1. ѕор≥вн¤льне правознавство та м≥жнародне публ≥чне право
ѕор≥вн¤льне правознавство та м≥жнародне публ≥чне право ¤к учбов≥
дисципл≥ни мають багато сп≥льного. ѕерша пор≥внюЇ р≥зн≥ правов≥ системи,
друга вивчаЇ в≥дносини м≥ж такими суб'Їктами м≥жнародного права,
кожному з ¤ких властива сво¤ нац≥ональна правова система. ћ≥ж ними
можлива досить широка взаЇмод≥¤, ¤ка корисна кожн≥й з них.
ѕо-перше, збагачуютьс¤ правов≥ методи, ¤кими користуЇтьс¤
м≥жнародне право, а по-друге, сам його зм≥ст.
ўодо питанн¤ про необх≥дн≥сть врахуванн¤ м≥жнародним правом
нац≥онального права р≥зних держав, мало встановити норми, ¤к≥
зобов'¤зують держави це робити, оск≥льки д≥¤ м≥жнародних норм
часто реал≥зуЇтьс¤ через нац≥ональн≥ правов≥ системи. ¬ ц≥л¤х
ефективност≥ м≥жнародного права сл≥д мати повне у¤вленн¤ не
т≥льки про внутр≥шньодержавн≥ установи, на ¤к≥ покладено застосуванн¤
р¤ду його норм, а й про њх компетенц≥ю та пор¤док д≥њ. ƒо цього
сл≥д додати, що ¤кщо наш≥ знанн¤ про внутр≥шньодержавн≥ органи
й процедури, пов'¤зан≥ з укладенн¤м угод ≥ представництвом
держави, б≥льш або менш задов≥льн≥, то њх ¤вно недостатньо,
коли справа торкаЇтьс¤ реального процесу д≥њ м≥жнародних норм
через нац≥ональн≥ правов≥ системи.
¬плив пор≥вн¤льного правознавства на м≥жнародне публ≥чне
право пол¤гаЇ в наданн≥ у розпор¤дженн¤ останнього ≥нструментар≥ю,
що дозвол¤Ї вивчати насл≥дки м≥жнародно-правових акт≥в. як в≥домо,
з в≥дносно недавнього часу держави перестали бути Їдиними
суб'Їктами м≥жнародного права. “епер пор¤д з ними в так≥й сам≥й
¤кост≥ виступають м≥жур¤дов≥ орган≥зац≥њ, й пор≥вн¤льне правознавство
може спри¤ти кращому ознайомленню з ними. ¬т≥м, це можливо зд≥йснити
т≥льки шл¤хом використанн¤ метод≥в пор≥вн¤льного права ¤к ≥нструменту
вдосконаленн¤ права. ¬ивченн¤ й пор≥вн¤нн¤ правових систем окремих
держав Ї обов'¤зковим дл¤ юриста-м≥жнародника, коли виникаЇ питанн¤
щодо загальних принцип≥в права. ¬ цьому випадку ви¤вл¤ютьс¤ так≥
функц≥њ пор≥вн¤льного правознавства, ¤к ≥нформац≥йна, а також
функц≥¤ б≥льш високого, ф≥лософського плану, ¤ка спр¤мована на
п≥знанн¤ сутност≥ правових норм та ≥нститут≥в.
—творенн¤ в межах м≥жнародного права догов≥рних систем ≥з
юрисдикц≥йними органами спри¤тиме поширенню використанн¤ загальних
принцип≥в права й, в≥дпов≥дно, поширенню пор≥вн¤льного вивченн¤
правових систем держав-член≥в.
ѕитанн¤ взаЇмод≥њ м≥жнародного права й пор≥вн¤льного правознавства
також може розгл¤датис¤ в двох аспектах - у техн≥чному та в аспект≥
матер≥ального права. ¬ першому випадку м≥жнародне право надаЇ в
розпор¤дженн¤ пор≥вн¤льного правознавства техн≥ку переговор≥в ≥
розробки загального р≥шенн¤, в другому - м≥жнародне право визначаЇ
також формальний пор¤док укладенн¤ договору.
ќдним з можливих результат≥в пор≥вн¤льно-правових досл≥джень Ї
ун≥ф≥кац≥¤ правових норм з де¤ких проблем. “ака ун≥ф≥кац≥¤ може
зд≥йснюватис¤ або шл¤хом розробки одностайного акта, що
задовольн¤тиме багато держав, або шл¤хом укладенн¤ м≥жнародного
договору.
ѕор≥вн¤льне правознавство звертаЇтьс¤ до м≥жнародного права й тод≥,
коли йдетьс¤ про пор≥вн¤льне вивченн¤ й сп≥вставленн¤ норм м≥жнародного
права з нормами романо-германських правових систем, англосаксонського
права та ≥нших правових с≥мей. ÷е перш за все стосуЇтьс¤ тих випадк≥в,
коли йдетьс¤ про основи права, пон¤тт¤, ¤к≥ складають фундамент
будь-¤коњ правовоњ системи. —аме тому юристи-м≥жнародники мають
пост≥йно звертатис¤ до таких питань, ¤к основи м≥жнародного права,
його обов'¤зкова сила, його ц≥нн≥сть, критер≥њ, ¤ким мають
в≥дпов≥дати суб'Їкти м≥жнародного права й джерела цього права.
2. ѕор≥вн¤льне правознавство та м≥жнародне приватне право
¬ ус≥х наукових прац¤х про взаЇмод≥ю пор≥вн¤льного правознавства
й м≥жнародного приватного права в≥дзначаЇтьс¤ науково-теоретична та
практико-прикладна актуальн≥сть цього питанн¤. –≥ч у т≥м, що своњм
походженн¤м ≥ подальшим розвитком м≥жнародне приватне право зобов'¤зане
пор≥вн¤льному правознавству, а також у т≥м, що в м≥жнародному
приватному прав≥ при розв'¤занн≥ будь-¤коњ проблеми
"перед тим ¤к вибрати, сл≥д сп≥вставити", тому вс¤ л≥тература ц≥Їњ
галуз≥ права зор≥Їнтована головним чином на застосуванн¤
пор≥вн¤льного методу. јле це - т≥льки один б≥к проблеми. ћожливе й
б≥льш широке розум≥нн¤ теми та њх взаЇмод≥¤ ¤к окремих наукових
дисципл≥н.
ћ≥жнародне приватне право - це комплекс правових норм чинного
законодавства кожноњ крањни, а пор≥вн¤льне правознавство - це
галузь правовоњ науки з њњ методами, що застосовуЇтьс¤ в окремих
галуз¤х правовоњ науки, або одне й те ж одночасно.
¬≥дм≥нност≥ мети ≥ завдань пор≥вн¤льного правознавства ≥
м≥жнародного приватного права в тому, що перше досл≥джуЇ правов≥
норми р≥зних правових систем, пор≥внюЇ њх м≥ж собою ≥ на ц≥й основ≥
ви¤вл¤Ї розбф≥жност≥ м≥ж ними ≥ под≥бност≥, в той час ¤к мета
другого - зд≥йснити регулюванн¤ правов≥дносин з ≥ноземним елементом
шл¤хом використанн¤ ¤к кол≥з≥йного методу, так ≥ пр¤мого регулюванн¤.
ўоб зд≥йснити таке регулюванн¤ необх≥дно пор≥вн¤ти норми
правових систем, що вступили в кол≥з≥ю.
“аким чином, одна з сфер м≥жнародного приватного права, де
обов'¤зково застосовуЇтьс¤ пор≥вн¤льний метод - це сфера
правозастосуванн¤. Ѕуд¤-¤ка д≥¤льн≥сть пов'¤зана з необх≥дн≥стю
вибору права - це д≥¤льн≥сть, де застосовуЇтьс¤ пор≥вн¤льний метод.
