ƒержавний еколог≥чний контроль зд≥йснюЇтьс¤ в процес≥ виконанн¤ державою своЇњ еколог≥чноњ функц≥њ. ќсоблив≥сть цього виду контролю пол¤гаЇ в тому, що в≥н Ї прерогативою в≥дпов≥дних державних орган≥в, ¤к≥ можуть застосовувати у передбачених законом випадках заходи державного примусу. ƒержавний еколог≥чний контроль проводитьс¤ центральними та м≥сцевими органами виконавчоњ влади, органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤, а також спец≥ально уповноваженими органами управл≥нн¤ в галуз≥ охорони навколишнього природного середовища (органами спец≥альноњ компетенц≥њ). ѕравов≥ засади цього контролю визначаютьс¤ онституц≥Їю ”крањни, еколог≥чним законодавством, нормативними актами, ¤кими регулюЇтьс¤ правовий статус в≥дпов≥дних державних орган≥в, тощо.
¬ищ≥ органи державноњ влади ”крањни зд≥йснюють державний еколог≥чний контроль у контекст≥ њх контрольних функц≥й в ц≥лому. ¬ерховна –ада ”крањни, зокрема, контролюЇ стан виконанн¤ прийн¤тих нею закон≥в еколог≥чного характеру через своњ ком≥тети ≥ ком≥с≥њ, шл¤хом проведенн¤ парламентських слухань тощо. ѕрезидент ”крањни контролюЇ виконанн¤ своњх еколог≥чних указ≥в через в≥дпов≥дний контрольний апарат —екретар≥ату ѕрезидента ”крањни. ¬≥дпов≥дн≥ структури д≥ють ≥ у склад≥ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ¤к≥ контролюють виконанн¤ ур¤дових постанов з питань охорони навколишнього природного середовища ≥ рац≥онального природокористуванн¤.
ƒо в≥данн¤ виконавчих орган≥в с≥льських, селищних, м≥ських рад належить Ђзд≥йсненн¤ контролю за додержанн¤м земельного та природоохоронного законодавства, використанн¤м ≥ охороною земель, природних ресурс≥в загальнодержавного та м≥сцевого значенн¤, в≥дтворенн¤м л≥с≥вї (ст. 33 «акону ”крањни Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї), а також контролю за станом охорони зелених насаджень ≥ водойм, благоустрою м≥сць в≥дпочинку громад¤н.
ћ≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ зд≥йснюють на в≥дпов≥дних територ≥¤х державний контроль за використанн¤м та охороною земель, л≥с≥в, надр, води, атмосферного пов≥тр¤, рослинного ≥ тваринногосв≥ту та ≥нших природних ресурс≥в, додержанн¤м сан≥тарних ≥ ветеринарних правил, збиранн¤м, утил≥зац≥Їю ≥ захороненн¤м промислових побутових та ≥нших в≥дход≥в, додержанн¤м правил благоустрою (ст. 16 «акону ”крањни Ђѕро м≥сцев≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њї).
ќсобливе м≥сце в систем≥ державного еколог≥чного контролю пос≥дають органи прокуратури. √енеральний прокурор ”крањни та п≥дпор¤дкован≥ йому прокурори зд≥йснюють контрольну функц≥ю в пор¤дку прокурорського нагл¤ду за додержанн¤м законност≥ у сфер≥ охорони довк≥лл¤, форми ≥ методи ¤кого передбачен≥ «аконом ”крањни Ђѕро прокуратуруї (1991). ¬≥дпов≥дно до цього «акону органи прокуратури провод¤ть перев≥рки виконанн¤ еколог≥чного законодавства, внос¤ть протести ≥ поданн¤ на ви¤влен≥ правопорушенн¤, звертаютьс¤ з позовами до суд≥в про в≥дшкодуванн¤ шкоди, запод≥¤ноњ в результат≥ порушенн¤ еколог≥чного законодавства, та про припиненн¤ еколог≥чно небезпечноњ д≥¤льност≥. ” систем≥ орган≥в прокуратури д≥ють також спец≥альн≥ природоохоронн≥ прокуратури на правах м≥жрайонних з п≥дпор¤дкуванн¤м прокурорам областей. ÷≥ органи зд≥йснюють нагл¤д за дотриманн¤м ≥ правильним застосуванн¤м еколог≥чного законодавства п≥дприЇмствами, установами, орган≥зац≥¤ми незалежно в≥д њх п≥дв≥домчост≥.
ƒержавний еколог≥чний контроль, зд≥йснюваний органами спец≥альноњ компетенц≥њ, характеризуЇтьс¤ тим, що дл¤ цих орган≥в в≥дпов≥дна контрольна функц≥¤ Ї головною.
