—утн≥сть цього виду юридичноњ в≥дпов≥дальност≥ пол¤гаЇ у накладенн≥ роботодавцем (власником п≥дприЇмства чи уповноваженим ним органом) на прац≥вника дисципл≥нарних ст¤гнень. “ак≥ ст¤гненн¤ можуть накладатись на ос≥б, винних у невиконанн≥ або неналежному виконанн≥ своњх трудових обов'¤зк≥в, пов'¤заних з≥ зд≥йсненн¤м природоохоронних заход≥в, за умови, що в≥дпов≥дн≥ обов'¤зки передбачен≥ трудовим договором, укладеним м≥ж прац≥вником та власником п≥дприЇмства, установи, орган≥зац≥њ (уповноваженим ним органом).
ћожлив≥сть застосуванн¤ до винних у вчиненн≥ порушень еколог≥чного законодавства дисципл≥нарноњ в≥дпов≥дальност≥ передбачена ст. 68 «акону Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї на таких п≥дставах: а) порушенн¤ прав громад¤н на еколог≥чно без печне навколишнЇ природне середовище; б) порушенн¤ норм еколог≥чноњ безпеки; в) порушенн¤ вимог законодавства ”крањни при проведенн≥ еколог≥чноњ експертизи, в тому числ≥ поданн≥ зав≥домо неправдивого експертного висновку; г) невиконанн¤ вимог державноњ еколог≥чноњ експертизи; д) ф≥нансуванн¤, буд≥вництво ≥ впровадженн¤ у виробництво нових технолог≥й ≥ устаткуванн¤ без позитивного висновку державноњ еколог≥чноњ експертизи; е) порушенн¤ еколог≥чних вимог при проектуванн≥, розм≥щенн≥, буд≥вництв≥, реконструк≥њ, введеню в д≥ю, експлуатац≥њ та л≥кв≥дац≥њ п≥дприЇмств споруд пересувних засоб≥в та ≥нших об'Їкт≥в; Ї) допущенн¤ наднормативних авар≥йних ≥ залпових викид≥в ≥ скид≥в забруднюючих речовин та ≥нших шк≥дливих вплив≥в на навколишнЇ природне середовище; ж) перевищенн¤ л≥м≥т≥в та порушенн¤ ≥нших вимог використанн¤ природних ресурс≥в; з) самов≥льне спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в; и) порушенн¤ строк≥в внесенн¤ збор≥в за використанн¤ природних ресурс≥в та забрудненн¤ навколишнього природного середовища; ≥) невжитт¤ заход≥в щодо попередженн¤ та л≥кв≥дац≥њ еколог≥чних насл≥дк≥в авар≥й та ≥ншого шк≥дливого впливу на навколишнЇ природне середовище; њ) невиконанн¤ розпор¤джень орган≥в ¤к≥ зд≥йснюють державний контроль у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища, та вчиненн¤ опору њх представникам; й) порушенн¤ природоохоронних вимог при збер≥ганн≥, транспортуванн≥, використанн≥, знешкодженн≥ та захороненн≥ х≥м≥чних засоб≥в захисту рослин м≥неральних добрив, токсичних рад≥оактивних речовин та в≥дход≥в; к) невиконанн¤ вимог охорони територ≥й та об'Їкт≥в природно-за-пов≥дного фонду та ≥нших територ≥й, що п≥дл¤гають особлив≥й охорон≥, вид≥в тварин ≥ рослин, занесених до „ервоноњ книги ”крањни; л) в≥дмова в≥д наданн¤ своЇчасноњ, повноњ та достов≥рноњ ≥нформац≥њ про стан навколишнього природного середовища, а також про джерела забрудненн¤, приховуванн¤ випадк≥в авар≥йного забрудненн¤ навколишнього природного середовища або фальсиф≥кац≥¤ в≥домостей про стан еколог≥чноњ обстановки чи захворюваност≥ населенн¤; м) приниженн¤ чест≥ ≥ г≥дност≥ прац≥вник≥в, ¤к≥ зд≥йснюють контроль в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища, пос¤ганн¤ на њх житт¤ ≥ здоров'¤.
