12.3. ”правл≥нн¤ ≥ контроль у сфер≥ охорони та використанн¤ земель
ƒержавне управл≥нн¤ в галуз≥ охорони та використанн¤ земель Ї важливою складовою державного управл≥нн¤ в галуз≥ рац≥онального використанн¤ та охорони довк≥лл¤. ќднак оск≥льки земл¤ не лише Ї елементом навколишнього природного середовища, а й використовуЇтьс¤ ¤к зас≥б виробництва в с≥льському та л≥совому господарств≥ ≥ просторово-територ≥альний базис в ≥нших сферах господарюванн¤, то державне управл≥нн¤ в галуз≥ охорони та використанн¤ земель враховуЇ ¤к еколог≥чне значенн¤ земельних ресурс≥в, так ≥ њх виробничу та соц≥ально-економ≥чну функц≥ю.
ѕ≥д державним управл≥нн¤м у сфер≥ використанн¤ та охорони земель сл≥д розум≥ти орган≥зац≥йно-правову д≥¤льн≥сть уповноважених орган≥в влади щодо забезпеченн¤ охорони та рац≥онального використанн¤ земель власниками та користувачами земельних д≥л¤нок, а також ≥ншими суб'Їктами земельних правов≥дносин в≥дпов≥дно до вимог земельного законодавства ”крањни.
ѕроведенн¤ в ”крањн≥ земельноњ реформи, одним ≥з результат≥в ¤коњ Ї приватизац≥¤ значноњ частини земельного фонду крањни та застосуванн¤ ринкових механ≥зм≥в до регулюванн¤ земельних в≥дносин, зумовило ≥стотну трансформац≥ю адм≥н≥стративних метод≥в управл≥нн¤ земельними ресурсами, застосуванн¤м пор¤д з ними цив≥льно-правових та ≥нших засоб≥в регулюванн¤ земельних в≥дносин, ¤к≥ зазвичай застосовуютьс¤ в умовах ринковоњ економ≥ки. ¬одночас реформуванн¤ земельних в≥дносин в наш≥й крањн≥ не призвело до зниженн¤, а навпаки Ч зумовило необх≥дн≥сть п≥двищенн¤ рол≥ держави ¤к учасника земельних в≥дносин. “ака роль держави виконуЇтьс¤, зокрема, шл¤хом зд≥йсненн¤ в≥дпов≥дними органами влади функц≥й державного управл≥нн¤ у сфер≥ охорони та використанн¤ земель.
ѕ≥д функц≥¤ми державного управл≥нн¤ земл¤ми сл≥д розум≥ти види (напр¤ми) д≥¤льност≥ уповноважених орган≥в державноњ влади щодо забезпеченн¤ орган≥зац≥њ рац≥онального та ефективного використанн¤ ≥ охорони земель. «г≥дно з чинним земельним законодавством до функц≥й державного управл≥нн¤ земл¤ми належать: мон≥торинг земель, плануванн¤ використанн¤ земельних ресурс≥в, нормуванн¤ та стандартизац≥¤ у сфер≥ використанн¤ та охорони земель, землеустр≥й, веденн¤ державного земельного кадастру, зд≥йсненн¤ державноњ реЇстрац≥њ прав на землю, зд≥йсненн¤ державного контролю за використанн¤м та охороною земель. «азначен≥ функц≥њ визначають зм≥ст державного управл≥нн¤ в галуз≥ використанн¤ та охорони земель.
—уб'Їктами управл≥нн¤ в галуз≥ охорони та використанн¤ земель Ї органи державноњ влади, уповноважен≥ на в≥дпов≥дну орган≥зац≥йно-правову д≥¤льн≥сть щодо забезпеченн¤ рац≥онального використанн¤ земельних ресурс≥в та њх охорони. ƒо таких орган≥в « ”крањни в≥дносить: ¬ерховну –аду ”крањни, ¬ерховну –аду јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласн≥, ињвську та —евастопольську м≥ськ≥, районн≥, районн≥ у м≥стах, м≥ськ≥, селищн≥ та с≥льськ≥ ради, аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни, центральний орган виконавчоњ влади з питань еколог≥њ та природних ресурс≥в, центральний орган виконавчоњ влади з питань земельних ресурс≥в, –аду м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ.
ћон≥торинг земель ¤к функц≥¤ державного управл≥нн¤ земл¤ми становить систему спостереженн¤ за станом земельного фонду з метою своЇчасного ви¤вленн¤ його зм≥н, њх оц≥нки, в≥дверненн¤ та л≥кв≥дац≥њ насл≥дк≥в негативних процес≥в. «алежно в≥д охоплених спостереженн¤ми територ≥й мон≥торинг земель под≥л¤Їтьс¤ на так≥ види: глобальний (пов'¤заний з м≥жнародними науково-техн≥чними програмами); нац≥ональний (охоплюЇ всю територ≥ю крањни); рег≥ональний (на територ≥¤х, що характеризуютьс¤ Їдн≥стю ф≥зико-географ≥чних, еколог≥чних та економ≥чних умов); локальний (на територ≥¤х нижче рег≥онального р≥вн¤, до територ≥й окремих земельних д≥л¤нок ≥ елементарних структур ландшафтно-еколог≥чних комплекс≥в).
¬ ”крањн≥ веденн¤ мон≥торингу земель вперше було передбачено «емельним кодексом, прийн¤тим 18 грудн¤ 1990 року. ќднак фактично систематичн≥ спостереженн¤ за станом земельних ресурс≥в розпочалис¤ в наш≥й крањн≥ п≥сл¤ затвердженн¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни 20 серпн¤ 1993 р. ѕоложенн¤ про мон≥торинг земель.
ќб'Їктом мон≥торингу земель Ї весь земельний фонд крањни незалежно в≥д форм власност≥ на землю та використанн¤ земель. ћон≥торинг земель передбачаЇ веденн¤ систематичних спостережень за станом вс≥х земель, ви¤вленн¤ зм≥н у њх стан≥, а також оц≥нки: стану використанн¤ уг≥дь, пол≥в, д≥л¤нок; процес≥в, пов'¤заних ≥з зм≥нами родючост≥ ірунт≥в (розвиток водноњ ≥ в≥тровоњ ероз≥њ, втрата гумусу, пог≥ршенн¤ структури ірунту, заболоченн¤ ≥ засоленн¤), заростанн¤ с≥льськогосподарських уг≥дь, забрудненн¤ земель пестицидами, важкими металами, рад≥онукл≥дами та ≥ншими токсичними речовинами; стану берегових л≥н≥й р≥чок, мор≥в, озер, заток, водосховищ, лиман≥в, г≥дротехн≥чних споруд; процес≥в, пов'¤заних з утворенн¤м ¤р≥в, зсув≥в, сельовими потоками, землетрусами, карстовими, кр≥огенними та ≥ншими ¤вищами; стану земель населених пункт≥в, територ≥й, зайн¤тих нафтогазодобувними об'Їктами, очисними спорудами, гноЇсховищами, складами паливно-мастильних матер≥ал≥в, добрив, сто¤нками автотранспорту, захороненн¤м токсичних промислових в≥дход≥в ≥ рад≥оактивних матер≥ал≥в, а також ≥ншими промисловими об'Їктами.
