та б≥олог≥чних фактор≥в на стан атмосферного пов≥тр¤ - це оф≥ц≥йний документ, ¤кий даЇ право суб'Їктам господарюванн¤ експлуатувати ≥снуюче та новостворене устаткуванн¤ за умови дотриманн¤ встановлених норматив≥в гранично допустимих р≥вн≥в впливу ф≥зичних та б≥олог≥чних фактор≥в прот¤гом визначеного в дозвол≥ терм≥ну.
√осподарська чи ≥нш≥ види д≥¤льност≥, пов'¤зан≥ з порушенн¤м умов ≥ вимог до викид≥в забруднюючих речовин в атмосферне пов≥тр¤ ≥ р≥вн≥в впливу ф≥зичних та б≥олог≥чних фактор≥в на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена в≥дпов≥дно до законодавства.
«г≥дно з≥ ст. 15 «акону ”крањни Ђѕро охорону атмосферного пов≥тр¤ї п≥дприЇмства, установи, орган≥зац≥њ та громад¤ни - суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, ¤к≥ зд≥йснюють викиди забруднюючих речовин або впливи ф≥зичних та б≥олог≥чних фактор≥в, що можуть призвести до виникненн¤ надзвичайних еколог≥чних ситуац≥й техногенного та природного характеру або до надзвичайних еколог≥чних ситуац≥й, зобов'¤зан≥ заздалег≥дь розробити та погодити спец≥альн≥ заходи щодо охорони атмосферного пов≥тр¤ в≥дпов≥дно до закону. ” раз≥ виникненн¤ таких надзвичайних еколог≥чних ситуац≥й кер≥вники п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й та громад¤ни - суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ зобов'¤зан≥ негайно в пор¤дку, визначеному «аконом ”крањни Ђѕро захист населенн¤ ≥ територ≥й в≥д надзвичайних ситуац≥й техногенного та природного характеруї, пов≥домити про це органи, ¤к≥ зд≥йснюють державний контроль у галуз≥ охорони атмосферного пов≥тр¤, ≥ вжити заход≥в до охорони атмосферного пов≥тр¤ та л≥кв≥дац≥њ причин ≥ насл≥дк≥в його забрудненн¤.
«аконодавство ”крањни м≥стить приписи щодо регулюванн¤ д≥¤льност≥, ¤ка впливаЇ на погоду ≥ кл≥мат. ƒ≥¤льн≥сть, спр¤мована на штучн≥ зм≥ни стану атмосфери та атмосферних ¤вищ у господарських ц≥л¤х, може зд≥йснюватис¤ п≥дприЇмствами, установами ≥ орган≥зац≥¤ми та громад¤нами - суб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ т≥льки за дозволами, виданими спец≥ально уповноваженим центральним органом виконавчоњ влади з питань охорони навколишнього природного середовища або його територ≥альними органами, за погодженн¤м ≥з спец≥ально уповноваженим центральним органом виконавчоњ влади з питань охорони здоров'¤ або його територ≥альними органами, м≥сцевими органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤. ѕор¤док погодженн¤ ≥ видач≥ дозвол≥в на провадженн¤ д≥¤льност≥, пов'¤заноњ ≥з штучними зм≥нами стану атмосфери та атмосферних ¤вищ у господарських ц≥л¤х, затверджено постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
ѕ≥дприЇмства, установи, орган≥зац≥њ та громад¤ни - суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ зобов'¤зан≥ в≥дпов≥дно до м≥жнародних договор≥в, згода на обов'¤зков≥сть ¤ких надана ¬ерховною –адою ”крањни, скорочувати ≥ в подальшому повн≥стю припинити виробництво та використанн¤ х≥м≥чних речовин, що шк≥дливо впливають на озоновий шар, а також проводити роботу щодо зменшенн¤ викид≥в речовин, накопиченн¤ ¤ких в атмосферному пов≥тр≥ може призвести до негативних зм≥н кл≥мату. ÷е повн≥стю в≥дпов≥даЇ –амков≥й онвенц≥њ ќќЌ про зм≥ну кл≥мату та ≥отському протоколу до ц≥Їњ конвенц≥њ, ратиф≥кованим ”крањною.