як в≥дм≥чав ∆. —талев, пор≥вн¤льне правознавство сп≥вставл¤Ї
р≥зн≥ правов≥ р≥шенн¤, а м≥жнародне приватне право вибираЇ м≥ж
ними, п≥дл¤гаЇ застосуванню до того чи ≥ншого в≥дношенн¤ з ≥ноземним
або м≥жнародним елементом. Ѕез пор≥вн¤льного правознавства це
завданн¤ не може бути усп≥шно вир≥шене. ќтже, застосуванн¤
пор≥вн¤льного методу в таких випадках - необх≥дна передумова
застосуванн¤ права.
” м≥жнародного приватного права та пор≥вн¤льного правознавства
Ї загальна основа: своњм виникненн¤м, ≥снуванн¤м ≥ розвитком вони
зобов'¤зан≥ плюрал≥зму правових систем. «авжди умовою ≥снуванн¤
м≥жнародного приватного права, а воно розвинулос¤ т≥льки ¤к
кол≥з≥йне, було пор≥вн¤нн¤ правових систем, що вступили в кол≥з≥ю.
¬ той же час центр т¤ж≥нн¤ в застосуванн≥ пор≥вн¤льного
правознавства в процес≥ ун≥ф≥кац≥њ переноситьс¤ на створенн¤
норм, функц≥¤ пор≥вн¤льного правознавства зм≥нюЇтьс¤, але вона
не втрачаЇ свого значенн¤.
—л≥д сказати, що м≥ж м≥жнародним приватним правом та
пор≥вн¤льним правом ≥снують суттЇв≥ розб≥жност≥.
«астосуванн¤ пор≥вн¤льного методу в галуз≥ м≥жнародного
приватного права маЇ своњ специф≥чн≥ риси пов'¤зан≥ з специф≥кою
в≥дносин, що регулюютьс¤ цим правом. ¬ сучасн≥й компаратив≥стиц≥
визнаютьс¤ "макрокомпаратив≥стика" ≥ "макрокомпаратив≥зм". ѕ≥д
"макрооб'Їктами" при цьому розум≥ють правов≥ системи, типи права,
а п≥д "м≥крооб'Їктами" - окрем≥ правов≥ норми, окрем≥ правов≥
системи. ¬ галуз≥ м≥жнародного приватного права перш за все
застосовуЇтьс¤ пор≥вн¤нн¤ на "м≥крор≥вн≥", тобто мова йде про
використанн¤ "м≥крокомпаратив≥стики".
ѕор≥вн¤льним методом активно користуютьс¤ в процес≥ застосуванн¤
≥ формуванн¤ норм м≥жнародного приватного права ¤к кол≥з≥йних, так
≥ матер≥ально-правових, що ≥нод≥ визнаютьс¤ ¤к норми безпосереднього
регулюванн¤. ўодо пор≥вн¤нн¤ на "макрор≥вн≥", то й таке пор≥вн¤нн¤
в науковому план≥ можливе.
≤нше питанн¤ - щодо рол≥ пор≥вн¤льного правознавства у вивченн≥
зм≥сту ≥ноземного права, з'¤суванн≥ зм≥сту т≥Їњ норми матер≥ального
права ≥ноземноњ крањни, ¤ка п≥дл¤гаЇ застосуванню на основ≥
кол≥з≥йноњ норми.
ќсобливу роль пор≥вн¤льне правознавство в≥д≥граЇ при вир≥шенн≥
такоњ складноњ проблеми м≥жнародного приватного права ¤к проблема
квал≥ф≥кац≥њ , ¤ка визнаЇтьс¤ окремими компаратив≥стами ¤к м≥ст
м≥ж правопор¤дком, ¤кий маЇ бути побудований м≥сцевим суддею при
вир≥шенн≥ справи м≥жнародного характеру. Ѕез пор≥вн¤льного
правознавства такий м≥ст побудувати не можливо.
ѕроблема квал≥ф≥кац≥њ виникаЇ в процес≥ застосуванн¤ кол≥з≥йних
норм, коли потр≥бно дати квал≥ф≥кац≥ю юридичних визначень, що
м≥ст¤тьс¤ в формулюванн≥ самоњ кол≥з≥йноњ норми. ÷≥ пон¤тт¤ в прав≥
р≥зних крањн за њх зм≥стом не сп≥впадають, тому необх≥дно њх п≥ддати
анал≥зу, пор≥вн¤ти, що можливо т≥льки з допомогою пор≥вн¤льного
правознавства.
ќсобливого значенн¤ набуваЇ пор≥вн¤льний метож дл¤ м≥жнародного
приватного права ¤к галуз≥ правовоњ науки. ѕо характеру ц≥Їњ галуз≥
вона не може обмежуватис¤ рамками одн≥Їњ крањни, одн≥Їњ правовоњ
системи. ¬она маЇ бути т≥сно пов'¤зана з наукою м≥жнародного права,
з одн≥Їњ сторони, а також з вивченн¤м р≥зних нац≥ональних систем
м≥жнародного приватного права та науки цив≥льного, господарського,
с≥мейного, трудового права - з ≥ншоњ. Ѕез пор≥вн¤льного правознавства
ц¤ наука, спр¤мована на забезпеченн¤ мирного д≥лового сп≥вроб≥тництва,
розвиватис¤ не може.
«вертаючи увагу на значенн¤ пор≥вн¤льного методу дл¤ м≥жнародного
приватного права, чеський юрист ѕ. аленск≥ п≥дкреслював, що
пор≥вн¤льне вивченн¤ може усп≥шно застосовуватис¤ т≥льки тод≥, коли
воно сприйматиметьс¤ не ¤к механ≥чне пор≥вн¤нн¤, а ¤к один з метод≥в,
що даЇ можлив≥сть п≥знати д≥йсн≥сть в њњ широких взаЇмозв'¤зках та
взаЇмозалежност¤х57.
”с≥ методи вир≥шенн¤ кол≥з≥й закон≥в передбачають застосуванн¤ в
низц≥ випадк≥в ≥ноземного закону. ѕри цьому норми нац≥онального права
сп≥вставл¤ютьс¤ з нормами ≥ноземного закону, й на б≥льш або менш
широк≥й пор≥вн¤льно-правов≥й основ≥ вивчаЇтьс¤ конкретна проблема,
¤к правио, з на¤вн≥стю "≥ноземного елементу". ѕор≥вн¤льне правознавство
надаЇ в розпор¤дженн¤ м≥жнародного приватного права ≥нструментар≥й,
¤кий дозвол¤Ї правильно побудувати в≥дпов≥дн≥ ≥нститути нац≥онального
цив≥льного права.
ќсобливого значенн¤ пор≥вн¤льне правознавство набуваЇ при розробц≥
норм м≥жнародних договор≥в, оск≥льки, ¤к висловлювавс¤ один з в≥домих
компаратив≥ст≥в, р≥шенн¤, що приймаютьс¤ "з неба не падають", а
розробл¤ютьс¤ на основ≥ правового досв≥ду, перш за все, держав, що
приймають участь в розробц≥ та укладанн≥ м≥жнародного договору.
р≥м того пор≥вн¤льне правознавство широко застосовуЇтьс¤ при розробц≥
≥ п≥дготовц≥ м≥жнародних конвенц≥й ун≥версального характеру. —аме таку
роль в≥д≥грало пор≥вн¤льне правознавство при п≥дготовц≥ ¬≥денськоњ
конвенц≥њ 1980 року щодо договор≥в м≥жнародноњ куп≥вл≥-продажу
товар≥в.