” процес≥ веденн¤ мон≥торингу земель застосовуютьс¤ р≥зн≥ види спостереженн¤ за станом земельних ресурс≥в. «алежно в≥д терм≥ну та пер≥одичност≥ њх проведенн¤ вони под≥л¤ютьс¤ на базов≥, пер≥одичн≥ та оперативн≥. Ѕазов≥ спостереженн¤ зд≥йснюютьс¤ на початков≥й стад≥њ спостереженн¤ з метою ф≥ксац≥њ стану об'Їкта спостережень на момент початку веденн¤ мон≥торингу земель. ƒо пер≥одичних належать спостереженн¤, що зд≥йснюютьс¤ з пер≥одичн≥стю 12 чи б≥льше м≥с¤ц≥в. Ќарешт≥ оперативн≥ спостереженн¤ ведутьс¤ у випадку ви¤вленн¤ зм≥н у стан≥ земель з метою њх ф≥ксац≥њ. ќперативн≥ спостереженн¤ зд≥йснюютьс¤, ¤к правило, з меншим, н≥ж пер≥одичн≥, ≥нтервалом часу.
«д≥йсненн¤ мон≥торингу земель покладено на ƒержавне агентство земельних ресурс≥в ”крањни за участю ћ≥н≥стерства охорони навколишнього природного середовища, ћ≥н≥стерства аграрноњ пол≥тики ”крањни, ”крањнськоњ академ≥њ аграрних наук та Ќац≥онального косм≥чного агентства ”крањни.
ќтриман≥ в результат≥ веденн¤ мон≥торингу земель дан≥ про стан земельного фонду оц≥нюютьс¤ шл¤хом анал≥зу результат≥в р¤ду посл≥довних спостережень ≥ пор≥вн¤нн¤ одержаних показник≥в. ≤нформац≥¤, одержана п≥д час спостережень за станом земельного фонду, узагальнюЇтьс¤ по районах, м≥стах, област¤х, јвтономн≥й –еспубл≥ц≥ рим, а також по окремих природних комплексах ≥ передаЇтьс¤ в пункти збору автоматизованоњ ≥нформац≥йноњ системи обласних, ињвського й —евастопольського м≥ських управл≥нь земельних ресурс≥в ≥ ом≥тету по земельних ресурсах ≥ земельн≥й реформ≥ јвтономноњ –еспубл≥ки рим. «а результатами оц≥нки стану земельного фонду складаютьс¤ допов≥д≥, прогнози та рекомендац≥њ, що подаютьс¤ до м≥сцевих орган≥в державноњ виконавчоњ влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та ƒержкомзему дл¤ вжитт¤ заход≥в щодо в≥дверненн¤ ≥ л≥кв≥дац≥њ насл≥дк≥в негативних процес≥в.
ѕлануванн¤ використанн¤ та охорони земель ¤к функц≥¤ державного управл≥нн¤ земл¤ми Ч це врегульована нормами права д≥¤льн≥сть орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ щодо регулюванн¤ використанн¤ територ≥й, ¤ка пол¤гаЇ у розробц≥ та затвердженн≥ м≥стобуд≥вноњ документац≥њ, в≥дпов≥дно до ¤коњ зд≥йснюЇтьс¤ забудова та використанн¤ земель населених пункт≥в та прилеглих до них земель. ¬ ”крањн≥ така д≥¤льн≥сть регулюЇтьс¤ « ”крањни, законами Ђѕро основи м≥стобудуванн¤ї (1992), Ђѕро плануванн¤ та забудову територ≥йї (2000) та ≥ншими правовими актами. ¬≥дпов≥дно до законодавства плануванн¤ територ≥й в наш≥й крањн≥ зд≥йснюЇтьс¤ на загальнодержавному, рег≥ональному та м≥сцевому р≥вн¤х. Ќа загальнодержавному р≥вн≥ плануванн¤ територ≥й зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом розробки √енеральноњ схеми плануванн¤ територ≥њ ”крањни, ¤кою визначаютьс¤ основн≥ напр¤ми рац≥онального використанн¤ територ≥њ крањни, створенн¤ та п≥дтриманн¤ повноц≥нного життЇвого середовища, охорони довк≥лл¤, здоров'¤ населенн¤, пам'¤ток ≥стор≥њ та культури, державн≥ пр≥оритети розвитку систем розселенн¤, виробничоњ, соц≥альноњ та ≥нженерно-транспортноњ ≥нфраструктури. √енеральна схема розробл¤Їтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни та затверджуЇтьс¤ ¬ерховною –адою ”крањни.
„инна √енеральна схема плануванн¤ територ≥њ ”крањни затверджена ¬ерховною –адою ”крањни 7 лютого 2002 р. ≥ розрахована на пер≥од до 2020 року. √енеральна схема
складаЇтьс¤ з текстових та граф≥чних матер≥ал≥в, у ¤ких зроблений анал≥з стану використанн¤ територ≥њ ”крањни, визначен≥ основн≥ напр¤ми њњ використанн¤ на пер≥од до
2020 р., а також викладений механ≥зм реал≥зац≥њ √енеральноњ схеми. –еал≥зац≥¤ √енеральноњ схеми розрахована на два етапи. Ќа першому етап≥ (2002-2010) передбачаЇтьс¤:
удосконаленн¤ законодавчого, наукового, ≥нформац≥йного, проектного, орган≥зац≥йного забезпеченн¤ плануванн¤ територ≥њ на загальнодержавному р≥вн≥; налагодженн¤
мон≥торингу реал≥зац≥њ √енеральноњ схеми; зд≥йсненн¤
першочергових заход≥в щодо плануванн¤ територ≥њ, ¤к≥ забезпечуватимуть дос¤гненн¤ найб≥льшого економ≥чного, соц≥ального та еколог≥чного ефекту. Ќа другому етап≥ (2011Ч2020) передбачаЇтьс¤ зд≥йсненн¤ решти заход≥в щодо плануванн¤ територ≥њ, ¤к≥ випливатимуть з √енеральноњ схеми. «абезпеченн¤ реал≥зац≥њ √енеральноњ схеми покладено на аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни, а також на центральний орган виконавчоњ влади з питань буд≥вництва та арх≥тектури.
ѕлануванн¤ територ≥й на рег≥ональному р≥вн≥ пол¤гаЇ у розробленн≥ та затвердженн≥ ¬ерховною –адою јвтономноњ –еспубл≥ки рим, обласними та районними радами схем плануванн¤ територ≥й јвтономноњ –еспубл≥ки рим, в≥дпов≥дно областей та район≥в. ” схемах плануванн¤ територ≥й на рег≥ональному р≥вн≥ визначаютьс¤ заходи реал≥зац≥њ державноњ пол≥тики у галуз≥ забудови територ≥й, а також ≥сторичн≥, економ≥чн≥, еколог≥чн≥, географ≥чн≥ та демограф≥чн≥ особливост≥ в≥дпов≥дних рег≥он≥в, њх етн≥чн≥ та культурн≥ традиц≥њ. ѕлануванн¤ територ≥й на м≥сцевому р≥вн≥ Ї процесом розробки та затвердженн¤ генеральних план≥в населених пункт≥в, схем плануванн¤ територ≥й на м≥сцевому р≥вн≥ та ≥ншоњ м≥стобуд≥вноњ документац≥њ (детального плану територ≥њ, плану червоних л≥н≥й, проекту забудови територ≥њ тощо). ѕлануванн¤ територ≥й на м≥сцевому р≥вн≥ зд≥йснюЇтьс¤ органами самовр¤дуванн¤ в≥дпов≥дних населених пункт≥в, а в м≥стах иЇв≥ та —евастопол≥ Ч в≥дпов≥дними м≥ськими державними адм≥н≥страц≥¤ми, ¤ким так≥ повноваженн¤ делегован≥ законом.