«азначен≥ види правопорушень залежно в≥д конкретних обставин а також суб'Їкта вчиненн¤ проступку можуть стати п≥дставою прит¤гненн¤ винних не лише до дисципл≥нарноњ, а й до адм≥н≥стративноњ чи крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥ (до одного з цих вид≥в). ѕри цьому наведений у «акон≥ перел≥к п≥дстав юридичноњ в≥дпов≥дальност≥ не Ї вичерпним. «аконодавством ”крањни може бути встановлено дисципл≥нарну в≥дпов≥дальн≥сть ≥ за ≥нш≥ порушенн¤ законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
ѕ≥дстави застосуванн¤ дисципл≥нарноњ в≥дпов≥дальност≥ за еколог≥чн≥ правопорушенн¤ передбачен≥ й актами ресурсного законодавства: ст. 65 одексу ”крањни про надра, ст. 110 ¬одного кодексу ”крањни, ст. 105 Ћ≥сового кодексу ”крањни, ст. 40 «акону ”крањни Ђѕро рослинний св≥тї, ст. 64 «акону ”крањни Ђѕро природно-запов≥дний фонд ”крањниї, ст. 81 «акону ”крањни Ђѕро використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ та рад≥ац≥йну безпекуї, ст. 42 «акону ”крањни Ђѕро в≥дходиї, ст. 21 «акону ”крањни Ђѕро захист рослинї, ст. 21 «акону ”крањни Ђѕро виключну (морську) економ≥чну зону ”крањниї та ≥ншими.
¬иди дисципл≥нарних ст¤гнень та пор¤док њх накладенн¤ регулюютьс¤ одексом закон≥в про працю (дал≥ Ч «пѕ) ”крањни.
«г≥дно з≥ ст. 147 одексу до порушник≥в трудовоњ дисципл≥ни, винних у невиконанн≥ своњх трудових обов'¤зк≥в, може бути застосовано один ≥з двох заход≥в ст¤гненн¤: 1) догана або 2) зв≥льненн¤ з роботи.
ѕри цьому дл¤ окремих категор≥й прац≥вник≥в статутами ≥ положенн¤ми про дисципл≥ну цих категор≥й прац≥вник≥в можуть передбачатис¤ також ≥нш≥ дисципл≥нарн≥ ст¤гненн¤. ÷≥ ст¤гненн¤, зокрема, можуть бути застосован≥ до в≥дпов≥дних ос≥б при вчиненн≥ ними дисципл≥нарних проступк≥в у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища. “ак, в≥дпов≥дно до п. 4 ѕоложенн¤ про ранги державних службовц≥в, затвердженого постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 19 червн¤ 1996 р., ¤к зах≥д дисципл≥нарного впливу до державного службовц¤ може застосовуватис¤ затримка у присвоЇнн≥ чергового рангу до одного року.
„астиною 3 ст. 48 «акону ”крањни Ђѕро прокуратуруї в≥д 5 листопада 1991 р. за порушенн¤ закону, неналежне виконанн¤ службових обов'¤зк≥в чи скоЇнн¤ ганебного вчинку прокурори ≥ сл≥дч≥ несуть в≥дпов≥дальн≥сть зг≥дно з ƒисципл≥нарним статутом прокуратури ”крањни, затвердженим ѕостановою ¬ерховноњ –ади ”крањни в≥д 6 листопада 1991 року. —татт¤ 9 цього статуту, на додаток до заход≥в дисципл≥нарного ст¤гненн¤, передбачених «пѕ ”крањни, передбачаЇ так≥ специф≥чн≥ ст¤гненн¤, ¤к пониженн¤ в класному чин≥, пониженн¤ в посад≥, позбавленн¤ нагрудного знаку Ђѕочесний прац≥вник прокуратури ”крањниї, зв≥льненн¤ з позбавленн¤м класного чину.
ƒисципл≥нарний статут орган≥в внутр≥шн≥х справ ”крањни, затверджений ”казом ѕрезид≥њ ¬ерховноњ –ади ”крањнськоњ –—– в≥д 29 липн¤ 1991 р., передбачаЇ широкий спектр дисципл≥нарних ст¤гнень ос≥б р¤дового ≥ начальницького складу орган≥в внутр≥шн≥х справ: зауваженн¤; догана; сувора догана; затримка у присвоЇнн≥ чергового спец≥ального званн¤ або поданн≥ до його присвоЇнн¤ на строк до одного року; попередженн¤ про неповну посадову в≥дпов≥дн≥сть; пониженн¤ в посад≥; пониженн¤ в спец≥альному званн≥ на один ступ≥нь; зв≥льненн¤ з орган≥в внутр≥шн≥х справ (п. 15 статуту).
