14.3. ”правл≥нн¤ ≥ контроль у сфер≥ вивченн¤, охорони та використанн¤ надр
”правл≥нн¤ в галуз≥ вивченн¤, охорони та використанн¤ надр становить засновану на правових нормах д≥¤льн≥сть в≥дпов≥дних орган≥в ”крањнськоњ держави з орган≥зац≥њ вивченн¤, рац≥онального використанн¤ надр дл¤ задоволенн¤ потреб у м≥неральн≥й сировин≥ та ≥нших потреб господарського комплексу, охорони надр в њх т≥сному взаЇмозв'¤зку з ≥ншими природними об'Їктами, забезпеченн¤ безпеки роб≥т при користуванн≥ надрами, а також охорони прав п≥дприЇмств, орган≥зац≥й, установ ≥ громад¤н у ц≥й сфер≥.
–озр≥зн¤ють державне управл≥нн¤ в галуз≥ використанн¤ ≥ охорони надр, ¤ке зд≥йснюЇтьс¤ державними органами ≥ в≥д ≥мен≥ держави, ≥ внутр≥господарське управл≥нн¤, що зд≥йснюЇтьс¤ користувачами надр.
¬≥дпов≥дно до ст. 11 одексу ”крањни про надра державне управл≥нн¤ у галуз≥ геолог≥чного вивченн¤, використанн¤ ≥ охорони надр зд≥йснюють аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ћ≥нприроди ”крањни, ƒержавний ком≥тет ”крањни з промисловоњ безпеки, охорони прац≥ та г≥рничого нагл¤ду, –ада м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, ≥нш≥ державн≥ органи, м≥сцев≥ ради ≥ органи виконавчоњ влади на м≥сц¤х в≥дпов≥дно до законодавства ”крањни.
ќргани державного управл≥нн¤ в галуз≥ використанн¤ ≥ охорони надр прийн¤то класиф≥кувати на органи загального ≥ спец≥ального державного управл≥нн¤. ќргани загального державного управл≥нн¤ в галуз≥ використанн¤ ≥ охорони надр - це уповноважен≥ законодавчими актами органи державноњ виконавчоњ влади, на ¤к≥ пор¤д ≥з загальними повноваженн¤ми у сфер≥ соц≥ально-економ≥чного розвитку держави покладен≥ також функц≥њ щодо забезпеченн¤ вивченн¤, ефективного використанн¤ ≥ охорони надр. “акими органами, зокрема, Ї: ѕрезидент ”крањни; –ада нац≥ональноњ безпеки ≥ оборони ”крањни; аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни; ”р¤д јвтономноњ –еспубл≥ки рим; обласн≥, районн≥ та м≥ськ≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ. ќргани спец≥ального державного управл≥нн¤ в≥дносинами надрокористуванн¤ - спец≥ально уповноважен≥ органи центральноњ виконавчоњ влади, що реал≥зують функц≥њ управл≥нн¤ в галуз≥ вивченн¤, використанн¤ ≥ охорони надр, забезпеченн¤ безпеки роб≥т при користуванн≥ надрами, охорони прав надрокористувач≥в, охорони навколишнього природного середовища в≥д забрудненн¤, пов'¤заного з надрокористуванн¤м тощо.
ќргани спец≥альноњ компетенц≥њ, ¤к≥ зд≥йснюють функц≥њ державного управл≥нн¤ в галуз≥ вивченн¤, використанн¤ ≥ охорони надр, за характером своњх завдань ≥ д≥¤льност≥ под≥л¤ютьс¤ на два основн≥ види: м≥жгалузев≥ ≥ галузев≥ (в≥домч≥).
“акими органами Ї, зокрема, органи надв≥домчого управл≥нн¤ ≥ контролю в галуз≥ еколог≥њ - ћ≥нприроди ”крањни, ћ≥нохорони здоров'¤ ”крањни, ƒержавний ком≥тет ”крањни з промисловоњ безпеки, охорони прац≥ та г≥рничого нагл¤ду, органи спец≥ал≥зованого поресурсового та галузевого управл≥нн¤, наприклад, ћ≥н≥стерство палива та енергетики ”крањни, ћ≥н≥стерство вуг≥льноњ промисловост≥ ”крањни тощо.