ћ≥н≥стерство охорони навколишнього природного середовища ”крањни (ћ≥нприроди ”крањни) зд≥йснюЇ в≥дпов≥дно до законодавства державний контроль за додержанн¤м правил, норматив≥в, норм, л≥м≥т≥в, квот, умов дозвол≥в та л≥ценз≥йних умов у сфер≥ використанн¤ та охорони природних ресурс≥в (земл≥, надр, поверхневих та п≥дземних вод, атмосферного пов≥тр¤, л≥с≥в, тваринного ≥ рослинного св≥ту та природних ресурс≥в територ≥альних вод, континентального шельфу та виключноњ (морськоњ) економ≥чноњ зони ”крањни), вимог еколог≥чноњ та в межах своЇњ компетенц≥њ рад≥ац≥йноњ безпеки, режиму територ≥й та об'Їкт≥в природно-запов≥дного фонду, а також у сфер≥ поводженн¤ з в≥дходами (кр≥м поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами), небезпечними х≥м≥чними речовинами, пестицидами та агрох≥м≥катами. р≥м того, на цей орган покладен≥ функц≥њ державного контролю за повнотою геолог≥чного вивченн¤ надр, своЇчасн≥стю ≥ правильн≥стю державноњ реЇстрац≥њ роб≥т з њх геолог≥чного вивченн¤, на¤вн≥стю спец≥альних дозвол≥в, додержанн¤м п≥д час досл≥дно-промисловоњ експлуатац≥њ родовищ корисних копалин технолог≥й, ¤к≥ забезпечуютьнеобх≥дне њх вивченн¤ ≥ виключають можлив≥сть пошкодженн¤ родовищ, а також за виконанн¤м рекомендац≥й державноњ експертизи з оц≥нки запас≥в корисних копалин, збереженн¤м розв≥дувальних г≥рничих виробок ≥ свердловин, геолог≥чноњ документац≥њ, зразк≥в пор≥д, дубл≥кат≥в проб, що можуть бути використан≥ дл¤ дальшого вивченн¤ надр (державний геолог≥чний контроль), а також державний контроль за топографо-геодезичною, картограф≥чною д≥¤льн≥стю (державний геодезичний нагл¤д).
ћ≥нприроди ”крањни зд≥йснюЇ своњ повноваженн¤ безпосередньо та через утворен≥ в його склад≥ ур¤дов≥ органи державного управл≥нн¤, спец≥ально уповноважений орган виконавчоњ влади у сфер≥ охорони навколишнього природного середовища в јвтономн≥й –еспубл≥ц≥ рим, територ≥альн≥ органи, ≥нспекц≥њ, установи та орган≥зац≥њ, що належать до сфери його управл≥нн¤.
ƒержавна еколог≥чна ≥нспекц≥¤ (ƒержеко≥нспекц≥¤) Ї ур¤довим органом державного управл≥нн¤, ¤кий д≥Ї на п≥дстав≥ ѕоложенн¤ про нењ у склад≥ ћ≥нприроди ”крањни. ќдним ≥з головних завдань ƒержеко≥нспекц≥њ Ї зд≥йсненн¤ державного контролю за додержанн¤м вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, рац≥ональне використанн¤, в≥дтворенн¤ та охорону природних ресурс≥в, еколог≥чну та в межах своЇњкомпетенц≥њ рад≥ац≥йну безпеку, поводженн¤ з в≥дходами (кр≥м поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами) та небезпечними х≥м≥чними речовинами.
«д≥йснюючи своњ повноваженн¤, ƒержеко≥нспекц≥¤ орган≥зовуЇ та зд≥йснюЇ контроль за: додержанн¤м вимог еколог≥чного законодавства центральними та м≥сцевими органами виконавчоњ влади, органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в частин≥ зд≥йсненн¤ делегованих њм повноважень орган≥в виконавчоњ влади, п≥дприЇмствами, установами ≥ орган≥зац≥¤ми, громад¤нами; додержанн¤м правил, норматив≥в, стандарт≥в у сфер≥ охорони довк≥лл¤, еколог≥чноњ безпеки, поводженн¤ з в≥дходами (кр≥м поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами) та небезпечними х≥м≥чними речовинами; виконанн¤м вимог висновк≥в державноњ еколог≥чноњ експертизи у сфер≥ використанн¤, в≥дтворенн¤ ≥ охорони природних ресурс≥в; додержанн¤м умов виданих дозвол≥в, л≥м≥т≥в та квот на спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в, викиди та скиди забруднюючих речовин у навколишнЇ природне сере довище та допустим≥ р≥вн≥ шк≥дливого впливу ф≥зичних ≥ б≥олог≥чних фактор≥в на його стан, транскордонне перем≥щенн¤ об'Їкт≥в рослинного ≥ тваринного св≥ту.3
метою удосконаленн¤ державного еколог≥чного контролю у 2007 р. були утворен≥ державн≥ еколог≥чн≥ ≥нспекц≥њ в област¤х, м≥стах иЇв≥ та —евастопол≥ ¤к спец≥альн≥ п≥дрозд≥ли ћ≥нприроди. ÷≥ ≥нспекц≥њ д≥ють на п≥дстав≥ ѕоложенн¤ та п≥дзв≥тн≥ ≥ п≥дконтрольн≥ ƒержеко≥нспекц≥њ в частин≥ зд≥йсненн¤ державного контролю.