¬ажливу роль пор≥вн¤льне правознавство в≥д≥граЇ в процес≥
реал≥зац≥њ норм м≥жнародного приватного права. «окрема, при
виникненн≥ проблеми у вир≥шенн≥ справ у в кол≥з≥йному прав≥. ƒл¤
цього часто звертаютьс¤ до пор≥вн¤льно-правового методу, зд≥йснюючи
пор≥вн¤нн¤ нац≥онального права з кол≥з≥йним правом ≥нших крањн.
ѕор≥вн¤льно-правовий метод використовуЇтьс¤ в процес≥ застосуванн¤
кол≥з≥йних норм при вир≥шенн≥ проблем, так званих ... "в≥дсилки або
в≥дсилки до третьоњ особи".
ќсобливу роль пор≥вн¤льне правознавство в≥д≥граЇ при вир≥шен≥
такоњ складноњ проблеми ¤к проблема квал≥ф≥кац≥њ, ¤ку вважають
мостом м≥ж правопор¤дками, ¤кий маЇ бути побудований м≥сцевим суддею
при вир≥шенн≥ справи з м≥жнародним елементом. Ѕез пор≥вн¤льного
правознавства побудувати такий м≥ст неможливо, оск≥льки проблема
квал≥ф≥кац≥њ в процес≥ застосуванн¤ кол≥з≥йних норм пов'¤зана з
наданн¤м пон¤ть використованих в формулюванн≥ самоњ кол≥з≥йноњ
норми, що вкрай важливо дл¤ визначенн¤ матер≥ального права, ¤ке
маЇ застосовуватись.
—пец≥ал≥сти м≥жнародного приватного права завжди про¤вл¤ють
значний ≥нтерес до пор≥вн¤льного правознавства, а угорський вчений
‘. ћадл нав≥ть запропонував ≥дею створенн¤ "пор≥вн¤льного м≥жнародного
приватного права"58.
ќсобливо спри¤тлив≥ умови дл¤ застосуванн¤ даних пор≥вн¤льного
правознавства створюЇ п≥дготовка та прийн¤тт¤ кодиф≥кац≥йних акт≥в
у м≥жнародному приватному прав≥. ¬ такому випадку в≥дкриваЇтьс¤
можлив≥сть проведенн¤ розгорнутих пор≥вн¤льних досл≥джень з проблем
м≥жнародного приватного права. ѕри цьому пор≥вн¤льне правознавство
допомагаЇ ви¤вленню ¤к позитивного, так ≥ негативного заруб≥жного
юридичного досв≥ду.
ќдн≥Їю з можливих сфер застосуванн¤ пор≥вн¤льно-правових
досл≥джень у галуз≥ цього права Ї ун≥ф≥кац≥¤, ¤ка може зд≥йснюватис¤
двома способами: шл¤хом розробки одностайного акта, ¤кий сприймаЇтьс¤
багатьма крањнами, або шл¤хом укладенн¤ м≥жнародного договору. ѕ≥сл¤
того ¤к ун≥ф≥кац≥¤ зд≥йснена, виникаЇ проблема одностайного тлумаченн¤
й застосуванн¤ ун≥ф≥кованого права.
ѕитанн¤ щодо взаЇмов≥дносин пор≥вн¤льного правознавства й
м≥жнародного приватного права в сукупност≥ взаЇмозв'¤зк≥в та
аспект≥в не може бути вир≥шене т≥льки з позиц≥њ одн≥Їњ з цих
дисципл≥н. ” цьому випадку потр≥бен м≥ждисципл≥нарний п≥дх≥д.
3. ќсобливост≥ методолог≥њ пор≥вн¤льно-правових досл≥джень у галуз¤х
м≥жнародного права, а також з метою ун≥ф≥кац≥њ права
ё.я. Ѕаск≥н ≥ ƒ.≤. ‘ельдман (–ос≥¤)59 слушно звернули
увагу на коло проблем м≥жнародного права, ¤к≥ можуть бути вир≥шен≥
за допомогою пор≥вн¤льного правознавства й методу сп≥вставленн¤
партикул¤рних норм та ≥нститут≥в м≥жнародного права, тобто норм та
≥нститут≥в, ¤к≥ склалис¤ й д≥ють в обмеженому кол≥ держав з
аналог≥чними за предметом регулюванн¤ нормами й ≥нститутами загального
м≥жнародного права.
ј оск≥льки, ¤к в≥домо, саме м≥жнародне право створюЇтьс¤ шл¤хом
погодженн¤ позиц≥й держав ¤к загальне м≥жнародне право, в ньому, ¤к у
жодн≥й ≥нш≥й галуз≥ права, важливе пор≥вн¤нн¤ р≥зних п≥дход≥в ≥ точок
зору щодо визначень ≥ принцип≥в м≥жнародного права.
¬ажливе значенн¤ маЇ пор≥вн¤льно-правовий анал≥з м≥жнародно-правових
акт≥в, договор≥в, угод ≥ конвенц≥й, систематизац≥¤ й класиф≥кац≥¤ ¤ких
теж Ї одн≥Їю з головних галузей застосуванн¤ пор≥вн¤льного методу, без
¤кого систематизац≥¤ взагал≥ не може бути зд≥йснена. “им б≥льше в
м≥жнародному прав≥, де правовий експеримент виключаЇтьс¤ повн≥стю й
≥снуЇ менше можливостей дл¤ використанн¤ конкретно-соц≥олог≥чного
методу, метод≥в моделюванн¤ та ≥нших метод≥в, ¤к≥ використовуютьс¤
дл¤ вивченн¤ внутр≥шнього права. “ому дл¤ нього важливе значенн¤ маЇ
пор≥вн¤льний метод, особливо в м≥жнародному публ≥чному прав≥ - в
зв'¤зку з нест≥йк≥стю визначень ≥ норм м≥жнародного права. Ѕудь-¤ке
формулюванн¤ принцип≥в ≥ норм м≥жнародного права пов'¤зане з њхн≥м
пор≥вн¤нн¤м з ≥ншими визначенн¤ми. Ќав≥ть ¤кщо будь-¤кий принцип чи
норма Ї загальновизначеними, часто сторони вкладають в них зовс≥м
≥нший зм≥ст ≥ по-р≥зному њх тлумачать.
–. ƒав≥д60 п≥дкреслював, що умови сучасного св≥ту
вимагають повного оновленн¤ м≥жнародного права: необх≥дно, щоб
крањни не т≥льки сп≥в≥снували, а й встановлювали нов≥ в≥дносини
сп≥вроб≥тництва в масштаб≥ ¤к окремих рег≥он≥в, так ≥ всього св≥ту.
ясно, що ц≥ в≥дносини не можуть скластис¤ чи розвинутис¤ без
знанн¤ правових систем, ¤к≥ в≥дображають розум≥нн¤ справедливост≥
й регулюють з урахуванн¤м пол≥тичних аспект≥в структури р≥зних
держав. Ќе випадково ёЌ≈— ќ прид≥л¤Ї значну увагу зм≥цненню
взаЇморозум≥нн¤ м≥ж народами шл¤хом вивченн¤ ≥ноземного права й
використанн¤ пор≥вн¤льного методу.
√остро необх≥дним Ї пор≥вн¤льне правознавство в умовах, коли ми
прагнемо до б≥льш т≥сного сп≥вроб≥тництва р≥зних крањн в рамках
рег≥онального сп≥вроб≥тництва, пол≥тичних чи економ≥чних об'Їднань,
¤к≥ створюютьс¤ в ™вроп≥ та на ≥нших континентах.
