ѕор≥вн¤льне право
 ињвський ун≥верситет права

ѕор≥вн¤льне правознавство
(јвторський курс лекц≥й)
® © ƒмитр≥Їв ј.≤., Ўепель ј.ќ.

Ћекц≥¤ 2:
“еоретичн≥ аспекти методолог≥њ пор≥вн¤льного правознавства

  1. ‘ункц≥њ пор≥вн¤льного правознавства (наукова, осв≥тн¤, практична, м≥жнародна ун≥ф≥кац≥¤ права)
  2. ѕон¤тт¤ пор≥вн¤льного-правового методу.
  3. ћетодолог≥¤ пор≥вн¤льно-правового методу та пор≥вн¤льного правознавства
  4. ќсновн≥ види, типи й групи досл≥джень у пор≥вн¤льному правознавств≥


1. ‘ункц≥њ пор≥вн¤льного правознавства
1.1.Ќаукова функц≥¤
якщо загальна теор≥¤ права структурно складаЇтьс¤ з таких наукових напр¤м≥в, ¤к ф≥лософ≥¤ права, соц≥олог≥¤ права, пор≥вн¤льне правознавство, теор≥¤ (позитивного) права, психолог≥¤ права, юридична техн≥ка тощо, то виникаЇ природне запитанн¤ щодо м≥сц¤ пор≥вн¤льного правознавства в ц≥й структур≥ та його взаЇмов≥дносин з ≥ншими напр¤мами загальноњ теор≥њ права.
¬≥дпов≥дь на це запитанн¤ проста: вони взаЇмно перетинаютьс¤ й впливають один на одного, тому що кожний напр¤м загальноњ теор≥њ права використовуЇ пор≥вн¤льно-правовий метод, збагачуючи останн≥й специф≥кою певноњ галуз≥ права. “ак, соц≥олог≥чна "ор≥Їнтац≥¤" пор≥вн¤льного правознавства зумовлюЇ виникненн¤ двох важливих насл≥дк≥в:
по-перше, значно розширюЇтьс¤ сам предмет досл≥дженн¤, а це, в свою чергу, потребуЇ розширенн¤ методолог≥чного ≥нструментар≥ю пор≥вн¤льного правознавства;
по-друге, зм≥нюЇтьс¤ п≥дх≥д до традиц≥йного предмета досл≥дженн¤, й пор≥вн¤нн¤ маЇ йти дал≥, не обмежуючись законом, воно маЇ охопити судову практику та всю сферу застосуванн¤ закону. ¬ зв'¤зку з цим особливого значенн¤ набувають так≥ соц≥олог≥чне ор≥Їнтован≥ види пор≥вн¤нь, ¤к вивченн¤ правосв≥домост≥, правозастосовчоњ д≥¤льност≥, а також функц≥ональн≥ пор≥вн¤нн¤.
ѕри цьому вивченн¤ пор≥вн¤льного правознавства ¤к науковоњ дисципл≥ни, на думку  . ќсакве, маЇ базуватис¤ на таких акс≥омах:
  1. право Ї нормативним в≥дображенн¤м ≥стор≥њ, псих≥ки, психолог≥њ, традиц≥й ≥ культури кожного народу, ≥ тому, природно, в св≥т≥ не ≥снуЇ й не може ≥снувати двох ≥дентичних нац≥ональних правових систем;
  2. пор≥вн¤нн¤ правових систем вимагаЇ ≥нтелектуальноњ об'Їктивност≥, й тому в пор≥вн¤льному правознавств≥ немаЇ ≥ не може бути м≥сц¤ рел≥г≥йним або культовим упередженн¤м проти т≥Їњ чи ≥ншоњ правовоњ системи або проти певного народу;
  3. пор≥вн¤льне правознавство потребуЇ д≥алектичного п≥дходу до вивченн¤ правових систем, кожна з ¤ких маЇ своњ позитивн≥ й негативн≥ аспекти, а також зац≥кавленост≥ у врахуванн≥ та застосуванн≥ дос¤гнень ≥нших правових систем;
  4. незважаючи на ≥сторичн≥ й ≥нш≥ в≥дм≥нност≥ правових систем, загальновизнаним Ї процес њх зближенн¤ та взаЇмозбагаченн¤;
  5. правов≥ системи б≥льшою м≥рою под≥бн≥ одна до одноњ в галуз≥ приватного права, н≥ж публ≥чного права. ÷е по¤снюЇтьс¤ тим, що принципи ринковоњ економ≥ки Ї ун≥версальними й в≥дображен≥ в ус≥х сучасних кодексах приватного права, тод≥ ¤к принципи публ≥чного права неохоче використовують у правових системах ≥нших крањн;
  6. пор≥вн¤льне правознавство заохочуЇ й схвалюЇ залученн¤ та використанн¤ ≥дей р≥зних правових систем, але таке перенесенн¤ ≥дей одн≥Їњ правовоњ системи до ≥ншоњ вимагаЇ уважного й пильного анал≥зу щодо њхньоњ сум≥сност≥;
  7. мета пор≥вн¤льного анал≥зу правових систем - не хвалити одну систему та критикувати ≥ншу, а усв≥домити ≥сторичн≥ умови формуванн¤ й функц≥онуванн¤ кожноњ з них21.
—оц≥олог≥¤ права в кожн≥й держав≥ маЇ справу насамперед з чинним нац≥ональним правом. ќднак вона не обмежуЇтьс¤ т≥льки цим об'Їктом ≥ розширюЇ коло своњх досл≥джень, звертаючись до заруб≥жного права. ѕор≥вн¤льне правознавство характеризуЇ основн≥ правов≥ системи, визначаЇ њхнЇ м≥сце й значенн¤ на правов≥й карт≥ св≥ту, вивчаЇ шл¤хи розв'¤занн¤ загальноњ соц≥альноњ проблеми в р≥зних правових системах, тобто пост≥йно оперуЇ ≥ноземним правовим матер≥алом, вивчаючи взаЇмов≥дносини правових систем сучасност≥. ¬икористанн¤ матер≥ал≥в пор≥вн¤льно-правових досл≥джень дозвол¤Ї теор≥њ права п≥дн¤тис¤ на б≥льш високий р≥вень узагальнень, оперувати найнов≥шим заруб≥жним правовим матер≥алом.
ƒосить широко пор≥вн¤льний метод застосовуЇтьс¤ в ≥сторико-правових досл≥дженн¤х, причому в двох формах: у форм≥ одночасного (синхронного) пор≥вн¤нн¤ об'Їкт≥в досл≥дженн¤ в минулому, а також у форм≥ пор≥вн¤нн¤ одного чи к≥лькох об'Їкт≥в досл≥дженн¤ в р≥зний час (д≥ахронне пор≥вн¤нн¤) дл¤ розв'¤занн¤ тих чи ≥нших проблем. ќтже, пор≥вн¤льне правознавство пост≥йно оперуЇ ≥сторико-правовим матер≥алом, без ¤кого неможливо досл≥джувати сучасн≥ правов≥ системи, ¤к≥ значною м≥рою Ї продуктом ≥сторичних умов та взаЇмовпливу правових систем минулого.
—ьогодн≥ в зв'¤зку з ≥нтеграц≥йними процесами та розвитком м≥жнародного сп≥вроб≥тництва зростаЇ значенн¤ м≥жнародного публ≥чного права. ÷е вимагаЇ вдосконаленн¤ метод≥в ≥ методик м≥жнародно-правових досл≥джень. ѕор≥вн¤льне правознавство надаЇ в розпор¤дженн¤ м≥жнародного публ≥чного права ≥нструментар≥й, ¤кий дозвол¤Ї вивчити б≥льш≥сть його науково-прикладних питань. “ак, пор≥вн¤льний метод широко застосовуЇтьс¤, наприклад, дл¤ досл≥дженн¤ взаЇмод≥њ м≥жнародноњ та внутр≥шньодержавноњ правових систем при ун≥ф≥кац≥њ м≥жнародних матер≥альних норм, у створенн≥ м≥жнародно-правових звичањв, загальних принцип≥в м≥жнародного публ≥чного права тощо.
«начний ≥нтерес до пор≥вн¤льного правознавства ви¤вл¤ють фах≥вц≥ з м≥жнародного приватного права, оск≥льки вс≥ шл¤хи вир≥шенн¤ кол≥з≥й у де¤ких випадках передбачають зверненн¤ до ≥ноземного закону, ≥ноземного (заруб≥жного) права.
јле найпринципов≥ше зауваженн¤ багатьох визнаних компаратив≥ст≥в пов'¤зане з необх≥дн≥стю в≥др≥зн¤ти пор≥вн¤льне правознавство в≥д простого вивченн¤ заруб≥жного права. ѕерше передбачаЇ анал≥з двох ≥ б≥льше правових систем шл¤хом сп≥вставленн¤ њх окремих складник≥в з метою ви¤вленн¤ загальних та/або в≥дм≥нних властивостей. ¬ивченн¤ ж заруб≥жного права охоплюЇ т≥льки одну правову систему без њњ пор≥вн¤нн¤ й сп≥вставленн¤ з ≥ншими, що, безперечно, Ї корисним, але навр¤д чи стосуЇтьс¤ пор≥вн¤льного правознавства. ÷е лише крок до нього22.
ѕор≥вн¤льне правознавство т≥сно пов'¤зане з галузевими юридичними науками. ѕричому ¤кщо галузев≥ юридичн≥ дисципл≥ни значно розширюють проблематику пор≥вн¤льного правознавства, то останнЇ надаЇ галузевим наукам матер≥ал дл¤ теоретичних узагальнень на б≥льш високому р≥вн≥. ¬ зв'¤зку з цим виникло питанн¤: чи не можуть галузев≥ пор≥вн¤льн≥ досл≥дженн¤ набути в≥дносноњ самост≥йност≥, у результат≥ чого пор¤д ≥з галузевими юридичними науками з'¤вл¤ютьс¤ галузев≥ пор≥вн¤льн≥ дисципл≥ни, наприклад пор≥вн¤льне конституц≥йне право, ¤ке широко викладаЇтьс¤ в багатьох юридичних навчальних закладах, пор≥вн¤льне цив≥льне право тощо.
ѕоки що б≥льш≥сть теоретик≥в пор≥вн¤льного правознавства не п≥дтримують цю ≥дею та вважають за необх≥дне включати њх до ≥снуючих правових галузевих наук23.
ƒо того ж пор≥вн¤льне правознавство ¤к наукова дисципл≥на виходить з того, що ≥стина п≥знаЇтьс¤ в пор≥вн¤нн≥. “им б≥льше що в сучасних умовах б≥льш важливу роль пор≥вн¤но з науковим в≥д≥граЇ пор≥вн¤льне правознавство: воно використовуЇтьс¤ в приватному й публ≥чному м≥жнародному прав≥, в судових р≥шенн¤х ≥ в транснац≥ональн≥й юридичн≥й практиц≥ в умовах сучасного ≥нтегрованого св≥тового правового простору24.