якщо дисципл≥нарний проступок у галуз≥ охорони навколишнього природного середовища вчин¤Їтьс¤ в≥йськовослужбовц¤ми, то останн≥ несуть в≥дпов≥дальн≥сть зг≥дно з ƒисципл≥нарним статутом «бройних сил ”крањни, затвердженим «аконом ”крањни в≥д 24 березн¤ 1999 р. в≥дпов≥дно до њх в≥йськових звань. “ак, на р¤дових (матрос≥в) строковоњ в≥йськовоњ служби можуть бути накладен≥ так≥ ст¤гненн¤: зауваженн¤; догана; сувора догана; позбавленн¤ чергового зв≥льненн¤ з розташуванн¤ в≥йськовоњ частини чи корабл¤ на берег; призначенн¤ поза чергою в нар¤д на роботу Ч до 5 нар¤д≥в; позбавленн¤ в≥йськового званн¤ старший солдат (старший матрос) (п. 48 статуту). Ќа р¤дових (матрос≥в) в≥йськовоњ служби за контрактом, кр≥м того, можуть бути накладен≥ ще так≥ ст¤гненн¤, ¤к попередженн¤ про неповну службову в≥дпов≥дн≥сть; та зв≥льненн¤ з в≥йськовоњ служби за контрактом за службовою нев≥дпов≥дн≥стю (п. 49 —татуту). ј сержанти (старшини) строковоњ в≥йськовоњ служби можуть, кр≥м того, бути понижен≥ в посад≥; понижен≥ у в≥йськовому званн≥ на один ступ≥нь; або понижен≥ у в≥йськовому званн≥ на один ступ≥нь з переведенн¤м на нижчу посаду, а також позбавлен≥ сержантського (старшинського) званн¤ (п. 50 статуту).
ѕрац≥вники зал≥зничного транспорту, що вчинили дисципл≥нарний еколог≥чний проступок, будуть нести в≥дпов≥дальн≥сть зг≥дно 3 ѕоложенн¤м про дисципл≥ну прац≥вник≥в зал≥зничного транспорту, затвердженим постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 26 с≥чн¤ 1993 року. “ак, у раз≥ встановленн¤ вини прац≥вника зал≥зничного транспорту у виникненн≥ катастрофи або авар≥њ з шк≥дливими еколог≥чними насл≥дками до останнього можуть бути, зокрема, застосован≥ так≥ специф≥чн≥ заходи дисципл≥нарного ст¤гненн¤, ¤к позбавленн¤ машин≥ст≥в права керуванн¤ локомотивом з наданн¤м роботи пом≥чником машин≥ста, а також позбавленн¤ св≥доцтва вод≥¤ моторно-рейкового транспорту незн≥много типу та св≥доцтва пом≥чника машин≥ста локомотива з наданн¤м роботи, не пов'¤заноњ з керуванн¤м локомотивом ≥ моторно-рейковим транспортом, на строк до одного року.
ƒисципл≥нарну в≥дпов≥дальн≥сть за еколог≥чн≥ правопорушенн¤ зг≥дно з вимогами дисципл≥нарних статут≥в чи положень про дисципл≥ну несуть ≥ де¤к≥ ≥нш≥ категор≥њ прац≥вник≥в: прац≥вники спец≥альних (воЇн≥зованих) авар≥йно-р¤тувальних служб1, прац≥вники г≥рничих п≥дприЇмств2 та ≥нш≥.
ƒисципл≥нарн≥ ст¤гненн¤ накладаютьс¤ органом (службовою особою), ¤кому надано право прийн¤тт¤ на роботу (обранн¤, затвердженн¤ ≥ призначенн¤ на посаду) цього прац≥вника. Ќа прац≥вник≥в, ¤к≥ несуть дисципл≥нарну в≥дпов≥дальн≥сть за статутами, положенн¤ми та ≥ншими актами законодавства про дисципл≥ну, дисципл≥нарн≥ ст¤гненн¤ можуть накладатис¤ також вищими органами.
ѕрац≥вники, ¤к≥ об≥ймають виборн≥ посади, можуть бути зв≥льнен≥ т≥льки за р≥шенн¤м органу, ¤кий њх обрав, ≥ лише з п≥дстав, передбачених законодавством.
ƒисципл≥нарне ст¤гненн¤ накладаЇтьс¤ власником або уповноваженим ним органом безпосередньо за ви¤вленн¤м проступку, але не п≥зн≥ше одного м≥с¤ц¤ з дн¤ його ви¤вленн¤, не враховуючи час зв≥льненн¤ прац≥вника в≥д роботи у зв'¤зку з тимчасовою непрацездатн≥стю або перебуванн¤ його у в≥дпустц≥. ƒисципл≥нарне ст¤гненн¤ не може бути накладене п≥зн≥ше шести м≥с¤ц≥в з дн¤ вчиненн¤ проступку.
«аконодавство про працю вимагаЇ ч≥ткого дотриманн¤ процедури накладенн¤ дисципл≥нарного ст¤гненн¤. Ќасамперед власник або уповноважений ним орган маЇ зажадати в≥д порушника трудовоњ дисципл≥ни письмов≥ по¤сненн¤.
«а кожне порушенн¤ трудовоњ дисципл≥ни може бути застосовано лише одне дисципл≥нарне ст¤гненн¤. ѕри обранн≥ виду ст¤гненн¤ власник або уповноважений ним орган повинен враховувати ступ≥нь т¤жкост≥ вчиненого проступку ≥ запод≥¤ну ним шкоду, а також обставини, за ¤ких вчинено проступок, ≥ попередню роботу прац≥вника.—т¤гненн¤ оголошуЇтьс¤ в наказ≥ (розпор¤дженн≥) ≥ пов≥домл¤Їтьс¤ прац≥вников≥ п≥д розписку.