“ак, одним ≥з джерел м≥жнародного публ≥чного права, передбачених
статтею 38 —татуту ћ≥жнародного суду, Ї "загальн≥ принципи права,
визнан≥ цив≥л≥зованими народами". Ќезважаючи на беззаперечн≥сть ц≥Їњ
формули, њњ тлумаченн¤ може зд≥йснюватис¤ т≥льки на основ≥ методолог≥њ
пор≥вн¤льного правознавства.
ј. ≥сс у статт≥ "ѕор≥вн¤льне право й м≥жнародне публ≥чне
право"61 зазначаЇ, що м≥ж ними ≥снуЇ багато сп≥льного:
по-перше, пор≥внюютьс¤ р≥зн≥ правов≥ системи; по-друге, пор≥внюютьс¤
стосунки м≥ж такими суб'Їктами, кожен з ¤ких маЇ свою правову систему.
“аким чином, обидв≥ дисципл≥ни ірунтуютьс¤ на реальн≥й множинност≥
правових систем.
ќднак под≥бн≥сть не виключаЇ досить значноњ в≥дм≥нност≥ метод≥в,
¤к≥ використовують ц≥ науки. ¬ ц≥лому ж, м≥ж ними ≥снуЇ взаЇмод≥¤,
масштаби ¤коњ важко переоц≥нити, й ц¤ взаЇмод≥¤ йде т≥льки на користь
кожн≥й з них.
Ќа думку ј. ≥сса, пор≥вн¤льне правознавство приносить м≥жнародному
праву подв≥йну користь. « одного боку, збагачуютьс¤ методи, ¤к≥
використовуЇ м≥жнародне право, а з ≥ншого - безпосередньо зм≥ст
останнього.
ƒо того ж м≥ж м≥жнародним приватним правом та пор≥вн¤льним
правознавством ≥снують суттЇв≥ розб≥жност≥. ѕерш за все сл≥д
виходити з того, що м≥жнародне приватне право - це комплекс правових
норм д≥ючого права кожноњ крањни, в той же час ¤к пор≥вн¤льне
правознавство - галузь юриспруденц≥њ або метод, що використовуЇтьс¤
в окремих розд≥лах правовоњ науки. як справедливо в≥дм≥чав ∆. —талев,
пор≥вн¤льне правознавство сп≥вставл¤Ї р≥зн≥ р≥шенн¤, а м≥жнародне
приватне право вибираЇ м≥ж ними62.
—тосовно метод≥в можна стверджувати, що оск≥льки м≥жнародне право
Ї правовим пор¤дком, ¤кий регламентуЇ в≥дносини м≥ж суб'Їктами
м≥жнародного права, кожний з ¤ких маЇ свою правову систему, то його
не може не ц≥кавити вивченн¤ цих внутр≥шн≥х правових систем у т≥й м≥р≥,
в ¤к≥й вони впливають на прийн¤тт¤ тих чи ≥нших р≥шень в≥дносно питань
м≥жнародного правопор¤дку або в ¤к≥й вони Ї сферою, де про¤вл¤Їтьс¤
д≥¤ м≥жнародних акт≥в.
ќбидва ц≥ аспекти Ї однаково важливими. ¬ першому випадку ми
д≥знаЇмос¤, ¤к≥ державн≥ установи можуть брати в≥д ≥мен≥ держави
м≥жнародн≥ зобов'¤занн¤, ¤кою Ї роль цих установ у процес≥
формуванн¤ р≥шень, що њх приймаЇ держава. ≤накше кажучи, важливо
знати так≥ установи в р≥зних крањнах, ¤к≥ виступають в≥д ≥мен≥
держави, приймають р≥шенн¤, представл¤ють державу в м≥жнародних
в≥дносинах, беруть участь у д≥¤льност≥ р≥зноман≥тних м≥жнародних
орган≥зац≥й, Ї компетентними вести переговори, п≥дписувати й
ратиф≥кувати договори.
«вичайно, регламентац≥¤ вс≥х цих питань належить т≥льки до
компетенц≥њ держави без будь-¤кого втручанн¤ м≥жнародного права.
јле ≥гнорувати ц≥ питанн¤ м≥жнародне право не може. ¬решт≥-решт
його майбутнЇ значною м≥рою залежить в≥д њх р≥шенн¤.
÷е саме сл≥д зазначити також щодо другого аспекту питанн¤ - про
необх≥дн≥сть врахуванн¤ м≥жнародним правом внутр≥шнього права р≥зних
крањн. «амало встановити норми, ¤к≥ зобов'¤зують державу. Ќеобх≥дно,
щоб м≥жнародн≥ норми застосовувалис¤, а њхн≥ д≥њ реал≥зовувалис¤
через внутр≥шньодержавн≥ правов≥ системи. ѕри цьому правила
тлумаченн¤ норм м≥жнародного права в≥дпов≥дають загальноприйн¤тим
принципам тлумаченн¤ внутр≥шньодержавного права, ¤кими користуютьс¤
правозастосовуюч≥ установи.
«≥ ствердженн¤м у межах м≥жнародного права догов≥рних систем,
забезпечених юрисдикц≥йними установами, зверненн¤ до загальних
принцип≥в зростатиме, в≥дпов≥дно, розширитьс¤ й пор≥вн¤льне
досл≥дженн¤ й вивченн¤ правових систем держав-член≥в.
як ≥ в сфер≥ "традиц≥йних" м≥жнародно-правових норм,
пор≥вн¤льно-правов≥ досл≥дженн¤ в≥д≥грають особливу роль у таких
розд≥лах м≥жнародного права, ¤к, наприклад, м≥жнародна торг≥вл¤
(в широкому розум≥нн≥, включаючи культурн≥ та ≥нш≥ контакти). ¬
цьому питанн≥ Ї багато аспект≥в, що потребують регламентац≥њ в
м≥жнародному прав≥. јле ц¤ регламентац≥¤ не може бути винайдена,
вона маЇ базуватис¤ на п≥знанн≥ й урахуванн≥ особливостей регулюванн¤
цих питань за допомогою систем внутр≥шнього права р≥зних крањн.
Ќеможливо переб≥льшити значим≥сть пор≥вн¤льних досл≥джень у
таких важливих розд≥лах м≥жнародного права, ¤к охорона прав людини,
мирне використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ, охорона навколишнього середовища
тощо.
ѕор≥вн¤льн≥ досл≥дженн¤ мають ви¤вити, ¤к≥ юридичн≥ проблеми
виникають у в≥дпов≥дних сферах житт¤ р≥зних крањн ≥ можлив≥ загальн≥
р≥шенн¤, ¤к≥ можуть бути "переведен≥" в норми м≥жнародного права.
¬ ус≥х згаданих ситуац≥¤х м≥жнародне право не може не звернутис¤
до пор≥вн¤льного права ¤к у методичних ц≥л¤х, так ≥ з метою розробки
норм матер≥ального права.
¬ свою чергу, питанн¤ впливу м≥жнародного публ≥чного права на
методолог≥ю пор≥вн¤льного правознавства також можна розгл¤дати в
двох аспектах: у методолог≥чному й в аспект≥ матер≥ального права.
ѕравда, в першому випадку б≥льш правильно було б згадати не про
методолог≥чний, а швидше про техн≥чний аспект. —аме юридичну техн≥ку
м≥жнародне право надаЇ в розпор¤дженн¤ пор≥вн¤льного правознавства в
т≥й м≥р≥, в ¤к≥й останнЇ намагаЇтьс¤ перейти з≥ стад≥њ досл≥дженн¤ в
стад≥ю певноњ реал≥зац≥њ. ќдним з можливих результат≥в
пор≥вн¤льно-правових досл≥джень Ї ун≥ф≥кац≥¤ правових норм за
де¤кими проблемами.