1.2. ќсв≥тн¤ функц≥¤

ѕр≥оритет у вивченн≥ пор≥вн¤льного правознавства, безперечно, належить зах≥дн≥й науц≥. ѕроте викладанн¤ пор≥вн¤льного правознавства й ≥ноземного права в зах≥дних, зокрема зах≥дноЇвропейських, ун≥верситетах не Ї пров≥дною дисципл≥ною. ¬важаЇтьс¤, що заруб≥жне право й пор≥вн¤льне правознавство Ї доповненн¤м, ц≥кавим з точки зору загальноњ правовоњ культури та корисним дл¤ спец≥ал≥ст≥в з м≥жнародних в≥дносин, хоча б≥льшост≥ юрист≥в вони не потр≥бн≥, оск≥льки дл¤ них головним Ї знанн¤ права своЇњ крањни.
«найомство з учбовими програмами й пос≥бниками американських, французьких, англ≥йських та де¤ких ≥нших зах≥дноЇвропейських ≥нститут≥в, факультет≥в ≥ кафедр пор≥вн¤льного права св≥дчить, що в р≥зних крањнах ц¤ галузь знань в≥др≥зн¤Їтьс¤ з точки зору ¤к зм≥сту, так ≥ орган≥зац≥йноњ структури тих навчальних заклад≥в, де вони викладаютьс¤, залежно в≥д р≥зниц≥ в розум≥нн≥ завдань та мети пор≥вн¤льного правознавства. “ак, у ‘ранц≥њ й Ќ≥меччин≥ пор≥вн¤льне правознавство маЇ теоретико-ф≥лософський характер, у —Ўј - вир≥шуЇ завданн¤ прагматичного, емп≥ричного характеру. ¬ б≥льшост≥ ≥нших крањн пор≥вн¤льне правознавство сприймаЇтьс¤ ¤к вступ до французького, н≥мецького та англ≥йського права. Ќайч≥тк≥ше пор≥вн¤льне правознавство ¤к самост≥йна навчальна дисципл≥на в≥дмежовуЇтьс¤ у ‘ранц≥њ, де воно зведене в учбовий курс пор≥вн¤льного правознавства, побудований на в≥дом≥й прац≥ –. ƒав≥да "ќсновн≥ правов≥ системи сучасност≥".
≤ останнЇ зауваженн¤ щодо осв≥тньоњ функц≥њ, на ¤ке звернув увагу  .ќсакве25. –≥ч у т≥м, що у ‘ранц≥њ й Ќ≥меччин≥ ц¤ навчальна дисципл≥на маЇ б≥льш правильну назву, а саме: "пор≥вн¤нн¤ права", а не "пор≥вн¤льне право". ќск≥льки ж ц≥ крањни вважаютьс¤ батьк≥вщиною пор≥вн¤льного правознавства, можливо, њхн≥й вар≥ант назви б≥льш глибоко розкриваЇ природу ц≥Їњ дисципл≥ни, хоча в≥н ≥ не набув загальноправового й св≥тового визнанн¤.

1.3. ѕрактична функц≥¤

ѕор≥вн¤льне правознавство - це в≥дносно самост≥йний напр¤м юридичних знань ≥ досл≥джень, метою ¤кого Ї вивченн¤ заруб≥жних правових систем та ≥нститут≥в, зор≥Їнтоване на розвиток нац≥онального права й вир≥шенн¤ його науково-прикладних завдань.
 ардинальна пол≥тична й правова реформа в сучасн≥й ”крањн≥, розвиток њњ м≥жнародних в≥дносин зумовлюють важливе значенн¤ вивченн¤ заруб≥жного й св≥тового досв≥ду з метою оптимального та широкомасштабного оновленн¤ законодавства.
—аме тому пор≥вн¤льне правознавство - це незам≥нний ≥нструмент вдосконаленн¤ нац≥онального права, незалежно в≥д того, про ¤ку галузь йдетьс¤. јдже в ус≥ часи законодавц≥ в своњй д≥¤льност≥ так чи ≥накше використовували юридичний досв≥д ≥нших крањн.
 омпаратив≥сти св≥ту вважають, що досв≥д, накопичений ≥ншими народами, - це невичерпне джерело, корисне при зд≥йсненн≥ будь-¤ких значних реформ нац≥онального законодавства. јле, на жаль, автори багатьох праць такого спр¤муванн¤, ¤к правило, обмежуютьс¤ загальними декларац≥¤ми, без будь-¤ких спроб узагальнити на¤вний емп≥ричний матер≥ал, тобто практику самоњ законодавчоњ д≥¤льност≥ з урахуванн¤м ¤к позитивного, так ≥ негативного заруб≥жного досв≥ду.
ќсобливо ц≥нним Ї те, що, створюючи новий правовий акт, нац≥ональний законодавець звертаЇтьс¤ до вже ≥снуючоњ норми заруб≥жного права, тобто до такоњ, ¤ка вже маЇ певний досв≥д практичного застосуванн¤.
¬ компаратив≥стськ≥й л≥тератур≥ висв≥тлюютьс¤ р≥зн≥ конкретн≥ форми й способи використанн¤ пор≥вн¤льного правознавства законодавцем. «азначаЇтьс¤, що практично всю законопроектну роботу зд≥йснюЇ безпосередньо сам законодавець, а точн≥ше - парламентськ≥ ком≥тети (ком≥с≥њ), ур¤дов≥ служби, м≥н≥стерства. ќднак практика показуЇ, що масштаби використанн¤ пор≥вн¤льно-правових даних зростають тод≥, коли до законопроектноњ роботи залучаЇтьс¤ юридична наука в особ≥ наукових установ, ун≥верситет≥в, окремих вчених. “аке залученн¤ може в≥дбуватис¤ в р≥зних формах: шл¤хом отриманн¤ в≥дпов≥дних наукових дов≥док, висновк≥в та експертиз; шл¤хом включенн¤ вчених до в≥дпов≥дних робочих ком≥с≥й; шл¤хом використанн¤ пор≥вн¤льно-правових досл≥джень, висновки та рекомендац≥њ ¤ких мали 6 зац≥кавити законодавц¤ тощо.
јвстрал≥йський юрист Ћ. —ертома, в свою чергу, спробував класиф≥кувати труднощ≥, з ¤кими зустр≥чаЇтьс¤ законодавець при використанн≥ пор≥вн¤льно-правових даних. ¬≥н под≥лив њх на чотири групи:
  1. формальн≥ - труднощ≥ збору й пошуку в≥дпов≥дних матер≥ал≥в та мовн≥ труднощ≥;
  2. психолог≥чн≥ - стал≥ установки;
  3. прагматичн≥ - труднощ≥ в одержанн≥ готових прикладних висновк≥в ≥ моделей;
  4. осв≥тн≥ - незадов≥льна п≥дготовка й квал≥ф≥кац≥¤ ос≥б, ¤к≥ беруть участь у законодавчому процес≥26.
     р≥м того, до ц≥Їњ класиф≥кац≥њ н≥мецький компаратив≥ст ”. ƒробниг додав фактор часу, наприклад, у ситуац≥њ, коли законопроект потр≥бен швидко, а на серйозне ознайомленн¤ ≥з заруб≥жним досв≥дом немаЇ часу27.
    ѕриродно, що об'Їктом пор≥вн¤льного анал≥зу в процес≥ законотворчоњ д≥¤льност≥ може бути й право своЇњ держави, особливо у випадку ≥сторико-пор≥вн¤льного анал≥зу нормативних р≥шень певноњ проблеми, ¤к≥ неодноразово зм≥нювалис¤, або у випадку анал≥зу федеративноњ структури законодавства дл¤ вдосконаленн¤ законодавства суб'Їкт≥в федерац≥њ.
    Ќарешт≥, пор≥вн¤льне правознавство в≥д≥граЇ важливу роль у процес≥ м≥жнародноњ ун≥ф≥кац≥њ та гармон≥зац≥њ права, що швейцарський юрист  .’.≈берт вважаЇ головною метою пор≥вн¤льного правознавства. Ќа його думку, подальше ≥снуванн¤ людства потребуЇ не т≥льки пол≥тичноњ та економ≥чноњ ≥нтеграц≥њ св≥тового сп≥втовариства, а й правовоњ. ÷е вже в≥дчуваЇтьс¤ в процесах, що охоплюютьс¤ такими пон¤тт¤ми, ¤к "людський вим≥р", "Ївропейський правовий прост≥р" тощо28.