«аконодавство гарантуЇ прац≥вников≥ можлив≥сть оскарженн¤ дисципл≥нарного ст¤гненн¤ ≥ встановлюЇ пор¤док такого оскарженн¤ (глава XV «пѕ ”крањни). ” випадку зв≥льненн¤ з роботи, зокрема, прац≥вник може безпосередньо звернутис¤ до районного (м≥ського) суду в м≥с¤чний строк з дн¤ врученн¤ йому коп≥њ наказу про зв≥льненн¤ або з дн¤ видач≥ трудовоњ книжки.
якщо прот¤гом року з дн¤ накладенн¤ дисципл≥нарного ст¤гненн¤ у вигл¤д≥ догани прац≥вника не буде п≥ддано новому дисципл≥нарному ст¤гненню, то в≥н вважаЇтьс¤ таким, що не мав дисципл≥нарного ст¤гненн¤. якщо прац≥вник не допустив нового порушенн¤ трудовоњ дисципл≥ни ≥ до того ж ви¤вив себе ¤к сумл≥нний прац≥вник, то ст¤гненн¤ може бути зн¤те до зак≥нченн¤ одного року. ѕрот¤гом строку д≥њ дисципл≥нарного ст¤гненн¤ заходи заохоченн¤ до прац≥вника не застосовуютьс¤.
«акон ”крањни Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї, ¤к ≥ ≥нш≥ законодавч≥ акти, що регулюють питанн¤ прит¤гненн¤ до дисципл≥нарноњ в≥дпов≥дальност≥, встановлюЇ правило: суб'Їкти, винн≥ у вчиненн≥ дисципл≥нарного правопорушенн¤ (так само ¤к ≥ адм≥н≥стративного правопорушенн¤ чи крим≥нального злочину), зобов'¤зан≥ в≥дшкодувати шкоду, запод≥¤ну ними внасл≥док порушенн¤ в≥дпов≥дного законодавства, оск≥льки застосуванн¤ заход≥в дисципл≥нарноњ в≥дпов≥дальност≥ не зв≥льн¤Ї винних в≥д компенсац≥њ шкоди, запод≥¤ноњ забрудненн¤м навколишнього природного середовища та пог≥ршенн¤м ¤кост≥ природних ресурс≥в, тобто в≥д майновоњ в≥дпов≥дальност≥.
якщо ж внасл≥док порушенн¤ покладених на прац≥вника трудових обов'¤зк≥в ним спричин¤Їтьс¤ матер≥альна шкода п≥дприЇмству, установ≥, орган≥зац≥њ, прац≥вник несе матер≥альну в≥дпов≥дальн≥сть за шкоду, ¤кщо останн¤ запод≥¤на його винними протиправними д≥¤ми (безд≥¤льн≥стю). «агальн≥ п≥дстави та умови такоњ в≥дпов≥дальност≥ передбачен≥ ст. 130 «пѕ ”крањни. “ака в≥дпов≥дальн≥сть, зокрема, встановлюЇтьс¤ т≥льки за пр¤му д≥йсну шкоду, лише в межах ≥ пор¤дку, передбачених законодавством, ≥ за умови, коли шкода запод≥¤на п≥дприЇмству, установ≥, орган≥зац≥њ винними протиправними д≥¤ми (безд≥¤льн≥стю) прац≥вника. ÷¤ в≥дпов≥дальн≥сть, ¤к правило, обмежуЇтьс¤ певною частиною зароб≥тку прац≥вника ≥ не маЇ перевищувати повного розм≥ру запод≥¤ноњ шкоди, за вин¤тком випадк≥в, передбачених законодавством. «а на¤вност≥ зазначених п≥дстав ≥ умовматер≥альна в≥дпов≥дальн≥сть може бути покладена незалежно в≥д прит¤гненн¤ прац≥вника до дисципл≥нарноњ, адм≥н≥стративноњ чи крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥. ѕрац≥вник, ¤кий запод≥¤в шкоду, може добров≥льно покрити њњ повн≥стю або частково. «а згодою власника або уповноваженого ним органу прац≥вник може передати дл¤ покритт¤ запод≥¤ноњ шкоди р≥вноц≥нне майно або поправити пошкоджене.
ѕосадов≥ особи та спец≥ал≥сти, ¤к≥ працюють у сфер≥ охорони навколишнього природного середовища, винн≥ в порушенн≥ вимог еколог≥чного законодавства, зг≥дно з р≥шенн¤ми њх управл≥нських орган≥в можуть також позбавл¤тис¤ прем≥й за основними результатами господарськоњ д≥¤льност≥ повн≥стю або частково.