як вже зазначалос¤, така ун≥ф≥кац≥¤ може зд≥йснюватис¤ подв≥йним
шл¤хом: шл¤хом розробки одностайного акта, що сприймаЇтьс¤ багатьма
крањнами, або шл¤хом укладенн¤ м≥жнародного договору.
¬ обох випадках м≥жнародне право забезпечуЇ техн≥ку переговор≥в
≥ розробку загального р≥шенн¤. ¬ другому випадку (¤кий здаЇтьс¤ б≥льш
прийн¤тним ¤к з огл¤ду на пр≥оритет договору пор≥вн¤но з внутр≥шн≥м
законодавством, так ≥ на те, що таким чином дос¤гаЇтьс¤ б≥льша
самост≥йн≥сть прийн¤того тексту) м≥жнародне право визначаЇ також
формальний пор¤док укладенн¤ договору.
ѕ≥сл¤ того ¤к ун≥ф≥кац≥ю зд≥йснено, виникаЇ (головним чином,
при друг≥й з≥ згаданих процедур, тобто при процедур≥ укладенн¤
договору, що ун≥ф≥куЇ норми внутр≥шньодержавного права) проблема
одностайного тлумаченн¤ Їдиного тексту. ≤ дл¤ цього м≥жнародне право
маЇ надати адекватну допомогу - юридичну техн≥ку, ¤ка забезпечила б
обов'¤зкове тлумаченн¤ сп≥рних положень шл¤хом нових переговор≥в ≥
новоњ угоди або шл¤хом зверненн¤ до м≥жнародноњ юрисдикц≥њ.
ѕор≥вн¤льне правознавство звертаЇтьс¤ до м≥жнародного права й
тод≥, коли йдетьс¤ про пор≥вн¤льне вивченн¤ в повному розум≥нн≥ цього
слова. ÷ей аспект взаЇмо-доповненн¤ двох дисципл≥н поки що не одержав
довгооч≥куваного висв≥тленн¤. «даЇтьс¤, що в своњх досл≥дженн¤х де¤ких
проблем поруч ≥з правом р≥зних крањн пор≥вн¤льне право маЇ звертатис¤
й до м≥жнародного права. ≤накше кажучи, в де¤ких випадках норми
м≥жнародного права можуть бути з певною користю сп≥вставлен≥ з
нормами континентальних правових систем, англосаксонського загального
права тощо.
÷е перш за все стосуЇтьс¤ тих випадк≥в, коли йдетьс¤ про основн≥
права, про визначенн¤, ¤к≥ складають фундамент будь-¤кого правопор¤дку.
¬ цьому сенс≥ м≥жнародне право становить особливий ≥нтерес, тому що Ї
системою в≥дносно менш розвинутою, н≥ж внутр≥шньодержавне право, але
системою, що швидко еволюц≥онуЇ та Ї схильною до трансформац≥њ.
—аме завд¤ки цьому юристи-м≥жнародники змушен≥ пост≥йно звертатис¤
до таких питань, ¤к основи м≥жнародного права, джерела цього права,
¤к≥ можуть ви¤витис¤ серйозною допомогою дл¤ пор≥вн¤льного
правознавства. “е саме можна сказати про де¤к≥ проблеми, сп≥льн≥
дл¤ вс≥х правових систем, ¤к≥ в≥д≥грають одночасно особливо важливу
роль у м≥жнародному прав≥ з огл¤ду на специф≥ку останнього.
—праведливий, обов'¤зковий характер прийн¤тих догов≥рних
обов'¤зк≥в, зловживанн¤ правом, в≥дпов≥дальн≥сть, в≥дшкодуванн¤
шкоди, санкц≥њ - з ус≥х цих питань сп≥вставленн¤ м≥жнародного права
й р≥зних систем внутр≥шнього права маЇ бути пл≥дним.
Ќа практиц≥ таке сп≥вставленн¤ вже зд≥йснюЇтьс¤, але одн≥Їю
стороною - м≥жнародниками, ¤к≥, звертаючись до цих проблем, не
можуть ≥гнорувати р≥шенн¤, прийн¤т≥ в межах нац≥ональних правових
систем.
¬несок м≥жнародного права до пор≥вн¤льного правознавства можна
також ви¤вити, спостер≥гаючи за тенденц≥¤ми еволюц≥њ сучасного
м≥жнародного житт¤. Ўвидке й неухильне розширенн¤ кооперац≥њ в
галуз¤х, ¤к≥ традиц≥йно були зоною д≥¤льност≥ окремих держав, - в
сферах економ≥ки, ф≥нанс≥в, охорони здоров'¤, технолог≥њ, науки,
культурноњ д≥¤льност≥, осв≥ти, еколог≥њ, благоустрою та впор¤дкуванн¤
територ≥њ тощо - призводить до того, що повс¤кденне житт¤ багатьох
народ≥в все б≥льше й б≥льше перем≥щуЇтьс¤ до сфери д≥њ норм,
встановлених м≥жнародними в≥дносинами, а отже, до сфери впливу
м≥жнародного права. ÷¤ еволюц≥¤ Ї особливо суттЇвою в тих районах
св≥ту, де швидко сформувалис¤ й розвиваютьс¤ м≥жнародн≥ та м≥ждержавн≥
рег≥ональн≥ орган≥зац≥њ.
—творен≥ при цьому норми (а вони становл¤ть досить гомогенн≥
системи) не можуть н≥ з теоретичних, н≥ з практичних м≥ркувань
залишатис¤ поза увагою тих, хто вивчаЇ й пор≥внюЇ внутр≥шн≥
правопор¤дки р≥зних крањн. ≤накше кажучи, бажано, щоб тод≥, коли
йдетьс¤ про об'Їкти, що вход¤ть до кола ≥нтерес≥в ¤к
внутр≥шньодержавного, так ≥ м≥жнародного права (в тому числ≥
права рег≥ональних орган≥зац≥й), останнЇ так само включалос¤ до
предмета пор≥вн¤льних досл≥джень, ¤к ≥ внутр≥шн≥ правов≥ системи.
«г≥дно з теор≥Їю сучасноњ компаратив≥стики, м≥жнародний та
рег≥ональний правов≥ простори формуютьс¤ й вдосконалюютьс¤ по
трьох основних напр¤мках:
по-перше, по л≥н≥њ безперервного розвитку м≥жнародного права;
по-друге, по л≥н≥њ в≥дпов≥дноњ цьому розвитку еволюц≥њ
внутр≥шньодержавного права;
по-третЇ, по л≥н≥њ пор≥вн¤льного вивченн¤ про¤в≥в загального й
усуненн¤ в≥дм≥нностей м≥ж нац≥ональними правовими системами й
м≥жнародним правом та њх зближенн¤.
¬ тих випадках, коли форми й методи зближенн¤ обираютьс¤ не дов≥льно,
сл≥д д≥¤ти за принципом "правовоњ матриц≥": за в≥дсутност≥ нац≥ональних
акт≥в - п≥дготовка рекомендац≥йних (модельних) проект≥в закон≥в; за
на¤вност≥ р¤ду закон≥в - розробка погоджених принцип≥в; при формуванн≥
загальних програм - узгодженн¤ план≥в законодавчоњ д≥¤льност≥; при
локальних кол≥з≥¤х - двосторонн≥ угоди. ѕри цьому мають враховуватис¤
р≥вень ≥ темпи розвитку нац≥ональних законодавств та р≥вень правовоњ
сп≥льност≥.
