13.3. ”правл≥нн¤ ≥ контроль у сфер≥ охорони та використанн¤ вод
ƒержавне управл≥нн¤ в галуз≥ використанн¤ ≥ охорони вод зд≥йснюють аб≥нет м≥н≥стр≥в ”крањни, центральн≥ органи виконавчоњ влади, –ада м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ. р≥м того, функц≥њ управл≥нн¤ в ц≥й сфер≥ зд≥йснюють органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в≥дпов≥дно до законодавства.
—пец≥ально уповноваженими центральними органами виконавчоњ влади з питань використанн¤ та охорони вод Ї ћ≥нприроди ”крањни, ƒержводгосп ”крањни.
Ќа ћ≥нприроди ”крањни покладаЇтьс¤ зд≥йсненн¤ комплексного управл≥нн¤ в галуз≥ охорони водних ресурс≥в, а також ≥нших функц≥й, пов'¤заних ≥з регулюванн¤м д≥¤льност≥ у сфер≥ використанн¤ ≥ охорони вод та в≥дтворенн¤ водних ресурс≥в. омпетенц≥¤ ћ≥нприроди ”крањни в ц≥й галуз≥ управл≥нн¤ визначаЇтьс¤ ¬ ”крањни (ст. 15) та положенн¤м про це м≥н≥стерство.
ƒо в≥данн¤ ƒержводгоспу ”крањни належить державне управл≥нн¤ в галуз≥ водного господарства, зд≥йсненн¤ Їдиноњ техн≥чноњ пол≥тики, впровадженн¤ у водне господарство дос¤гнень науки, техн≥ки, нових технолог≥й ≥ передового досв≥ду, розробка ≥ встановленн¤ режим≥в роботи водосховищ комплексного призначенн¤, водогосподарських систем ≥ канал≥в, затвердженн¤ правил њх експлуатац≥њ, а також зд≥йсненн¤ ≥нших функц≥й, пов'¤заних ≥з забезпеченн¤м реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у ц≥й сфер≥ сусп≥льних в≥дносин. омпетенц≥¤ ƒержводгоспу ”крањни визначаЇтьс¤ ¬ ”крањни (ст. 16) та положенн¤м про цей ком≥тет.
ƒержавне управл≥нн¤ в галуз≥ використанн¤ ≥ охорони вод та в≥дтворенн¤ водних ресурс≥в маЇ зд≥йснюватис¤ за басейновим принципом. ÷е обумовлено тим, що, по-перше, пост≥йно зростаЇ роль водного фактора, в≥д ¤кого залежать розвиток та розм≥щенн¤ об'Їкт≥в виробництва на територ≥њ р≥чкового басейну; по-друге, в межах басейну замикаютьс¤ кругооб≥ги речовин, ≥ саме водн≥ об'Їкти переважно Ї шл¤хами поширенн¤ забруднюючих речовин та њх акумул¤ц≥њ.
Ѕасейнове управл≥нн¤ маЇ базуватис¤ на таких принципах:
Чзабезпеченн¤ взаЇмод≥њ територ≥альних та галузевих суб'Їкт≥в управл≥нн¤ водним господарством на основ≥ програмно-ц≥льового методу;
Чстандартизац≥¤ процедур ≥ процес≥в басейнового управл≥нн¤ ≥ посиленн¤ в≥дпов≥дальност≥ вс≥х суб'Їкт≥в водокористуванн¤ ≥ водогосподарськоњ д≥¤льност≥ за стан водного басейну та ¤к≥сть водних ресурс≥в;
Ч ≥нформац≥йне та наукове забезпеченн¤ управл≥нських р≥шень, участь громадськост≥ у вир≥шенн≥ водогосподарських та еколог≥чних проблем басейну.
«астосуванн¤ басейнового принципу даЇ можлив≥сть п≥двищити ефективн≥сть державного управл≥нн¤ у сфер≥ використанн¤ та охорони водних об'Їкт≥в у межах њх водозаб≥рних басейн≥в, максимально повно враховувати еколог≥чн≥ ≥нтереси в≥дпов≥дних територ≥й та водокористувач≥в.