    1.4. ћ≥жнародна ун≥ф≥кац≥¤ права

    ќдн≥Їю з важливих функц≥й пор≥вн¤льного правознавства Ї п≥дготовка проект≥в м≥жнародноњ ун≥ф≥кац≥њ права. ќсновним ≥нструментом ун≥ф≥кац≥њ був ≥ залишаЇтьс¤ так званий "одностайний закон", що розробл¤Їтьс¤ експертами пор≥вн¤льного права. ƒо того ж пошук под≥бност≥ й в≥дм≥нностей у правопор¤дках крањн св≥тового сп≥втовариства, ¤к ≥ оц≥нка ≥снуючого регулюванн¤ з точки зору його збереженн¤ або зам≥ни новим, неможлив≥ без попередн≥х пор≥вн¤льно-правових досл≥джень при проведенн≥ ун≥ф≥кац≥њ, спр¤мованоњ на полегшенн¤ м≥жнародно-правового сп≥вроб≥тництва.
    ¬ друг≥й половин≥ XIX ст. з'¤вилис¤ перш≥ спроби ун≥ф≥кац≥њ права, ¤к≥ були викликан≥ практичними потребами, зокрема розвитком торг≥вл≥ та м≥жнародних в≥дносин. —аме цьому процесу, проектам, що ≥снували, та практичним спробам створенн¤ Їдиних загальних у св≥товому масштаб≥ норм, зокрема у вигл¤д≥ м≥жнародного зал≥зничного та м≥жнародного вексельного права, а також м≥жнародного захисту товарних знак≥в, ¬.ћ.  орецький у 1927 роц≥ присв¤тив свою статтю "”н≥форм≥зм у прав≥"29.
    ¬изначальною рисою ун≥ф≥кац≥њ було й залишаЇтьс¤ прагненн¤, по-перше, забезпечити ч≥тк≥ гарант≥њ в галуз≥ м≥жнародноњ торг≥вл≥, а по-друге, запоб≥гти за допомогою одностайних акт≥в тим складнощам та невизначеност¤м, ¤к≥ народжуютьс¤ завд¤ки кол≥з≥¤м закон≥в. ƒо цього сл≥д додати в≥ру певних груп юрист≥в у можлив≥сть створенн¤ м≥жнародного м≥ждержавного законодавства без шкоди дл¤ суверен≥тету держав. ”н≥ф≥кац≥¤, ¤к ≥ в ц≥лому м≥жнародний рух, зустр≥чаЇтьс¤ з певними перешкодами й труднощами. ќп≥р чин¤ть перш за все держави, ¤к≥ ревно обер≥гають св≥й суверен≥тет. ƒо того ж сусп≥льн≥й думц≥ т≥Їю чи ≥ншою м≥рою властива недов≥ра до норм ≥ноземного походженн¤ або м≥жнародного характеру. ÷¤ негативна тенденц≥¤ посилюЇтьс¤ в зв'¤зку з труднощами одностайного застосуванн¤ закону.
    —удд≥ та юристи намагаютьс¤ п≥дпор¤дкувати м≥жнародн≥ норми своњй нац≥ональн≥й техн≥ц≥ та внутр≥шньому праву. «в≥дси й розб≥жност≥ в тлумаченн≥ одного й того самого одностайного тексту в р≥зних крањнах - учасниц¤х м≥жнародних угод. ” результат≥ одностайний закон по-р≥зному тлумачать у процес≥ його застосуванн¤.
    —л≥д в≥др≥зн¤ти ун≥ф≥кац≥ю нац≥ональну в≥д ун≥ф≥кац≥њ м≥жнародноњ. Ќац≥ональна ун≥ф≥кац≥¤ Ї насл≥дком сп≥вставленн¤ дек≥лькох правових пор¤дк≥в у межах одн≥Їњ крањни та вибору м≥ж ними. ћ≥жнародну ун≥ф≥кац≥ю зд≥йснюють незалежн≥ держави, й вона може бути спонтанною або, навпаки, св≥домою та бажаною.
    —в≥дома ун≥ф≥кац≥¤ реал≥зуЇтьс¤ трьома основними способами:
    1. шл¤хом укладенн¤ конвенц≥њ (це стало класичною формою), що м≥стить одностайний закон. “ака конвенц≥¤ зобов'¤зуЇ вс≥ держави, що њњ п≥дписали, привести норми нац≥онального законодавства у в≥дпов≥дн≥сть до норм одностайного закону (конвенц≥њ);
    2. шл¤хом сп≥льноњ розробки правових норм, ¤к≥ пот≥м ≥нкорпоруютьс¤ до нац≥онального права держав, ¤к≥ брали участь у њх розробц≥. јле так≥ держави не обмежен≥ при цьому ¤кимось апр≥орним зобов'¤занн¤м, ≥ кожна крањна сама вир≥шуЇ, коли, в ¤кому обс¤з≥ та в ¤к≥й форм≥ в≥дбудетьс¤ ц¤ ≥нкорпорац≥¤;
    3. шл¤хом п≥дготовки певною оф≥ц≥йною або приватною орган≥зац≥Їю типового закону або закону-модел≥, ¤кий пропонуЇтьс¤ законодавц¤м р≥зних держав. «аконодавц≥ можуть прийн¤ти цей закон повн≥стю, частково або в модиф≥кованому вигл¤д≥, ¤к вони вважатимуть за необх≥дне.
    як приклад можна навести јрб≥тражний регламент ёЌ—≤“–јЋ, ¤кий був прийн¤тий –езолюц≥Їю √ј ќќЌ 31/98. ¬≥н покладений в основу «акону ”крањни "ѕро м≥жнародний комерц≥йний арб≥траж" в≥д 24 лютого 1994 року.
    «а к≥льк≥стю учасник≥в м≥жнародна ун≥ф≥кац≥¤ може бути двосторонньою або багатосторонньою. ¬ першому випадку участь беруть дв≥ крањни-учасниц≥, в другому - дек≥лька крањн-учасниць, ¤к≥ д≥ють на основ≥ загальноприйн¤тоњ м≥жнародно-правовоњ регламентац≥њ. —л≥д також в≥др≥зн¤ти рег≥ональну та ун≥версальну ун≥ф≥кац≥ю. –ег≥ональна зазвичай охоплюЇ дек≥лька сус≥дн≥х крањн або крањн, об'Їднаних у певну пол≥тико-економ≥чну групу. ”н≥версальна ун≥ф≥кац≥¤ охоплюЇ будь-¤к≥ крањни; Ї в≥дкритою дл¤ крањн, у тому числ≥ тих, ¤к≥ представл¤ють р≥зн≥ сусп≥льн≥ системи. «алежно в≥д ц≥лей м≥жнародноњ ун≥ф≥кац≥њ, останн¤ може бути тотальною або частковою.
    ѕри тотальн≥й ун≥ф≥кац≥њ держави, що д≥йшли згоди, д≥ють одностайно й у внутр≥шн≥й сфер≥, й у м≥жнародн≥й, тобто реал≥зовують ус≥ юридичн≥ насл≥дки, до ¤ких мала призвести ун≥ф≥кац≥¤. ѕри частков≥й ун≥ф≥кац≥њ, навпаки - одностайн≥ норми д≥ють т≥льки в сфер≥ м≥жнародних в≥дносин, а внутр≥шн≥й правопор¤док держав-учасниць не заперечуЇ впливу ун≥ф≥кац≥йноњ конвенц≥њ.
    «агальн≥ умови ун≥ф≥кац≥њ мають тенденц≥ю до спрощенн¤ внасл≥док зростанн¤ к≥лькост≥ орган≥зац≥й та угод рег≥онального характеру. Ќайсерйозн≥шим кроком у цьому напр¤м≥ став розвиток рег≥ональних орган≥зац≥й, ¤к≥, природно, також прагнуть ун≥ф≥кац≥њ.
    « точки зору ун≥ф≥кац≥њ, факт ≥снуванн¤ м≥жур¤дових та м≥ждержавних рег≥ональних орган≥зац≥й пов'¤заний з њхн≥ми очевидними перевагами. Ќеобх≥дн≥сть њх створенн¤ й структуру визначають сам≥ крањни; ц≥ орган≥зац≥њ мають активно працювати в напр¤мку ун≥ф≥кац≥њ, в Їдиних геопол≥тичних рамках ≥ вир≥шувати схож≥ проблеми схожим способом.

