10.4. √ромадський контроль за дотриманн¤м еколог≥чного законодавства
”часть громад¤н у зд≥йсненн≥ громадського еколог≥чного контролю певною м≥рою Ї реал≥зац≥Їю њхнього конституц≥йного права на безпечне дл¤ житт¤ ≥ здоров'¤ довк≥лл¤ (ст. 50 онституц≥њ ”крањни). «аконодавч≥ засади цього виду еколог≥чного контролю, зокрема основн≥ повноваженн¤ громадських ≥нспектор≥в, визначен≥ у ст. 36 «акону Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї. “ак, громадськ≥ ≥нспектори беруть участь у проведенн≥ сп≥льно з прац≥вниками орган≥в державного еколог≥чного контролю рейд≥в ≥ перев≥рок додержанн¤ п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми та громад¤нами еколог≥чного законодавства, додержанн¤ норм еколог≥чноњ безпеки та використанн¤ природних ресурс≥в; провод¤ть перев≥рки ≥ складають протоколи про порушенн¤ законодавства про охорону навколишнього природного середовища ≥ подають њх органам державного еколог≥чного контролю та правоохоронним органам дл¤ прит¤гненн¤ винних до в≥дпов≥дальност≥; надають допомогу органам державного еколог≥чного контролю в д≥¤льност≥ по запоб≥ганню еколог≥чним правопорушенн¤м. ќтже, громад¤ни ≥ громадськ≥ еколог≥чн≥ орган≥зац≥њ мають законодавчо закр≥плену можлив≥сть реал≥зувати надан≥ њм контрольн≥ функц≥њ. √ромадський контроль за дотриманн¤м вимог еколог≥чного законодавства суб'Їктами господарюванн¤ та органами управл≥нн¤ зд≥йснюЇтьс¤ ¤к на стад≥¤х п≥дготовки ≥ прийн¤тт¤ еколог≥чно значимих р≥шень, так ≥ на стад≥¤х њх виконанн¤, а також у процес≥ повс¤кденноњ господарськоњ д≥¤льност≥.
√ромадський еколог≥чний контроль зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤ про громадських ≥нспектор≥в з охорони довк≥лл¤, затвердженого наказом ћ≥н≥стерства еколог≥њ та природних ресурс≥в в≥д 27 лютого 2002 року. ƒ≥¤льн≥сть громадських ≥нспектор≥в орган≥зовують та координують органи, що належать до сфери управл≥нн¤ ћ≥нприроди: ƒержеко≥нспекц≥¤, –еспубл≥канський ком≥тет ј– з охорони навколишнього природного середовища, державн≥ управл≥нн¤ еколог≥њ та природних ресурс≥в в област¤х, м≥стах иЇв≥ та —евастопол≥, ƒержавна еколог≥чна ≥нспекц≥¤ з охорони довк≥лл¤ ѕ≥вн≥чно-«ах≥дного рег≥ону „орного мор¤, ƒержавна еколог≥чна ≥нспекц≥¤ јзовського мор¤, ƒержавна јзово-„орноморська еколог≥чна ≥нспекц≥¤.
√ромадськими ≥нспекторами з охорони довк≥лл¤ можуть бути громад¤ни ”крањни, ¤к≥ дос¤гли 18 рок≥в ≥ мають досв≥д природоохоронноњ роботи. √ромадськ≥ ≥нспектори призначаютьс¤ √оловним державним ≥нспектором ”крањни з охорони навколишнього природного середовища та головними державними ≥нспекторами з охорони навколишнього природного середовища в≥дпов≥дних територ≥й п≥сл¤ проходженн¤ сп≥вбес≥ди та ви¤вленн¤ претендентом знань з основ природоохоронного законодавства. р≥м того, громадський ≥нспектор повинен пройти навчанн¤ в орган≥ ћ≥нприроди ”крањни, ¤кий видав посв≥дченн¤, з питань зд≥йсненн¤ ≥нспекц≥йних перев≥рок, складанн¤ за њх результатами матер≥ал≥в (акт≥в та протокол≥в про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤) та ≥нструктаж з техн≥ки безпеки. ¬≥н закр≥плюЇтьс¤ за в≥дпов≥дним п≥дрозд≥лом органу ћ≥нприроди ”крањни або за державним ≥нспектором з охорони навколишнього природного середовища.