ƒержавн≥ ≥нспектори еколог≥чноњ ≥нспекц≥њ в межах своЇњ компетенц≥њ мають право:
Чобстежувати в установленому пор¤дку п≥дприЇмства, установи та орган≥зац≥њ з метою перев≥рки додержанн¤ ними вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, рац≥ональне використанн¤, в≥дтворенн¤ та охорону природних ресурс≥в, поводженн¤ з в≥дходами (кр≥м поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами) та небезпечними х≥м≥чними речовинами, еколог≥чну та в межах своЇњ компетенц≥њ рад≥ац≥йну безпеку;
Чобмежувати чи зупин¤ти (тимчасово) в установленому пор¤дку д≥¤льн≥сть п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й та експлуатац≥ю об'Їкт≥в (у тому числ≥ буд≥вництво, реконструкц≥ю та розширенн¤ об'Їкт≥в) ≥ подавати до ћ≥нприроди пропозиц≥њ щодо припиненн¤ њх д≥¤льност≥ у раз≥ порушенн¤ ними вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, еколог≥чну та в межах своЇњ компетенц≥њ рад≥ац≥йну безпеку, за вин¤тком суб'Їкт≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ (≥нвестор≥в), що провад¤ть свою д≥¤льн≥сть в≥дпов≥дно до законодавства про угоди щодо розпод≥лу продукц≥њ;
Ч опломбовувати прим≥щенн¤, устаткуванн¤ та апаратуру п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й та об'Їкт≥в, стосовно ¤ких було прийн¤те в установленому пор¤дку р≥шенн¤ про обмеженн¤ чи зупиненн¤ (тимчасово) њх д≥¤льност≥;
Ч перев≥р¤ти документи на право спец≥ального використанн¤ природних ресурс≥в (л≥ценз≥њ, дозволи тощо);
Чдавати обов'¤зков≥ дл¤ виконанн¤ приписи з питань, що належать до повноважень ƒержеко≥нспекц≥њ;
Чскладати акти перев≥рки ≥ протоколи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ та розгл¤дати справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ у межах повноважень, визначених законом;
Чдоставл¤ти ос≥б, ¤к≥ вчинили порушенн¤ вимог еколог≥чного законодавства, до орган≥в внутр≥шн≥х справ або виконавчих орган≥в с≥льських, селищних рад, ¤кщо особу порушника не може бути встановлено на м≥сц≥ вчиненн¤ порушенн¤;
Чвживати в установленому пор¤дку заход≥в досудового врегулюванн¤ спор≥в та подавати позови про в≥дшкодуванн¤ втрат ≥ збитк≥в, завданих унасл≥док порушенн¤ вимог еколог≥чного законодавства;
Чконтролювати на¤вн≥сть та правильн≥сть укладенн¤ договор≥в обов'¤зкового страхуванн¤ в≥дпов≥дальност≥ суб'Їкт≥в перевезенн¤ небезпечних вантаж≥в, експортер≥в та ос≥б, ¤к≥ в≥дпов≥дають за утил≥зац≥ю (видаленн¤) небезпечних в≥дход≥в, цив≥льноњ в≥дпов≥дальност≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤ за шкоду, ¤ка може бути запод≥¤на внасл≥док пожеж та авар≥й на об'Їктах п≥двищеноњ небезпеки;
Чпередавати до прокуратури, орган≥в попереднього сл≥дства та д≥знанн¤ матер≥али про ви¤влен≥ факти правопорушенн¤, в ¤ких Ї ознаки злочину;
Чодержувати в установленому законодавством пор¤дку в≥д центральних ≥ м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади, орган≥в ј– , орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й дов≥дков≥ та ≥нформац≥йн≥ матер≥али про стан еколог≥чноњ та рад≥ац≥йноњ безпеки, пов≥домленн¤ про авар≥њ та њх причини, техн≥чну та ≥ншу документац≥ю, а також ≥нформац≥ю, необх≥дну дл¤ виконанн¤ покладених на ƒержеко≥нспекц≥ю завдань;