    2. ѕон¤тт¤ пор≥вн¤льно-правового методу

    ѕор≥вн¤нн¤ Ї нев≥д'Їмною частиною людського мисленн¤, ¤ка використовуЇтьс¤ не т≥льки в науковому п≥знанн≥, а й у виробнич≥й д≥¤льност≥ людей, в процес≥ навчанн¤ тощо. ¬оно маЇ ¤к п≥знавальне, так ≥ практичне значенн¤, це - загальнонауковий ≥ лог≥чний спос≥б п≥знанн¤.
    ѕор≥вн¤нн¤ не можна в≥докремлювати в≥д ≥нших лог≥чних прийом≥в п≥знанн¤ - анал≥зу, синтезу, ≥ндукц≥њ, дедукц≥њ тощо, з ¤кими в загальному процес≥ п≥знанн¤ пор≥вн¤нн¤ знаходитьс¤ в нерозривному зв'¤зку та взаЇмод≥њ.
    Ѕудь-¤ке пор≥вн¤нн¤ Ї своЇр≥дним комплексним ¤вищем, Їдн≥стю трьох складник≥в - лог≥чного способу п≥знанн¤; процесу, тобто окремоњ форми, п≥знавальноњ д≥¤льност≥; окремого п≥знавального результату, знанн¤ певного зм≥сту та р≥вн¤.
    Ќаукову ц≥нн≥сть мають ус≥ пор≥вн¤нн¤, ¤к≥ дозвол¤ють розкрити законом≥рност≥ розвитку тих чи ≥нших ¤вищ, внутр≥шньо характерних дл¤ них зв'¤зк≥в та стосунк≥в.
    –азом з тим пор≥вн¤нн¤ Ї лише одним з важливих складник≥в наукового п≥знанн¤. —аме по соб≥ пор≥вн¤нн¤ не може в≥дтворити повну картину ¤вищ, що досл≥джуютьс¤, оск≥льки торкаЇтьс¤ воно лише одн≥Їњ сторони, лише де¤ких стор≥н предмет≥в або пон¤ть, що пор≥внюютьс¤, абстрагуючи тимчасово та умовно ≥нш≥ сторони.
    «а своЇю гносеолог≥чною природою пор≥вн¤нн¤ й пор≥вн¤льний метод Ї близькими. јле пор≥вн¤нн¤ ¤к таке не Ї обов'¤зковим дл¤ пор≥вн¤льного методу та пор≥вн¤льного правознавства. ѕор≥вн¤нн¤ може застосовуватис¤ в ус≥х сферах наукового п≥знанн¤ й незалежно в≥д пор≥вн¤льного методу, хоча вони не можуть механ≥чно протисто¤ти один одному.
    “ому теор≥¤ компаратив≥стики визначаЇ пор≥вн¤льний метод ¤к в≥дносно самост≥йний, системно зорган≥зований спос≥б досл≥дженн¤, у ¤кому пор≥вн¤нн¤ використовуютьс¤ дл¤ дос¤гненн¤ специф≥чних ц≥лей п≥знанн¤.
    ѕор≥вн¤льно-правове досл≥дженн¤ шл¤хом ви¤вленн¤ под≥бного ви¤вл¤Ї й те, чим в≥др≥зн¤ютьс¤ правов≥ системи, що пор≥внюютьс¤.
    «авд¤ки застосуванню пор≥вн¤льно-правового методу стаЇ можливим ви¤вити загальне, особливе та одиничне в правових системах сучасност≥.
    ’арактер та особливост≥ пор≥вн¤льно-правового методу розкриваютьс¤ при висв≥тленн≥, по-перше, його сп≥вв≥дношенн¤ з загальнонауковими методами, а по-друге, його м≥сц¤ й значенн¤ в систем≥ приватних метод≥в юридичноњ науки. ќтже, пор≥вн¤льно-правовий метод Ї одним з конкретних способ≥в застосуванн¤ загальнонаукових метод≥в в досл≥дженн≥ правових ¤вищ.
    ѕод≥бно до зв'¤зк≥в м≥ж окремими сторонами права, ≥снуЇ т≥сний, побудований на взаЇмод≥њ та взаЇмодопомоз≥ зв'¤зок м≥ж р≥зними методами його вивченн¤. ѕричому у вивченн≥ правових ¤вищ пор≥вн¤льно-правовий метод може реал≥зувати вс≥ своњ можливост≥ лише в тому випадку, коли саме його застосуванн¤ стане суворо системним, ц≥леспр¤мованим.