Ќац≥ональне атмосфероохоронне законодавство ”крањни заборон¤Ї проектуванн¤, виробництво та експлуатац≥ю транспортних та ≥нших пересувних засоб≥в ≥ установок, вм≥ст забруднюючих речовин у в≥дпрацьованих газах ¤ких перевищуЇ нормативи або р≥вн≥ впливу ф≥зичних фактор≥в.
«аф≥ксован≥ також вимоги до охорони атмосферного пов≥тр¤ п≥д час застосуванн¤ пестицид≥в та агрох≥м≥кат≥в. ѕ≥дприЇмства, установи, орган≥зац≥њ та громад¤ни - суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ зобов'¤зан≥ дотримуватис¤ правил та вимог щодо транспортуванн¤, збер≥ганн¤ ≥ застосуванн¤ пестицид≥в та агрох≥м≥кат≥в з метою недопущенн¤ забрудненн¤ атмосферного пов≥тр¤.
«аконодавством визначено комплекс вимог до охорони атмосферного пов≥тр¤ п≥д час видобуванн¤ корисних копалин та проведенн¤ вибухових роб≥т. ¬идобуванн¤ корисних копалин та проведенн¤ вибухових роб≥т мають проводитис¤ з дотриманн¤м вимог щодо охорони атмосферного пов≥тр¤ способами, ¤к≥ погоджен≥ ≥з спец≥ально уповноваженим центральним органом виконавчоњ влади з питань охорони навколишнього природного середовища, спец≥ально уповноваженим центральним органом виконавчоњ влади з питань охорони здоров'¤, ≥ншими органами виконавчоњ влади та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в≥дпов≥дно до закону (ст. 19 «акону ”крањни Ђѕро охорону атмосферного пов≥тр¤ї).
¬ажливого значенн¤ набуваЇ такий напр¤м охорони атмосферного пов≥тр¤, ¤к захист його в≥д забрудненн¤ виробничими, побутовими та ≥ншими в≥дходами. «окрема, складуванн¤, розм≥щенн¤, збер≥ганн¤ або транспортуванн¤ промислових та побутових в≥дход≥в, ¤к≥ Ї джерелами забрудненн¤ атмосферного пов≥тр¤ забруднюючими речовинами та речовинами з неприЇмним запахом або ≥ншого шк≥дливого впливу, допускаЇтьс¤ лише за на¤вност≥ спец≥ального дозволу на визначених м≥сцевими органами виконавчоњ влади, органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ територ≥¤х, з додержанн¤м норматив≥в еколог≥чноњ безпеки ≥ подальшоњ утил≥зац≥њ або видаленн¤. ѕри цьому не допускаЇтьс¤ спалюванн¤ зазначених в≥дход≥в на територ≥њ п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й ≥ населених пункт≥в, за вин¤тком випадк≥в, коли це зд≥йснюЇтьс¤ з використанн¤м спец≥альних установок при додержанн≥ вимог, встановлених законодавством про охорону атмосферного пов≥тр¤. ќдночасно атмосфероохоронне законодавство зобов'¤зуЇ власник≥в або уповноважених ними орган≥в управл≥нн¤ п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й та громад¤н - суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ забезпечувати переробку, утил≥зац≥ю та своЇчасне вивезенн¤ в≥дход≥в, ¤к≥ забруднюють атмосферне пов≥тр¤, на п≥дприЇмства, що використовують њх ¤к сировину, або на спец≥ально в≥дведен≥ м≥сц¤ чи об'Їкти.
ƒо правових заход≥в охорони атмосферного пов≥тр¤ належить регулюванн¤ шк≥дливого ф≥зичного впливу на атмосферу, зокрема в≥дверненн¤ ≥ зниженн¤ шуму. Ќа цю проблему звернула увагу Ќ. –. ћалишева ще у 1978 роц≥.