ћодельний закон - це законодавчий акт рекомендац≥йного характеру,
що м≥стить певн≥ типов≥ норми й визначаЇ нормативну ор≥Їнтац≥ю дл¤
законодавства. ¬≥н розробл¤Їтьс¤ ≥ приймаЇтьс¤ законодавчим органом
федерац≥њ дл¤ њњ суб'Їкт≥в, м≥ждержавним об'Їднанн¤м дл¤ держав-член≥в,
м≥жнародними орган≥зац≥¤ми в ¤кост≥ правового зразка, а також
вченими-юристами, й у ц≥лому носить доктринальний характер.
—л≥д п≥дкреслити, що модельний закон не Ї обов'¤зковим, маЇ
нормативне ор≥Їнтуючий характер стандарту й набуваЇ сили в межах
того чи ≥ншого державного утворенн¤ т≥льки п≥сл¤ його прийн¤тт¤,
визнанн¤ та схваленн¤ нац≥ональним парламентом.
ћожлив≥ дек≥лька вид≥в пропозиц≥й щодо модельних законодавчих
акт≥в:
загальн≥ принципи;
основн≥ засади;
зразковий закон;
модель кодексу:
основн≥ умови;
основн≥ положенн¤.
ћодельн≥ законодавч≥ акти рекомендуЇтьс¤ готувати з урахуванн¤м
норм м≥жнародного права, акт≥в наддержавних ≥ м≥жнародних
орган≥зац≥й.
«ближенн¤ нац≥ональних законодавств в≥дбуваЇтьс¤ також шл¤хом њх
узгодженн¤ з м≥жнародно-правовими актами.
¬ пактах, декларац≥¤х, конвенц≥¤х, угодах та ≥нших документах
пропонуютьс¤ загальн≥ ц≥л≥ розвитку законодавств у т≥й чи ≥нш≥й сфер≥.
ћетодолог≥¤ сп≥вставленн¤ нац≥ональних законодавств з метою
њх зближенн¤, ун≥ф≥кац≥њ й реал≥зац≥њ принципу примата норм
м≥жнародного права даЇ можлив≥сть:
обережно визначати граничн≥ меж≥ й характер зближенн¤, вид≥л¤ючи загальну потребу в под≥бност≥ правових регул¤тор≥в;
забезпечити Їдн≥сть у розум≥нн≥ й застосуванн≥ наукових правових визначень;
ѕор≥вн¤льне правознавство, необх≥дне дл¤ розвитку м≥жнародного
публ≥чного права, маЇ з≥грати не меншу роль у сфер≥ м≥жнародного
приватного права, тому що б≥льш≥сть компаратив≥ст≥в вважають
м≥жнародне приватне право стар≥шою пор≥вн¤льною юридичною наукою,
оск≥льки його основною пост≥йною проблемою Ї виб≥р закону, що маЇ
застосовуватис¤, серед закон≥в р≥зних крањн.
” наш час м≥жнародне приватне право переживаЇ складний пер≥од,
тому що воно складаЇтьс¤ в основному з кол≥з≥йних норм, ¤к≥ мають
визначити, чи Ї компетентним певне нац≥ональне право розгл¤дати т≥
чи ≥нш≥ правов≥дносини, що мають ≥ноземний елемент, ≥ ¤ке саме
нац≥ональне право сл≥д застосувати до нього. ÷ей метод був би
прийн¤тним, ¤кби держави прийшли до одностайних р≥шень. јле на
практиц≥ в кожн≥й крањн≥ кол≥з≥њ закон≥в та юриспруденц≥њ вир≥шуютьс¤
без урахуванн¤ того, що в цьому план≥ в≥дбуваЇтьс¤ в ≥нших крањнах.
“ому в св≥т≥, де м≥жнародн≥ зв'¤зки з року в р≥к розширюютьс¤,
важливо створити дл¤ них м≥цну правову основу. ј державам сл≥д
дос¤гти угоди ≥ встановити, що всюди до того чи ≥ншого виду
правов≥дносин прийматимутьс¤ однаков≥, одностайн≥ норми, ¤к≥ мають
бути вироблен≥ й прийн¤т≥ в кожн≥й галуз≥ права. « ц≥Їю метою можуть
бути укладен≥ м≥жнародн≥ конвенц≥њ, а судова практика кожноњ крањни,
створюючи кол≥з≥йну норму, маЇ враховувати, ¤к ц¤ проблема
вир≥шуЇтьс¤ законодавством чи судовою практикою ≥нших крањн.
ќкремо сл≥д згадати про особливост≥ методолог≥њ пор≥вн¤льно-правових
досл≥джень з метою ун≥ф≥кац≥њ.
« практичноњ точки зору, сл≥д надати перевагу розробц≥ Їдиних
матер≥альних норм, ¤к≥ регулюють т≥ чи ≥нш≥ категор≥њ правов≥дносин,
н≥ж намагатис¤ ун≥ф≥кувати кол≥з≥йн≥ норми.
”н≥ф≥кац≥¤ права дл¤ регулюванн¤ м≥жнародно-правових в≥дносин,
без сумн≥ву, Ї одним ≥з важливих завдань нашого часу. ѕри зд≥йсненн≥
м≥жнародноњ ун≥ф≥кац≥њ права не йдетьс¤ про зам≥ну м≥жнародних правових
систем одностайним нац≥ональним правом, прийн¤тим законодавцем у
св≥товому масштаб≥. ¬ цьому немаЇ необх≥дност≥. ≤ншим шл¤хом з
б≥льшою гнучк≥стю дос¤гаЇтьс¤ певний прогрес у план≥ покращенн¤
режиму в≥дносин, ¤к≥ регулюЇ м≥жнародне право.
ѕевного р≥вн¤ ун≥ф≥кац≥њ й гармон≥зац≥њ м≥жнародного права
дос¤гнуто нав≥ть зараз, але ще б≥льше св≥т потребуватиме њх завтра.
ƒл¤ дос¤гненн¤ ц≥Їњ мети знову ж таки необх≥дне пор≥вн¤льне право.
Ѕез нього не можна встановити елементи сп≥впаданн¤ чи в≥дм≥нностей,
¤к≥ ≥снують у прав≥ р≥зних крањн ≥ Ї суттЇвими з точки зору
кодиф≥кац≥њ.
ѕор≥вн¤льне право Ї не менш необх≥дним ≥ дл¤ того, щоб узгодити
р≥зну юридичну техн≥ку, ¤ка використовуЇтьс¤ в р≥зних крањнах, а
також зробити так, щоб зусилл¤, спр¤мован≥ на ун≥ф≥кац≥ю, дос¤гли
максимального усп≥ху.
4. ™вропейське право та пор≥вн¤льне правознавство
јктуальн≥сть постановки такого питанн¤ викликано, в першу
чергу, тим, що Ївропейське право, що розвиваЇтьс¤ ≥ одночасно
формуЇтьс¤ завд¤ки р≥зним джерелам, не сп≥впадаЇ з рамками
романо-германськоњ правовоњ с≥м'њ, але самим суттЇвим способом
впливаЇ на Ївропейськ≥ держави та њх правов≥ с≥м'њ, що, на
переконанн¤ –.ƒав≥да, потребуЇ звернутис¤ при анал≥з≥ цього
Ївропейського правового феномена до пор≥вн¤льного правознавства.