√ромадськ≥ ≥нспектори мають право: брати участь у проведенн≥ перев≥рок додержанн¤ п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми вс≥х форм власност≥ та громад¤нами вимог природоохоронного законодавства, норм еколог≥чноњ безпеки та використанн¤ природних ресурс≥в, ¤к≥ зд≥йснюють органи ћ≥нприроди, ≥нших державних орган≥в; проводити рейди та перев≥рки ≥ складати акти перев≥рок; складати протоколи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ при ви¤вленн≥ порушень природоохоронного законодавства (в≥дпов≥дальн≥сть за ¤к≥ передбачена статт¤ми 65≥, 77, 77≥, 78, 82, 85, 85≥, 88≥, 89 (щодо дикихтварин), 90, 91, 912, 153 пјѕ ”крањни) ≥ подавати њх в≥дпов≥дному органу ћ≥нприроди дл¤ прит¤гненн¤ винних до в≥дпов≥дальност≥; доставл¤ти ос≥б, ¤ки вчинили порушенн¤ еколог≥чного законодавства, до орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, орган≥в внутр≥шн≥х справ та штаб≥в громадських формувань з охорони громадського пор¤дку ≥ державного кордону, ¤кщо особу порушника не може бути встановлено на м≥сц≥ порушенн¤; перев≥р¤ти документи на право використанн¤ об'Їкт≥в тваринного св≥ту, зупин¤ти транспортн≥ (у тому числ≥ плавуч≥) засоби та проводити огл¤д речей, транспортних засоб≥в, знар¤дь полюванн¤ ≥ рибальства, добутоњ продукц≥њ та ≥нших предмет≥в; проводити у випадках, установлених законом, фотографуванн¤, звукозапис, к≥но- ≥ в≥деозйомку ¤к допом≥жний зас≥б дл¤ попередженн¤ ≥ розкритт¤ порушень законодавства в галуз≥ охорони використанн¤ ≥ в≥дтворенн¤ тваринного св≥ту; брати участь у п≥дготовц≥ дл¤ передач≥ до судових орган≥в матер≥ал≥в про в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них унасл≥док порушенн¤ еколог≥чного законодавства, та виступати у рол≥ св≥дк≥в; брати участь у проведенн≥ громадськоњ еколог≥чноњ експертизи в≥дпов≥дно до «акону ”крањни Ђѕро еколог≥чну експертизуї.
√ромадськ≥ ≥нспектори працюють у т≥сн≥й взаЇмод≥њ з органами, ¤к≥ призначили њх ≥ видали посв≥дченн¤ громадського ≥нспектора з охорони довк≥лл¤, ≥ншими державними органами, ¤к≥ зд≥йснюють контроль за охороною, рац≥ональним використанн¤м та в≥дтворенн¤м природних ресурс≥в, органами державноњ виконавчоњ влади та м≥сцевого самовр¤дуванн¤, громадськими еколог≥чними (природоохоронними) орган≥зац≥¤ми. ” раз≥ ненаданн¤ щор≥чного зв≥ту громадським ≥нспектором або негативноњ його оц≥нки орган ћ≥нприроди, що призначив громадського ≥нспектора, маЇ право позбавити його статусу громадського ≥нспектора з вилученн¤м в≥дпов≥дного посв≥дченн¤.
3 метою спри¤нн¤ д≥¤льност≥ спец≥ально уповноважених державних орган≥в у галуз≥ охорони окремих природних ресурс≥в громадський контроль в галуз≥ охорони тваринного св≥ту зд≥йснюЇтьс¤ також громадськими мисливськими ≥нспекторами та громадськими ≥нспекторами рибоохорони.