ћ≥нприроди ”крањни Ї спец≥ально уповноваженим органом виконавчоњ влади з геолог≥чного вивченн¤ та забезпеченн¤ рац≥онального використанн¤ надр. ќсновними завданн¤ми зазначеного органу Ї: забезпеченн¤ реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у сфер≥ геолог≥чного вивченн¤ ≥ рац≥онального використанн¤ надр; забезпеченн¤ розвитку м≥нерально-сировинноњ бази, орган≥зац≥¤ геолог≥чного, геоф≥зичного, геох≥м≥чного, г≥дрогеолог≥чного, ≥нженерно-геолог≥чного та еколого-геолог≥чного вивченн¤ надр, пошуку ≥ розв≥дки корисних копалин на територ≥њ ”крањни, у межах територ≥альних вод, континентального шельфу та виключноњ (морськоњ) економ≥чноњ зони ”крањни, рац≥онального використанн¤ надр; зд≥йсненн¤ державного мон≥торингу геолог≥чного середовища та м≥нерально-сировинноњ бази, проведенн¤ еколого-геолог≥чних досл≥джень; зд≥йсненн¤ державного контролю за геолог≥чним вивченн¤м надр, участь у зд≥йсненн≥ державного контролю та нагл¤ду за охороною та використанн¤м надр.
ƒо спец≥альних орган≥в, ¤к≥ зд≥йснюють регулюванн¤ г≥рничих в≥дносин, належить також ƒержавний ком≥тет ”крањни з промисловоњ безпеки, охорони прац≥ та г≥рничого нагл¤ду, ¤кий зд≥йснюЇ державне нормативне регулюванн¤ питань забезпеченн¤ промисловоњ безпеки на територ≥њ ”крањни, а також спец≥альн≥ дозв≥льн≥, нагл¤дов≥ ≥ контрольн≥ функц≥њ.
ƒе¤к≥ функц≥њ в галуз≥ управл≥нн¤ в≥дносинами надрокористуванн¤ в ”крањн≥ покладено на в≥домства видобувних галузей промисловост≥ (вуг≥льноњ, нафто- та газовидобувноњтощо).
ќсновними функц≥¤ми державного управл≥нн¤ у галуз≥ геолог≥чного вивченн¤, використанн¤ ≥ охорони надр Ї: плануванн¤ використанн¤ ≥ охорони надр; державна експертиза та оц≥нка запас≥в корисних копалин; державний обл≥к та кадастр родовищ, запас≥в ≥ про¤в≥в корисних копалин та державний баланс запас≥в корисних копалин;
правове регулюванн¤ розпод≥лу та перерозпод≥лу надр ≥ корисних копалин; державний контроль ≥ нагл¤д за веденн¤м роб≥т з геолог≥чного вивченн¤ надр, њх використанн¤м та охороною надр; вир≥шенн¤ спор≥в з питань користуванн¤ надрами.
ѕлануванн¤ використанн¤ ≥ охорони надр. ќсновою дл¤ планового використанн¤ надр та њх охорони Ї обл≥к родовищ, запас≥в ≥ про¤в≥в корисних копалин, а також д≥л¤нок надр, наданих у користуванн¤, не пов'¤зане з видобуванн¤м корисних копалин. ѕроекти план≥в використанн¤ ≥ охорони надр складаютьс¤ в≥домствами, ¤к≥ видобувають ≥ переробл¤ють м≥неральну сировину, галуззю в ц≥лому ≥ по найважлив≥ших басейнах ≥ п≥дприЇмствах - ћ≥нприроди ”крањни з подальшим затвердженн¤м аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
ƒержавна експертиза та оц≥нка запас≥в корисних копалин. 3 метою створенн¤ умов дл¤ рац≥онального комплексного використанн¤ надр, визначенн¤ плати за користуванн¤ надрами, меж д≥л¤нок надр, наданих у користуванн¤, запаси розв≥даних корисних копалин п≥дл¤гають державн≥й експертиз≥. Ќаданн¤ надр у користуванн¤ дл¤ видобуванн¤ корисних копалин дозвол¤Їтьс¤ т≥льки п≥сл¤ проведенн¤ державноњ експертизи њх запас≥в.
¬исновок державноњ експертизи Ї п≥дставою дл¤ постановки розв≥даних корисних копалин на державний обл≥к. ƒержавна експертиза може проводитис¤ на будь-¤к≥й стад≥њ геолог≥чного вивченн¤ родовища за умови, що геолог≥чн≥ матер≥али, ¤к≥ подаютьс¤ на експертизу, дають змогу дати об'Їктивну оц≥нку к≥лькост≥ та ¤кост≥ запас≥в корисних копалин.