    3. ћетодолог≥¤ пор≥вн¤льно-правового методу
    та пор≥вн¤льного правознавства

    —л≥д в≥др≥зн¤ти застосуванн¤ пор≥вн¤льно-правового методу в≥д його вивченн¤. ¬ останньому випадку в≥н сам стаЇ об'Їктом досл≥дженн¤.
    ѕор≥вн¤льно-правовий метод не Ї самоц≥ллю, в≥н Ї засобом дл¤ вир≥шенн¤ певного п≥знавального завданн¤, ¤к ≥ приватно-науков≥ методи правовоњ науки. ќтже, цей метод Ї необх≥дним, але зовс≥м не Їдиним елементом методолог≥чного апарату пор≥вн¤льного правознавства.
    ѕор≥вн¤льно-правовий метод Ї багатофункц≥ональним, оск≥льки в≥н застосовуЇтьс¤ й на теоретичному, й на емп≥ричному р≥вн¤х п≥знанн¤; до того ж характерним дл¤ нього Ї оц≥ночний п≥дх≥д. —аме оц≥нка Ї суттЇвим ≥ необх≥дним елементом будь-¤кого пор≥вн¤нн¤.
    јле неправильно було б ¤к недооц≥нювати роль пор≥вн¤льно-правового методу, так ≥ переоц≥нювати його значенн¤.
    ўодо всеб≥чних питань методолог≥њ пор≥вн¤льно-правового методу та пор≥вн¤льного правознавства в ц≥лому вважаЇмо найдоц≥льн≥шим скористатис¤ доступними нам погл¤дами й прац¤ми де¤ких в≥домих юрист≥в ≥ компаратив≥ст≥в, ¤к≥ загалом в≥дпов≥дають завданню цього параграфа.
    ¬ 1957 роц≥ ¬.ћ.  орецький у шост≥й глав≥ "«агальних принцип≥в права в м≥жнародному прав≥" п≥д назвою "«астосуванн¤ пор≥вн¤льного методу" зазначив: "...немаЇ сумн≥ву в тому, що принципи права, визнан≥ вс≥ма державами, мають бути зародком та основою дл¤ визнанн¤ цих принцип≥в "загальними принципами права". ј щоб встановити, що вони д≥йсно Ї загальними дл¤ вс≥х держав, потр≥бно було б скористатис¤ пор≥вн¤льним методом, тобто найб≥льш повним сп≥вставленн¤м в≥дпов≥дних принцип≥в ≥ норм ус≥х правових систем або хоча б ус≥х "основних правових систем св≥ту"30.
    « точки зору ё.ј. “ихомирова, така загальна методолог≥¤ покликана охоплювати досл≥дженн¤ р≥зних об'Їкт≥в пор≥вн¤нн¤ - концепц≥й, наукових ≥ нормативних пон¤ть, джерел права, системи законодавства, галузей та п≥дгалузей, правових ≥нститут≥в, акт≥в ≥ норм, а також правозастосуванн¤ й правовоњ ≥нфраструктури. ¬она вимагаЇ глибокого та всеб≥чного анал≥зу юридичних ¤вищ р≥зних правових систем, що сп≥вставл¤ютьс¤ з застосуванн¤м комплексу засоб≥в пор≥вн¤нн¤, з метою ви¤вленн¤ загального, специф≥чного та непор≥внюваного. « нею пов'¤зан≥ й нею визначаютьс¤ конкретн≥ методики пор≥вн¤льно-правового анал≥зу, ¤к≥ потр≥бно розробл¤ти й застосовувати до р≥зних суб'Їкт≥в та об'Їкт≥в пор≥вн¤льного правознавства. ё.ј. “ихомиров наводить ш≥сть методолог≥чних правил, так зване "ноу-хау-право", ¤кими сл≥д користуватис¤ в пор≥вн¤льному правознавств≥. ÷е:
    1. ѕравильний виб≥р об'Їкт≥в пор≥вн¤льного анал≥зу та коректна постановка ц≥лей, обумовлених його природою й потребами суб'Їкта пор≥вн¤льного правознавства.
    2. ѕроведенн¤ правового пор≥вн¤нн¤ на р≥зних р≥вн¤х з використанн¤м метод≥в системно-≥сторичного, лог≥чного анал≥зу, аналог≥њ дл¤ з'¤суванн¤ ¤к внутр≥шн≥х зв'¤зк≥в ≥ залежностей у рамках правових систем, що пор≥внюютьс¤, так ≥ њхнього розвитку в контекст≥ конкретноњ держави ≥ сусп≥льства.
    3. ѕравильне визначенн¤ ознак правових ¤вищ, що пор≥внюютьс¤, норм, ≥нститут≥в тощо, усв≥домленн¤ сусп≥льних ≥ державних завдань, вир≥шенн¤ ¤ких зумовило њх по¤ву ≥ розвиток.
    4. «'¤суванн¤ ступен¤ под≥бност≥ й в≥дм≥нност≥ юридичних пон¤ть ≥ терм≥н≥в, що використовуютьс¤ в сп≥вставлюваних правових системах, актах тощо.
    5. –озробка ≥ застосуванн¤ критер≥њв оц≥нки под≥бност≥, в≥дм≥нност≥ та несп≥вставлюваност≥ правових ¤вищ, ≥нститут≥в ≥ норм.
    6. ¬изначенн¤ результат≥в пор≥вн¤льно-правового анал≥зу ≥ можливостей њх використанн¤ в нормотворч≥й д≥¤льност≥, в розвитку законодавства та його галузей, в практиц≥ правозастосуванн¤31.
    ¬ свою чергу  . ќсакве (—Ўј) назвав три "кити", на ¤ких тримаЇтьс¤ методолог≥¤ пор≥вн¤льно-правових досл≥джень у —Ўј. ÷е, по-перше, методи пор≥вн¤нн¤, по-друге, правила пор≥вн¤нн¤ й, по-третЇ, механ≥зм пор≥вн¤нн¤. ¬≥н вважаЇ, що застосуванн¤ будь-¤кого методу залежить в≥д ц≥лей, ¤к≥ ставить перед собою досл≥дник. як правило, застосовуютьс¤ так≥ методи:
    1. текстуальне пор≥вн¤нн¤ з метою ви¤вленн¤, ¤кий текст найб≥льше п≥дходить дл¤ ≥мплементац≥њ до нац≥онального законодавства;
    2. функц≥ональне пор≥вн¤нн¤, при ¤кому пор≥внюЇтьс¤ не текст, а функц≥њ, ¤к≥ забезпечуЇ той чи ≥нший ≥нститут права;
    3. концептуальне пор≥вн¤нн¤ дл¤ пор≥вн¤нн¤ концепц≥њ правового ≥нституту, що розгл¤даЇтьс¤, в ц≥лому;
    4. проблемне пор≥вн¤нн¤ дл¤ з'¤суванн¤, ¤к та чи ≥нша проблема вир≥шуЇтьс¤ в р≥зних крањнах ≥ чи Ї можливим застосуванн¤ конкретного р≥шенн¤ дл¤ даноњ нац≥ональноњ правовоњ системи.
    ўо до правил пор≥вн¤нн¤, то необх≥дно враховувати, що право под≥бне до мови або музики, оск≥льки воно в≥дображуЇ культуру й традиц≥њ крањни, де воно народилось ≥ розвиваЇтьс¤. ¬ажливе значенн¤ маЇ неупереджен≥сть досл≥дника, в≥дсутн≥сть забобон≥в. ѕор≥вн¤нн¤ потребуЇ д≥алектичного п≥дходу. Ѕудь-¤ка нац≥ональна правова система маЇ своњ плюси й м≥нуси. ќск≥льки пор≥вн¤льно-правовий метод застосовуЇтьс¤ ¤к у публ≥чному, так ≥ в приватному прав≥, сл≥д в≥дзначити, що в публ≥чному прав≥ завжди б≥льше пол≥тики, н≥ж у приватному. ѕол≥тичн≥ розходженн¤ ≥снують у р≥зних крањнах, а в≥дпов≥дно й в њхн≥х правових системах, на що також обов'¤зково сл≥д звертати увагу, ¤к ≥ на ≥сторичну причину в≥дм≥нностей правових систем, що пор≥внюютьс¤.
    ≤ т≥льки при додержанн≥ згаданих правил можна з'¤сувати сум≥сн≥сть певних нац≥ональних правових систем ≥ усв≥домити, наск≥льки положенн¤ одн≥Їњ можна перенести або застосувати в ≥нш≥й 32.
    ¬ ≥нш≥й своњй прац≥  .ќсакве наводить с≥м поетапних посл≥довних стад≥й, з ¤ких, на його думку, маЇ складатис¤ ¤к≥сний пор≥вн¤льний анал≥з правових систем:
    1. ви¤вленн¤ ≥снуючих правил або п≥дход≥в у системах ј ≥ Ѕ;
    2. сп≥вставленн¤ встановлених правил з метою п≥знанн¤ њхн≥х загальних та/або в≥дм≥нних властивостей;
    3. визначенн¤ ≥сторичних причин ≥снуванн¤ кожного певного правила в кожн≥й систем≥;
    4. з'¤суванн¤ життЇст≥йкост≥, ефективност≥ певного правила у в≥дпов≥дному нац≥ональному законодавств≥;
    5. встановленн¤ необх≥дност≥ й доц≥льност≥ внесенн¤ зм≥н до ≥снуючого правила або заповненн¤ прогалин у закон≥ системи ј шл¤хом використанн¤ певних ≥дей ≥з системи Ѕ;
    6. вивченн¤ сум≥сност≥ ≥дей, запозичених з системи Ѕ, з природою правовоњ системи ј;
    7. адаптац≥¤ використаного правила до нац≥ональних умов правовоњ системи ј.
    ѕри цьому наукове пор≥вн¤нн¤ охоплюЇ лише перш≥ чотири стад≥њ 33.
    •рунтовно висв≥тлили ц≥ питанн¤  . ÷вайгерт ≥ X.  ьотц у своњй в≥дом≥й прац≥ "¬ступ до пор≥вн¤льного правознавства в приватному прав≥". Ќа њхнЇ глибоке переконанн¤, будь-¤кому пор≥вн¤льно-правовому досл≥дженню маЇ передувати постановка питанн¤ або робоча г≥потеза, ≥де¤. „асто критичний п≥дх≥д до недол≥к≥в нац≥онального правопор¤дку змушуЇ до пошуку б≥льш ќптимальних р≥шень "своњх" юридичних проблем в ≥ноземному правопор¤дку. ќб'Їктивний ≥ неупереджений погл¤д на ≥ноземний правопор¤док може загострити юридичний погл¤д на нац≥ональне законодавство ≥, ¤к насл≥док, сформулювати певну робочу г≥потезу.