Чзалучати спец≥ал≥ст≥в орган≥в виконавчоњ влади, п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й (за погодженн¤м з њх кер≥вниками) до розгл¤ду питань, що належать до њх повноважень;
Чзупин¤ти транспортн≥ (в тому числ≥ плавуч≥) засоби та проводити огл¤д речей, транспортних (у тому числ≥ плавучих) засоб≥в, знар¤дь добуванн¤ об'Їкт≥в рослинного та тваринного св≥ту на м≥сц¤х њх добуванн¤, збер≥ганн¤, переробленн¤ ≥ реал≥зац≥њ;
Чвилучати в установленому пор¤дку в ос≥б, ¤к≥ порушили вимоги еколог≥чного законодавства, знар¤дд¤ добуванн¤ об'Їкт≥в рослинного та тваринного св≥ту, транспортн≥ (в тому числ≥ плавуч≥) засоби, обладнанн¤ та предмети, що Ї знар¤дд¤м незаконного добуванн¤ об'Їкт≥в рослинного та тваринного св≥ту незаконно добут≥ природн≥ ресурси ≥ продукц≥ю, що з них вироблена, а також в≥дпов≥дн≥ документи (л≥ценз≥њ, дозволи тощо);викликати громад¤н дл¤ одержанн¤ усних або письмових по¤снень у зв'¤зку з порушенн¤м ними вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, рац≥ональне використанн¤, в≥дтворенн¤ та охорону природних ресурс≥в, поводженн¤ з в≥дходами (кр≥м поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами) та небезпечними х≥м≥чними речовинами, еколог≥чну та в межах своЇњ компетенц≥њ рад≥ац≥йну безпеку;
Чпризначати в установленому пор¤дку громадських ≥нспектор≥в з охорони довк≥лл¤ та видавати њм посв≥дченн¤ затвердженого ћ≥нприроди зразка;
Чогл¤дати в пунктах пропуску через державний кордон, на митниц¤х призначенн¤ та в≥дправленн¤ ус≥ види транспортних (у тому числ≥ ав≥ац≥йних ≥ плавучих) засоб≥в у пор¤дку, визначеному законодавством, з метою ви¤вленн¤ еколог≥чно небезпечних ≥ заборонених до вивезенн¤ з ”крањни та ввезенн¤ в ”крањну вантаж≥в.
р≥м того, у склад≥ ћ≥нприроди ”крањни д≥ють ƒержавна служба запов≥дноњ справи, на ¤ку покладений державний контроль за додержанн¤м режиму територ≥й та об'Їкт≥в природно-запов≥дного фонду, збереженн¤м б≥олог≥чного та ландшафтного р≥зноман≥тт¤ на в≥дпов≥дних територ≥¤х, та ƒержавна геолог≥чна служба (ƒержгеолслужба), ¤ка зд≥йснюЇ державний контроль за проведенн¤м роб≥т з геолог≥чного вивченн¤ та використанн¤ надр.
ƒержгеослужба в≥дпов≥дно до ѕоложенн¤ про нењ в процес≥ зд≥йсненн¤ державного контролю маЇ право: припин¤ти в≥дпов≥дно до законодавства вс≥ види роб≥т з геолог≥чного вивченн¤ надр, ¤к≥ провод¤тьс¤ з порушенн¤м стандарт≥в, норм ≥ правил, що може призвести до виснаженн¤ родовищ, ≥стотного зниженн¤ ефективност≥ роб≥т або запод≥¤нн¤ значних збитк≥в; анулювати л≥ценз≥њ на пошук (розв≥дку) корисних копалин та видобуток уранових руд; анулювати спец≥альн≥ дозволи на користуванн¤ надрами ≥ зупин¤ти роботу видобувних п≥дприЇмств у випадках, передбачених законодавством; давати зг≥дно ≥з законодавством обов'¤зков≥ дл¤ виконанн¤ вказ≥вки (приписи) про усуненн¤ порушень, допущених у процес≥ геолог≥чного вивченн¤ та використанн¤ надр.