„инне законодавство передбачаЇ, що в≥дверненн¤, зниженн¤ ≥ дос¤гненн¤ безпечних р≥вн≥в виробничих та ≥нших шум≥в мають забезпечуватис¤:
-створенн¤м ≥ впровадженн¤м малошумних машин ≥ механ≥зм≥в;
-удосконаленн¤м конструкц≥й транспортних та ≥нших пересувних засоб≥в ≥ установок та умов њх експлуатац≥њ, а також утриманн¤м у належному стан≥ зал≥зничних ≥ трамвайних кол≥й, автомоб≥льних шл¤х≥в, вуличного покритт¤;
-розм≥щенн¤м п≥дприЇмств, транспортних маг≥стралей, аеродром≥в та ≥нших об'Їкт≥в з джерелами шуму п≥д час плануванн¤ ≥ забудови населених пункт≥в в≥дпов≥дно до встановлених законодавством сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чних вимог, буд≥вельних норм та карт шуму;
-виробництвом буд≥вельних матер≥ал≥в, конструкц≥й, техн≥чних засоб≥в спорудженн¤ житла, об'Їкт≥в соц≥ального призначенн¤ та буд≥вництвом споруд з необх≥дними акустичними властивост¤ми;
-орган≥зац≥йними заходами дл¤ в≥дверненн¤ ≥ зниженн¤ виробничих, комунальних побутових ≥ транспортних шум≥в, включаючи запровадженн¤ рац≥ональних схем ≥ режим≥в руху транспорту та ≥нших пересувних засоб≥в ≥ установок у межах населених пункт≥в.
√ромад¤ни зобов'¤зан≥ виконувати вимоги, встановлен≥ з метою зниженн¤ побутового шуму у квартирах, а також у дворах жилих будинк≥в, на вулиц¤х, у м≥сц¤х в≥дпочинку та ≥нших громадських м≥сц¤х (ст. 21 «акону ”крањни Ђѕро охорону атмосферного пов≥тр¤ї). «г≥дно з ч. 2 ст. 13 цього ж «акону (в редакц≥њ в≥д 3 червн¤ 2004 р.) дозволи на гранично допустим≥ р≥вн≥ шуму, що утворюЇтьс¤ стац≥онарними джерелами, зокрема п≥д час роботи машин, механ≥зм≥в, обладнанн¤, ≥нструмент≥в, а також користуванн¤ звуков≥дтворювальною апаратурою та музичними ≥нструментами у концертних ≥ танцювальних закладах та на в≥дкритих майданчиках, у театрах ≥ к≥нотеатрах, дискотеках, казино, ≥нших закладах розважального та грального б≥знесу ≥ культури, музичних закладах осв≥ти, у ресторанах, кафе, барах, ≥нших закладах громадського харчуванн¤, торг≥вл≥, побутового обслуговуванн¤ тощо, видаютьс¤ в пор¤дку, встановленому цим «аконом.
¬одночас законодавством передбачено ≥ захист населенн¤ в≥д шк≥дливого впливу шуму, ≥он≥зуючих випром≥нювань та ≥нших ф≥зичних фактор≥в. «г≥дно
з≥ ст. 24 «акону ”крањни Ђѕро забезпеченн¤ сан≥тарного та еп≥дем≥чного благополучч¤ населенн¤ї органи виконавчоњ влади, органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤, п≥дприЇмства,
установи, орган≥зац≥њ та громад¤ни при зд≥йсненн≥ будь-¤ких вид≥в д≥¤льност≥ з метою в≥дверненн¤ ≥ зменшенн¤ шк≥дливого впливу на здоров'¤ населенн¤ шуму, не≥он≥зуючих