¬ажливим напр¤мом плануванн¤ використанн¤ земель Ї њх природно-с≥льськогосподарське районуванн¤. «г≥дно з≥ ст. 179 « ”крањни природно-с≥льськогосподарське
районуванн¤ земель Ч це под≥л територ≥њ з урахуванн¤м природних умов та агроб≥олог≥чних вимог с≥льськогосподарських культур. “ому використанн¤ та охорона
с≥льськогосподарських уг≥дь маЇ зд≥йснюватис¤ в≥дпов≥дно до природно-с≥льськогосподарського районуванн¤, пор¤док зд≥йсненн¤ ¤кого визначений постановою аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 26 травн¤ 2004 р. Ђѕро затвердженн¤ ѕор¤дку зд≥йсненн¤ природно-с≥льськогосподарського, еколого-економ≥чного, протиероз≥йного та ≥нших
вид≥в районуванн¤ (зонуванн¤) земельї. «г≥дно з постановою за результатами роб≥т з районуванн¤ (зонуванн¤) земель складаютьс¤ в≥дпов≥дн≥ схеми (карти), на ¤ких
в≥дображаютьс¤ так≥ дан≥:
а) природно-с≥льськогосподарського Ч структура земельних (у тому числ≥ с≥льськогосподарських) уг≥дь, ірунтовий покрив, його ¤к≥сний стан,
на¤вн≥сть особливо ц≥нних, а також деградованих ≥ малопродуктивних ірунт≥в, класиф≥кац≥йн≥ показники придатност≥ земель дл¤ вирощуванн¤ с≥льськогосподарських
культур тощо. ÷≥ схеми (карти) використовуютьс¤ дл¤ визначенн¤ еколог≥чно чистих зон виробництва сировини дл¤ дит¤чого ≥ д≥Їтичного харчуванн¤ та отриманн¤
еколог≥чно чистих харчових продукт≥в ≥ продовольчоњ сировини;
б) еколого-економ≥чного Ч ступ≥нь перетворенн¤ природного середовища внасл≥док антропогенного впливу, р≥вень використанн¤
(залученн¤) природних ресурс≥в, характеристика природно-ресурсного потенц≥алу, ст≥йкост≥ природного середовища до антропогенного навантаженн¤, р≥вн¤ цього навантаженн¤, неспри¤тлив≥ природно-антропогенн≥ процеси та еколого-економ≥чна оц≥нка територ≥њ;
в) протиероз≥йного Ч стан еродованост≥ ірунт≥в, ≥нтенсивн≥сть
ероз≥йних процес≥в, њх динам≥ка, природн≥ та антропогенн≥ передумови розвитку ероз≥њ. Ќа основ≥ таких схем (карт) зд≥йснюЇтьс¤
прогнозуванн¤ процес≥в ероз≥њ з метою визначенн¤ в≥дпов≥дних
протиероз≥йних заход≥в;
г) еколог≥чного Ч забрудненн¤ ірунт≥в пестицидами, важкими металами, рад≥онукл≥дами тощо.
Ќормуванн¤ та стандартизац≥¤ у сфер≥ використанн¤ та охорони земель Ч функц≥¤ державного управл≥нн¤ земельними ресурсами, ¤ка пол¤гаЇ у прийн¤тт≥ та забезпеченн≥ використанн¤ суб'Їктами земельних в≥дносин вимог щодо ¤кост≥ земель, родючост≥ ірунт≥в ≥ допустимого антропогенного навантаженн¤ та господарського освоЇнн¤ земель. «г≥дно з≥ статт¤ми 29Ч30 «акону ”крањни Ђѕро охорону земельї стандартизац≥¤ та нормуванн¤ у сфер≥ використанн¤ та охорони земель передбачають прийн¤тт¤ в≥дпов≥дними органами влади нормативних документ≥в (терм≥ни, пон¤тт¤ класиф≥кац≥њ; методи, методики ≥ засоби визначенн¤ складу та властивостей земель; вимоги до збиранн¤, обл≥ку, обробки, збереженн¤, анал≥зу ≥нформац≥њ про ¤к≥сть земель, прогнозуванн¤ зм≥ни родючост≥ ірунт≥в; вимоги щодо рац≥онального використанн¤ та охорони земель тощо) та стандарт≥в.
Ќормативн≥ документи в галуз≥ охорони земель розробл¤ютьс¤, затверджуютьс¤, перев≥р¤ютьс¤ ≥ перегл¤даютьс¤ в пор¤дку, встановленому «аконом ”крањни в≥д 17 травн¤ 2001 р. Ђѕро стандартизац≥юї. —тандартизац≥¤ Ч це д≥¤льн≥сть, що пол¤гаЇ у встановленн≥ положень дл¤ загального ≥ багаторазового застосуванн¤ щодо на¤вних чи можливих завдань з метою дос¤гненн¤ оптимального ступен¤ впор¤дкуванн¤ у певн≥й сфер≥, результатом ¤коњ Ї п≥двищенн¤ ступен¤ в≥дпов≥дност≥ продукц≥њ, процес≥в та послуг њх функц≥ональному призначенню, усуненню бар'Їр≥в у торг≥вл≥ ≥ спри¤нню науково-техн≥чному сп≥вроб≥тництву. ћета стандартизац≥њ ≥ нормуванн¤ в галуз≥ охорони земель та в≥дтворенн¤ родючост≥ ірунт≥в пол¤гаЇ в забезпеченн≥ еколог≥чноњ ≥ сан≥тарно-г≥г≥Їн≥чноњ безпеки громад¤н шл¤хом прийн¤тт¤ в≥дпов≥дних норматив≥в ≥ стандарт≥в, ¤к≥ визначають вимоги щодо ¤кост≥ земель, допустимого антропогенного навантаженн¤ на ірунти та окрем≥ територ≥њ, допустимого с≥льськогосподарського освоЇнн¤ земель тощо.
ѕор¤д з≥ стандартизац≥Їю в сучасних умовах застосовуЇтьс¤ ще один напр¤м забезпеченн¤ впор¤дкованост≥ сусп≥льних в≥дносин у галуз≥ охорони земель Ч нормуванн¤. ¬оно пол¤гаЇ у прийн¤тт≥ норматив≥в, перел≥к ¤ких встановлений « ”крањни: а) оптимального сп≥вв≥дношенн¤ земельних уг≥дь; б) ¤к≥сного стану ірунт≥в; в) гранично допустимого забрудненн¤ ірунт≥в; г) показник≥в деградац≥њ земель та ірунт≥в.