‘ункц≥њ державного еколог≥чного контролю у в≥дпов≥дних рег≥онах зд≥йснюють також спец≥альн≥ п≥дрозд≥ли ћ≥нприроди ”крањни: ƒержавна еколог≥чна ≥нспекц≥¤ з охорони довк≥лл¤ ѕ≥вн≥чно-«ах≥дного рег≥ону „орного мор¤, ƒержавна еколог≥чна ≥нспекц≥¤ јзовського мор¤, ƒержавна јзово-„орноморська еколог≥чна ≥нспекц≥¤.
ƒержавний ком≥тет ”крањни по водному господарству (ƒержводгосп ”крањни) в≥дпов≥дно до покладених на нього повноважень зд≥йснюЇ контроль за: забезпеченн¤м права державноњ власност≥ на води; на¤вн≥стю та станом водоохоронних споруд та обладнанн¤; веденн¤м обл≥ку використанн¤ води та скидами речовин, що забруднюють, у водн≥ джерела ≥ на¤вн≥стю в≥дпов≥дноњ апаратури та систем контролю; дотриманн¤м правил експлуатац≥њ водогосподарських споруд ≥ пристроњв; дотриманн¤м умов дозвол≥в на спец≥альне водокористуванн¤; дотриманн¤м установлених режим≥в роботи водосховищ та водогосподарських систем; виконанн¤м заход≥в з охорони вод в≥д забрудненн¤, засм≥ченн¤ та виснаженн¤ при зд≥йсненн≥ господарськоњ д≥¤льност≥ на водозборах, у водоохоронних зонах та прибережних захисних смугах р≥чок, водосховищ, озер та ≥нших водних об'Їкт≥в; дотриманн¤м пор¤дку та режиму використанн¤ земель водного фонду; виконанн¤м заход≥в щодо безпечного водокористуванн¤ у зонах впливу атомних електростанц≥й.
¬иконуючи контрольн≥ функц≥њ, органи ƒержводгоспу зд≥йснюють перев≥рки: на¤вност≥ та стану обладнанн¤ й апаратури дл¤ обл≥ку використаноњ ≥ скинутоњ води; дотриманн¤ норм ≥ правил орган≥зац≥њ водов≥дведенн¤ поверхневих вод з територ≥й населених пункт≥в; дотриманн¤ пор¤дку та умов загального ≥ спец≥ального водокористуванн¤; достов≥рност≥ даних статистичноњ зв≥тност≥ з обл≥ку водокористуванн¤; стану буд≥вництва водоохоронних об'Їкт≥в на земл¤х водного фонду; веденн¤ господарськоњ д≥¤льност≥ на водозборах, у прибережних захисних смугах та водоохоронних зонах.
ќргани ƒержводгоспу в межах своЇњ компетенц≥њ мають право:
Чобстежувати в установленому пор¤дку п≥дприЇмства, установи, орган≥зац≥њ, що використовують водн≥ ресурси чи зд≥йснюють господарську д≥¤льн≥сть на водозаб≥рних та прибережних захисних смутах ≥ водоохоронних зонах у будь-¤кий час з метою перев≥рки додержанн¤ водного законодавства;
Чвидавати ф≥зичним ≥ юридичним особам приписи щодо зд≥йсненн¤ в≥дпов≥дних заход≥в з рац≥онального використанн¤, охорони вод та в≥дтворенн¤ водних ресурс≥в;
Чпорушувати перед в≥дпов≥дними органами питанн¤ щодо обмеженн¤, тимчасовоњ заборони (зупинки) буд≥вництва, реконструкц≥њ, розширенн¤ об'Їкт≥в промисловост≥, зв'¤зку, оборони, транспорту та ≥ншого призначенн¤, проведенн¤ роб≥т з експлуатац≥њ (добуванн¤) природних ресурс≥в, пошукових та ≥нших роб≥т, що зд≥йснюютьс¤ 3 порушенн¤м водного законодавства; заборони (тимчасовоњ зупинки), обмеженн¤ роботи промислових п≥дприЇмств, ≥нших суб'Їкт≥в господарюванн¤ на водозаборах, у межах прибережних захисних смуг та у водоохоронних зонах, ¤кщо ц¤ д≥¤льн≥сть зд≥йснюЇтьс¤ з порушенн¤м норм ≥ правил використанн¤ ≥ охорони водних ресурс≥в чи призводить або призведе до забрудненн¤, засм≥ченн¤ чи виснаженн¤ водного об'Їкта; тимчасовоњ зупинки д≥њ виданих дозвол≥в на спец≥альне водокористуванн¤ у раз≥ недотриманн¤ умов цих дозвол≥в;