випром≥нювань та ≥нших ф≥зичних фактор≥в зобов'¤зан≥:
-зд≥йснювати в≥дпов≥дн≥ орган≥зац≥йн≥, господарськ≥, техн≥чн≥,
технолог≥чн≥, арх≥тектурно-буд≥вельн≥ та ≥нш≥ заходи щодо попередженн¤ утворенн¤ та зниженн¤ шуму до р≥вн≥в, установлених сан≥тарними нормами;
-забезпечувати п≥д час роботи заклад≥в громадського харчуванн¤, торг≥вл≥, побутового обслуговуванн¤, розважального та грального б≥знесу, культури, при проведенн≥ концерт≥в, дискотек, масових св¤ткових ≥ розважальних заход≥в тощо р≥вн≥ звучанн¤ звуков≥дтворювальноњ апаратури та музичних ≥нструмент≥в у прим≥щенн¤х ≥ на в≥дкритих площадках, а також р≥вн≥ шуму в прилеглих до них жилих ≥ громадських буд≥вл¤х, що не перевищують р≥вн≥в, установлених сан≥тарними нормами;
-вживати заход≥в щодо недопущенн¤ впродовж доби перевищень р≥вн≥в шуму, встановлених сан≥тарними нормами, в таких прим≥щенн¤х ≥ на таких територ≥¤х (захищен≥ об'Їкти): 1) жилих будинк≥в ≥ прибудинкових територ≥¤х; 2) л≥кувальних, санаторно-курортних заклад≥в, будинк≥в-≥нтернат≥в, заклад≥в осв≥ти, культури; 3) готел≥в ≥ гуртожитк≥в; 4) розташованих у межах населених пункт≥в заклад≥в громадського харчуванн¤, торг≥вл≥, побутового обслуговуванн¤, розважального та грального б≥знесу; 5) ≥нших буд≥вель ≥ споруд, у ¤ких пост≥йно чи тимчасово перебувають люди; 6) парк≥в, сквер≥в, зон в≥дпочинку, розташованих на територ≥њ м≥крорайон≥в ≥ груп житлових будинк≥в.
Ўум на захищених об'Їктах при зд≥йсненн≥ будь-¤ких вид≥в д≥¤льност≥ не маЇ перевищувати р≥вн≥в, установлених сан≥тарними нормами дл¤ в≥дпов≥дного часу доби.
” н≥чний час, ≥з двадц¤ть другоњ до восьмоњ години, на захищених об'Їктах заборон¤ютьс¤ гучний сп≥в ≥ викрики, користуванн¤ звуков≥дтворювальною апаратурою та ≥ншими джерелами побутового шуму, проведенн¤ салют≥в, феЇрверк≥в, використанн¤ п≥ротехн≥чних засоб≥в.
ѕроведенн¤ на захищених об'Їктах ремонтних роб≥т, що супроводжуютьс¤ шумом, заборон¤Їтьс¤ у робоч≥ дн≥ з двадц¤ть першоњ до восьмоњ години, а у св¤тков≥ та неробоч≥ дн≥ - ц≥лодобово. ¬ласник або орендар прим≥щень, у ¤ких передбачаЇтьс¤ проведенн¤ ремонтних роб≥т, зобов'¤заний пов≥домити мешканц≥в прилеглих квартир про початок зазначених роб≥т. «а згодою мешканц≥в ус≥х прилеглих квартир ремонтн≥ та буд≥вельн≥ роботи можуть проводитис¤ також у св¤тков≥ та неробоч≥ дн≥. Ўум, що утворюЇтьс¤ п≥д час проведенн¤ буд≥вельних роб≥т, не маЇ перевищувати сан≥тарних норм ц≥лодобово.