«г≥дно з≥ ст. 31 «акону Ђѕро охорону земельї нормативи оптимального сп≥вв≥дношенн¤ земельних уг≥дь встановлюютьс¤ дл¤ запоб≥ганн¤ надм≥рному антропогенному, в тому числ≥ с≥льськогосподарському, освоЇнню територ≥њ та надм≥рн≥й розораност≥ земельних уг≥дь с≥льськогосподарського призначенн¤. ƒо цих норматив≥в належать: а) нормативи оптимального сп≥вв≥дношенн¤ земель с≥льськогосподарського, природоохоронного, оздоровчого, рекреац≥йного призначенн¤, а також земель л≥сового та водного фонд≥в; б) нормативи оптимального сп≥вв≥дношенн¤ с≥льськогосподарських уг≥дь ≥нтенсивного (р≥лл¤) та ощадливого (багатор≥чн≥ насадженн¤, с≥ножат≥, пасовища) використанн¤ тощо (ст. 32 «акону Ђѕро охорону земельї). Ќормативи ¤к≥сного стану ірунт≥в встановлюютьс¤ дл¤ зд≥йсненн¤ ефективного контролю за ¤к≥сним станом ірунт≥в с≥льськогосподарських уг≥дь, ¤к≥ використовуютьс¤ у с≥льськогосподарському виробництв≥, та запоб≥ганн¤ њх виснаженню. ÷≥ нормативи встановлюютьс¤ дл¤ р≥зних тип≥в ірунт≥в ≥ визначають р≥вень забрудненн¤, оптимальний вм≥ст поживних речовин, ф≥зико-х≥м≥чн≥ властивост≥ тощо.
Ќормативи гранично допустимого забрудненн¤ ірунт≥в запроваджуютьс¤ з метою встановленн¤ критер≥њв придатност≥ земель за њх основним ц≥льовим призначенн¤м (с≥льськогосподарським, оздоровчим, рекреац≥йним тощо). ƒо норматив≥в гранично допустимого забрудненн¤ ірунт≥в належать: гранично допустим≥ концентрац≥њ у ірунтах х≥м≥чних речовин, залишкових к≥лькостей пестицид≥в ≥ агрох≥м≥кат≥в, важких метал≥в тощо; максимально допустим≥ р≥вн≥ забрудненн¤ ірунт≥в рад≥оактивними речовинами (ст. 31 «акону Ђѕро охорону земельї).
Ќормативи р≥вн¤ деградац≥њ земель та ірунт≥в встановлюютьс¤ дл¤ кожноњ категор≥њ земель з метою зд≥йсненн¤ ефективного контролю за земельними ресурсами та запоб≥ганн¤ пог≥ршенню њх стану (ст. 34 «акону Ђѕро охорону земельї).
«г≥дно з≥ ст. 6 «акону ”крањни Ђѕро стандартизац≥юї суб'Їктами стандартизац≥њ Ї: центральний орган виконавчоњ влади у сфер≥ стандартизац≥њ; рада стандартизац≥њ; техн≥чн≥ ком≥тети стандартизац≥њ; ≥нш≥ суб'Їкти, що займаютьс¤ стандартизац≥Їю, зокрема ƒержземагентство ”крањни та ћ≥нприроди ”крањни, ¤к≥ можуть затверджувати стандарти у галуз≥ охорони земель та в≥дтворенн¤ родючост≥ ірунт≥в. ¬становленн¤ норматив≥в у галуз≥ охорони земель та в≥дтворенн¤ родючост≥ ірунт≥в належить до компетенц≥њ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни (ст. 165 « ”крањни). ѕроте нормативи гранично допустимих концентрац≥й небезпечних речовин у ірунтах, а також перел≥к цих речовин затверджуютьс¤ спец≥ально уповноваженими органами виконавчоњ влади у галуз≥ охорони здоров'¤ та сан≥тарного нагл¤ду, еколог≥њ та природних ресурс≥в (ст. 167 « ”крањни).
—л≥д також зазначити, що застосуванн¤ стандарт≥в та норматив≥в у галуз≥ охорони земель та в≥дтворенн¤ родючост≥ ірунт≥в може зд≥йснюватис¤ шл¤хом укладенн¤ та реал≥зац≥њ договор≥в. Ќаприклад, у договор≥ оренди земельноњ д≥л¤нки можуть бути визначен≥ обов'¤зки орендар¤ щодо дотриманн¤ в процес≥ використанн¤ орендованоњ д≥л¤нки певних стандарт≥в та норматив≥в њњ використанн¤. —тандарти та нормативи можуть також реал≥зовуватис¤ через укладенн¤ та виконанн¤ договор≥в на рекультивац≥ю земель, њх консервац≥ю, виконанн¤ землевпор¤дних роб≥т тощо.
«а роки незалежност≥ в ”крањн≥ ще не сформована система в≥тчизн¤них стандарт≥в та норматив≥в у галуз≥ охорони земель та в≥дтворенн¤ родючост≥ ірунт≥в. ќднак законодавство не виключаЇ можлив≥сть застосовуванн¤ стандарт≥в у галуз≥ використанн¤ та охорони земель, ¤к≥ були прийн¤т≥ органами влади колишнього —–—–, ¤кщо вони не суперечать законодавству ”крањни. “ак, можуть застосовуватис¤ так≥ стандарти —–—–, ¤к: √ќ—“ 17.4.1.02-83 Ђќхорона природи. •рунти. ласиф≥кац≥¤ х≥м≥чних речовин дл¤ контролю забрудненн¤ї; √ќ—“ 17.4.2.01-81 Ђќхорона природи. •рунти. Ќоменклатура показник≥в придатност≥ порушеного шару ірунт≥в дл¤ землюванн¤ї; √ќ—“ 17.4.2.03-86 Ђќхорона природи. •рунти. ѕаспорт ірунт≥вї; √ќ—“ 17.4.3.02-85 Ђќхорона природи. •рунти. ¬имоги щодо охорони родючого шару ірунту при зд≥йсненн≥ земл¤них роб≥тї; √ќ—“ 17.4.3.03-85 Ђќхорона природи. •рунти. «агальн≥ вимоги до метод≥в визначенн¤ забруднюючих речовинї та ≥нш≥.
«емлеустр≥й ¤к функц≥¤ державного управл≥нн¤ земельними ресурсами становить сукупн≥сть соц≥ально-економ≥чних та еколог≥чних заход≥в, спр¤мованих на забезпеченн¤ встановленн¤ меж територ≥њ адм≥н≥стративно-територ≥альних утворень, меж охоронних зон, м≥сцевостей, меж д≥њ обмежень прав на землю та меж земельних д≥л¤нок. “ак, зг≥дно з≥ ст. 184 « ”крањни землеустр≥й передбачаЇ: а) встановленн¤ (в≥дновленн¤) на м≥сцевост≥ меж адм≥н≥стративно-територ≥альних утворень, землеволод≥нь ≥ землекористувань; б) розробку загальнодержавноњ ≥ рег≥ональних програм використанн¤ та охорони земель; в) складанн¤ схем землеустрою, розробленн¤ техн≥ко-економ≥чних обірунтувань використанн¤ та охорони земель в≥дпов≥дних адм≥н≥стративно-територ≥альних утворень; г) обірунтуванн¤ встановленн¤ меж територ≥й з особливими природоохоронними, рекреац≥йними ≥ запов≥дними режимами; г) складанн¤ проект≥в впор¤дкуванн¤ ≥снуючих землеволод≥нь ≥ землекористувань та створенн¤ нових; д) складанн¤ проект≥в в≥дведенн¤ земельних д≥л¤нок; е) встановленн¤ в натур≥ (на м≥сцевост≥) меж земельних д≥л¤нок; Ї) п≥дготовку документ≥в, що посв≥дчують право власност≥ або право користуванн¤ землею; ж) складанн¤ проект≥в землеустрою, що забезпечують еколого-економ≥чне обірунтуванн¤ с≥возм≥н, упор¤дкуванн¤ уг≥дь, а також розробленн¤ заход≥в щодо охорони земель; з) розробленн¤ ≥ншоњ землевпор¤дноњ документац≥њ, пов'¤заноњ з використанн¤м та охороною земель; и) зд≥йсненн¤ авторського нагл¤ду за виконанн¤м проект≥в з використанн¤ та охорони земель; ≥) проведенн¤ топографо-геодезичних, картограф≥чних, ірунтових, геоботан≥чних та ≥нших обстежень ≥ розв≥дувань земель. ќтже, мета землеустрою маЇ ¤скраво виражений землеохоронний характер та пол¤гаЇ у забезпеченн≥ охорони земельних ресурс≥в ¤к об'Їкта навколишнього природного середовища, створенн≥ спри¤тливого еколог≥чного середовища та формуванн≥ рац≥ональноњ системи використанн¤ земель ¤к засобу виробництва та операц≥йного базису дл¤ розселенн¤ людей та виробничоњ ≥нфраструктури.