Чзупин¤ти або заборон¤ти проведенн¤ роб≥т у руслах р≥чок чи акватор≥¤х водосховищ, ¤кщо ц≥ роботи не погоджен≥ в установленому пор¤дку ≥з спец≥ально уповноваженими органами державноњ виконавчоњ влади в галуз≥ використанн¤, охорони та в≥дтворенн¤ водних ресурс≥в;
Чскладати акти перев≥рки ≥ протоколи про порушенн¤ законодавства в галуз≥ охорони ≥ рац≥онального використанн¤ водних ресурс≥в та у випадках пошкодженн¤ водогосподарських споруд (об'Їкт≥в) та пристроњв чи про порушенн¤ правил њх експлуатац≥њ;
Чпред'¤вл¤ти позови про в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них внасл≥док порушенн¤ водного законодавства чи пошкодженн¤ водогосподарських споруд (об'Їкт≥в) та пристроњв;
Чвикликати громад¤н та посадових ос≥б дл¤ наданн¤ усних або письмових по¤снень у зв'¤зку з порушенн¤м ними водного законодавства, проводити фотографуванн¤, зд≥йснювати звукозапис, к≥но-та в≥деозйомку ¤к допом≥жний зас≥б дл¤ попередженн¤ ≥ розкритт¤ адм≥н≥стративних правопорушень, в≥дпов≥дальн≥сть за ¤к≥ передбачена статт¤ми 48, 59, 60 та 61 одексу ”крањни про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ (дал≥ Ч пјѕ ”крањни);
Чотримувати безкоштовно в≥д ф≥зичних ≥ юридичних ос≥б ≥нформац≥йн≥ матер≥али в обс¤гах статистичноњ зв≥тност≥, необх≥дн≥ дл¤ визначенн¤ стану використанн¤ та охорони водних ресурс≥в, пов≥домленн¤ про авар≥йн≥ забрудненн¤ водних ресурс≥в та про х≥д л≥кв≥дац≥њ њх насл≥дк≥в, по¤сненн¤ обставин, що призвели до порушенн¤ правил експлуатац≥њ водогосподарських споруд ≥ пристроњв чи њх пошкодженн¤;
Ч розгл¤дати справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤, пов'¤зан≥ з порушенн¤м правил використанн¤, охорони водних ресурс≥в (статт≥ 48, 59, 60 та 61 пјѕ ”крањни), за вин¤тком випадк≥в забрудненн¤ та засм≥ченн¤ п≥дземних вод або порушенн¤ водоохоронного режиму на водозаборах, ¤ке спричинило забрудненн¤ цих вод;
Ч вносити пропозиц≥њ щодо прит¤гненн¤ ос≥б, ¤к≥ допустили порушенн¤ водного законодавства, до дисципл≥нарноњ, матер≥альноњ, адм≥н≥стративноњ або крим≥нальноњ в≥дпов≥дальност≥ у випадках, передбачених чинним законодавством ”крањни.
ƒержавний ком≥тет л≥сового господарства ”крањни (ƒержкомл≥сгосп ”крањни) зд≥йснюЇ державний нагл¤д ≥ контроль за додержанн¤м вимог щодо охорони, захисту, використанн¤ та в≥дтворенн¤ л≥с≥в, веденн¤ мисливського господарства ≥ полюванн¤, а також застосуванн¤ пестицид≥в та агрох≥м≥кат≥в у л≥совому господарств≥, на земл¤х л≥сового фонду, проводить у встановленому пор¤дку через галузев≥ науково-досл≥дн≥ установи њх апробац≥ю; забезпечуЇ функц≥онуванн¤ та координуЇ роботу служби державноњ л≥совоњ охорони (ѕоложенн¤ про ƒержавний ком≥тет л≥сового господарства ”крањни).
ƒержавне агентство земельних ресурс≥в ”крањни (ƒержземагенство) в межах своњх повноважень зд≥йснюЇ контроль за додержанн¤м встановленого законодавством пор¤дку визначенн¤ розм≥ру та в≥дшкодуванн¤ витрат с≥льськогосподарського та л≥согосподарського виробництва; контролюЇ додержанн¤ норматив≥в виконанн¤ землевпор¤дних та землеоц≥ночних роб≥т (ѕоложенн¤ про ƒержавне агентство земельних ресурс≥в ”крањни).