ѕередбачен≥ частинами 2, 3 та 4 ст. 13 «акону Ђѕро охорону атмосферного пов≥тр¤ї вимоги щодо додержанн¤ тиш≥ та обмежень певних вид≥в д≥¤льност≥, що супроводжуютьс¤ шумом, не поширюютьс¤ на випадки:
1) зд≥йсненн¤ в закритих прим≥щенн¤х будь-¤ких вид≥в д≥¤льност≥, що супроводжуютьс¤ шумом, за умов, що виключають проникненн¤ шуму в прилегл≥ прим≥щенн¤, в ¤ких пост≥йно чи тимчасово перебувають люди;
2) зд≥йсненн¤ в закритих прим≥щенн¤х будь-¤ких вид≥в д≥¤льност≥, що супроводжуютьс¤ шумом, за умов, що виключають проникненн¤ шуму за меж≥ таких прим≥щень;
3) попередженн¤ та/або л≥кв≥дац≥њ насл≥дк≥в авар≥й, стих≥йного лиха, ≥нших надзвичайних ситуац≥й;
4) наданн¤ нев≥дкладноњ допомоги, попередженн¤ або припиненн¤ правопорушень;
5) попередженн¤ крад≥жок, пожеж, а також виконанн¤ завдань цив≥льноњ оборони;
6) проведенн¤ збор≥в, м≥тинг≥в, демонстрац≥й, поход≥в, ≥нших масових заход≥в, про ¤к≥ завчасно спов≥щено органи виконавчоњ влади чи органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤;
7) роботи обладнанн¤ ≥ механ≥зм≥в, що забезпечують життЇд≥¤льн≥сть жилих ≥ громадських буд≥вель, за умов вжитт¤ нев≥дкладних заход≥в щодо максимального обмеженн¤ проникненн¤ шуму в прилегл≥ прим≥щенн¤, в ¤ких пост≥йно чи тимчасово перебувають люди;
8) в≥дзначенн¤ встановлених законом св¤ткових ≥ неробочих дн≥в, дн≥в м≥ст, ≥нших св¤т в≥дпов≥дно до р≥шенн¤ м≥сцевоњ ради, проведенн¤ спортивних змагань;
9) проведенн¤ салют≥в, феЇрверк≥в, ≥нших заход≥в ≥з використанн¤м вибухових речовин ≥ п≥ротехн≥чних засоб≥в у заборонений час за погодженн¤м ≥з уповноваженим органом м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в пор¤дку, передбаченому правилами додержанн¤ тиш≥ в населених пунктах ≥ громадських м≥сц¤х.
—≥льськ≥, селищн≥, м≥ськ≥ ради затверджують правила додержанн¤ тиш≥ в населених пунктах ≥ громадських м≥сц¤х, ¤кими з урахуванн¤м особливостей окремих територ≥й (курортн≥, л≥кувально-оздоровч≥, рекреац≥йн≥, запов≥дн≥ тощо) установлюютьс¤ заборони та обмеженн¤ щодо певних вид≥в д≥¤льност≥, що супроводжуютьс¤ утворенн¤м шуму, а також установлюЇтьс¤ пор¤док проведенн¤ салют≥в, феЇрверк≥в, ≥нших заход≥в ≥з використанн¤м вибухових речовин ≥ п≥ротехн≥чних засоб≥в.
ќргани виконавчоњ влади, органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в межах повноважень, встановлених законом, забезпечують контроль за додержанн¤м кер≥вниками та посадовими особами п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й ус≥х форм власност≥, а також громад¤нами сан≥тарного та еколог≥чного законодавства, правил додержанн¤ тиш≥ в населених пунктах ≥ громадських м≥сц¤х, ≥нших нормативно-правових акт≥в у сфер≥ захисту населенн¤ в≥д шк≥дливого впливу шуму, не≥он≥зуючих випром≥нювань та ≥нших ф≥зичних фактор≥в.
ƒо основних правових засоб≥в, ¤к≥ спр¤мован≥ на охорону атмосферного пов≥тр¤, належить правова регламентац≥¤ проектуванн¤, буд≥вництва та реконструкц≥њ п≥дприЇмств та ≥нших об'Їкт≥в, ¤к≥ впливають або можуть впливати на стан атмосферного пов≥тр¤. ѕроектуванн¤, буд≥вництво ≥ реконструкц≥¤ п≥дприЇмств та ≥нших об'Їкт≥в, ¤к≥ впливають або можуть впливати на стан атмосферного пов≥тр¤, удосконаленн¤ ≥снуючих ≥ впровадженн¤ нових технолог≥чних процес≥в та устаткуванн¤ зд≥йснюютьс¤ з обов'¤зковим дотриманн¤м норм еколог≥чноњ безпеки, державних сан≥тарних вимог ≥ правил на запланованих дл¤ буд≥вництва та реконструкц≥њ п≥дприЇмствах та ≥нших об'Їктах, а також з урахуванн¤м накопиченн¤ ≥ трансформац≥њ забрудненн¤ в атмосфер≥, його транскордонного перенесенн¤, особливостей кл≥матичних умов.