«д≥йсненн¤ землеустрою регулюЇтьс¤ « ”крањни, законами в≥д 22 травн¤ 2003 р. Ђѕро землеустр≥йї, в≥д 5 лютого 2004 р. Ђѕро розмежуванн¤ земель державноњ та комунальноњ власност≥ї та де¤кими
≥ншими правовими актами. «г≥дно з≥ ст. 5 «акону Ђѕро землеустр≥йї об'Їктами землеустрою Ї: територ≥¤ ”крањни; територ≥њ адм≥н≥стративно-територ≥альних утворень або њх частин; територ≥њ землеволод≥нь та землекористувань чи окрем≥ земельн≥ д≥л¤нки. «аконом також передбачене обов'¤зкове та добров≥льне зд≥йсненн¤ землеустрою. ¬ обов'¤зковому пор¤дку землеустр≥й проводитьс¤ в раз≥: а) розробки документац≥њ ≥з землеустрою щодо орган≥зац≥њ рац≥онального використанн¤ та охорони земель; б) встановленн¤ та зм≥ни меж об'Їкт≥в землеустрою, у тому числ≥ визначенн¤ та встановленн¤ в натур≥ (на м≥сцевост≥) державного кордону ”крањни; в) наданн¤, вилученн¤ (викупу), в≥дчуженн¤ земельних д≥л¤нок; г) встановленн¤ в натур≥ (на м≥сцевост≥) меж земель, обмежених у використанн≥ ≥ обмежених (обт¤жених) правами ≥нших ос≥б (земельн≥ серв≥тути); і) орган≥зац≥њ нових ≥ впор¤дкуванн¤ ≥снуючих об'Їкт≥в землеустрою; д) ви¤вленн¤ порушених земель ≥ земель, що зазнають впливу негативних процес≥в, та проведенн¤ заход≥в щодо њх в≥дновленн¤ чи консервац≥њ, рекультивац≥њ порушених земель, землюванн¤ малопродуктивних уг≥дь, захисту земель в≥д ероз≥њ, п≥дтопленн¤, заболоченн¤, вторинного засоленн¤, висушенн¤, ущ≥льненн¤, забрудненн¤ промисловими в≥дходами, рад≥оактивними ≥ х≥м≥чними речовинами та ≥нших вид≥в деградац≥њ, консервац≥њ деградованих ≥ малопродуктивних земель (ст. 20 «акону). ¬ ус≥х ≥нших випадках землеустр≥й може зд≥йснюватис¤ за бажанн¤м власник≥в та користувач≥в земельних д≥л¤нок.
ѕ≥дставою дл¤ проведенн¤ землевпор¤дних роб≥т можуть бути р≥шенн¤ орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ щодо проведенн¤ роб≥т ≥з землеустрою, укладен≥ договори м≥ж юридичними чи ф≥зичними особами (землевласниками ≥ землекористувачами) та розробниками документац≥њ ≥з землеустрою, а також судов≥ р≥шенн¤. ѕроте переважно землеустр≥й зд≥йснюЇтьс¤ за р≥шенн¤м орган≥в виконавчоњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤.
Ќезважаючи на те, хто ≥н≥ц≥ював проведенн¤ землеустрою, п≥дготовлена землевпор¤дна документац≥¤ п≥дл¤гаЇ державн≥й експертиз≥, ¤ка зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до «акону ”крањни в≥д 17 червн¤ 2004 р. Ђѕро державну експертизу землевпор¤дноњ документац≥њї1. «г≥дно з≥ ст. 7 «акону виконавц¤ми державноњ експертизи Ї експерти, ¤к≥ працюють у державних органах земельних ресурс≥в ≥ мають високу квал≥ф≥кац≥ю та спец≥альн≥ знанн¤. ¬одночас «акон передбачаЇ проведенн¤ такоњ експертизи науковими прац≥вниками та ≥ншими висококвал≥ф≥кованими спец≥ал≥стами, ¤к≥ залучаютьс¤ органами ƒержземагентства ”крањни в≥дпов≥дно до закону.
ѕ≥сл¤ проведенн¤ в≥дпов≥дноњ експертизи проект землеустрою п≥дл¤гаЇ затвердженню. ” статт≥ 186 « ”крањни встановлений пор¤док затвердженн¤ землевпор¤дних проект≥в. “ак, прогнозн≥ матер≥али, техн≥ко-економ≥чн≥ обірунтуванн¤ використанн¤ та охорони земель ≥ схема землеустрою п≥сл¤ погодженн¤ у пор¤дку, встановленому у завданн¤х на њх розробку, розгл¤даютьс¤ ≥ затверджуютьс¤ в≥дпов≥дними органами виконавчоњ влади або органами м≥сцевого с-мовр¤дуванн¤. Ќими ж затверджуютьс¤ ≥ проекти утворенн¤ нових землеволод≥нь ≥ землекористувань п≥сл¤ њх погодженн¤ ≥з за≥нтересованими власниками земл≥ та землекористувачами. ѕроекти в≥дведенн¤ земельних д≥л¤нок у власн≥сть або користуванн¤ затверджуютьс¤ органами виконавчоњ влади або органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤, ¤к≥ приймають р≥шенн¤ про наданн¤ (продаж) та вилученн¤ (викуп) земельноњ д≥л¤нки. ѕроекти внутр≥господарського землеустрою колективних с≥льськогосподарських п≥дприЇмств, с≥льськогосподарських кооператив≥в та ≥нших с≥льськогосподарських п≥дприЇмств, фермерських господарств п≥сл¤ погодженн¤ њх з власниками земл≥ ≥ землекористувачами затверджуютьс¤ с≥льськими, селищними, м≥ськими радами або районними державними адм≥н≥страц≥¤ми. Ќарешт≥, робоч≥ землевпор¤дн≥ проекти, пов'¤зан≥ з упор¤дкуванн¤м, докор≥нним пол≥пшенн¤м ≥ охороною земель, њх рац≥ональним використанн¤м, розгл¤даютьс¤ ≥ затверджуютьс¤ замовниками цих проект≥в. «м≥ни до таких проект≥в внос¤тьс¤ лише з дозволу останн≥х. ¬ ус≥х ≥нших випадках зм≥ни до землевпор¤дних документ≥в та ≥нших матер≥ал≥в з питань землеустрою внос¤тьс¤ за р≥шенн¤м орган≥в влади, ¤к≥ затвердили ц≥ проекти.