ћ≥н≥стерство ”крањни з питань надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту населенн¤ в≥д насл≥дк≥в „орнобильськоњ катастрофи (ћЌ—”крањни) зд≥йснюЇ державний нагл¤д ≥ контроль за виконанн¤м вимог цив≥льноњ оборони ≥ техногенноњ безпеки, заход≥в щодо запоб≥ганн¤ надзвичайним ситуац≥¤м та њх л≥кв≥дац≥њ, станом готовност≥ сил реагуванн¤ на надзвичайн≥ ситуац≥њ техногенного та природного характеру до проведенн¤ р¤тувальних та ≥нших нев≥дкладних роб≥т у раз≥ виникненн¤ надзвичайноњ ситуац≥њ; розробл¤Ї ≥ контролюЇ виконанн¤ спец≥альних правил ≥ вимог щодо додержанн¤ законодавства, зд≥йснюЇ методичне кер≥вництво ≥ контроль за створенн¤м, збер≥ганн¤м, використанн¤м та поповненн¤м оперативного, в≥домчих, рег≥ональних, м≥сцевих та об'Їктових резерв≥в дл¤ запоб≥ганн¤ ≥ л≥кв≥дац≥њ надзвичайних ситуац≥й техногенного та природного характеру.
ƒержавний ком≥тет ¤дерного регулюванн¤ ”крањни (ƒержатомрегулюванн¤ ”крањни) також зд≥йснюЇ в≥дпов≥дн≥ контрольн≥ функц≥њ у сфер≥ охорони навколишнього природного середовища в≥д рад≥ац≥йного забрудненн¤. ƒержатомрегулюванн¤ ”крањни безпосередньо та через утворен≥ в установленому пор¤дку територ≥альн≥ органи (державн≥ ≥нспекц≥њ з ¤дерноњ та рад≥ац≥йноњ безпеки) орган≥зовуЇ ≥ зд≥йснюЇ державний нагл¤д за дотриманн¤м законодавства, норм, правил ≥ стандарт≥в з ¤дерноњ та рад≥ац≥йноњ безпеки, вимог ¤дерноњ та рад≥ац≥йноњ безпеки; зд≥йснюЇ контроль за проведенн¤м заход≥в, спр¤мованих на запоб≥ганн¤ авар≥њ у процес≥ виробництва та використанн¤ джерел ≥он≥зуючого випром≥нюванн¤ на ¤дерних установках, об'Їктах, призначених дл¤ поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходами, ≥ уранових об'Їктах, забезпеченн¤ готовност≥ п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й до л≥кв≥дац≥њ њњ насл≥дк≥в.
«аконодавче закр≥пленн¤ основних повноважень державних ≥нспектор≥в з ¤дерноњ ≥ рад≥ац≥йноњ безпеки м≥ститьс¤ в «акон≥ ”крањни Ђѕро використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ та рад≥ац≥йну безпекуї (1995). “ак, в≥дпов≥дно до положень ст. 25 «акону державн≥ ≥нспектори, що зд≥йснюють державний нагл¤д за дотриманн¤м вимог ¤дерноњ ≥ рад≥ац≥йноњ безпеки, можуть безперешкодно в будь-¤кий час в≥дв≥дувати п≥дприЇмства, установи, орган≥зац≥њ, незалежно в≥д форм власност≥, дл¤ перев≥рки дотриманн¤ законодавства про використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ, отримувати в≥д посадових ос≥б цих суб'Їкт≥в господарюванн¤ необх≥дн≥ по¤сненн¤, матер≥али та ≥нформац≥ю з даних питань. ” випадках ви¤вленн¤ порушень вимог законодавства, норм, правил, стандарт≥в з ¤дерноњ та рад≥ац≥йноњ безпеки ≥нспектори мають право: надсилати в≥дпов≥дним особам обов'¤зков≥ дл¤ виконанн¤ розпор¤дженн¤ (приписи) про усуненн¤ порушень ≥ недол≥к≥в; застосовувати у встановленому пор¤дку ф≥нансов≥ санкц≥њ до п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й та п≥дприЇмц≥в; обмежувати, припин¤ти чи зупин¤ти експлуатац≥ю п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й та об'Їкт≥в у раз≥ порушенн¤ вимог щодо ¤дерноњ ≥ рад≥ац≥йноњ безпеки; прит¤гати у встановленому пор¤дку до в≥дпов≥дальност≥ винних ос≥б.