ѕогодженн¤ проект≥в забудови, буд≥вництва та реконструкц≥њ п≥дприЇмств та ≥нших об'Їкт≥в, ¤к≥ впливають або можуть вливати на стан атмосферного пов≥тр¤, зд≥йснюЇтьс¤ спец≥ально уповноваженим органом виконавчоњ влади з питань м≥стобудуванн¤ та арх≥тектури з урахуванн¤м висновк≥в природоохоронних, сан≥тарних та ≥нших орган≥в виконавчоњ влади або орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в≥дпов≥дно до њх повноважень, визначених законом.
Ѕуд≥вництво та введенн¤ в експлуатац≥ю нових ≥ реконструйованих п≥дприЇмств та ≥нших об'Їкт≥в, ¤к≥ не в≥дпов≥дають встановленим законодавством вимогам про охорону атмосферного пов≥тр¤, заборон¤Їтьс¤ (ст. 23 «акону ”крањни Ђѕро охорону атмосферного пов≥тр¤ї).
3 метою п≥дтримки спри¤тливого стану атмосферного пов≥тр¤ заборон¤Їтьс¤ впровадженн¤ в≥дкритт≥в, винаход≥в, корисних моделей, промислових зразк≥в, рац≥онал≥заторських пропозиц≥й, застосуванн¤ новоњ техн≥ки, ≥мпортного устаткуванн¤, технолог≥й ≥ систем, ¤кщо вони не в≥дпов≥дають вимогам, установленим законодавством про охорону атмосферного пов≥тр¤. ” раз≥ порушенн¤ встановлених вимог така д≥¤льн≥сть припин¤Їтьс¤ уповноваженими на те державними органами, а винн≥ особи прит¤гуютьс¤ до в≥дпов≥дальност≥.
ќдним ≥з важливих засоб≥в попередженн¤ шк≥дливого впливу забруднюючих речовин на пов≥тр¤ населених пункт≥в Ї обов'¤зкове встановленн¤ сан≥тарно-захисних зон. —ан≥тарно-захисн≥ зони встановлюютьс¤ з метою забезпеченн¤ оптимальних умов життЇд≥¤льност≥ людини в районах житловоњ забудови, масового в≥дпочинку ≥ оздоровленн¤ населенн¤ при визначенн≥ м≥сць розм≥щенн¤ нових, реконструкц≥њ д≥ючих п≥дприЇмств та ≥нших об'Їкт≥в, ¤к≥ впливають або можуть вплинути на стан атмосферного пов≥тр¤.
якщо внасл≥док порушенн¤ встановлених меж та режиму сан≥тар-но-захисних зон виникаЇ необх≥дн≥сть у в≥дселенн≥ жител≥в, виведенн≥ з цих зон об'Їкт≥в соц≥ального призначенн¤ або зд≥йсненн≥ ≥нших заход≥в, п≥дприЇмства, установи, орган≥зац≥њ та громад¤ни - суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, м≥сцев≥ органи виконавчоњ влади, органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ повинн≥ вир≥шувати питанн¤ про ф≥нансуванн¤ необх≥дних роб≥т ≥ заход≥в та строки њх реал≥зац≥њ.
3 метою забезпеченн¤ охорони атмосферного пов≥тр¤ атмосферо-охоронне законодавство значну роль в≥дводить орган≥зац≥йно-економ≥чним заходам, що передбачають: а) зб≥р за забрудненн¤ навколишнього природного середовища; б) в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них внасл≥док порушенн¤ законодавства про охорону атмосферного пов≥тр¤; в) наданн¤ п≥дприЇмствам, установам, орган≥зац≥¤м та громад¤нам - суб'Їктам п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ податкових, кредитних та ≥нших п≥льг у раз≥ впровадженн¤ ними малов≥дходних, енерго- ≥ ресурсозбер≥гаючих технолог≥й, застосуванн¤ заход≥в щодо регулюванн¤ д≥¤льност≥, що впливаЇ на кл≥мат, зд≥йсненн¤ ≥нших природоохоронних заход≥в з метою скороченн¤ викид≥в забруднюючих речовин та зменшенн¤ р≥вн≥в впливу ф≥зичних ≥ б≥олог≥чних фактор≥в на атмосферне пов≥тр¤; г) участь держави у ф≥нансуванн≥ еколог≥чних заход≥в ≥ буд≥вництв≥ об'Їкт≥в еколог≥чного призначенн¤.