ƒержавний обл≥к та державний кадастр родовищ, запас≥в ≥ про¤в≥в корисних копалин та державний баланс запас≥в корисних копалин. –одовища, в тому числ≥ техногенн≥, запаси ≥ про¤ви корисних копалин п≥дл¤гають обл≥ку в ƒержавному кадастр≥ родовищ ≥ про¤в≥в корисних копалин та ƒержавному баланс≥ запас≥в корисних копалин.
ƒержавний обл≥к родовищ, запас≥в ≥ про¤в≥в корисних копалин зд≥йснюЇтьс¤ у пор¤дку, встановленому постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 31 с≥чн¤ 1995 року.
ƒержавний кадастр родовищ ≥ про¤в≥в корисних копалин м≥стить в≥домост≥ про кожне родовище, включене до ƒержавного фонду родовищ корисних копалин, щодо к≥лькост≥ та ¤кост≥ запас≥в корисних копалин ≥ на¤вних у них компонент≥в, г≥рничотехн≥чних, г≥дрогеолог≥чних та ≥нших умов розробки родовища та його геолого-економ≥чну оц≥нку, а також в≥домост≥ про кожний про¤в корисних копалин. ƒержавний кадастр родовищ ≥ про¤в≥в корисних копалин ведетьс¤ ћ≥нприроди ”крањни.
—воЇр≥дним продовженн¤м ƒержавного кадастру родовищ ≥ про¤в≥в корисних копалин Ї ƒержавний баланс запас≥в корисних копалин, ¤кий м≥стить в≥домост≥ про к≥льк≥сть, ¤к≥сть та ступ≥нь вивченн¤ запас≥в корисних копалин стосовно родовищ, ¤к≥ мають промислове значенн¤. ¬≥дпов≥дно до ст. 44 одексу ”крањни про надра ƒержавний баланс запас≥в корисних копалин м≥стить в≥домост≥ про розм≥щенн¤ родовищ, ¤к≥ мають промислове значенн¤, р≥вень промислового освоЇнн¤, а також в≥домост≥ про видобуток, втрати ≥ забезпечен≥сть сусп≥льного виробництва розв≥даними запасами корисних копалин. ƒержавний баланс запас≥в корисних копалин ведетьс¤ ћ≥нприроди ”крањни.
ѕравове регулюванн¤ розпод≥лу ≥ перерозпод≥лу надр ≥ корисних копалин. ѕор¤док розпод≥лу ≥ перерозпод≥лу надр, ¤кий зд≥йснюЇтьс¤ при наданн≥ ≥ вилученн≥ д≥л¤нок надр, залежить в≥д ц≥лей, дл¤ ¤ких ц≥ д≥л¤нки надаютьс¤, ≥, в≥дпов≥дно, в≥д вид≥в користуванн¤ надрами. Ќаприклад, дл¤ геолог≥чного вивченн¤ надра надаютьс¤ на п≥дстав≥ дозвол≥в, ¤к≥ видаютьс¤ спец≥ально уповноваженими на те державними органами в установленому пор¤дку.
ористуванн¤ надрами зд≥йснюЇтьс¤ на п≥дстав≥ г≥рничого в≥дводу, л≥ценз≥њ ≥ угоди про розпод≥л продукц≥њ, ¤кщо користувачем надр Ї ≥нвестор. ”года про розпод≥л продукц≥њ укладаЇтьс¤ з переможцем конкурсу, ¤кий проводитьс¤ в пор¤дку, визначеному «аконом ”крањни Ђѕро угоди про розпод≥л продукц≥њї.
Ќадра надаютьс¤ в користуванн¤ спец≥ал≥зованим п≥дприЇмствам, установам, орган≥зац≥¤м ≥ громад¤нам, ¤к≥ мають в≥дпов≥дну квал≥ф≥кац≥ю, матер≥ально-техн≥чн≥ та економ≥чн≥ можливост≥ дл¤ користуванн¤ надрами, лише за на¤вност≥ у них спец≥ального дозволу (л≥ценз≥њ) на користуванн¤ д≥л¤нкою надр. Ќаданн¤ спец≥альних дозвол≥в (л≥ценз≥й) на користуванн¤ надрами зд≥йснюЇтьс¤ п≥сл¤ попереднього погодженн¤ з в≥дпов≥дною –адою питанн¤ про наданн¤ земельноњ д≥л¤нки дл¤ потреб, передбачених г≥рничим законодавством, кр≥м випадк≥в, коли у наданн≥ земельноњ д≥л¤нки немаЇ потреби.