«атверджен≥ у встановленому пор¤дку проекти землеустрою п≥дл¤гають перенесенню в натуру (на м≥сцев≥сть). ѕеренесенн¤ проекту в натуру передбачаЇ закр≥пленн¤ на м≥сцевост≥ меж земельних д≥л¤нок та встановленн¤ межових знак≥в. ѕ≥сл¤ затвердженн¤ та перенесенн¤ в натуру проекту землеустрою власнику земл≥ чи землекористувачев≥ видаЇтьс¤ документ, що посв≥дчуЇ його права на земельну д≥л¤нку.
¬ласники земл≥, землекористувач≥, у тому числ≥ орендар≥, при зд≥йсненн≥ землеустрою зобов'¤зан≥ забезпечити доступ розробникам документац≥њ ≥з землеустрою до своњх земельних д≥л¤нок, що п≥дл¤гають землеустрою. «аходи, передбачен≥ затвердженою в установленому пор¤дку документац≥Їю ≥з землеустрою, Ї обов'¤зковими дл¤ виконанн¤ органами державноњ влад,и та органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤, власниками земл≥, землекористувачами, у тому числ≥ орендар¤ми.
«емлеустр≥й зд≥йснюЇтьс¤ державними та ≥ншими землевпор¤дними орган≥зац≥¤ми за рахунок кошт≥в ƒержавного бюджету ”крањни, бюджету јвтономноњ –еспубл≥ки рим ≥ м≥сцевих бюджет≥в, а також кошт≥в громад¤н та юридичних ос≥б.
ƒержавний земельний кадастр Ї функц≥Їю державного управл≥нн¤ земельним фондом, за допомогою ¤кою держава також зд≥йснюЇ вплив на процес забезпеченн¤ рац≥онального використанн¤ та охорони земельних ресурс≥в. ≤сторично земельний кадастр виник через об'Їктивну необх≥дн≥сть в отриманн≥ в≥домостей про землю ¤к першоджерело матер≥альних благ. 3 виникненн¤м держави земл¤ стала одним ≥з джерел державних доход≥в ≥ у зв'¤зку з цим об'Їктом спец≥ального оподаткуванн¤. ќднак у сучасних умовах земельний кадастр набув б≥льш широкого значенн¤ ≥ розгл¤даЇтьс¤ ¤к система д≥й з обл≥ку, опису та оц≥нки земель з метою отриманн¤ в≥домостей про землю дл¤ запровадженн¤ земельного оподаткуванн¤, рац≥онального використанн¤ та охорони земельних ресурс≥в крањни.
ѕравов≥ засади державного земельного кадастру визначен≥ у статт¤х 193Ч204 « ”крањни. «г≥дно з≥ ст. 194 призначенн¤м державного земельного кадастру Ї забезпеченн¤ необх≥дною ≥нформац≥Їю орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, за≥нтересованих п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й, а також громад¤н з метою регулюванн¤ земельних в≥дносин, рац≥онального використанн¤ та охорони земель, визначенн¤ розм≥ру плати за землю ≥ ц≥нност≥ земель у склад≥ природних ресурс≥в, контролю за використанн¤м ≥ охороною земель, економ≥чного та еколог≥чного обірунтуванн¤ б≥знес-план≥в та проект≥в землеустрою. «а зм≥стом державний земельний кадастр включаЇ в≥домост≥ ≥ документи про правовий режим земель, њх розпод≥л серед землевласник≥в ≥ землекористувач≥в, у тому числ≥ орендар≥в, за категор≥¤ми земель, а також дан≥ про ¤к≥сну характеристику земель ≥ њх народногосподарську ц≥нн≥сть. ƒан≥ земельного кадастру використовуютьс¤ у процес≥ законодавчого регулюванн¤ земельних в≥дносин, реал≥зац≥њ державою функц≥й державного управл≥нн¤ земельним фондом, а також при вчиненн≥ громад¤нами та юридичними особами д≥й щодо реал≥зац≥њ њх земельних прав та обов'¤зк≥в.
ƒержавний земельний кадастр ведетьс¤ ƒержземагентством ”крањни, –еспубл≥канським ком≥тетом по земельних ресурсах ј– , головними обласними управл≥нн¤ми земельних ресурс≥в, ињвським ≥ —евастопольським м≥ськими державними управл≥нн¤ми земельних ресурс≥в, а також районними в≥дд≥лами земельних ресурс≥в. ¬еденн¤ в≥дпов≥дного кадастру зд≥йснюЇтьс¤ за рахунок кошт≥в державного, республ≥канського (јвтономноњ –еспубл≥ки рим) ≥ м≥сцевих бюджет≥в. ѕор¤док веденн¤ державного земельного кадастру встановлений ѕоложенн¤м, затвердженим постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 12 с≥чн¤ 1993 року.
«азначеним ѕоложенн¤м регулюЇтьс¤ пор¤док обл≥ку земель за њх к≥льк≥стю та ¤к≥стю. ќбл≥к земель за к≥льк≥стю ведетьс¤ за землевласниками ≥ землекористувачами. ѕри цьому вид≥л¤ютьс¤: земл≥ в межах населених пункт≥в; земл≥ за межами населених пункт≥в; земл≥ за категор≥¤ми; земл≥ за формами власност≥; зрошуван≥ ≥ осушен≥ земл≥; земл≥, що надан≥ в тимчасове користуванн¤, в тому числ≥ на умовах оренди; земл≥, що оподатковуютьс¤, та земл≥, що не оподатковуютьс¤.
ќбл≥к земель за ¤к≥стю охоплюЇ вс≥ категор≥њ земель ≥ м≥стить:
а) класиф≥кац≥ю вс≥х земель с≥льськогосподарського призначенн¤ за придатн≥стю з вид≥ленн¤м особливо ц≥нних земель;
б) характеристику земель за товщиною гумусового горизонту, вм≥стом гумусу ≥ рухомих поживних речовин, механ≥чним складом ірунт≥в, крутизною схил≥в,
еродован≥стю, кам'¤нист≥стю, засолен≥стю, солонцюват≥стю, кислотн≥стю, перезволожен≥стю, заболочен≥стю, забрудненн¤м продуктами х≥м≥зац≥њ с≥льського
господарства ≥ техногенними факторами, зокрема рад≥ац≥йним забрудненн¤м;
в) характеристику культуртехн≥чного стану природних кормових уг≥дь;
г) л≥сотиполог≥чну характеристику л≥сових уг≥дь;
д) класиф≥кац≥ю земель населених пункт≥в за функц≥ональним призначенн¤м;
е) характеристику земель населених пункт≥в за ≥нженерно-геолог≥чними умовами, р≥внем забезпеченост≥ соц≥альною, ≥нженерно-транспортною та природоохоронною
≥нфраструктурою, об'Їктами оздоровчого, рекреац≥йного та ≥сторико-культурного призначенн¤.
¬ажливу роль в обл≥ку земель за ¤к≥стю в≥д≥граЇ бон≥туванн¤ ірунт≥в, тобто под≥л њх на групи за ¤к≥стю, що визначаЇтьс¤ балами бон≥тету (за шкалою в≥д 1 до 100 бал≥в). Ѕон≥туванн¤ ірунт≥в проводитьс¤ на основ≥ даних про њх природн≥ властивост≥, що мають сталий характер та ≥стотно впливають на врожай с≥льськогосподарських культур.