    ќсновним методичним принципом пор≥вн¤льного правознавства, на ¤кому базуютьс¤ ≥нш≥ елементи теор≥њ про метод, вони вважають виб≥р права дл¤ пор≥вн¤льного досл≥дженн¤, обс¤г досл≥дницьких роб≥т, систему пон¤ть тощо, але головне - це функц≥ональн≥сть. «вичайно, не можна пор≥внювати непор≥внюване, а пор≥внюваним у прав≥ Ї т≥льки те, що виконуЇ одне й те саме завданн¤, одну й ту саму функц≥ю. « точки зору пор≥вн¤льного правознавства, сенс зазначеного вище пол¤гаЇ в тому, що правопор¤док кожноњ крањни вир≥шуЇ одну й ту саму юридичну проблему по-своЇму, але к≥нцевий результат Ї однаковим. “ому постановка питань дл¤ пор≥вн¤льно-правового досл≥дженн¤ з самого початку маЇ носити функц≥ональний характер, а проблема дл¤ вивченн¤ маЇ бути сформульована без прив'¤зки до системи пон¤ть свого нац≥онального правопор¤дку.
     омпаратив≥ст-початк≥вець найчаст≥ше зустр≥чаЇтьс¤ з принципом функц≥ональност≥, коли в≥н робить посп≥шний висновок про в≥дсутн≥сть в ≥ноземному прав≥ матер≥ал≥в з певноњ проблеми. “е ж саме трапл¤Їтьс¤ ≥ з досв≥дченим компаратив≥стом, коли в≥н автоматично розгл¤даЇ певну проблему кр≥зь призму правопор¤дку своЇњ крањни, й тому шукаЇ в≥дпов≥дну норму ≥ноземного права там, де чекаЇ њњ знайти за аналог≥Їю з власним правом. ≤ ¤кщо в цьому випадку в≥н н≥чого не знаходить в ≥ноземному прав≥, то це означаЇ лише, що в≥н маЇ ще раз продумати спочатку поставлене завданн¤ й абстрагуватис¤ в≥д ст≥йких у св≥домост≥ пон¤ть права своЇњ крањни, що йому заважають. Ћише п≥сл¤ цього, коли ≥ноземний правопор¤док буде старанно вивчено, необх≥дно звернутис¤ до юриста в≥дпов≥дноњ крањни. ≤ ¤кщо це не дасть результату, можна стверджувати: в ≥ноземному прав≥ д≥йсно в≥дсутнЇ правове р≥шенн¤ проблеми, що досл≥джуЇтьс¤. “аке, правда, трапл¤Їтьс¤ нечасто, але трапл¤Їтьс¤. ≤ все ж це не маЇ бути п≥дставою дл¤ зупиненн¤ пор≥вн¤льно-правового досл≥дженн¤, ¤ке ≥нколи призводило до пл≥дних ≥ ц≥кавих висновк≥в щодо власного або ≥ноземного права.
    ¬ ≥ншому випадку, коли функц≥ональний п≥дх≥д даЇ позитивний результат, виникаЇ питанн¤: ¤ку галузь ≥ноземного права сл≥д досл≥дити, щоб знайти аналоги р≥шенн¤ власних юридичних проблем?
    ¬ принцип≥, при досл≥дженн≥ ≥ноземного права необх≥дно уникати обмежень. ÷е, зокрема, стосуЇтьс¤ проблеми оц≥нки джерел права. ѕри цьому компаратив≥ст маЇ ставитись до них ¤к юрист т≥Їњ крањни, до права ¤коњ в≥н звернувс¤. «окрема, вивчати в тому самому обс¤з≥, що й ≥ноземний юрист, статутне й звичаЇве право, судову практику й правову науку, а ¤кщо це стосуЇтьс¤ приватного права, - типов≥ контракти, загальн≥ умови куп≥вл≥-продажу, торговельн≥ звичањ тощо. ÷е Ї виключно важливою умовою застосуванн¤ пор≥вн¤льного методу.
    якщо вс≥ ц≥ знанн¤ необх≥дно засвоњти й систематизувати, перш н≥ж проводити пор≥вн¤льно-правове досл≥дженн¤, сл≥д, погл¤нувши правд≥ у в≥ч≥, констатувати, що це Ї практично неможливим. «азначене сл≥д розум≥ти в тому сенс≥, що компаратив≥ст маЇ п≥клуватис¤ про пост≥йне поглибленн¤ й п≥дтриманн¤ в робочому стан≥ своњх знань щодо ≥нших крањн, њхн≥х права, культури, причому в першу чергу тих, що стали прабатьками основних правових с≥мей сучасност≥.
     р≥м цього, компаратив≥сту необх≥дно мати певну винах≥длив≥сть дл¤ систематизац≥њ норм ≥ноземного права, функц≥онально под≥бних, ≥дентичних його власному правопор¤дку.
    —л≥д пам'¤тати, що р≥зн≥ правов≥ системи можуть пор≥внюватис¤ лише в т≥й м≥р≥, в ¤к≥й вони вир≥шують окрему проблему, задовольн¤ючись у адекватному правовому врегулюванн≥. ≤накше кажучи, т≥льки функц≥ональна однозначн≥сть, тобто виконанн¤ одного й того самого завданн¤ ≥нститутами р≥зних крањн робить можливим ≥ доц≥льним њх пор≥вн¤нн¤. —аме функц≥¤ Ї пох≥дною точкою й основою правового пор≥вн¤нн¤. ƒосв≥д також св≥дчить, що пор≥вн¤нн¤ елемент≥в правопор¤дк≥в, що вивчаютьс¤, у в≥дрив≥ њх в≥д р≥шенн¤ в ц≥лому, тобто без урахуванн¤ функц≥ональност≥, Ї малоефективним.
    ћехан≥зм "космопол≥тизац≥њ" р≥шень, що приймаютьс¤, позбавленн¤ њх нац≥ональноњ специф≥ки наст≥льки залежить в≥д кожного конкретного випадку, що неможливо вивести будь-¤ке загальне правило.
    Ќаступним кроком у процес≥ пор≥вн¤нн¤ маЇ бути створенн¤ в≥дпов≥дноњ системи власних пон¤ть ≥ терм≥н≥в дл¤ використанн¤ в ¤кост≥ ≥нструменту досл≥дженн¤, без ¤ких його зд≥йсненн¤ Ї практично неможливим. —истема маЇ м≥стити пон¤тт¤ "форма", "причина" (але лише в одному з њх численних ≥ багатих в≥дт≥нками значень), "компенсац≥¤". —енс цих пон¤ть у тому, щоб показати, що йдетьс¤ про ¤вища, ¤к≥ в≥дд≥л¤ють правов≥ зобов'¤занн¤ в≥д суто сусп≥льних, тобто про своЇр≥дн≥ покажчики "значимост≥". ўодо узагальненн¤ ≥нших пон¤ть сл≥д використовувати висл≥в "порушенн¤ договору" зам≥сть "незд≥йсненн≥сть договору", зам≥сть "в≥дпов≥дальн≥сть за пом≥чник≥в" - "в≥дпов≥дальн≥сть за п≥длеглих" або "в≥дпов≥дальн≥сть за людей". “ерм≥н "сувора в≥дпов≥дальн≥сть" Ї кращим, н≥ж "в≥дпов≥дальн≥сть за шкоду, нанесену джерелом п≥двищеноњ небезпеки" або "теор≥¤ ризику".
    —творена система пон¤ть ≥ терм≥н≥в пор≥вн¤льного правознавства набуваЇ ознак довол≥ невизначеноњ структури з б≥льш узагальненим зм≥стом, н≥ж у нац≥ональному прав≥. « аналог≥чними труднощами зустр≥чаЇтьс¤ кожна б≥бл≥отека ≥ноземного права, коли вир≥шуЇ завданн¤ створенн¤ каталогу на¤вних матер≥ал≥в на основ≥ м≥жнародноњ системи пон¤ть не за крањнами, а за предметом досл≥дженн¤.
     . ÷вайгерт ≥ X.  ьотц наголошують, що такий п≥дх≥д можна застосовувати до правопор¤дку будь-¤коњ крањни св≥ту, нав≥ть до крањн з р≥зним соц≥ально-пол≥тичним устроЇм та крањн, що перебувають на р≥зних ступен¤х соц≥ально-економ≥чного розвитку. —истема под≥бноњ ун≥версальноњ правовоњ науки з≥ своЇю теоретичною концепц≥Їю, з Їдиним пон¤т≥йним апаратом, матер≥алом, структуруванн¤м за загальною схемою може бути т≥льки наднац≥ональною за своњм характером34.
    ќднак сл≥д усв≥домити, що пор≥вн¤льне правознавство - це перш за все метод п≥знанн¤ права ¤к науки, а не ≥нструмент дл¤ пошуку певного правового ≥нституту.
    ќстанньою важливою частиною пор≥вн¤льно-правового досл≥дженн¤ маЇ бути критична оц≥нка результат≥в пор≥вн¤нн¤. ѕри цьому оц≥нка компаратив≥ста маЇ важливу в≥дм≥нн≥сть в≥д оц≥нки тлумача нац≥ональноњ правовоњ системи. «окрема, отриман≥ ним результати не будуть зведен≥ нан≥вець негативним р≥шенн¤м законодавц¤, оск≥льки його критичний пор≥вн¤льний анал≥з стоњть поза нац≥ональними законодавствами, ¤к≥ дають йому лише матер≥али дл¤ досл≥дженн¤.
    Ќа зак≥нченн¤ розгл¤ду питанн¤ щодо методолог≥њ пор≥вн¤льного правознавства наведемо зауваженн¤ щодо проблемних момент≥в, ¤к≥ виникають при зд≥йсненн≥ цих досл≥джень. “ак, ¬.ћ.  орецький звертав увагу на складнощ≥ методолог≥њ, зокрема у вигл¤д≥ в≥дм≥нност≥ мов, матер≥ал≥в р≥зних крањн, що пор≥внюютьс¤, неузгодженост≥ терм≥нолог≥њ, неминучоњ розб≥жност≥ њх судовоњ практики тощо, ¤к≥, безумовно, впливають на досл≥дженн¤, але мають враховуватис¤ й потребують подоланн¤35. ≤нша складн≥сть пол¤гаЇ в тому, що при пор≥вн¤льно-правовому досл≥дженн≥ присутн≥ й мають враховуватис¤ також непоодинок≥ неправов≥ фактори. Ќаприклад, неможливо при проведенн≥ под≥бного досл≥дженн¤ не враховувати ≥сторичн≥, культурн≥ та ≥деолог≥чн≥ аспекти розвитку права. ¬ ≥ншому випадку результат досл≥дженн¤ сл≥д визнати помилковим36.