як в≥домо, Ївропейське право ¤к новий юридичний феномен виникло
у друг≥й половин≥ ’’ стол≥тт¤ ≥ охоплюЇ право вс≥х Ївропейських
орган≥зац≥й, включаючи –аду ™вропи (1949р.), Ќј“ќ,
«ах≥дно-™вропейський союз, ќрган≥зац≥ю економ≥чного сп≥вроб≥тництва
та розвитку (ќ≈—–), ќрган≥зац≥ю з безпеки ≥ сп≥вроб≥тництва в
™вроп≥ (ќЅ—™) та ≥нш≥. Ѕезумовно значне м≥сце в Ївропейському
прав≥ займало право трьох Ївропейських сп≥втовариств: ™вропейського
об'Їднанн¤ вуг≥лл¤ та стал≥ (1951), ™вропейського економ≥чного
сп≥втовариства (1957) та ™вропейського сп≥втовариства з атомноњ
енерг≥њ (™вроатом - 1957). ¬ажливим етапом в розвитку Ївропейського
права стала трансформац≥¤ згаданих трьох Ївропейських сп≥втовариств
в ™вропейський —оюз (™—) в 1992 роц≥, ¤кий зазнав серйозних реформ
в 1997 роц≥.
¬же практично п≥д Ївропейським правом розум≥Їтьс¤ право
™вропейського —оюзу, побудоване на ѕаризькому (1951), –имському
(1957), Ѕрюсельському (1965), а також ћаастрихтському (1992) та
јмстердамському договорах, що набуваЇ б≥льш ч≥тку структуру по
м≥р≥ юридичноњ та пол≥тичноњ еволюц≥њ ™—. ћова йде про особливе
право, ¤кому одночасно притаманн≥ риси наднац≥онального ≥
внутр≥шнього права, ≥ ¤ке застосовуЇтьс¤ у вс≥х крањнах ™—.
¬оно в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д класичного м≥жнародного права,
оск≥льки створюЇ автономний м≥жнародний правовий режим
≥нтегрований в право крањн-член≥в ™—, внасл≥док чого це право
безпосередньо застосовуЇтьс¤ пол≥тичним кер≥вництвом та судовими
органами цих крањн. « огл¤ду на зазначене, ≥нколи Ївропейське
право ™— розц≥нюють ¤к по-сут≥ федеративне право.
ѕри ознайомленн≥ з Ївропейським правом можна вид≥лити так≥
дв≥ велик≥ частини, а саме ≥нституц≥ональне право та матер≥альне
(субстанц≥ональне) право. ¬ ≥нституц≥ональному Ївропейському прав≥
мова йде головним чином щодо проблеми пол≥тичноњ, адм≥н≥стративноњ
та юридичноњ орган≥зац≥њ. ÷е, по-перше, норми щодо статусу, функц≥й
та повноважень численних орган≥в ≥ ≥нституц≥й ™—. «окрема, до таких
орган≥в в≥днос¤тьс¤ в першу чергу так≥ пол≥тичн≥ органи ¤к
™вропарламент, ™вропейська –ада та ™вропейська ом≥с≥¤. ÷е
також консультативн≥ установи пол≥тичного або адм≥н≥стративного
характеру, а також судов≥ та контрольн≥ ≥нстанц≥њ, а саме: —уд
першоњ ≥нстанц≥њ, —удова палата та –ахункова палата.
ѕо-друге, ≥нституц≥ональне право включаЇ норми щодо джерел
права в ≥Їрарх≥њ юридичних акт≥в в рамках ™—, договор≥в та угод,
регламент≥в, директив та р≥шень. р≥м цього, сюди вход¤ть норми,
що регулюють в≥дносини ≥ сполученн¤ юридичного режиму ™— з
внутр≥шн≥ми юридичними режимами крањн-член≥в ™—.
ўодо матер≥ального Ївропейського права, воно, ¤к видно з
назви, включаЇ в себе норми, що регулюють повед≥нку ≥ д≥¤льн≥сть
≥ндив≥д≥в та соц≥ум≥в р≥зних галуз¤х права, що вход¤ть в сферу
д≥њ Ївропейських договор≥в. “аким чином, мова йдетьс¤ про зв≥д
норм, складаючих економ≥чне право ™—, мета ¤кого - формуванн¤
на вс≥й територ≥њ крањн-член≥в ™— Їдиного внутр≥шнього ринку з
в≥льним рухом людей, товар≥в, послуг та кап≥тал≥в. ¬ ц≥лому
матер≥альне Ївропейське право встановлюЇ:
норми, що визначають режим економ≥чних свобод, д≥ючих по в≥дношенню до р≥зних учасник≥в житт¤ ™—: конкретну орган≥зац≥ю в≥льного руху ф≥зичних ос≥б, майна; заборони дискрим≥нац≥њ м≥ж крањнами-членами ™—; заборони д≥й, що протир≥чать принципам здоровоњ конкуренц≥њ тощо;
принципи ≥ норми зд≥йсненн¤ загальних економ≥чних заход≥в ≥ д≥йв
крањнах-членах ™—.
ћатер≥альне Ївропейське право пов'¤зано з вивченн¤м д≥ючих
в ™— норм, ¤к≥ торкаютьс¤ р≥зних юридичних дисципл≥н ≥ мають
в≥дношенн¤ до компетенц≥њ ™— та ≥нтегрованих у внутр≥шнЇ право
крањн ™—. “аким шл¤хом поступово сформувалис¤ спец≥ал≥зован≥
розд≥ли Ївропейського права: Ївропейське торг≥вельне, с≥мейне,
соц≥альне, а також с≥льськогосподарське, банк≥вське, транспортне
право тощо.
“аким чином матер≥альне Ївропейське право - це предметне,
д≥юче, щоденно застосоване, але ≥нколи т¤жко та довго розробл¤Їме
право майбутньоњ Їдиноњ ™вропи, Ївропейського правового простору.
—учасне розум≥нн¤ ≥ сприйн¤тт¤ Ївропейського правового простору
виникло на баз≥ проблеми прав людини. якщо до середини ’’ стол≥тт¤
стверджували, що все зв'¤зано з правами людини - виключно внутр≥шн¤
компетенц≥¤ кожноњ держави, зараз вс≥ визнають, що ступ≥нь дотриманн¤
≥ поваги прав людини визначають на м≥жнародн≥й арен≥ ≥ ступ≥нь дов≥ри
до держави.
—амо пон¤тт¤ "™вропейський правовий прост≥р" ¤к юридичний
аспект загальноЇвропейського процесу народилос¤ в ’ельс≥нк≥ на
Ќарад≥ з безпеки ≥ сп≥втовариства в ™вроп≥ у 1975 роц≥. ÷е пон¤тт¤
м≥стить все позитивне, що дос¤гнуто у взаЇмов≥дносинах держав ™вропи
в галуз≥ прав людини ≥ правових форм њх сп≥вроб≥тництва. –азом з тим
воно передбачаЇ подальший њх розвиток не т≥льки за допомогою
м≥жнародного права, а й шл¤хом в≥дпов≥дноњ еволюц≥њ Ївропейських
нац≥ональних правових систем.
‘ормуванн¤ цього простору не сл≥д сприймати ¤к по¤ву ¤когось
наддержавного Ївропейського права. ћова йде про розробку
р≥зноман≥тних форм взаЇмод≥њ нац≥ональних держав ™вропи, зближенн¤
њх законодавчих норм, пошук сучасних р≥шень конкретних
загальноправових проблем. ѕри цьому ц¤ д≥¤льн≥сть не обмежуЇтьс¤
лише проблематикою прав людини, а виходить далеко за њњ меж≥. ¬же
зараз ≥снують сфери правового регулюванн¤, в ¤ких зближенн¤
законодавств р≥зних Ївропейських держав, що належать до р≥зних
систем, Ї вкрай необх≥дним. ÷е регламентац≥¤ акц≥онерних
сп≥втовариств, сум≥сних заклад≥в, передач≥ технолог≥й, зон
в≥льного п≥дприЇмництва тощо.