«агальне кер≥вництво ≥ контроль за д≥¤льн≥стю громадських мисливських ≥нспектор≥в зд≥йснюЇтьс¤ ”правл≥нн¤м мисливського господарства ƒержкомл≥сгоспу ”крањни та в≥дпов≥дними в≥дд≥лами його м≥сцевих орган≥в. √оловною метою д≥¤льност≥ громадських мисливських ≥нспектор≥в Ї спри¤нн¤ цим державним органам у зд≥йсненн≥ контролю за полюванн¤м. ≤нспектори мають право: брати участь в проведенн≥ рейд≥в з охорони державного мисливського фонду, орган≥зованих спец≥ально уповноваженими органами виконавчоњ влади в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища та рац≥онального використанн¤ природних ресурс≥в, мисливського господарства та полюванн¤; перев≥р¤ти документи на право полюванн¤, зупин¤ти транспортн≥ (у тому числ≥ плавуч≥) засоби, проводити њх огл¤д та огл¤д речей, знар¤дь полюванн¤, добутоњ продукц≥њ та ≥нших предмет≥в (у межах територ≥њ, зазначеноњ в посв≥дченн≥); доставл¤ти ос≥б, ¤к≥ порушують правила полюванн¤, в органи внутр≥шн≥х справ, органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤; складати протоколи про порушенн¤ правил полюванн¤; проводити фотографуванн¤, звукозапис, к≥но- та в≥деозйомку ¤к додатков≥ заходи дл¤ запоб≥ганн¤ та розкритт¤ порушень правил полюванн¤.
√ромадський контроль в галуз≥ охорони, в≥дтворенн¤ водних живих ресурс≥в та регулюванн¤ рибальства зд≥йснюють громадськ≥ ≥нспектори рибоохорони, ¤к≥ призначаютьс¤ спец≥ально уповноваженим центральним органом виконавчоњ влади в галуз≥ рибного господарства та його територ≥альними органами. √ромадськ≥ ≥нспектори рибоохорони працюють п≥д кер≥вництвом ≥ в межах в≥дпов≥дного територ≥ального органу рибоохорони. ” сфер≥ громадського еколог≥чного контролю вони мають право: брати участь у проведенн≥ перев≥рок (сп≥льно з прац≥вниками орган≥в рибоохорони) дотриманн¤ вимог законодавства у галуз≥ охорони, в≥дтворенн¤ водних живих ресурс≥в та регулюванн¤ рибальства п≥дприЇмствами, установами та орган≥зац≥¤ми, незалежно в≥д форм власност≥, та громад¤нами, ¤к≥ зд≥йснюють вилученн¤ водних живих ресурс≥в; складати протоколи або брати участь у складанн≥ протокол≥в про правопорушенн¤ в≥дпов≥дно до вимог пјѕ ”крањни; разом з прац≥вниками орган≥в рибоохорони доставл¤ти ос≥б, ¤к≥ порушують в≥дпов≥дне законодавство, до орган≥в внутр≥шн≥х справ, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, ¤кщо особа порушника не може бути встановлена на м≥сц≥ порушенн¤; перев≥р¤ти документи на право використанн¤ рибних та ≥нших водних ресурс≥в, проводити огл¤д речей, знар¤дь рибальства, добутих об'Їкт≥в лову; проводити у випадках, передбачених законом, фотографуванн¤, звукозапис, к≥но- та в≥деозйомку ¤к допом≥жн≥ заходи дл¤ попередженн¤ та розкритт¤ порушень законодавства в галуз≥ охорони, в≥дтворенн¤ водних живих ресурс≥в та регулюванн¤ рибальства; брати участь у п≥дготовц≥ дл¤ передач≥ до судових орган≥в матер≥ал≥в про в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них внасл≥док порушенн¤ законодавства у галуз≥ охорони, в≥дтворенн¤ водних живих ресурс≥в та регулюванн¤ рибальства, та виступати у рол≥ св≥дк≥в.
р≥м громадських ≥нспекц≥й, що створен≥ при в≥дпов≥дних державних органах, громадський еколог≥чний контроль зд≥йснюють також еколог≥чн≥ об'Їднанн¤ громад¤н. Ќайб≥льш активну, л≥дируючу позиц≥ю у зд≥йсненн≥ громадського еколог≥чного контролю об≥ймають вже досить в≥дом≥ в ”крањн≥ громадськ≥ еколог≥чн≥ орган≥зац≥њ. …детьс¤, зокрема, про ¬сеукрањнську еколог≥чну л≥гу, ”крањнське товариство охорони природи, ”крањнську еколог≥чну асоц≥ац≥ю Ђ«елений св≥тї, ¬сеукрањнську еколог≥чну громадську орган≥зац≥ю Ђћама-86ї та ≥нш≥. ”сього в ”крањн≥ д≥Ї близько 500 громадських орган≥зац≥й, д≥¤льн≥сть ¤ких спр¤мована на вир≥шенн¤ гострих еколог≥чних проблем.