≈коном≥чна та нормативна грошова оц≥нка земель проводитьс¤ залежно в≥д њх категор≥й. “ак, оц≥нка с≥льськогосподарських уг≥дь проводитьс¤ за њх продуктивн≥стю, окупн≥стю затрат ≥ диференц≥альним доходом. ≈коном≥чна та нормативна грошова оц≥нка ≥нших категор≥й земель проводитьс¤ за њх м≥сцеположенн¤м, еколог≥чним значенн¤м, ≥нженерним облаштуванн¤м територ≥й, соц≥ально-економ≥чними умовами використанн¤ та ≥ншими факторами.
ƒл¤ забезпеченн¤ веденн¤ державного земельного кадастру власники земл≥ ≥ землекористувач≥ в≥дпов≥дно до форм державноњ зв≥тност≥ щороку не п≥зн≥ше 15 с≥чн¤ подають м≥сцевим державним адм≥н≥страц≥¤м зв≥ти за станом на 1 с≥чн¤ про зм≥ни, що в≥дбулись у склад≥ земель, ¤к≥ перебувають у власност≥ чи в користуванн≥.
«в≥тн≥ дан≥ про к≥льк≥сть земель складаютьс¤ щороку, про ¤к≥сть земель Ч один раз у п'¤ть рок≥в. «веден≥ дан≥ державного земельного кадастру подаютьс¤ ƒержкомземом ¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни, аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, м≥н≥стерствам, ≥ншим центральним органам виконавчоњ влади.
¬ажливою функц≥Їю державного управл≥нн¤ земельними ресурсами Ї державна реЇстрац≥¤ прав на землю та ≥ншу нерухом≥сть. ÷е оф≥ц≥йне визнанн¤ ≥ п≥дтвердженн¤ державою факт≥в виникненн¤, переходу або припиненн¤ прав власност≥, користуванн¤, в тому числ≥ права оренди, земл≥, њх обмежень, земельних серв≥тут≥в тощо, що супроводжуЇтьс¤ внесенн¤м даних про зареЇстрован≥ права до ƒержавного реЇстру речових прав на нерухоме майно та њх обмежень.
‘ормуванн¤ та веденн¤ в ”крањн≥ Їдиного ƒержавного реЇстру прав на землю та ≥ншу нерухом≥сть, ¤кий базуЇтьс¤ на державному обл≥ку земельних д≥л¤нок ус≥х форм власност≥ та розташованого на них ≥ншого нерухомого майна, реЇстрац≥њ речових прав на об'Їкти нерухомого майна, њх обмежень та правочин≥в щодо нерухомого майна, передбачене «аконом ”крањни в≥д 1 липн¤ 2004 р. Ђѕро державну реЇстрац≥ю речових прав на нерухоме майно та њх обмеженьї. «г≥дно з≥ ст. 4 «акону обов'¤зков≥й державн≥й реЇстрац≥њ п≥дл¤гають речов≥ права на нерухоме майно, що знаходитьс¤ на територ≥њ ”крањни, ф≥зичних та юридичних ос≥б, держави, територ≥альних громад, ≥ноземц≥в та ос≥б без громад¤нства, ≥ноземних юридичних ос≥б, м≥жнародних орган≥зац≥й, ≥ноземних держав, а саме: 1) право власност≥ на нерухоме майно; 2) речов≥ права на чуже нерухоме майно: а) право волод≥нн¤; б) право користуванн¤ (серв≥тут); в) право пост≥йного користуванн¤ земельною д≥л¤нкою; г) право користуванн¤ земельною д≥л¤нкою дл¤ с≥льськогосподарських потреб (емф≥тевзис); і) право забудови земельноњ д≥л¤нки (суперф≥ц≥й); д) право користуванн¤ нерухомим майном строком б≥льш ¤к один р≥к.
«д≥йсненн¤ державноњ реЇстрац≥њ прав на землю покладено на систему орган≥в державноњ реЇстрац≥њ прав, ¤ку утворюють центральний орган виконавчоњ влади з питань земельних ресурс≥в, що забезпечуЇ реал≥зац≥ю державноњ пол≥тики у сфер≥ державноњ реЇстрац≥њ прав, створена при ньому державна госпрозрахункова юридична особа з консол≥дованим балансом (центр державного земельного кадастру) та њњ в≥дд≥ленн¤ на м≥сц¤х, ¤к≥ Ї м≥сцевими органами державноњ реЇстрац≥њ прав. ƒержателем ƒержавного реЇстру прав Ї центральний орган виконавчоњ влади з питань земельних ресурс≥в. јдм≥н≥стратором ƒержавного реЇстру прав Ї центр державного земельного кадастру. ј власне державна реЇстрац≥¤ прав на землю та ≥ншу нерухом≥сть проводитьс¤ м≥сцевими органами державноњ реЇстрац≥њ прав виключно за м≥сцем знаходженн¤ нерухомого майна, а саме: в м≥стах иЇв≥ та —евастопол≥, м≥ст≥ обласного п≥дпор¤дкуванн¤, район≥ (ст. 5 «акону Ђѕро державну реЇстрац≥ю речових прав на нерухоме майно та њх обмеженьї). –еЇстрац≥¤ речових прав на нерухоме майно та њх обмежень проводитьс¤ м≥сцевим органом державноњ реЇстрац≥њ прав того реЇстрац≥йного (кадастрового) округу, в ¤кому розм≥щена нерухом≥сть або б≥льша за площею њњ частина.
¬ажлив≥сть державноњ реЇстрац≥њ прав на нерухом≥сть пол¤гаЇ в тому, що зареЇстрован≥ речов≥ права та њх обмеженн¤ мають пр≥оритет над незареЇстрованими в раз≥ спору щодо нерухомого майна. р≥м того, з набутт¤м чинност≥ «аконом Ђѕро державну реЇстрац≥ю речових прав на нерухоме майно та њх обмеженьї правочини щодо нерухомого майна можуть вчин¤тис¤, ¤кщо право власност≥ на це майно зареЇстровано в≥дпов≥дно до цього «акону.
ƒержавна реЇстрац≥¤ прав Ї публ≥чною. ÷е означаЇ, що м≥сцев≥ органи державноњ реЇстрац≥њ прав на землю та ≥ншу нерухом≥сть зобов'¤зан≥ надавати ≥нформац≥ю про зареЇстрован≥ речов≥ права та њх обмеженн¤ в пор¤дку, встановленому законом.
ѕрава на землю, ¤к≥ були зареЇстрован≥ до введенн¤ в д≥ю зазначеного «акону, тобто в≥дпов≥дними м≥сцевими радами, визнаютьс¤ державою. јле ¤кщо власник зареЇстрованоњ до прийн¤тт¤ «акону земельноњ д≥л¤нки ви¤вить бажанн¤ зд≥йснити правочин щодо нењ (продати, подарувати, передати в оренду, спадщину тощо), то в≥н повинен зареЇструвати право на землю в≥дпов≥дно до цього «акону.
Ќадзвичайно важлива роль у проведенн≥ державноњ земельноњ пол≥тики належить державному контролю за використанн¤м та охороною земель. …ого основне завданн¤ пол¤гаЇ в забезпеченн≥ додержанн¤ вс≥ма суб'Їктами земельних в≥дносин Ч органами державноњ влади, органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤, п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми ≥ громад¤нами Ч вимог земельного законодавства ”крањни. —аме завд¤ки державному, а також самовр¤дному та громадському контролю за використанн¤м та охороною земель зд≥йснюЇтьс¤ мон≥торинг виконанн¤ положень чинного законодавства, забезпечуЇтьс¤ попередженн¤ земельних правопорушень, ви¤вл¤ютьс¤ в≥дхиленн¤ в≥д норм чинного законодавства при використанн≥ земельних д≥л¤нок громад¤нами та юридичними особами, а також видаютьс¤ вказ≥вки щодо усуненн¤ земельних правопорушень та при необх≥дност≥ приймаютьс¤ р≥шенн¤ щодо прит¤гненн¤ ос≥б, ¤к≥ допускають зазначен≥ порушенн¤, до юридичноњ в≥дпов≥дальност≥.