Ѕасейновий принцип управл≥нн¤ у сфер≥ використанн¤ та охорони вод, в≥дтворенн¤ водних ресурс≥в передбачено ¬ ”крањни (ч. 1 ст. 13), а умови та вимоги щодо реал≥зац≥њ цього принципу в управл≥нськ≥й д≥¤льност≥ визначен≥ онцепц≥Їю розвитку водного господарства ”крањни, схваленою ѕостановою ¬ерховноњ –ади ”крањни в≥д 14 с≥чн¤ 2000 р. є 1390-’≤”
”правл≥нська д≥¤льн≥сть зазначених орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ реал≥зуЇтьс¤ в межах певних функц≥й, основними з ¤ких Ї:
Чрозробка ≥ реал≥зац≥¤ державних, м≥ждержавних та рег≥ональних програм використанн¤ ≥ охорони вод та в≥дтворенн¤ водних ресурс≥в (розробл¤ютьс¤ з метою зд≥йсненн¤ ц≥леспр¤мованоњ та ефективноњ д≥¤льност≥ щодо задоволенн¤ потреб населенн¤ ≥ галузей економ≥ки у вод≥, збереженн¤, рац≥онального використанн¤ та охорони вод, запоб≥ганн¤ њх шк≥длив≥й д≥њ. «азначен≥ програми розробл¤ютьс¤ на основ≥ даних державного обл≥ку вод, водного кадастру, схем використанн¤ та охорони вод ≥ в≥дтворенн¤ водних ресурс≥в тощо);
Чзд≥йсненн¤ державного обл≥ку вод, веденн¤ водного кадастру (державний обл≥к вод маЇ своњм завданн¤м встановленн¤ в≥домостей про к≥льк≥сть ≥ ¤к≥сть вод, а також даних про водокористуванн¤; водний кадастр м≥стить систематизований зв≥д в≥домостей про: поверхнев≥, п≥дземн≥, внутр≥шн≥ морськ≥ води та територ≥альне море; обс¤ги, режим, ¤к≥сть ≥ використанн¤ вод (водних об'Їкт≥в); водокористувач≥в (кр≥м вторинних);
Чзд≥йсненн¤ мон≥торингу вод (метою його Ї забезпеченн¤ збиранн¤, обробки, збереженн¤ та анал≥зу ≥нформац≥њ про стан вод, прогнозуванн¤ його зм≥н та розробки науково обірунтованих рекомендац≥й дл¤ прийн¤тт¤ управл≥нських р≥шень у галуз≥ використанн¤ та охорони вод ≥ в≥дтворенн¤ водних ресурс≥в);
Чвидача дозвол≥в на зд≥йсненн¤ спец≥ального водокористуванн¤ (маЇ на мет≥ визначенн¤ еколог≥чно допустимих меж водокористуванн¤ на певних водних об'Їктах, запоб≥ганн¤ безконтрольному, необірунтованому використанню вод в процес≥ виробничоњ та ≥ншоњ господарськоњ д≥¤льност≥. ƒозв≥л на спец≥альне використанн¤ водних ресурс≥в Ч це оф≥ц≥йний документ, що засв≥дчуЇ право ф≥зичних та юридичних ос≥б на заб≥р води з водних об'Їкт≥в ≥з застосуванн¤м споруд або техн≥чних пристроњв та скиданн¤ в них зворотних вод);
Чнормуванн¤ водокористуванн¤ (зд≥йснюЇтьс¤ з метою визначенн¤ критер≥њв оц≥нки еколог≥чно допустимого впливу на водн≥ об'Їкти виробничоњ та ≥ншоњ господарськоњ д≥¤льност≥ та встановленн¤ обс¤г≥в водокористуванн¤ з урахуванн¤м на¤вного потенц≥алу водних ресурс≥в на в≥дпов≥дних територ≥¤х. —истема норматив≥в у ц≥й сфер≥ складаЇтьс¤ з: норматив≥в еколог≥чноњ безпеки водокористуванн¤; еколог≥чних норматив≥в ¤кост≥ води водних об'Їкт≥в, ¤к≥ м≥ст¤ть науково обірунтован≥ значенн¤ концентрац≥й забруднюючих речовин та показник≥в ¤кост≥ води (загальноф≥зичн≥, б≥олог≥чн≥, х≥м≥чн≥, рад≥ац≥йн≥); норматив≥в гранично допустимого скиданн¤ забруднюючих речовин, що встановлюютьс¤ з метою поетапного дос¤гненн¤ еколог≥чного нормативу ¤кост≥ води водних об'Їкт≥в; галузевих технолог≥чних норматив≥в утворенн¤ речовин, що скидаютьс¤ у водн≥ об'Їкти (нормативи гранично допустимих концентрац≥й речовин у ст≥чних водах, що утворюютьс¤ в процес≥ виробництва одного виду продукц≥њ при використанн≥ т≥Їњ самоњ сировини), ¤к≥ встановлюютьс¤ дл¤ оц≥нки еколог≥чноњ безпеки виробництва; технолог≥чн≥ нормативи використанн¤ води);
Чзд≥йсненн¤ державного контролю за використанн¤м ≥ охороною вод (маЇ своњм завданн¤м забезпеченн¤ додержанн¤ вс≥ма юридичними ≥ ф≥зичними особами вимог водного законодавства, зокрема, щодо норм ≥ правил у сфер≥ використанн¤ та охорони поверхневих вод, п≥дземних вод та джерел, внутр≥шн≥х морських вод та територ≥ального мор¤, режиму водоохоронних зон, веденн¤ державного обл≥ку у ц≥й сфер≥ тощо. ¬≥н зд≥йснюЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни, державними органами охорони навколишнього природного середовища, державними органами водного господарства, ≥ншими спец≥ально уповноваженими державними органами в≥дпов≥дно до законодавства).