ѕраво на користуванн¤ надрами засв≥дчуЇтьс¤ актом про наданн¤ г≥рничого в≥дводу (ст. 19 одексу ”крањни про надра). √≥рничим в≥дводом Ї частина надр, надана користувачам дл¤ промисловоњ розробки родовищ корисних копалин та ц≥лей, не пов'¤заних з видобуванн¤м корисних копалин. ористуванн¤ надрами за межами г≥рничого в≥дводу заборон¤Їтьс¤.
ористуванн¤ надрами зд≥йснюЇтьс¤ без наданн¤ г≥рничого в≥дводу чи спец≥ального дозволу (л≥ценз≥њ) у випадках, передбачених одексом ”крањни про надра. “ак, зг≥дно з≥ ст. 20 одексу дл¤ геолог≥чного вивченн¤, в тому числ≥ дл¤ досл≥дно-промисловоњ розробки, родовищ корисних копалин загальнодержавного значенн¤ надра надаютьс¤ в користуванн¤ без наданн¤ г≥рничого в≥дводу п≥сл¤ одержанн¤ спец≥ального дозволу (л≥ценз≥њ) на геолог≥чне вивченн¤ надр.
ƒл¤ видобуванн¤ пр≥сних п≥дземних вод ≥ розробки родовищ торфу надра надаютьс¤ в користуванн¤ без наданн¤ г≥рничого в≥дводу на п≥дстав≥ спец≥альних дозвол≥в (л≥ценз≥й), що видаютьс¤ п≥сл¤ попереднього погодженн¤ з органами спец≥ально уповноваженого центрального органу виконавчоњ влади з геолог≥чного вивченн¤ та забезпеченн¤ рац≥онального використанн¤ надр - ћ≥нприроди ”крањни, ƒержавного ком≥тету ”крањни з промисловоњ безпеки, охорони прац≥ та г≥рничого нагл¤ду та ћ≥нохорони здоров'¤ ”крањни на м≥сц¤х.
«г≥дно з≥ ст. 23 одексу землевласники ≥ землекористувач≥ в межах наданих њм земельних д≥л¤нок мають право без спец≥альних дозвол≥в (л≥ценз≥й) та г≥рничого в≥дводу видобувати дл¤ своњх господарських ≥ побутових потреб корисн≥ копалини м≥сцевого значенн¤ ≥ торф загальною глибиною розробки до двох метр≥в та пр≥сн≥ п≥дземн≥ води до 20 метр≥в та використовувати надра дл¤ господарських ≥ побутових потреб. ѕор¤док наданн¤ г≥рничих в≥двод≥в встановлюЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
Ќадрокористувач, ¤кий одержав г≥рничий в≥дв≥д, маЇ виключне право зд≥йснювати в його межах користуванн¤ надрами зг≥дно з наданою л≥ценз≥Їю. ƒ≥л¤нц≥ надр, ¤ка надаЇтьс¤ зг≥дно з л≥ценз≥Їю дл¤ геолог≥чного вивченн¤ без суттЇвого порушенн¤ ц≥л≥сност≥ надр (без проходки т¤жких г≥рничих виробок ≥ бур≥нн¤ свердловин дл¤ видобуванн¤ корисних копалин або буд≥вництва п≥дземних споруд дл¤ ц≥лей, не пов'¤заних з видобуванн¤м корисних копалин), за р≥шенн¤м органу управл≥нн¤ ƒержавним фондом надр або його територ≥ального п≥дрозд≥лу надаЇтьс¤ статус геолог≥чного в≥дводу. ” межах геолог≥чного в≥дводу можуть одночасно проводити роботи к≥лька користувач≥в надр. њх взаЇмов≥дносини визначаютьс¤ при наданн≥ надр в користуванн¤.
ƒл¤ захороненн¤ в≥дход≥в виробництва та ≥нших шк≥дливих речовин, скиданн¤ ст≥чних вод допускаЇтьс¤ наданн¤ надр у вин¤ткових випадках при додержанн≥ норм, правил та вимог, передбачених законодавством ”крањни. Ќадра дл¤ вказаних ц≥лей надаютьс¤ в≥дпов≥дно до ст. 19 одексу ”крањни про надра за результатами спец≥альних досл≥джень та на п≥дстав≥ проект≥в, виконаних на замовленн¤ за≥нтересованих п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й.