«г≥дно з≥ ст. 188 « ”крањни державний контроль за використанн¤м та охороною земель зд≥йснюЇтьс¤ уповноваженими органами виконавчоњ влади по земельних ресурсах, а за додержанн¤м вимог законодавства про охорону земель Ч спец≥ально уповноваженими органами з питань еколог≥њ та природних ресурс≥в. Ќа сьогодн≥ зазначен≥ функц≥њ зд≥йснюЇ ћ≥нприроди ”крањни. ѕор¤док зд≥йсненн¤ державного контролю за використанн¤м та охороною земель встановлений спец≥альним «аконом ”крањни Ђѕро державний контроль за використанн¤м та охороною земельї в≥д 19 червн¤ 2003 року.
ѕовноваженн¤ ћ≥нприроди ”крањни у сфер≥ зд≥йсненн¤ земельного контролю спр¤мован≥ на забезпеченн¤ додержанн¤ вимог законодавства ”крањни щодо охорони земель ¤к об'Їкта навколишнього природного середовища, засобу виробництва та операц≥йного базису. ƒл¤ зд≥йсненн¤ зазначеними органами виконавчоњ влади контролю у њх склад≥ створен≥ спец≥ал≥зован≥ органи Ч ƒержавна еколог≥чна ≥нспекц≥¤ та њњ територ≥альн≥ органи, а також п≥дпор¤дкована цьому в≥домству ƒержавна ≥нспекц≥¤ з контролю за використанн¤м та охороною земель (ƒержзем≥нспекц≥¤) та њњ територ≥альн≥ органи.
ѕравовий статус ƒержзем≥нспекц≥њ визначений «аконом Ђѕро державний контроль за використанн¤м та охороною земельї та постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 25 грудн¤ 2002 р. Ђѕро утворенн¤ ƒержавноњ ≥нспекц≥њ з контролю за використанн¤м ≥ охороною земельї, ¤кою затверджене ѕоложенн¤ про ƒержзем≥нспекц≥ю.
ƒержзем≥нспекц≥¤ Ї ур¤довим органом державного управл≥нн¤. ќчолюЇ њњ начальник, ¤кий призначаЇтьс¤ на посаду ≥ зв≥льн¤Їтьс¤ з посади аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни за поданн¤м ћ≥н≥стра охорони навколишнього природного середовища ”крањни.
ƒержзем≥нспекц≥¤ виконуЇ покладен≥ на нењ чинним законодавством повноваженн¤ через державних ≥нспектор≥в з контролю за використанн¤м та охороною земель. “ому «акон ч≥тко визначаЇ повноваженн¤ цих посадових ос≥б. «г≥дно з≥ ст. 10 «акону державн≥ ≥нспектори, незалежно в≥д њх службовоњ належност≥ до центрального чи м≥сцевого апарат≥в ƒержзем≥нспекц≥њ, мають право: 1) безперешкодно обстежувати в установленому законодавством пор¤дку земельн≥ д≥л¤нки, що перебувають у власност≥ та користуванн≥ юридичних ≥ ф≥зичних ос≥б, перев≥р¤ти документи щодо використанн¤ та охорони земель; 2) давати обов'¤зков≥ дл¤ виконанн¤ вказ≥вки (приписи) з питань використанн¤ та охорони земель ≥ дотриманн¤ вимог законодавства ”крањни про охорону земель в≥дпов≥дно до њх повноважень; 3) складати акти перев≥рок чи протоколи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ у сфер≥ використанн¤ та охорони земель ≥ дотриманн¤ вимог законодавства про охорону земель та розгл¤дати в≥дпов≥дно до законодавства справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤, а також подавати в установленому законодавством ”крањни пор¤дку до в≥дпов≥дних орган≥в матер≥али перев≥рок щодо прит¤гненн¤ винних ос≥б до в≥дпов≥дальност≥; 4) у раз≥ неможливост≥ встановленн¤ особи правопорушника земельного законодавства на м≥сц≥ вчиненн¤ правопорушенн¤ доставл¤ти його до орган≥в внутр≥шн≥х справ чи м≥сцевих орган≥в державноњ влади дл¤ складанн¤ протоколу про адм≥н≥стративне правопорушенн¤; 5)викликати громад¤н, у тому числ≥ посадових ос≥б, дл¤ одержанн¤ в≥д них усних або письмових по¤снень з питань, пов'¤заних з порушенн¤м земельного законодавства ”крањни; 6) передавати до орган≥в прокуратури, орган≥в д≥знанн¤ та досудового сл≥дства акти перев≥рок та ≥нш≥ матер≥али про д≥¤нн¤, в ¤ких вбачаютьс¤ ознаки злочину; 7) проводити у випадках, встановлених законом, фотографуванн¤, звукозапис, к≥но- ≥ в≥деозйомку ¤к допом≥жний зас≥б дл¤ запоб≥ганн¤ порушенн¤м земельного законодавства ”крањни; 8) звертатис¤ до орган≥в прокуратури з клопотанн¤м про поданн¤ позову до суду щодо в≥дшкодуванн¤ втрат с≥льськогосподарського ≥ л≥согосподарського виробництва, а також поверненн¤ самов≥льно чи тимчасово зайн¤тих земельних д≥л¤нок, строк користуванн¤ ¤кими зак≥нчивс¤.
ƒержавн≥ ≥нспектори п≥д час виконанн¤ службових обов'¤зк≥в мають право на нос≥нн¤ форменого од¤гу встановленого зразка та використовувати спец≥альн≥ транспортн≥ засоби з кольорограф≥чним забарвленн¤м ≥ написом з емблемою.
ƒержавн≥ ≥нспектори мають право проводити перев≥рки стану дотриманн¤ земельного законодавства в присутност≥ власник≥в земельних д≥л¤нок чи землекористувач≥в або уповноважених ними ос≥б, а також ос≥б, ¤к≥ вчинили порушенн¤ земельного законодавства. ” раз≥ в≥дсутност≥ при перев≥рц≥ власника чи землекористувача або уповноважених ними ос≥б перев≥рка проводитьс¤ за на¤вност≥ двох св≥дк≥в.
«а результатами перев≥рки державний ≥нспектор складаЇ акт перев≥рки дотриманн¤ вимог земельного законодавства у двох прим≥рниках. јкт п≥дписуЇтьс¤ державним ≥нспектором (≥нспекторами), ¤кий (¤к≥) проводить (провод¤ть) перев≥рку, представником юридичноњ особи чи ф≥зичною особою, що використовутоть земельн≥ д≥л¤нки, св≥дками (за њх на¤вност≥). ѕерший прим≥рник акта залишаЇтьс¤ у державного ≥нспектора, ¤кий проводить перев≥рку, другий Ч вручаЇтьс¤ або надсилаЇтьс¤ кер≥внику юридичноњ особи чи ф≥зичн≥й особ≥, ¤к≥ перев≥р¤лись. ѕри проведенн≥ сп≥льних перев≥рок 3 ≥ншими органами контролю коп≥¤ акта надаЇтьс¤ цим органам.