    4. ќсновн≥ види, типи й групи досл≥джень у пор≥вн¤льному правознавств≥

    “еор≥¤ пор≥вн¤льного правознавства й методолог≥¤ пор≥вн¤льно-правових досл≥джень вид≥л¤Ї так≥ види, типи й групи досл≥джень та пор≥вн¤нь.
    ƒ≥ахронне та синхронне пор≥вн¤нн¤.
    “аке пор≥вн¤нн¤ базуЇтьс¤ на тому, що право ≥снуЇ в час≥ та в простор≥, що воно маЇ минуле, сучасне й майбутнЇ. ѕредметом пор≥вн¤нн¤ можуть бути правов≥ системи та њхн≥ компоненти, що ≥снували в минулому, тобто пор≥вн¤нн¤ може носити ≥сторичний характер, ≥ тому зветьс¤ д≥ахронним. јле найчаст≥ше предметом пор≥вн¤нн¤ стають чинн≥ правов≥ системи (синхронне пор≥вн¤нн¤) та тенденц≥њ до њх наближенн¤, ¤к≥ Ї об'Їктом пор≥вн¤льно-правового анал≥зу.
    “ак, пор≥вн¤нн¤ правових систем одн≥Їњ правовоњ с≥м'њ дозвол¤Ї вивчити загальн≥ законом≥рност≥ њх розвитку, ви¤вити причини розб≥жностей у цих правових системах, обумовлених географ≥чними, конкретно-≥сторичними та ≥ншими факторами, ви¤вити найкращ≥ дл¤ тих чи ≥нших умов способи правового регулюванн¤ та вивчити питанн¤ щодо можливост≥ взаЇмного сприйн¤тт¤ юридичного досв≥ду в сфер≥ правотворчост≥ або правозастосуванн¤.
    ¬нутр≥шнЇ та зовн≥шнЇ пор≥вн¤нн¤
    ѕор≥вн¤льно-правове досл≥дженн¤ може починатис¤, ¤к м≥н≥мум, ≥з пор≥вн¤нн¤ двох правових систем, наприклад своЇњ нац≥ональноњ та одн≥Їњ ≥ноземноњ, та йти дал≥, аж до охопленн¤ вс≥х правових систем, що ≥снують у св≥т≥, - це зовн≥шнЇ пор≥вн¤нн¤.
    ¬нутр≥шнЇ та зовн≥шнЇ пор≥вн¤нн¤ в≥др≥зн¤ютьс¤ за своњм предметом, ц≥л¤ми та результатами. ¬нутр≥шнЇ пор≥вн¤нн¤, при ¤кому найчаст≥ше йдетьс¤ про правов≥ системи (законодавство) федеративних крањн, дозвол¤Ї дати загальну характеристику певноњ нац≥ональноњ правовоњ системи. јле внутр≥шнЇ пор≥вн¤нн¤ можна усп≥шно зд≥йснити не т≥льки в федеративних, айв ун≥тарних державах, причому ¤к в ≥сторичному (д≥ахронному), так ≥ у синхронному план≥.
    ћ≥кро- та макропор≥вн¤нн¤
    якщо внутр≥шнЇ пор≥вн¤нн¤ зд≥йснюЇтьс¤ головним чином на р≥вн≥ правових норм та ≥нститут≥в одн≥Їњ крањни (м≥кропор≥вн¤нн¤), то зовн≥шнЇ можливе ¤к на м≥крор≥вн≥, так ≥ на р≥вн≥ правових систем у ц≥лому (макропор≥вн¤нн¤). ћежа м≥ж пор≥вн¤нн¤м на макро- й м≥крор≥вн¤х не Ї жорсткою. ћожна нав≥ть проводити пор≥вн¤нн¤ на обох р≥вн¤х одночасно.
    ѕор≥вн¤нн¤ в св≥товому масштаб≥ зветьс¤ ун≥версальним, або глобальним. …ого предмет - основн≥ правов≥ системи сучасност≥. √лобальне пор≥вн¤нн¤ дозвол¤Ї ви¤вити м≥сце та взаЇмов≥дносини, взаЇмозв'¤зки основних правових систем сучасност≥ на правов≥й карт≥ св≥ту.  р≥м того, воно маЇ також теоретико-п≥знавальну мету. ѕри глобальному пор≥вн¤нн≥ т≥сно перепл≥таютьс¤ майже вс≥ аспекти пор≥вн¤льно-правових досл≥джень.
    –≥зн≥ р≥вн≥ правового пор≥вн¤нн¤ залежно в≥д об'Їкт≥в досл≥дженн¤
    ќб'Їкти пор≥вн¤льно-правового досл≥дженн¤ можуть бути р≥зними. «алежно в≥д об'Їкт≥в досл≥дженн¤ пор≥вн¤нн¤ проводитьс¤ на трьох р≥зних р≥вн¤х.
    ѕерший, найнижчий р≥вень, - м≥кропор≥вн¤нн¤ - стосуЇтьс¤ пор≥вн¤нн¤ правових норм, юридико-техн≥чних момент≥в при паралельному наведенн≥ норм, що пор≥внюютьс¤. ѕри цьому компаратив≥ст ви¤вл¤Ї й систематизуЇ емп≥рико-правовий матер≥ал, що його ц≥кавить. ƒругий, середн≥й р≥вень, - пор≥вн¤нн¤ правових ≥нститут≥в та галузей права (≥нституц≥ональне, або галузеве пор≥вн¤нн¤). ¬ цьому випадку досл≥дженн¤ правових ≥нститут≥в маЇ бути доповнене вивченн¤м соц≥альних фактор≥в у поЇднанн≥ з правовою системою. “рет≥й, верхн≥й р≥вень, - пор≥вн¤нн¤ правових систем в ц≥лому - макропор≥вн¤нн¤ - найб≥льш складний, але теоретично завжди виправданий.
    Ќе сл≥д ототожнювати р≥вн≥ пор≥вн¤нн¤ з об'Їктами пор≥вн¤нн¤, оск≥льки об'Їкт≥в пор≥вн¤нн¤ б≥льше, н≥ж р≥вн≥в.
    Ќормативне пор≥вн¤нн¤
    ѕор≥вн¤льно-правов≥ досл≥дженн¤ можна проводити двома способами - нормативним та функц≥ональним.
    ѕри застосуванн≥ нормативного способу в≥дправною точкою Ї схож≥ правов≥ норми, ≥нститути, законодавч≥ акти. ≤нколи такий п≥дх≥д трактуЇтьс¤ ¤к формально юридичний (догматичний) анал≥з.
    —л≥д зазначити, що саме завд¤ки нормативному пор≥вн¤нню було зроблено два суттЇв≥ висновки: по-перше, зовн≥ ≥дентичн≥ юридичн≥ терм≥ни не завжди мають однакове значенн¤ в р≥зних правових системах; по-друге, одн≥ й т≥ сам≥ правов≥ норми й ≥нститути можуть виконувати р≥зн≥ функц≥њ.
    ¬ сучасних умовах нормативне пор≥вн¤нн¤ маЇ тенденц≥ю до спрощенн¤. ÷е викликано тим, що спроби ун≥ф≥кувати ус≥ правов≥ системи, створити св≥тове наднац≥ональне право зазнали поразки, в зв'¤зку з чим компаратив≥сти почали вважати нормативне пор≥вн¤нн¤ догматичним.
    —аме недол≥ки нормативного пор≥вн¤нн¤ змусили звернутис¤ до так званого функц≥онального пор≥вн¤нн¤.
    ‘ункц≥ональне пор≥вн¤нн¤
    ¬оно починаЇтьс¤ не з визнанн¤ певних правових норм та ≥нститут≥в в≥дправною точкою пор≥вн¤нн¤, а з постановки певноњ соц≥альноњ проблеми, ≥ вже пот≥м - з пошуку правовоњ норми або ≥нституту, за допомогою ¤ких можна вир≥шити проблему. ¬ цьому випадку коло питань, в тому числ≥ й питанн¤ що до практики застосуванн¤ правових норм, позиц≥й юридичноњ доктрини, що охоплюЇтьс¤ значно б≥льше й ширше, н≥ж при нормативному пор≥вн¤нн≥. ѕор≥вн¤нн¤ йде не в≥д норми до соц≥ального факту, а навпаки - в≥д соц≥ального факту до його правового регулюванн¤.
    ” функц≥ональному пор≥вн¤нн≥ правов≥ ≥нститути й норми вважаютьс¤ пор≥внюваними, ¤кщо вони вир≥шують под≥бну соц≥альну проблему, хоча й д≥аметрально протилежним способом.
    ‘ункц≥ональне пор≥вн¤нн¤ можна визначити ¤к досл≥дженн¤ правових засоб≥в, способ≥в вир≥шенн¤ одних ≥ тих самих соц≥альних та правових проблем за допомогою р≥зних правових систем. ‘ункц≥ональне пор≥вн¤нн¤ корисне дл¤ дос¤гненн¤ ¤к науково-теоретичних, так ≥ практико-прикладних ц≥лей, до того ж воно спри¤Ї кращому розум≥нню й оц≥нц≥ норм та ≥нститут≥в нац≥онального права.
    ‘ункц≥ональне пор≥вн¤нн¤ сл≥д в≥др≥зн¤ти в≥д функц≥онального п≥дходу при пор≥вн¤нн≥ об'Їкт≥в досл≥дженн¤.
    ≤ функц≥ональне ≥ нормативне пор≥вн¤нн¤ мають своњ плюси й м≥нуси. ЌемаЇ достатн≥х причин протиставл¤ти ц≥ два види пор≥вн¤нн¤, в≥ддаючи перевагу одному з них. ќтже, й функц≥ональне, й нормативне пор≥вн¤нн¤ мають право на ≥снуванн¤, тим б≥льше в т≥сному сполученн≥, ¤ке стаЇ зм≥шаним пор≥вн¤нн¤м.
    —учасний етап розвитку пор≥вн¤льного правознавства вимагаЇ саме такого виду пор≥вн¤нн¤. ѕри цьому залежно в≥д вид≥в пор≥вн¤нн¤, його р≥вн≥в, мети й завдань досл≥дженн¤ в зм≥шаному пор≥вн¤нн≥ переважатимуть елементи функц≥онального та нормативного пор≥вн¤нь.
    ўоб мати у¤ву про класиф≥кац≥ю вид≥в, тип≥в ≥ груп пор≥вн¤льного правознавства, варто зупинитис¤ на вар≥ант≥, запропонованому ≤. Ќадем37.
    ѕерш за все, в≥н под≥л¤Ї пор≥вн¤нн¤ на дв≥ основн≥ групи.
    1. ѕор≥вн¤нн¤ правових систем р≥зних пер≥од≥в, так зване "≥сторичне" пор≥вн¤нн¤.
    2. ѕор≥вн¤нн¤ одночасно ≥снуючих правових систем, так зване "лог≥чне" пор≥вн¤нн¤.
    ¬ свою чергу, ≥сторичне пор≥вн¤нн¤ може складатис¤ з:
      Ч пор≥вн¤нь правових систем, що зм≥нюють одна одну в≥дносно одного й того ж типу права;