ористуванн¤ окремими д≥л¤нками надр може бути обмежено або заборонено з метою забезпеченн¤ нац≥ональноњ безпеки ≥ охорони навколишнього природного середовища.
ористуванн¤ надрами на територ≥¤х населених пункт≥в, прим≥ських зон, об'Їкт≥в промисловост≥, транспорту ≥ зв'¤зку може бути частково або повн≥стю заборонено у випадках, ¤кщо таке використанн¤ може створити загрозу життю ≥ здоров'ю людей, завдати шкоди господарським об'Їктам або навколишньому середовищу.
ƒл¤ видобуванн¤ корисних копалин (з надр чи з поверхн≥), окр≥м г≥рничого в≥дводу, ¤к правило, необх≥дн≥ в≥дпов≥дн≥ д≥л¤нки земноњ поверхн≥ дл¤ буд≥вництва на них техн≥чних ≥ господарських буд≥вель ≥ споруд. ѕраво на г≥рничий в≥дв≥д само по соб≥ не даЇ права на земельну д≥л¤нку, але Ї п≥дставою дл¤ порушенн¤ клопотанн¤ про в≥дведенн¤ (наданн¤) земельноњ д≥л¤нки, пор¤док ≥ умови ¤кого регулюютьс¤ «емельним кодексом ”крањни.
√≥рничий в≥дв≥д за клопотанн¤м орган≥в державного г≥рничого нагл¤ду може бути вилучений у п≥дприЇмств до повноњ виробки корисних копалин, ¤кщо вони не виконують зобов'¤зань, передбачених актом про наданн¤ г≥рничого в≥дводу.
ƒержавний контроль ≥ нагл¤д за веденн¤м роб≥т з геолог≥чного вивченн¤ надр, њх використанн¤м та охороною. ƒержавний контроль за рац≥ональним використанн¤м ≥ охороною надр спр¤мований на забезпеченн¤ дотриманн¤ вс≥ма надрокористувачами встановленого пор¤дку користуванн¤ надрами, законодавства, затверджених в установленому пор¤дку стандарт≥в, норм ≥ правил у галуз≥ геолог≥чного вивченн¤, використанн¤ ≥ охорони надр, правил веденн¤ державного обл≥ку ≥ зв≥тност≥. ¬≥н зд≥йснюЇтьс¤ органами державного геолог≥чного контролю у т≥сн≥й взаЇмод≥њ з органами державного г≥рничого нагл¤ду, природоохоронними та ≥ншими контрольними органами.
ƒержавний контроль за використанн¤м та охороною надр у межах своЇњ компетенц≥њ зд≥йснюють ради, органи державноњ виконавчоњ влади на м≥сц¤х, ћ≥нприроди ”крањни та його органи на м≥сц¤х (ст. 61 одексу ”крањни про надра).
ƒержавний контроль за геолог≥чним вивченн¤м надр (державний геолог≥чний контроль) зд≥йснюЇтьс¤ ћ≥нприроди ”крањни та його органами на м≥сц¤х.
«авданн¤м державного нагл¤ду за безпечним веденн¤м роб≥т, пов'¤заних з використанн¤м надр, Ї забезпеченн¤ дотриманн¤ вс≥ма надрокористувачами затверджених у встановленому пор¤дку стандарт≥в, норм, правил щодо безпечного веденн¤ роб≥т, попередженн¤ та усуненн¤ њх шк≥дливого впливу на населенн¤, навколишнЇ природне середовище, буд≥вл≥ ≥ споруди, а також щодо охорони надр.
ƒержавний нагл¤д за безпечним веденн¤м роб≥т, пов'¤заних з користуванн¤м надрами, покладаЇтьс¤ на органи державного г≥рничого нагл¤ду, ¤к≥ зд≥йснюють свою д≥¤льн≥сть у взаЇмод≥њ з органами державного геолог≥чного контролю, природоохоронними та ≥ншими контрольними органами, профес≥йними сп≥лками.
ƒержавний нагл¤д за веденн¤м роб≥т щодо геолог≥чного вивченн¤ надр, њх використанн¤м та охороною, а також використанн¤м ≥ переробкою м≥неральноњ сировини (державний г≥рничий нагл¤д) зд≥йснюЇтьс¤ ƒержавним ком≥тетом ”крањни з промисловоњ безпеки, охорони прац≥ та г≥рничого нагл¤ду та його органами на м≥сц¤х.