≤де¤ ™вропи ¤к Їдиного правового простору розрахована на довгу
≥сторичну перспективу ≥ розраховуЇ на розробку та кодиф≥кац≥ю
загальноЇвропейських правових норм, розширенн¤ ≥ вдосконаленн¤
≥нфраструктури договор≥в, угод, конвенц≥й, р≥зних орган≥зац≥йних
загальноЇвропейських структур, що регулюють в≥дносини м≥ж
крањнами-учасниц¤ми ќЅ—™ в р≥зних сферах пол≥тичного, економ≥чного
та гуман≥стичного житт¤. —аме цим визначаЇтьс¤ актуальн≥сть ≥дењ
Ївропейського правового простору дл¤ пор≥вн¤льного правознавства.
¬раховуючи, що об'Їктами правового регулюванн¤ Ї практично вс≥
галуз≥ в≥дносин м≥ж крањнами-учасниц¤ми ќЅ—™, правом≥рно
застосовувати пон¤тт¤ "Ївропейський правовий прост≥р" не т≥льки
в рамках онвенц≥њ по людському вим≥ру, а й дл¤ всього комплексу
в≥дносин м≥ж —ходом та «аходом.
ќтже Їдиний Ївропейський правовий прост≥р - це рег≥ональна
правова система, що об'ЇднуЇ нац≥ональн≥ правов≥ системи Ївропейських
крањн та крањн, ¤к≥ приймають активну участь в Ївропейському
процес≥ - —Ўј ≥ анада, що забезпечуЇ правов≥ основи
"загальноЇвропейського дому". јле не треба сприймати його ¤к
загальне право наднац≥онального характеру, а сприймати його ¤к
пошук ≥ створенн¤ де¤кого правового м≥н≥муму в крањнах, ¤кий
забезпечуЇ њх нац≥ональн≥ взаЇмов≥дносини в рамках
загальноЇвропейського процесу. ƒо того ж, ¤кщо ран≥ше, говор¤чи
про сп≥вроб≥тництво та наближенн¤ крањн, акцент робивс¤ в
основному на м≥жнародне право та його розвиток, то тепер до цього
сл≥д додати нац≥ональний правовий розвиток в напр¤мку правовоњ
державност≥.
ѕри цьому концепц≥¤ "Ївропейський правовий прост≥р" передбачаЇ,
що держави ™вропи повинн≥ вступати ¤к правов≥ держави, де державний
механ≥зм функц≥онуЇ на основ≥ верховенства закону, принципу законност≥,
де гарантован≥ правов≥ в≥дносини м≥ж державами ≥ громад¤нином,
забезпечен≥ правова стаб≥льн≥сть ≥ безпека особистост≥. —л≥д
наголосити, що сучасний етап формуванн¤ Ївропейського правового
простору розраховано на зближенн¤, а не на повну ун≥ф≥кац≥ю
правових норм р≥зних держав.
по-перше, м≥жнародне право ≥ його прогресивний розвиток;
по-друге, в≥дпов≥дна цьому еволюц≥¤ внутр≥шньодержавного законодавства, судовоњ практики тощо;
по-третЇ, пор≥вн¤льне вивченн¤ правових систем ¤к зас≥б ви¤вленн¤
загального ≥ в≥дм≥нного м≥ж ними, в законодавств≥, парламентських,
адм≥н≥стративних, судових структурах ≥нших держав.
÷ей процес маЇ бути спр¤мований на подоланн¤ кол≥з≥й в
законодавств≥ р≥зних крањн, на подоланн¤ все ще ≥снуючих нормативних
та адм≥н≥стративно-техн≥чних перешкод в р≥зних сферах сп≥вроб≥тництва
та обм≥н≥в. ѕри цьому пор≥вн¤льне правознавство маЇ в≥д≥грати важливу
роль в р≥шенн≥ трьох проблем в рамках концепц≥њ "Ївропейського
правового простору".
ѕерша - розробка критер≥њв правовоњ держави, що можливо перш за
все шл¤хом пор≥вн¤льного анал≥зу досв≥ду Ївропейських крањн у
встановленн≥ юридичних стандарт≥в, що дозвол¤ють в≥др≥зн¤ти правову
державу в≥д неправовоњ.
ƒруга проблема - подальше п≥двищенн¤ ≥ конкретизац≥¤
загальноЇвропейських стандарт≥в в галуз≥ прав людини. ѕри цьому
мають розгл¤датис¤ не окрем≥ права, а весь комплекс прав -
громад¤нських, пол≥тичних, соц≥альних, економ≥чних, культурних тощо.
Ќарешт≥, трет¤ проблема - вдосконаленн¤ механ≥зму сп≥вроб≥тництва
≥ питанн¤х, що в≥днос¤тьс¤ до людського вим≥ру. ћова йде про
контрольний механ≥зм, ¤кий в майбутньому буде в≥д≥гравати все
б≥льшу роль ¤к додатковий м≥жнародний зас≥б правового захисту
людини. яке не п≥дм≥н¤Ї собою нац≥ональн≥ засоби, але в певн≥й
м≥р≥ контролюЇ останн≥ та моб≥л≥зуЇ њх на б≥льш ч≥тку д≥ю.
¬ зв'¤зку з розробкою концепц≥њ Їдиного Ївропейського правового
простору, на думку —а≥дова ј.’., актуальними сл≥д вважати наступн≥
пор≥вн¤льн≥ досл≥дженн¤:
пор≥вн¤льне вивченн¤ особливостей ≥ тенденц≥й розвитку основних
правових систем ™вропи - с≥мей романо-германського, загального,
скандинавського права ≥ залишк≥в соц≥ал≥стичноњ с≥м'њ права;
вдосконаленн¤ Ївропейськоњ концепц≥њ правовоњ держави ¤к основного
елемента Ївропейського правового простору, визначенн¤ його основних
особливостей, характерних рис ≥ критер≥њв (наприклад, правова
стаб≥льн≥сть, пол≥тичний л≥берал≥зм, повага прав людини ≥
основних свобод, в≥дмова в≥д сили та погрози њњ застосуванн¤ у
зовн≥шн≥х (≥ внутр≥шн≥х) в≥дносинах, правов≥ шл¤хи вир≥шенн¤
спор≥в, що виникають тощо);
досл≥дженн¤ правовоњ д≥¤льност≥ Ївропейських м≥жнародних
орган≥зац≥й та њх дол≥ в створенн≥ системи Ївропейського правового
простору;
досл≥дженн¤ правових в≥дносин та правового сп≥вроб≥тництва м≥ж
Ївропейськими м≥жнародними орган≥зац≥¤ми ¤к одного з р≥вн≥в
Ївропейського правового простору;
вивченн¤ правових аспект≥в загальноЇвропейського процесу з метою
розробки його стаб≥льних орган≥зац≥йно-правових основ, пол≥тичних
≥нститут≥в, пост≥йних орган≥в та установ.
Ѕезсумн≥вно, що подальший розвиток Ївропейського правового
простору буде в≥дбуватис¤ на двох р≥вн¤х - загальноЇвропейському
та нац≥ональному, при л≥дируюч≥й рол≥ першого. ¬ той же час
пор≥вн¤льне правознавство маЇ стати ≥ в≥д≥грати роль де¤кого
закр≥плюючого механ≥зму, ¤кий поступово ≥ на певному
науково-прикладному р≥вн≥ реЇстрував би те, що вже зроблено,
а також те, що ще належить зробити ≥, зокрема, в≥добразити у
внутр≥шньому законодавств≥.