ƒержавний ком≥тет рибного господарства ”крањни (ƒержкомрибгосп) зд≥йснюЇ контроль у сфер≥ охорони, використанн¤ та в≥дтворен-н¤ водних живих ресурс≥в. ѕосадов≥ особи ƒержкомрибгоспу та його спец≥альних орган≥в, що зд≥йснюють державний контроль у сфер≥ охорони, використанн¤ ≥ в≥дтворенн¤ водних живих ресурс≥в, мають право: зупин¤ти ≥ огл¤дати судна та ≥нш≥ плавуч≥ засоби, що зд≥йснюють вилов водних живих ресурс≥в у водних об'Їктах на територ≥њ ”крањни, виключноњ (морськоњ) економ≥чноњ зони ≥ на њњ континентальному шельф≥ та в установленому пор¤дку в≥дпов≥дно до м≥жнародних договор≥в ”крањни у зонах в≥дпов≥дальност≥ м≥жнародних рибогосподарських орган≥зац≥й, дл¤ перев≥рки дотриманн¤ правил рибного промислу; безперешкодно в≥дв≥дувати територ≥ю ≥ прим≥щенн¤ п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, що зд≥йснюють добуванн¤ ≥ переробку водних живих ресурс≥в у водах п≥д юрисдикц≥Їю ”крањни, а також г≥дротехн≥чн≥ споруди, територ≥њ природно-запов≥дного фонду ”крањни дл¤ перев≥рки дотриманн¤ законодавства з питань охорони, використанн¤ ≥ в≥дтворенн¤ водних живих ресурс≥в. √олова ƒержкомрибгоспу Ї головним державним ≥нспектором рибоохорони.
¬ажливу роль у зд≥йсненн≥ еколог≥чного контролю в≥д≥грають ≥ органи внутр≥шн≥х справ. “ак, м≥л≥ц≥¤ бере участь у попередженн≥ ≥ припиненн≥ еколог≥чних правопорушень, зокрема, незаконного полюванн¤, знищенн¤ та пошкодженн¤ л≥сових масив≥в, незаконноњ порубки л≥су та ≥нше.
ƒержавна автомоб≥льна ≥нспекц≥¤ ћ≥н≥стерства внутр≥шн≥х справ (ƒј≤) зд≥йснюЇ контроль за додержанн¤м правил охорони навколишнього природного середовища в≥д шк≥дливого впливу автомототранспортних засоб≥в. ¬≥дпов≥дно до «акону ”крањни Ђѕро дорожн≥й рухї (1993) ƒј≤ зд≥йснюЇ контроль за дотриманн¤м власниками (волод≥льц¤ми) транспортних засоб≥в вимог щодо охоро ни довк≥лл¤ в≥д шк≥дливого впливу транспортних засоб≥в. ѕ≥д час виконанн¤ службових обов'¤зк≥в прац≥вники ƒј≤ мають право перев≥р¤ти виконанн¤ власниками (волод≥льц¤ми) транспортних засоб≥в вимог законодавства, у тому числ≥ правил, норм, стандарт≥в, що стосуютьс¤ забезпеченн¤ охорони атмосферного пов≥тр¤; зупин¤ти транспортн≥ засоби у раз≥ на¤вних ознак, що св≥дчать про њх техн≥чну несправн≥сть або забрудненн¤ навколишнього природного середовища (ѕоложенн¤ про ƒержавну автомоб≥льну ≥нспекц≥ю ћ≥н≥стерства внутр≥шн≥х справ).
ƒержавна сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чна служба ”крањни в≥дпов≥дно до вимог «акону ”крањни Ђѕро забезпеченн¤ сан≥тарного та еп≥дем≥чного благополучч¤ населенн¤ї (1994) зд≥йснюЇ державний нагл¤д щодо впровадженн¤ заход≥в по сан≥тарно-еп≥дем≥чному благополуччю населенн¤, а також контроль за дотриманн¤м юридичними ≥ ф≥зичними особами сан≥тарного законодавства з метою попередженн¤, ви¤вленн¤, зменшенн¤ та усуненн¤ шк≥дливого впливу небезпечних фактор≥в на здоров'¤ людей, за виконанн¤м програм, що стосуютьс¤ впливу фактор≥в навколишнього середовища на здоров'¤ людей.
«аклади державноњ сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чноњ служби зд≥йснюють сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чний контроль ≥ нагл¤д у пунктах пропуску через державний кордон, контролюють зд≥йсненн¤ сан≥тарних ≥ протиеп≥дем≥чних (проф≥лактичних) заход≥в, видають обов'¤зков≥ дл¤ виконанн¤ приписи ≥ постанови щодо усуненн¤ або обмеженн¤ шк≥дливого впливу на стан здоров'¤ ≥ житт¤ людини фактор≥в середовища життЇд≥¤льност≥, причин та умов виникненн¤ ≥ поширенн¤ ≥нфекц≥йних хвороб тощо (ѕоложенн¤ про державну сан≥тарно-еп≥дем≥олог≥чну службу ”крањни).