р≥м того, зд≥йснюЇтьс¤ виробничий контроль за використанн¤м ≥ охороною надр п≥дприЇмствами, установами ≥ орган≥зац≥¤ми (надрокористувачами), ¤к≥ перебувають у в≥данн≥ в≥дпов≥дних орган≥в.
ѕравильн≥сть розробки родовищ корисних копалин контролюЇтьс¤ маркшейдерською, геолог≥чною та ≥ншими службами. јле найб≥льш широким ≥ всеохоплюючим нагл¤дом за правильн≥стю експлуатац≥њ надр ≥ њх охороною, ¤кий включаЇ нагл¤д за вс≥ма видами користуванн¤ надрами, Ї державний г≥рничий нагл¤д.
–озпор¤дженн¤ геолог≥чною ≥нформац≥Їю. √еолог≥чна ≥нформац≥¤ - це заф≥ксован≥ дан≥ геолог≥чного, геоф≥зичного, геох≥м≥чного, аерокосм≥чного, економ≥чного зм≥сту, що характеризують будову надр, на¤вн≥ в них корисн≥ копалини, умови розробки родовищ, ≥нш≥ ¤к≥сн≥ ≥ к≥льк≥сн≥ параметри та особливост≥ надр, ≥ отриман≥ за результатами геологорозв≥дувальних, геологоеконом≥чних, науково-досл≥дних, експлуатац≥йних та ≥нших роб≥т.
ѕор¤док розпор¤дженн¤ (наданн¤ у користуванн¤ ≥ продаж) в≥дкритою геолог≥чною ≥нформац≥Їю про надра, отриманою за результатами роб≥т з геолог≥чного вивченн¤ надр, експлуатац≥њ родовиш корисних копалин або використанн¤ надр з ≥ншою метою зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤ про пор¤док розпор¤дженн¤ зазначеною ≥нформац≥Їю, затвердженого постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 13 червн¤ 1995 року1. ѕор¤док розпор¤дженн¤ геолог≥чною ≥нформац≥Їю з обмеженим доступом визначаЇтьс¤ чинним законодавством ”крањни, зокрема законодавством ”крањни про державну таЇмницю.
¬ир≥шенн¤ спор≥в з питань надрокористуванн¤. —пори з питань користуванн¤ надрами розгл¤даютьс¤ органами державного геолог≥чного контролю, державного г≥рничого нагл¤ду, охорони навколишнього природного середовища, радами, м≥сцевими судами загальноњ компетенц≥њ, загальними адм≥н≥стративними судами, господарським судом або третейським судом у пор¤дку, встановленому законодавством ”крањни.
ƒо компетенц≥њ рад в≥днесен≥ спори з питань користуванн¤ надрами, пов'¤зан≥ з розробкою родовищ загальнопоширених корисних копалин (м≥сцевого значенн¤), торфу, пр≥сних п≥дземних вод.
ƒо в≥данн¤ орган≥в державного г≥рничого нагл¤ду належить вир≥шенн¤ спор≥в м≥ж надрокористувачами з питань користуванн¤ надрами у зв'¤зку з розробкою родовищ корисних копалин (кр≥м родовищ загальнопоширених корисних копалин), з питань користуванн¤ надрами з метою, не пов'¤заною з видобуванн¤м корисних копалин.
ƒо в≥данн¤ орган≥в державного геолог≥чного контролю належить вир≥шенн¤ спор≥в м≥ж надрокористувачами з питань користуванн¤ надрами з метою геолог≥чного вивченн¤ надр.
–озгл¤ду м≥сцевим судом загальноњ компетенц≥њ, адм≥н≥стративним або господарським судом п≥дл¤гають: ф≥нансов≥, майнов≥ та ≥нш≥ спори, пов'¤зан≥ з користуванн¤м надрами; оскарженн¤ р≥шень державних орган≥в, ¤к≥ суперечать вимогам чинного г≥рничого законодавства, в тому числ≥ про в≥дмову в наданн≥ л≥ценз≥њ на право користуванн¤ надрами або дострокове припиненн¤ права користуванн¤ надрами; оскарженн¤ д≥й ≥ р≥шень посадових ос≥б ≥ орган≥в, ¤к≥ суперечать вимогам чинного г≥рничого законодавства; оскарженн¤ стандарт≥в, норм ≥ правил щодо технолог≥њ веденн¤ роб≥т, пов'¤заних з користуванн¤м надрами, охороною надр ≥ навколишнього природного середовища, ¤к≥ суперечать законодавству.