      Ч пор≥вн¤нь р≥зних тип≥в права в њх ≥сторичн≥й посл≥довност≥.
    Ћог≥чне пор≥вн¤нн¤, в свою чергу, може виступати ¤к:
      Ч пор≥вн¤нн¤ однотипних правових систем (тобто внутр≥шнЇ), ¤ке включаЇ:
      а) пор≥вн¤нн¤ правових систем, ¤к≥ належать до одн≥Їњ "правовоњ родини" (с≥м'њ), наприклад пор≥вн¤нн¤ правових систем колишн≥х соц≥ал≥стичних крањн, крањн-член≥в —Ќƒ чи буржуазних правових систем континентального типу; б) пор≥вн¤нн¤ правових систем крањн, ¤к≥ належать до р≥зних "родин права" (с≥мей), але одного сусп≥льно-≥сторичного права з англо-американським правом. ѕри цьому ≤. Ќадь зауважуЇ, що використанн¤ пор≥вн¤нн¤ з ≥ншими правовими системами при вивченн≥ своЇњ правовоњ системи маЇ такий елементарний характер, що можна не займатись його вивченн¤м38; Ч пор≥вн¤нн¤ правових систем, що належать до р≥зних соц≥альних формац≥й (або таке, ¤ке ми називаЇмо зовн≥шн≥м пор≥вн¤нн¤м), також под≥л¤Їтьс¤ на:
      1. пор≥вн¤нн¤ тип≥в права - ¤к у ц≥лому, так ≥ шл¤хом пор≥вн¤нн¤ конкретних правових систем, ¤к≥ належать до р≥зних тип≥в;
      2. пор≥вн¤нн¤ "правовоњ родини" (с≥м'њ) одн≥Їњ соц≥альноњ системи з "правовою родиною" (с≥м'Їю) ≥ншоњ соц≥альноњ системи.
      Ѕ≥льш детальну структуру такого розпод≥лу пропонуЇ  . ќсакве. «а його думкою, сп≥вставленн¤ правових систем двох або б≥льше правових с≥мей вважаЇтьс¤ м≥жсистемним, а двох або б≥льше правових систем у склад≥ одн≥Їњ правовоњ с≥м'њ - внутр≥шньосистемним. ѕор≥вн¤нн¤ правових систем двох або б≥льше суб'Їкт≥в одн≥Їњ федеральноњ крањни квал≥ф≥куЇтьс¤ ¤к внутр≥шньонац≥ональне пор≥вн¤нн¤. ѕор≥вн¤нн¤ чинного закону з колишн≥м або з проектом нового закону в≥н в≥дносить до ≥сторичного пор≥вн¤нн¤, тод≥ ¤к пор≥вн¤нн¤ ≥нститут≥в або галузей права одн≥Їњ крањни - до м≥жгалузевого пор≥вн¤нн¤. ≤ п≥дкреслюЇ, що в традиц≥йному розум≥нн≥ пор≥вн¤льне правознавство охоплюЇ лише внутр≥шньосистемне та м≥жсистемне пор≥вн¤нн¤39.
      ¬иди пор≥вн¤льного правознавства також можуть бути класиф≥кован≥ в≥дпов≥дно до р≥вн¤ пор≥вн¤нн¤:
      1. пор≥вн¤нн¤ на р≥вн≥ права, вз¤того в ц≥лому;
      2. пор≥вн¤нн¤ на р≥вн≥ галузей права;
      3. пор≥вн¤нн¤ на р≥вн≥ правових ≥нститут≥в.
       . ÷вайгерт ≥ √. ѕуттфаркен40, розгл¤даючи ≥снуючу класиф≥кац≥ю вищезазначених вид≥в пор≥вн¤льно-правових досл≥джень, а також законодавчий (прикладний) ≥ теоретичний (науковий) види досл≥джень, запропонували прост≥шу класиф≥кац≥ю, в ¤к≥й пор≥вн¤нн¤ под≥л¤Їтьс¤ на оц≥ночне та безоц≥ночне.
      ћетою останнього Ї краще й глибше досл≥дженн¤ заруб≥жного (≥ноземного) права ¤к на теоретичному р≥вн≥, так ≥ на практико-прикладному, наприклад, дл¤ зовн≥шньопол≥тичних консультац≥й або дл¤ застосуванн¤ заруб≥жного (≥ноземного) права судами.
      ќц≥ночне пор≥вн¤нн¤ використовуЇ чи ставить за мету критичну оц≥нку. ÷е - чисто функц≥ональний метод: пор≥внюютьс¤ способи вир≥шенн¤ под≥бних соц≥альних проблем у р≥зних правових системах.
      ƒл¤ цього типу пор≥вн¤нн¤ терм≥н "аналог≥чн≥ правов≥ ≥нститути" концентруЇ сукупн≥сть правових (неправових) ¤вищ, ¤к≥ складають суть р≥шенн¤ т≥Їњ чи ≥ншоњ проблеми, незалежно в≥д системи права та його визначального ≥нструментар≥ю. ™диним загальним елементом Ї досл≥джувана соц≥альна система.
      ћета такого пор≥вн¤нн¤ може бути р≥зною - в≥д правовоњ критики або критико-догматичного анал≥зу р≥зних систем права до конкретних практичних завдань, наприклад внесенн¤ зм≥н до нац≥онального права чи створенн¤ м≥жнародноњ норми.
      «агальним дл¤ такого типу пор≥вн¤льних роб≥т Ї те, що вони завжди вм≥щують оц≥нку, ¤ка, в свою чергу, Ї засобом пошуку кращого р≥шенн¤. ¬оно може бути знайдене серед вже ≥снуючих р≥шень або сформульоване на основ≥ матер≥ал≥в ≥ приклад≥в, одержаних при пор≥вн¤льному анал≥з≥.
      ѕри зд≥йсненн≥ оц≥ночного пор≥вн¤нн¤ виникаЇ чимало труднощ≥в не т≥льки концептуального, й практичного характеру. Ќайчаст≥ше вони залежать в≥д мети цього виду пор≥вн¤нн¤.
      ѕо-перше, пошук найкращого р≥шенн¤ фактично припускаЇ ≥снуванн¤ однакових проблем у р≥зних соц≥альних системах.
      ѕо-друге, нав≥ть ¤кщо це так, р≥шенн¤ проблеми одн≥Їю правовою системою формуЇтьс¤ п≥д впливом соц≥альних ц≥нностей, ¤к≥ в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д ц≥нностей ≥ншоњ соц≥альноњ системи.
      ѕор≥внюючи правов≥ системи розвинутих крањн ≥ крањн, що розвиваютьс¤, сл≥д виходити з на¤вност≥ суттЇвоњ р≥зниц≥ в њхн≥х "соц≥альних факторах" ≥ системах ц≥нностей. ¬же тому не ≥снуЇ спрощеноњ формули пор≥вн¤нн¤.
      ¬изначенн¤ "крањни, що розвиваютьс¤" стосуЇтьс¤, скор≥ше, економ≥чних ц≥лей цих крањн. ўо до њх права, то ми зустр≥чаЇмос¤ з р≥зними реальними ситуац≥¤ми. “ак, у цих крањнах використанн¤ положень правових систем зах≥дних крањн ≥нколи (це залежить в≥д р≥вн¤ розвитку) маЇ за мету стимулюванн¤ широкомасштабного економ≥чного чи соц≥ального розвитку або, ¤к м≥н≥мум, створенн¤ дл¤ цього необх≥дних умов.
      ÷е майже протилежн≥ взаЇмов≥дносини права й економ≥ки, права й сусп≥льства, регулюванн¤ та об'Їкта регулюванн¤.
      Ѕезперечно, така в≥дм≥нн≥сть впливаЇ на зм≥ст ≥ ц≥л≥ окремих правових ≥нститут≥в ≥ таким чином заважаЇ повноц≥нному пор≥вн¤нню.
      « цим т≥сно пов'¤зана ≥нша проблема - проблема "правовоњ допомоги", в ¤к≥й маЇ йтис¤ про те, ¤к ≥ до ¤коњ м≥ри право розвинутих крањн може бути використане дл¤ вдосконаленн¤ правових систем крањн, що розвиваютьс¤.
      «авершуючи класиф≥кац≥ю пор≥вн¤льно-правових досл≥джень, сл≥д згадати пропозиц≥ю  . ÷вайгерта розд≥лити њх на повн≥ та неповн≥. ѕовним в≥н вважаЇ пор≥вн¤нн¤, ¤ке дало практичний результат, а будь-¤ке ≥нше - неповним.
      ƒо того ж виникаЇ природне запитанн¤ щодо використанн¤ результат≥в пор≥вн¤льного правознавства, певних досл≥джень. Ѕезумовно, њхн≥й зм≥ст, результати пор≥вн¤льно-правового вивченн¤ залежать в≥д правильно визначеноњ мети, вм≥ло обраних об'Їкт≥в досл≥дженн¤, про ¤к≥ йшлос¤ вище. ўо до ступен¤ й масштаб≥в використанн¤ цих результат≥в, то вони значною м≥рою визначаютьс¤ тими, хто њх застосовуЇ. «в≥дси й певна спец≥ал≥зац≥¤ сфер використанн¤ таких результат≥в, њхнЇ функц≥ональне значенн¤. «окрема, њх можна використовувати:
      1. у процес≥ законотворчост≥;
      2. у тлумаченн≥ закон≥в;
      3. у практиц≥ правозастосуванн¤;
      4. у д≥¤льност≥ господарчих суб'Їкт≥в;
      5. у наукових досл≥дженн¤х;
      6. у осв≥т≥ кадр≥в;
      7. у д≥¤льност≥ м≥жнародних орган≥зац≥й та м≥ждержавних об'Їднань.
      Ќавод¤чи цей перел≥к, ё.ј. “ихомиров супроводжуЇ його коментарем, ¤кий стосуЇтьс¤ й нашоњ крањни: "ѕоки що не вдаЇтьс¤ добитис¤ нав≥ть в≥дносноњ р≥вном≥рност≥ використанн¤ компаратив≥стських результат≥в. ѕричини р≥зн≥ - ≥ неготовн≥сть "реал≥затор≥в", ≥ невизначен≥сть, розпливчаст≥сть рекомендац≥й та пропозиц≥й, ≥ в≥дсутн≥сть зв'¤зку м≥ж внутр≥шньоправовими й зовн≥шньоправовими ¤вищами ≥ процесами, ≥ слабк≥сть "компаратив≥стськоњ осв≥ченост≥" кадр≥в41.
      Begin
      ≈лектронна б≥бл≥отека ÷ƒЌ  ”ѕ
      Сайт управляется системой uCoz